Jag kan inte ge några konkreta exempel, det är mer än filosofisk fråga det här med medikalisering och att sjukdomsförklara vissa saker. Som t ex homosexualitet, som var en sjukdom fram till 1979. Det betyder inte att jag på något vis jämför homosexualitet med autism eller ADHD. Men det är ett liknande fenomen, det vi inte kan förklara, eller det vi inte vill ska få utrymme i att vara som det är i normalmallen sjukdomsförklaras. Jag vill inte på något vis underskatta eller nedvärdera eller missförstå de svårigheter och funktionsnedsättningar som de med npf har, jag lever med detta dagligen och vet vad jag pratar om. Men tanken med den här diskussion tycker jag är djupt humanistisk, rätten att få vara den man är, utan att få en diagnos. Det är klart att det är en utopi, det är klart att man måste ha en diagnos idag för att få rätt till hjälp överhuvudtaget, men tanken är hisnande tycker jag, tänk om mina barn kunde slippa ha en diagnos och få leva sitt liv precis som de är och det skulle vara ok? Tänk om alla kunde förstå - och acceptera - hur de fungerar utan att de behöver säga att de har autism? Det uppfattar jag vad
@Petruska är ute efter, rätta mig om jag har fel.
Det jag tror många blir upprörda av är att man tror att man blir ifrågasatt, att ens funktionsnedsättning inte är verklig. Den är i högsta grad verklig! Men, tänk om ens autism inte betraktades som en nedsättning, utan som en tillgång, som en del av ens personlighet bara? Självklart fattar jag att det är utopiskt, en galen tanke, men jag gillar den på nåt sätt.