Bukefalos 28 år!

Diskussion! Ang sits - olika stilar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Haha, jag har en förmåga att trassla in mig. Gick tillbaka nu och får läsa mitt första inlägg om det här till dig 2 ggr för att tyda det, this is bad. :D

Jag tror det är väldigt bra om man kan få till en sådan diskussion, men frågan är precis som du säger om det ens är möjligt.

Nu ska jag sova. :p
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Nja till dig eller någon annan? Jag har lite svårt med funktionerna här på forumet, vill inget illa, bara diskutera ridning. Är inte så data/forum van.
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Okej, ingen fara. :) Jag blev lite paff och tänkte "jahapp nu har jag skrivit något jag inte minns igen" men då är det alltså inte jag som är förtidssenil i alla fall.

Fö har du så rätt så, många vägar bär till rom och många stigar behövs för att bygga en väg. :)

Välkommen till bukefalos förresten, jag tror inte jag stött på dig förut!
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Ja typ alla hoppryttare i hela världen måste oxå ha sina hästar så framför skänkeln annars funkar det ju inte. Egentligen är det ju sanslöst märkligt att just DET skall vara något hon behöver säga till om kan jag ju tycka....

Men då har alltså hoppningen haft något att tillföra dressyren (tvärtom vet vi ju...) med andra ord, :idea: Och det är kanske just det som A insett.


önskan:

Du skrev bla:

Så tycker jag personligen... då kritiserar jag inte bara anky utan även, jan, lussan, ulla...

Det var ang detta jag undrade VEM kan rida i dina ögon, men nu har du ju svarat.

Ang "stofilerna" så vet man ju aldrig. Jag har stor respekt för dem:bow: Men "när fan blir gammal blir han religliös" som man säger. Tänk om nån av dom skulle ställa sej upp och säga att ja "den där Anky hade några bra idéer" om några år:rofl::rofl:

Inom andra "branscher" som min egen har det hänt mer än en gång att ledande ideologer till slut försonats med bittra fiender och erkänt att det fanns poänger i motståndarens idéer men man kunde inte just då ens titta på om det fanns något värde:angel: Pga prestige i att vara välkänd institution tex samt vitt skilda ideologier.

Hon har kommit med något som är nytt och kanske kommer att vidareutvecklas och så småningom bli en erkänd del, vem vet :o
Kanske Kottas kommer att säga att "ja, det och det har hon rätt i"

Knappast rk-delen kanske:devil:


:rofl::rofl::rofl: Är lite trött efter lång dag....
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Tack för ett trevligt bemötande!! ( Lär mig gärna hur man hanterar knappar, smileys och andra konsiga saker)
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

jo hade no också varit lite avigt inställd för gamla stofiler om jag nu inte också sett att det funkar så... på vilken häst som helst. och tro mig jag är ingen människa som håller på tradition bara för ....det ska vara så.. Fanns många ofantligt dåliga ryttare också...

Och tro mig den dagen Anky hittar ett sätt att lära ut henes tajming... så är jag först i kö för att lära mig... För jag är ingen uberradikal nosryggsmätare.. Som sagt ridning är dynamiskt.. Ibland hamnar hästar bakom lod, det är inte korrekt men det händer... men nått är gravt fel då hästar på den nivå vi pratar om sätter frambenen mer inunder sig än bakbenen. och då är anky en av de bättre exempel.. kanske därför hon vinner..

Susanne von dietze

Hella Kuntz rider trevligt.

Kottas

Andreas hesse

Hubertus schmit har ett trevligt sätt, där hstarna är väldigt nöjda.. även om han kanske inte är den bästa jag sett

och är i evig jakt på fler, förslag tas gärna emot...

Sen har vi alltid de som tyvär har gått bort

neindorff och oliveira
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Ja, det finns också prestige inblandat, som alltid när man tycker att man har rätt i en fråga.
Men det är svårt att komma ifrån. Man får väl göra så gott man kan.

Jag tror i alla fall att det finns saker att vinna förutom rosetter på Ankys stil, säkert saker att förlora också. Jag ser också att det inte är klassisk ridning - enligt vissa kriterier som hon bryter emot, varav en del tagits upp här.

Det är ju inte så konstigt att hon blir sågad ur klassiska ögon - stilen är ju ett medvetet val att gå en annan väg!

Jag tycker att fenomenet ny stil i detta fall är spännande då det visar att man kan närma sig saker från en helt annan vinkel.

Som backhopparen som började med V-stilen ungefär.

Jag var på en clinic med JB och PM där de påpekade just att man kan rida lite mer som en hoppryttare. Lättare sits, mer avskalat och avdramatiserat. Piaffer i närmast fältsits, ryggen fri. Byten som lärs in på ett tidigt stadie, naturligt vid byte av varv. Jag tog med mig hem mycket av detta. Jag tror på individanpassad ridning (blir lätt så när man rider ston :angel:) - dessa saker passar säkert utmärkt till vissa hästar.
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Men man måste också leta russin ibland från olika håll och våga titta på nytt också, för att förstå och kanske hitta något användbart.

Jag såg att du har en arab:idea: Du frågade i annat forum ang att den inte gillar hjälperna och sitsinverkan (var i våras tror jag) Kanske är det just en sån häst som skulle behöva det där "lite mindre" ,lite lättare sits, mindre skänkel, tex, vissa hästar trivs nog bättre med det. Det är såna "russin" jag tror man kan hitta som passar vissa hästar, det tror jag inte alls betyder att man byter ut hela sin klassiska ridning. Skala av hjälper är ju inte bara hennes idé f ö, det behövs på många känsliga hästar och du har nog en sån. Så våga prova!:idea: Läs inläggen om vad hon förespråkade med lite andra ögon så kanske du får lite råd med på vägen:bow::)


Ja, för egen del passar det tänkandet också bra, ska jag kanske lägga till, väldigt snabb känslig häst som mår bra av enkelhet och tydlighet.
Jag skulle också gärna ta en kurs i tajmingen f ö.......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

- Det där med AvGs timing är det många som tar upp. Jag måste fråga - för här är det jag som inte ser något som andra ser - vad ser ni?

- Bilder - filmsekvens etc - där hon visar sin über-timing... OBS!!! Seriös fråga, skriver det så att vår fina diskussion kan fortsätta!/:cool:
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Intressant att du tar upp Boklöv, har tänkt på honom flera gånger i denna debatt - han vann ju allt först, men sen började de andra också att v-a, och då ändrades standarden.

Det som händer med dressyren är samma sak, men den officiella standarden har inte ändrats. Det måste vara ett h-te att vara GP-domare - ett antal har också sagt upp sig pga detta.

- Ang. JB och PM - ja man kan göra så - men då är inte skolningen färdig. Hästen skall komma dit att den är mjuk och erbjuder sin rygg till den följsamma ryttaren. Innan det är det helt ok ur träningssynpunkt att tex rida lätt - men det som ska premieras på högsta nivå ska vara den färdigskolade hästen med den mest följsamma ryttaren - som trots det får hästen att dansa med osynliga hjälper.../:cool:

Ja, det finns också prestige inblandat, som alltid när man tycker att man har rätt i en fråga.
Men det är svårt att komma ifrån. Man får väl göra så gott man kan.

Jag tror i alla fall att det finns saker att vinna förutom rosetter på Ankys stil, säkert saker att förlora också. Jag ser också att det inte är klassisk ridning - enligt vissa kriterier som hon bryter emot, varav en del tagits upp här.

Det är ju inte så konstigt att hon blir sågad ur klassiska ögon - stilen är ju ett medvetet val att gå en annan väg!

Jag tycker att fenomenet ny stil i detta fall är spännande då det visar att man kan närma sig saker från en helt annan vinkel.

Som backhopparen som började med V-stilen ungefär.

Jag var på en clinic med JB och PM där de påpekade just att man kan rida lite mer som en hoppryttare. Lättare sits, mer avskalat och avdramatiserat. Piaffer i närmast fältsits, ryggen fri. Byten som lärs in på ett tidigt stadie, naturligt vid byte av varv. Jag tog med mig hem mycket av detta. Jag tror på individanpassad ridning (blir lätt så när man rider ston :angel:) - dessa saker passar säkert utmärkt till vissa hästar.
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Tack för ett trevligt bemötande!! ( Lär mig gärna hur man hanterar knappar, smileys och andra konsiga saker)


Jag tror man kan få en hel del hjälp rent generellt om man går in på Bukefalos-hjälp, längst ner till vänster, och använder sökfunktionen på det man inte förstår. :) Internet, speciellt forum, kan vara ruskigt knepiga.
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

-kl-

Jag har ingen aning, så jag frågar. :D

Var/Hur utbildas man till domare på högre nivå (GP osv)? Är det en specifik utbildning eller kurser?
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Helt ok, nu fortsätter vi prata om riding eller hur? Jag är fortfarande lite intresserad av vad folk tycker om mitt RK-resonemang. Finns det enda unset av nytta med denna metoden vill jag ha fyllig, väl understödd fakta (glöm inte källkritiken).
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

- Det där med AvGs timing är det många som tar upp. Jag måste fråga - för här är det jag som inte ser något som andra ser - vad ser ni?

- Bilder - filmsekvens etc - där hon visar sin über-timing... OBS!!! Seriös fråga, skriver det så att vår fina diskussion kan fortsätta!/:cool:

jag sitter på jobbet och kan inte se filmer (tar mkt lång tid att få upp....), så jag kan inte ge exempel. Men ett bra exempel är i tex küren där hon perfekt tajmar in efter musiken. Det finns filmer med henne tävlingsridande på nätet, titta där och se hur hon samordnar och får det att se lekande lätt ut väldigt ofta, hon inverkar i exakt rätt ögonblick med det som behövs. Som det ser ut. Med den typ av häst hon har är det extra noga att vara vältimad eftersom det troligen är så (jag vet ju inte, gissar bara av det man ser) att hästen reagerar blixtsnabbt och lätt, alltså krävs verkligen mkt timing och känsla av ryttaren för att det ska flyta och inte bli kaos, som det skulle kunna bli med en mer okänslig eller otimad ryttare.

Det finns bra ritter på nätet att studera på, men jag kan som sagt inte ta fram några nu. Kanske någon annan kan:confused:

Vill lägga till att även andra ryttare har timing som är fantastisk, självklart. Men hon har nog som någon sa en naturbegåvning där...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Saxar..

jag sitter på jobbet och kan inte se filmer (tar mkt lång tid att få upp....), så jag kan inte ge exempel. Men ett bra exempel är i tex küren där hon perfekt tajmar in efter musiken.
...

Hon har spenderat ca 150000 på musiken - och sen har slings och kerkhoff - tror jag det var - tillsammans med anky gett ut en DVD om hur de gjort kuren. De har nog fått tillbaka de 150'.

POÄNGEN - de har satt musik efter hur hästen rör sig. Så jag vill ha bättre exempel på übertiming.... om jag får välja. ;) mvh!!!/:p:cool:
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Jag vet inte om detta är exempel du är ute efter men tycker det är just übertiming att i alla övergångar inte kortas halsen ett uns även fast en del anser att hon håller ramen fram hårt.
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Jo det är nog så. När ramen är hård går det inte att korta mer.../:cool:

Jag vet inte om detta är exempel du är ute efter men tycker det är just übertiming att i alla övergångar inte kortas halsen ett uns även fast en del anser att hon håller ramen fram hårt.
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

POÄNGEN - de har satt musik efter hur hästen rör sig. /:p:cool:

Men det gör väl alla :confused: Annars vore de väl dumma. :crazy:

Det är ändå världsnivå, inte gärdsgårdsserien - igen :cool:

Titta själv då hon rider ett program (och jag gav fler exempel än küren). Alltså sök filmer på nätet. Se på övergångar, tempoväxlingar, tex.

Jag skrev även (och det gällde allmänt)

Det finns filmer med henne tävlingsridande på nätet, titta där och se hur hon samordnar och får det att se lekande lätt ut väldigt ofta, hon inverkar i exakt rätt ögonblick med det som behövs. Som det ser ut.

Att göra det som behövs och inte mer och att göra det i exakt rätt ögonblick, samt att få hjälpgivningen samordnad så att det flyter, inga överdrifter eller för mycket av ngt.
Hon är snabb med hjälperna och även handen då och exakt.

Hubertus tex, på den filmen har mycket mer ben som irriterar mitt öga i alla fall, lika kommunicerande hand men yvigare.

Men det är bara vad jag ser, jag kan ju ha fel, förstås........Man måste nog vilja se ngt positivt - för att se. Samma som med texterna, som Fredrik skrev, alla ser kanske olika...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Alla har inte specialskriven musik.

Jag har inte sett att AvG har så överlägsen timing jämfört med övriga top ten i världseliten, så det vore väldigt intressant om du kunde visa mig hur du tänker/vad du ser. speciella sekvenser etc...

- jag är faktiskt öppen för att lära - och min "über-guru" säger faktiskt också att hon är mycket duktig - jag har bara inte riktigt fattat - trots att ha sett hennes filmer och allt!!! Men att vara bland de bästa i världen räcker såklart för att man ska anses vara mycket duktig.../:cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 351
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 428
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag märker att det där med lusten att skriva i bloggen här, inte är så stor längre. Ofta vet jag inte längre vad jag ska säga eller...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp