Diskutera digitalfoto här!

J

JKay

Okej...efter att ha sett att en stående tråd inte finns för att diskutera detta, så slänger jag upp en.
Jag kommer att uppdatera denna med info och länkar till fotorelaterade saker. Måste börja jobba igen men återkommer med mer i denna tråd. :idea:

Spamma på!

(Kanske skulle kunna vara nålad?) :idea:
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Finns det ens så mycket digitalfotosnack här? Tycker det mesta i den genren handlar om "vad ska jag köpa för digitalkamera om jag vill ha jättebra bilder, snygg kamera och har 1000kr att köpa för?" eller möjligen "var skriver jag ut mina foton?"... :D

Jag pratar dock gärna lite foto. Just nu tar jag gärna emot tips om mysiga filter för höstfotografering. :)
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Jag pratar dock gärna lite foto. Just nu tar jag gärna emot tips om mysiga filter för höstfotografering. :)

0.3/0.6/0.9 ND filter som mörkar ner himlen men behåller markens befintliga belysning. Filtret gör att himlen inte fräts ut i solnedgång och -uppgång.
Under soliga dagar ska du använda ett pol-filter.

Ang. vad som ska diskuteras...tja, allt som rör digitalfoto! Kan väl inkludera köpråd med. :idea:
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

maler som mest nu vilket som är bästa valet...

antinge köpa d80 med ett 18-55 objektiv på expert för 9999, och köpa ljussnåla objektiv vid sidan om, nackdel, måste köpa minneskort till eller...
köpa d80 med 18-135 objektivet när det kommer....för en del slantar till.
Nu ligger detta paketet på cyberphoto bäst tilll:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D8018135pac
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

vilken bra idé :) inte för att det är så mycket nu kanske, men det kanske kan komma igång!
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

maler som mest nu vilket som är bästa valet...

antinge köpa d80 med ett 18-55 objektiv på expert för 9999, och köpa ljussnåla objektiv vid sidan om, nackdel, måste köpa minneskort till eller...
köpa d80 med 18-135 objektivet när det kommer....för en del slantar till.
Nu ligger detta paketet på cyberphoto bäst tilll:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D8018135pac

Kan rekommendera tidningen Digitalfoto och just där hittar du i detta nummer en guide om höstfotografering. *toppen*
DESSUTOM en recension på Nikon D80 med just 18-135mm gluggen där dom ger den kombinationen toppbetyg!! :banana:

Kan inte själv ngt om Nikon då jag kör med en Canon EOS 350D med vertikalgrepp/batterigrepp (<-- det är guld värt!!).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Diskutera digitalfoto här!

vilken bra idé :) inte för att det är så mycket nu kanske, men det kanske kan komma igång!

Det hade ju varit för jäkla bra om jag hade KUNNAT uppdatera första posten med nyttig info istället för att få den utspridd på många poster....:cry:
Attan oxo!!

Men mer info kommer! :D
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Dåså...bidrar med en bild.

Inte helt lätt att få till men KUL! :)

Bilden <---- klicka
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Du är duktig!
Antar att du vet det men man gillar att höra det också!
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

~knappen~
Ni som nu fotar hästar odyl. Hur funkar det för er inne i ridhus?

Fotade för ett tag sen med en Canon EOS 350D och ett vanligt (?) 28-80 objektiv Här är ett av dom:
4825279.jpg

Så här ser bilden ut med samma kamera + objektiv utomhus:
3963042.jpg


Fotade detta med en EOS 20D och ett EFS15-55 mm objektiv ( säger mig ingenting men det ska vara bättre)
4825280.jpg


Översta och undre hästen skrittar bägge två
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

antar att du fotar helt med automatik.
dels så måste du ha ett ljusstarkt obvjektiv om du inte vill använda blixt, då det ofta är väldigt dåligt ljus inne i ridhus.
du skall sänka skärpedjupet också, så att kameran jobbar med större öppning.
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Snälla snälla ni, håll länkarna borta från trådarna annars måste jag radera dem! Citat från reglerna:
"För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar."

Ska ni diskutera bilder så lägg in en länk direkt till bilden (jpg-filen), inte till en hemsida där bilden finns.

/Erica - Moderator
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

JAG tyckte Jkay gjorde precis det som stod i reglerna :)
Man skall inte vara så petig, det var för ett gott syfte...

Har letat lite nya sidor med fotoinfo, men jag sitter nu vid fel burk för att ha adresserna till hands.
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

jo, nilema....skillnaden tror jag också är att 20d kan jobba med högra isotal (dvs högre känslighet på filmen), det leder iofs till en grumligare bild, men skarp.
Tror inte du kan ställa in isot manuellt på 350d, kolla med jkay.
Är det DIN kamera?
Då skall du kosta på dig ett ljusstarkt fast objektiv runt 100 eller 200 mm (va f heter det, morgontrött som f.) så komemr det gå lättare. sök på blocket när någon rear ut sin gamla utrustning.
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Kan någon svara på dom här frågorna om kameran Canon PowerShot S3 IS?

Säg positiva/negativa saker om kameran.

Ungefär hur lång tid tar det att ta kort från att man har tryckt på avtryckaren tills kortet tas?

Filmar den bra/dåligt? Motivera!

Blir bilderna oftast skarpa/suddiga? Motivera!

Är kameran jobbig att ha med sig? Om den är det, varför då?

Kan man ta bra macrobilder?

Kan man ta bra bilder när man har zoomat ganska långt eller blir dom korniga då?


Jag har nämligen funderat på att köpa den kameran så jag skulle bli väldigt glad om någon svarar på frågorna. :D :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Snälla snälla ni, håll länkarna borta från trådarna annars måste jag radera dem! Citat från reglerna:
"För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar."

Ska ni diskutera bilder så lägg in en länk direkt till bilden (jpg-filen), inte till en hemsida där bilden finns.

/Erica - Moderator

Inte för att vara så men då kanske vi ska klipp o klistra den infon som finns på den sidan man hittar med bra info. Fast då är ju inte copyright ngt problem heller?
Missförstå mig inte men det blir svårt att skriva om allt i "egna" ord.
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Kan någon svara på dom här frågorna om kameran Canon PowerShot S3 IS?

Säg positiva/negativa saker om kameran.

Ungefär hur lång tid tar det att ta kort från att man har tryckt på avtryckaren tills kortet tas?

Filmar den bra/dåligt? Motivera!

Blir bilderna oftast skarpa/suddiga? Motivera!

Är kameran jobbig att ha med sig? Om den är det, varför då?

Kan man ta bra macrobilder?

Kan man ta bra bilder när man har zoomat ganska långt eller blir dom korniga då?


Jag har nämligen funderat på att köpa den kameran så jag skulle bli väldigt glad om någon svarar på frågorna. :D :bow:

Kan generellt säja att köper du DEN kameran...blir du INTE missnöjd.
Men visst..det är oftast bättre med en systemkamera men vill man inte lägga ut så mkt pengar så har du en fin kamera i S3an. Kolla in fotosidan och deras recensioner av kameror.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12332
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Du är duktig!
Antar att du vet det men man gillar att höra det också!

Kan väl inte säja att jag är BRA men har kommit en bit på väg. Har hunnit att utveckla mig i sommar. :)
Tack så mkt ändå! Jag gillar ALL kritik. Bra som dålig, possitiv som negativ! :D
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

:eek: Klart du kan ställa in ISO-talet manuellt på en 350d. Det kan man på de allra flesta kameror, även billiga pocketkameror (även om det där inte alltid kallas ISO och har en ISO-skala).

nilema:
På den andra bilden ser det dessutom ut som hästen passerar en solreflex från något fönster, eller om fotografen stod såpass nära att blixten nådde fram? Då blir det också lättare för kameran att "hinna" få en skarp bild efter som det blir ljusare (men inte tillräckligt ljust för att det ska bli helt skarpt). Läs lite om ljusmätning, ISO-tal, bländare, slutartid och så vidare så förstår du varför bilderna blir som de blir när man fotar i ridhus, och vad du kan göra åt det (googla, det finns hur mycket info som helst på nätet). Du har fått flera bra tips här, men det är mycket lättare om man förstår processen bakom och själv kan laborera lite. På det övre kortet har du även en tråkigt inställd vitbalans (kortet är gulaktigt), det kan man också ställa in på 350d. Så kanske vill du läsa på lite om det också. :)
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Grejen är väl den att man inte opåkallat får slänga in ett gäng länkar. Då blir det ju en "länksamling" istället för en diskussionstråd/svar på frågor, vilket alltså inte är önskat. Släng in länken med den braiga informationen när någon frågar om något som den braiga informationen tar upp - efter att du själv svarat lite övergripande. Det här ör ju trots allt inte en faq utan ett diskussionsforum, så även om man ibland önskar att man kunde få lägga upp en nålad tråd med information om vilka bildbehandlingsprogram man kan köpa/ladda hem och hur man installerar, hur man redigerar bilder osv osv så är det inte här på Bukefalos man får göra det.
 

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 226
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 229
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 098
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp