Diskmaskin

Vad du än gör köp inte en från electrolux, bytte maskin hemma i våras när man mina gamla ikea (whirpool) började läcka vatten. Större skit får man leta efter, maskinen är totalt skräp och kvalitén är under all kritik. Har även sett att Ikeas billigare maskiner verkar vara samma maskin från elux så de är bara att undvika till varje pris.
 
Den jag vart mest nöjd med är AEG och den sämsta är Bosch. Dock skulle inte märket styra utan vad som är viktigt för mig. Såsom låga db, det är nummer ett för mig och då faller de flesta bort. Sen energiklass och lösning på den invändigt. Gillar min nuvarande Electrolux för de öppnar luckan när den är klar. Nåt som kanske lät överkurs men som va väldigt bra på AEG va lampa invändigt. Sen verkar de bra med de som har att man kan lyfta upp undre korgen så det inte blir att böja sig när man plockar i/ur den, nackdelen är att det blir färre kuvert på den.
 
Jag avråder från Bosch. Vi har på jobbet och de håller liksom inte! Och det är inte direkt billigaste modellen vi har.

Vi har en Electrolux hemma, urbra! Diskar rent, är knäpptyst, rymlig, öppnar sig själv efteråt, AAA+.
Kommer tyvärr inte ihåg modellnamn men den var inte den allra dyraste modellen, men absolut inte gratis. Kanske kring 6000.

Edit AEG och Electrolux är I princip samma sak, aeg är enkelt sagt en lite dyrare modell men mycket samma delar. Gillar aeg jättemycket men de är oftast för dyra för min smak. Hade hela setet med aeg i förra huset, helt suveräna!
 
Vad du än gör köp inte en från electrolux, bytte maskin hemma i våras när man mina gamla ikea (whirpool) började läcka vatten. Större skit får man leta efter, maskinen är totalt skräp och kvalitén är under all kritik. Har även sett att Ikeas billigare maskiner verkar vara samma maskin från elux så de är bara att undvika till varje pris.
Är det billigaste modellen du köpt eller?
 
Är det billigaste modellen du köpt eller?
Om det vore så väl, tror den låg på 7k eller något liknande.
Följande saker är "fel" på den.

1. Nedre korgen fastnar i packningen som går runt hela öppningen av maskin när man skall föra in den.
2. samma korg ramlar ner i maskin om man ställer in mindre disk i bakre delen av korgen, den åker ner mellan luckan o de inre spåren.
3. Glaskorgen är ojämnt trög och går inte hela vägen in om man inte trycker ner den i framkant, vilket resulterar i att man inte kan stänga luckan.
4. Korgen är dåligt utformad, glas åker runt och kan inte stå still
5. Bestick korgen högst upp är dåligt utformad, bestick ligger inte stilla, små skedar välter gärna och blir fulla med vatten när den diskar.
6. Luckan låter som fan när man öppnar o stänger den.

Sen finns det säkert mer som jag glömt.
 
Om det vore så väl, tror den låg på 7k eller något liknande.
Följande saker är "fel" på den.

1. Nedre korgen fastnar i packningen som går runt hela öppningen av maskin när man skall föra in den.
2. samma korg ramlar ner i maskin om man ställer in mindre disk i bakre delen av korgen, den åker ner mellan luckan o de inre spåren.
3. Glaskorgen är ojämnt trög och går inte hela vägen in om man inte trycker ner den i framkant, vilket resulterar i att man inte kan stänga luckan.
4. Korgen är dåligt utformad, glas åker runt och kan inte stå still
5. Bestick korgen högst upp är dåligt utformad, bestick ligger inte stilla, små skedar välter gärna och blir fulla med vatten när den diskar.
6. Luckan låter som fan när man öppnar o stänger den.

Sen finns det säkert mer som jag glömt.
Det måste ju vara nåt fabriksfel. Har du inte reklamerar en så dyr maskin?
 
Håller med om att man generellt brukar få den kvalitet man betalar för. Oavsett märke.

Finesser brukar vara saker som inte tenderas till att användas, framför allt inte en drös olika program. Jag tror 95% av alla människor använder ett och samma program 97% av gångerna. Vid övriga tillfällen körs ETT annat program.
Finesser brukar också vara saker som går sönder, och som man accepterar som trasiga, eftersom man klarar sig bra utan dem.

En finess som min sista diskmaskin har, som jag nästan såg som ett minus vid köp - har jag dock helt ändrat åsikt om. Den tredje våningen, med plats för alla bestik, den är helt genial. Att bli av med den stora och bökiga bestiklådan har gjort packningen mycket enklare.
Stort plus, och den vill jag inte leva utan fortsättningsvis.
 
Det bästa med min Asko är avståndet mellan nedre och övre korgen. Aldrig något som tar i den övre armén så att den fastnar!

Jag använder nog 4 program.
 
Har en Siemens som följde med lägenheten, diskar bra och tillräckligt tyst för att jag inte ska störa mig på den.
 
Mina föräldrar har en Electrolux med belysning om lampan går sönder fungerar inte maskinen. Det går inte att byta lampa själv de måste ringa ut en tekniker. Väldigt störande!
 
Har en Bosch series 8 och det är den bästa diskmaskinen vi haft. Kan inte komma på något att klaga på alls. Blir Bosch igen när den här behöver bytas ut.
 
Jag är övertygad om att oavsett vilket fabrikat man väljer så kommer det finnas många väldigt nöjda kunder och ett gäng extremt missnöjda.
Nu hittade vi en maskin som var nedsatt med 30% i en kampanj och när maken fick välja blev det en sån. "för att man får så mycket mer diskmaskin för samma peng"
Så vi får väl helt enkelt testa...
 
Vi behöver en ny diskmaskin, men hur sjutton ska man veta vad man ska köpa?
Vi har haft Cylinda i många år, dels för att det kändes bra i magen med svensktillverkat och för att det i min värld står för kvalité. (köpte en ny för 15 år sedan, som höll länge. när den gav upp hittade vi en nästan likadan begagnad, som vi underhöll ända till i våras genom att plocka reservdelar från den första, som stod kvar i ett förråd av just det skälet. Fick tag i en annan begagnad (väldigt lite använd för sin ålder, typ 6-7år) men den lade av efter bara några månader. (de delar som kan vara aktuella för den felkod som ges är bytta, men den funkar fortfarande inte, så vi ger upp)

Jag vill ha en diskmaskin som diskar rent. Den ska tåla att användas mycket (stor familj, 2 vuxna, 3 tonåringar och en snart tonåring). Jag vill helst slippa en massa tekniska finesser. Ju fler finesser, desto mer som kan gå sönder! 🙄
Det verkar (enligt makens efterforskningar) som att min favorit Cylinda inte tillverkas i Sverige längre och med utlandsflytt av tillverkningen har kvalitén sjunkit
Bosch gör inget annat än skryter om sina tekniska finesser, när man hör radioreklam.
Samsung ligger på makens "icke-lista".
Men Hur sjutton ska man veta vad man ska köpa??

HELP!!


Rekommenderar att läsa tester som finns och bestämma sig utifrån det. Till exempel brukar jag vara inne på konsumentmagasinet.se som samlar tester från olika håll och ger en bra överblick när jag ska köpa någon dyrare pryl till hemmet. Det är två frilansjournalister som står bakom sajten.

https://konsumentmagasinet.se/diskmaskin-test-baesta-diskmaskiner-baest-test/
 
Ser att flera skriver om luckor som öppnar sig själva som plus. Varför? Maskinen sprutar ut varm fuktig luft som riskerar att ge fuktskador i köksluckor och överskåp. Bosch och Siemens (säkert fler) torkar torrt utan att öppna luckan, med hjälp att ett särskilt ämne (zeolit). Det funkar jättebra.
 
Ser att flera skriver om luckor som öppnar sig själva som plus. Varför? Maskinen sprutar ut varm fuktig luft som riskerar att ge fuktskador i köksluckor och överskåp. Bosch och Siemens (säkert fler) torkar torrt utan att öppna luckan, med hjälp att ett särskilt ämne (zeolit). Det funkar jättebra.

Min disk torkas också, innan luckan öppnas. Jag ser det som ett plus.
 
Ser att flera skriver om luckor som öppnar sig själva som plus. Varför? Maskinen sprutar ut varm fuktig luft som riskerar att ge fuktskador i köksluckor och överskåp. Bosch och Siemens (säkert fler) torkar torrt utan att öppna luckan, med hjälp att ett särskilt ämne (zeolit). Det funkar jättebra.
Vi har en cylinda där luckan öppnas. Upplever inte att det kommer ut ett ångmoln så där som om man öppnar en diskmaskin som just är klar. Vår diskmaskin torkar disken innan den öppnar luckan via någon typ av fläkt. Sedan öppnas luckan för att kyla ned den rena disken - dvs att luckan öppnas är nog mer för att snabbt kyla ned inte torka.
 
Vi har en cylinda där luckan öppnas. Upplever inte att det kommer ut ett ångmoln så där som om man öppnar en diskmaskin som just är klar. Vår diskmaskin torkar disken innan den öppnar luckan via någon typ av fläkt. Sedan öppnas luckan för att kyla ned den rena disken - dvs att luckan öppnas är nog mer för att snabbt kyla ned inte torka.
Ok. På mitt jobb öppnas luckan innan disken är helt torr vilket dels innebär att det kommer ett ångmoln och dels att disken inte blir helt torr eftersom den kyls av innan vattnet dunstat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp