Bukefalos 28 år!

Diskussion! Ang sits - olika stilar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Men att vara bland de bästa i världen räcker såklart för att man ska anses vara mycket duktig.../:cool:

Ja, en bra bit räcker det nog:D

Får nog återkomma när jag har tillgång till att se filmer.
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Men det är bara vad jag ser, jag kan ju ha fel, förstås........Man måste nog vilja se ngt positivt - för att se. Samma som med texterna, som Fredrik skrev, alla ser kanske olika...

Sluta ursäkta dina funderingar. :D Det går inte att diskutera på ett vettigt sätt om man hela tiden måste försöka klura ut hur andra kommer se det man skrivit och hur de kommer tolka det. Du skriver det du funderar över, dina idéer och tankar och sen får man väl se hur folk ställer sig till det - och ev. ursäkta sina fel/förklara sina teorier.

Lite OT kanske, men så tycker jag.
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Du har rätt :) men ibland känns det som att diskussionen blir på en nivå där jag inte fattar eftersom ajg inte ser samma sak. Så det kan vara på sin plats att påpeka att man bara delger det man ser, inte sanningar om HUR DET ÄR:o
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Jamen, ingen här borde väl vara på den nivån diskussionsmässigt att de tror att en refletion är en direkt sanning. :p Eller är det dumt att anta det? :confused: Sedan tycker jag inte att man direkt ska anta att det är man själv som inte fattar, när någon annan ser en annan sak än en själv - däremot vara öppen för varför man ser just olika saker och var/hur osv.
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Jag var på en clinic med JB och PM där de påpekade just att man kan rida lite mer som en hoppryttare. Lättare sits, mer avskalat och avdramatiserat. Piaffer i närmast fältsits, ryggen fri. Byten som lärs in på ett tidigt stadie, naturligt vid byte av varv. Jag tog med mig hem mycket av detta. Jag tror på individanpassad ridning (blir lätt så när man rider ston :angel:) - dessa saker passar säkert utmärkt till vissa hästar.

Jag tycker att man kan lära sig mycket av alla, och ovanstående är ju vanlig unghästridning, och när PM's sambo (hjärnsläpp) fick piaffa för Balkenhol så fick han ju göra det i en friare form, PM's S :o) ville höja formen genom att lyfta halsen men B sa nonono - utan ville att hästen skulle få göra det längre och lägre för att den iten orkade annars.

Jag tycker sällan att det är något problem alls med orden som _nån_ säger. Tvärtom

Men ALLA tycker att de är snälla och pedagogiska - även den dömda tyskan....

Så alla lever inte som de lär.

Sedan tycker jag varje tränare brukar vara ett litet eko av den - de i sin tur rider för.

Det kanske är nyt för PM - vad vet jag - men inte tycker jag det verkar revolutionerande.


KL
Sdan tycker jag rent generellt att ,man kan ju se bra och dåligt hos alla, men om någons ridning gör att hästen visar många tecken på stress och obehag - då finner jag inte det så intressant. det imponerar tyvärr inte.

För mig blir helhetsintrycket negativt om hästen hela tiden visar tecken på obehag - oberoende på vem som sitter på.

Och ja det händer mig också - men då ser jag det som ajabaja mig :o


Andra verkar iten bry sig om att hästen går och gapar hela tiden (vilket är ett fel enl TR - dettyder på spänning)

Tom sa komentatorn sist - ja han är lite tjaffsig i munnen idag :crazy:

Hästen protester när det inte känns bra = tjaffs:eek:
Oftast kommer "tjaffset" från det som inte händer i bäckenet. Och sist i Italien så orkade hästarna inte sista dagen. men man sa inte det de orkar itne bära sig bakifårn utan - man sa att de var tjaffsiga...i munnen
olika attityd

Malinigbg påpekade att man måste inte tycka all ridning är 100% bra.

Nån kanske tycker att Anky tex rider 90 % bra och 10 % så är det nåt som itne känns okey.

Men man måste itne tycka överrägande delen är bra heller, eller bar och bra. jag tycker det är ointressant för det ligger ås långt ifårn det ideal som tjusar mig

Det finsn ryttare som stör sina hästar så minimalt lite att de inte ens rör på ett strå i svansen: Svansen hålls lätt välvd och vickar som en ponytail på en människa ( avspänd häst) Det finns de som rider i ens sådan självständig balans att de kan följa halsrörelserna att de de kan ta tillbaka hästarna med magen istälelt för med handen så hästen tuggar mjukt på bettet - inte dreglar eller gapar eller knirrar och knarrar.

Det är mitt ideal - det är det som jag vill lära mig - och då är ANKY ointressant

Andra blir också ointressanta - skit sama om de säger orden - när det ser annorlunda ut än de säger

De som Kottas skäller mest på - på sina clinics är tränarna.
Hur skall eleverna kunna lita på det ni säger om i inte kan visa själva hur man gör

Det finns ingen lag som säger att man måste vara imponerad av ryttare som är mer intresserad av att inverka på hästen - än att ta ansvar för sin egen bit och inte störa den med sitsen.

Man måste faktistk inte bli imponerad av sånt :crazy:

man måste ingenting :idea:

oj :o lång tom för mig :o
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

*kl*
Nu stänger jag den här tråden och jag vill inte att en i samma ämne startas med en gång.

Om någon användare skulle ha dubbla nick vet ni inget om, det är i så fall rena spekulationer från er sida.

/B_A_L
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 298
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 360
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag märker att det där med lusten att skriva i bloggen här, inte är så stor längre. Ofta vet jag inte längre vad jag ska säga eller...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp