Distansritt :P

B

Beauty_Boss

Tjabba! Får ni inte ont i baken/jumskarna när ni rider så länge? :crazy: Det skulle iaf jag få! Hur tränar ni upp era hästars kondition? Har alla som tävlar distansritt araber? Finns det distansritt för ponnyer? Måste man ha några speciella kläder när man tävlar distansritt?
Elin
 
Sv: Distansritt :P

Hihi...jo, det brukar ju kännas dagen efter en tävling att man gjort något. ;)

Inom distansritt tävlar alla mot alla, ponny som storhäst. Finns faktiskt endel duktiga ponnysar. :) Sedan är ju många araber av ponnymått osså.
Man behöver absolut inte ha en arab för att tävla distansritt, jag tex har ett varmblod viket osså är populärt.

Vad gäller kläder så är det viktigaste att man har sköna, varma och skavfria kläder på sig. Men naturligtvis hel & ren.
 
Sv: Distansritt :P

Allmän träningsvärk brukar jag ha efteråt men inte ont i baken. Jag har visserligen ridit i sadlar som är sköna för mig, både bomlös och engelsk allround. Sadeln är mycket viktig både för ryttaren och hästen.

För att förbättra konditionen så höjer man succesivt träningen. Man rider längre eller man rider fortare (höj inte tempo och längd samtidigt).

Man behöver inte ha en arab för att tävla distans. Själv så har jag det och han ligger i mitten på d-ponny mått.
Jag började rida distans på en korsningsponny halvblod/fjording.

Hel och ren gäller klädvalet. Sommartid måste man ha tröja/jacka med ärm och krage. Denna regel är endast för att man inte ska rida med bar överkropp eller ett linne. Lite snyggt och propert måste det vara.
// Linda
 
Sv: Distansritt :P

Okej, tack för era svar! Kan tänka mig att det är skönt att rida distansritt på sommaren Om solen skiner och det är lagom varmt, men om det ösregnar..nja.. då håller jag mig no till dressyrbanan :p
Elin
 
Sv: Distansritt :P

Beauty_Boss skrev:
Okej, tack för era svar! Kan tänka mig att det är skönt att rida distansritt på sommaren Om solen skiner och det är lagom varmt, men om det ösregnar..nja.. då håller jag mig no till dressyrbanan :p
Elin


Det är underbart med ett kort regn mot slutet av en lång ritt när solen har skinet hela dan :D
 
Sv: Distansritt :P

De första gångerna man rider distans så får man säkert träningsvärk efteråt, iallafall hade jag det - en riktigt grym sådan!!! ;) :D

Numera får jag inte alls träningsvärk, kan rida 12 mil utan att känna särskilt mycket dagen efter. Ibland kan jag bli lite öm i knäna av allt lättridande.
 
Sv: Distansritt :P

Numera aldrig träningsvärk,men min första clear round träningsvärk en hel vecka efteråt.Har ridid som längst 14 mil och nu känns det inget i kropp o lemmar.
Är så lyckligt lottad sedan nästan 4 år tillbaka att jag jobbar med våra hästar på heltid,innan dess jobbade jag heltid och hadde inte alls tid att rida lika mycket.
Jag brukar alltid säga att det är inte hästrasen som avgör det är indeviden.
skjälv tävlar vi 5st varmblodstravare och dem funkar utmärkt för sin uppgift.
jag andvänder mig av sköna distansbyxor när jag tävlar, och tunna lager av kläder
sadel använder jag mig av en bomlös som jag tycker funkar bra på hästarna och
är skonsam för rumpan.prova dig fram vad som känns bekvämast för dig,njut och ha roligt och andvänd dig av den hästras du tycker om. lycka till med denna underbara sport. mvh anne
 
Sv: Distansritt :P

Jag fick också träningsvärk första ritterna men det tror jag var för att man tog det så lugnt så man tillbringade lång tid skrittandes/sittandes i sadeln vilket ger större påfrestning på baken och ljumskarna. Nuförtiden rider jag lite fortare och står/rider lätt mer och då är det mest på vaderna de tar. Sen har man ju med åren hittat sadlar som lämpar sig bättre och bättre vilket också hjälper till. Det jag får problem med nu är min vänstra höft i form av smärta kring höften/länden och det som är värst - nervkläm så att vänster fot domnar bort, vilket kan smärta otroligt om jag inte gör något åt det direkt.

Jag har en arab och köpte arab just för att jag skulle hålla på med distansritt. Men jag har ridit både nordisar och varmblod i distans och det fungerar utmärkt. Det beror, som sagt, på individen.

Träning innebär under uppträningsåren mycket mängdträning, dvs långa travpass och sen lägger man successivt in mer styrka och snabbhet, i form av klättring, intervaller, snöpulsning mm. Ju mer man börjar träna ju mer känner man behov av en pulsmätare och jag inköpte en sån för ca tre år sedan. Förutom distans så tävlar jag i western så det blir mycket "dressyrarbete" också. För distansen är det bra med liksidiga, lydiga och välbalanserade hästar - de håller längre så.

Klädmässigt ser jag till att ha ridbyxor som är mjuka och sköna, tunna kläder i flera lager så att man hela tiden kan rida med lämplig mängd så man varken svettas eller fryser. Sköna skor är viktigt och det bästa är nog också speciella distansstigbyglar som skonar knän och fötter. Jag har dock inga såna än, men det blir för jag tror att min kropp kommer att orka mer då.

Hoppas du har blivit lite nyfiken nu och att du funderar på att lämna dressyrbanan för en distansritt? ;)

/Camilla
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp