Jag tror inte alls att
@Petruska är respektlös även om jag absolut förstår de som ser inläggen som respektlösa. Jag blir också provocerad.
Mitt tidigare inlägg om att det tillhör vanligt hyfs att känna till de vanliga diagnoserna och att arbeta för tillgänglighet i offentliga samanhang var riktat till
@cirkus som skrev i andra tråden att han tyckte att folk skulle förklara sina problem istället för att hänvisa till diagnoser han ändå inte har koll på.
Nu tror jag nog inte att
@cirkus menade nått illa med det, tonen i mitt inlägg var mer ett uttryck för hur illa jag tycker att det blir, inte att någon speciell person förtjänade otrevligheter.
Men
@Petruska :
Autister, med eller utan diagnos har förmodligen ägnat enormt mycket tankekraft åt att fundera över vad som är problemet i deras samspel med andra. De har säkert undrat över skillnaden mellan de själva och de "normala" många gånger. De kan inte veta hur det är att vara normal, men de vet förmodligen mer om
skillnaden mellan autister och "normal"a än den genomsnittliga "normala" personen.
Det är osannolikt att en "normal" person skulle lägga så mycket tankekraft på var gränsen för det "normala" går eftersom de gränserna inte har så stor betydelse om man ändå är "normal" av naturen. Om du inte är autistisk har du förmodligen mycket mindre koll på var gränsen går mellan neurotypiska och autister än den genomsnittliga autisten, eftersom du förmodligen lagt mycket mindre energi på att försöka förstå det.
Därför blir det väldigt skevt när någon som säger sig vara "normal" inte är ödmjuk inför det här.
Jag tycker som du att man ska ha rätt att vara sig själv med eller utan diagnos. Men det måste finnas ett sätt att säga att man skiljer sig från normen på ett fundamentalt sätt. Det är svårt att erkänna för sig själv, svårt att förklara och svårt att leva med. Det handlar inte om specifika problem eller specifika egenskaper utan om en grundläggande skillnad. Som att man har ett annat operativsystem (alltså som windows eller mac os) än andra människor. Man kan fortfarande få fram samma resultat som andra men man måste gå en annan väg, samma sak in ger inte alltd samma sak ut. Om någon försöker säga till dig att hen har ett annat operativsystem än det vanliga, med eller utan bevis i form av diagnos, så är chansen stor att det faktiskt är så.
Det spelar ingen roll hur många likheter du kan hitta mellan ditt system och deras. Kanske har de stylat sitt operativsystem och gjort extra inställningar så att det blir tillsynes lika dant. Men det ÄR olika i grunden och om man envisas med att köra program gjorda för fel operativsystem så krashar det tillslut.
Jag vet inte om det blir enklare eller svårare för att jag drar in datorer i det här men jag försöker förklara vad det är folk försöker förmedla med hjälp av de här diagnos-orden, som tyvärr också har massa provocerande associationer till olika destruktiva värderingar i samhället. De som oberopar en NPF-diagnos försöker nog ofta inte säga något om samhällets syn på olika slags människor utan förklara just det här med att de fungerar annorlunda i grunden. Det blir konstigt om man vägrar tro dem.