Bukefalos 28 år!

Diskutera digitalfoto här!

Sv: Diskutera digitalfoto här!

JAG tyckte Jkay gjorde precis det som stod i reglerna :)
Man skall inte vara så petig, det var för ett gott syfte...

Har letat lite nya sidor med fotoinfo, men jag sitter nu vid fel burk för att ha adresserna till hands.

Du är inte moderator utan det är det jag som är, så kom inte och ifrågasätt min moderering. Att lägga in ett inlägg med endast 10 länkar och inget mer är definitivt inte att följa reglerna. Kan ni inte diskutera digitalfoto utan att länka eller utan att kopiera från andra sidor så ryker tråden fortare än kvickt.

/Erica - moderator
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Du är inte moderator utan det är det jag som är, så kom inte och ifrågasätt min moderering. Att lägga in ett inlägg med endast 10 länkar och inget mer är definitivt inte att följa reglerna. Kan ni inte diskutera digitalfoto utan att länka eller utan att kopiera från andra sidor så ryker tråden fortare än kvickt.

/Erica - moderator

men man får väl skicka typ max en länk i ett inlägg? :D ;)
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

RAW är, precis som JPG, PNG och GIF, ett bildfilformat. Det har lite olika ändelser (olympus raw-filer har ändelsen .orf t ex), men är kort sagt en rå bildfil där ALL bildinformation finns med men inte är bearbetad och komprimerad som en jpg t ex är.
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

jo, nilema....skillnaden tror jag också är att 20d kan jobba med högra isotal (dvs högre känslighet på filmen), det leder iofs till en grumligare bild, men skarp.
Tror inte du kan ställa in isot manuellt på 350d, kolla med jkay.
Är det DIN kamera?
Då skall du kosta på dig ett ljusstarkt fast objektiv runt 100 eller 200 mm (va f heter det, morgontrött som f.) så komemr det gå lättare. sök på blocket när någon rear ut sin gamla utrustning.

I stora drag kan man säja att skillnaderna inte är så stora på en 350D och en 20D.
ISO kan du ställa manuellt på båda (20D klarar upp till 3200, 350D klarar 1600) Brus i bilden lär dock bli markant.
Sen i övrigt så skiljer huset sig (byggmässigt). Inte mkt mer.

CANON EOS 30D (som är storebror till 350D) och CANON EOS 350D skiljer inte sig mkt heller. 30D tar 5 bilder i sek och 350D tar 3 i sek.
Samma bildprocessor, samma sensor, i stort samma mekanik men 30D är väderskyddad och har större hus. Detta i sig gör att jag inte kan motivera prisskillnaden på ca 6000:- mer för 30D (enbart huset!) när du får lika bra kamera i 350D....nästan. Smaksaker och tycke.
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

RAW är, precis som JPG, PNG och GIF, ett bildfilformat. Det har lite olika ändelser (olympus raw-filer har ändelsen .orf t ex), men är kort sagt en rå bildfil där ALL bildinformation finns med men inte är bearbetad och komprimerad som en jpg t ex är.

Som i sin tur gör att man får BÄTTRE skärpa i RAWdata än när kameran ska komprimera och omvandla till ex JPG. Den konverteringen sköts bäst i datorn. Nackdelen med RAW är att informationen som sparas på minneskortet blir såååå mkt större och att mertid vid datorn ökar. Men minneskort är billigt idag. :)
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Du är inte moderator utan det är det jag som är, så kom inte och ifrågasätt min moderering. Att lägga in ett inlägg med endast 10 länkar och inget mer är definitivt inte att följa reglerna. Kan ni inte diskutera digitalfoto utan att länka eller utan att kopiera från andra sidor så ryker tråden fortare än kvickt.

/Erica - moderator
Sorry, trodde du menade inlägget med länk till fotosidan med kortet han tagit, hade helt glömt första inlägget...ber om ursäkt!
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Stämmer inte helt. En del bearbetning är gjord även på den datan. Speciellt utförs i de kameror jag känner till en hårdkodad korrigering på den utlästa datan från sensorn, för att kompensera för variationer i sensorytan. Detta kommer man då inte undan med raw, även om man skulle kunna vilja det ibland.
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Iofs rätt men den utdatan till RAW filen som korrigeras av kameran är ju av underordnad betydelse för den vanlige användaren och inget som denne märker av, eller hur?
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Får vara försiktig med "vanlig" användare. De vanligaste användarna har ingen nytta av RAW, utan har mer nytta av bra inställningar i kameran för direkt konvertering till ett RGB-format.

Själv skulle jag gärna se att den korrigeringsprofilen sparades separat, för de få tillfällen där den kunde varit användbar.
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Får vara försiktig med "vanlig" användare. De vanligaste användarna har ingen nytta av RAW, utan har mer nytta av bra inställningar i kameran för direkt konvertering till ett RGB-format.

Själv skulle jag gärna se att den korrigeringsprofilen sparades separat, för de få tillfällen där den kunde varit användbar.

Är man en "vanlig" användare, som i ditt tycke, då har man inte nytta av en systemkamera heller. Vilket ger en nytta med RAW för oss som kör systemkamera.
Dessutom hittar du bra inställningar i kompaktkamerasegmentet så där e det löst. :idea:
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Löst? För snarare bara tillbaka det på vad jag skrev från början. Saknar fortfarande mycket kontroll i de vanliga digitala systemkamerorna.
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

(Denna forummjukvaran är i behov av en uppdatering.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Har ni införskaffat en Nikon D80, med 18-135 objektivet och ett snabbt 4Gb kort...
Va kul det är att fota igen!!!!
Iofs så har damen mer eller mindre annekterat den så att jag borde fundera på en till.... men de stunder jag haft den så är den toppen....
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Har ni införskaffat en Nikon D80, med 18-135 objektivet och ett snabbt 4Gb kort...
Va kul det är att fota igen!!!!
Iofs så har damen mer eller mindre annekterat den så att jag borde fundera på en till.... men de stunder jag haft den så är den toppen....

Hmm..ngt sent svar från mig men aja....:D
GRATTIS! Nu har det ju gått 11 dgr sen du köpte den...är du fortf. nöjd? :angel:
Den har fått ruggigt bra kritik i Digitalfoto. :idea:

Fått ordning på alla inställningar? :smirk:
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

jodå, är fortfarande nöjd, funderar på att sälja familjen och köpa nytt objektiv...
http://www.blocket.se/vi/10055086.htm?ca=11_s :-)
har pillat en hel del, men det går att göra så mycket MER.
det är ju oftast mörkt när jag kommer hem... har labbat med raw, men inte blivit vän med det ÄN. jag labbar lite då och då, så snart, SNART...
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

jodå, är fortfarande nöjd, funderar på att sälja familjen och köpa nytt objektiv...
http://www.blocket.se/vi/10055086.htm?ca=11_s :-)
har pillat en hel del, men det går att göra så mycket MER.
det är ju oftast mörkt när jag kommer hem... har labbat med raw, men inte blivit vän med det ÄN. jag labbar lite då och då, så snart, SNART...

Jag och mitt objektiv slår dig med hästlängder ;)
http://www.pbase.com/image/67748045

(Ursäkta min dåliga pose!)

























:angel: :angel:
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Jag behöver inte ett så stort :smile: behöver inte kompencera något...
men visst vore det ballt att ha!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 831
Senast: Gunnar
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 355
Senast: Whoever
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
854
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp