Bukefalos 28 år!

Ditt bästa pepparkaksrecept

sthu

Trådstartare
Jag fick en påse enkornsmjöl av min chef. Det ska tydligen bli bra pepparkakor av det, så nu ska jag för första gången i mitt liv baka pepparkakor.
Väl medveten om att internet svämmar över av allehanda recept vänder jag mig nu till er, mina kära Bukefalister.
Vilket är det absolut bästa pepparkaksreceptet?
 
Lånar tråden, tänkte att jag ev skulle idas baka i helgen. Men jag beöver ha gluten- och sockerfritt. Hoppas nån bidrar med nåt sånt recept :o
 
Det man ska göra är att kavla till "ganska tunn deg", och sen lyfta försiktigt och strö ut socker på bakbordet och kavla in det i degen på slutet. Kavla jättetunnt och grädda sen med sockret upp så blir det som glitter på ovansidan.
 
De godaste pepparkakorna jag vet innehåller ingen ingefära :o. Har bakat dessa en gång och de blev väl inte riktigt som min farbrors frus men goda ändå. Det är skurna pepparkakor. Hoppas mitt huvud kommer ihåg rätt nu bara...

200 g smör
2 dl sirap
2 dl socker
1 msk kanel
1 msk nejlikor
2 tsk bikarbonat
7 dl vetemjöl

Smält smöret med sirapen och sockret. Blanda i kryddorna. Rör ner mjöl och bikarbonat. Degen ska vara lös. Gör plats i kylen och rulla degen till två(?) rullar. Slå in i folie eller något så degen inte torkar.

Nästa dag eller någon annan dag, skär degen i tunna skivor. Grädda i 175 grader i mitten av ugnen 7 minuter kanske. Är degen lös nog flyter kakorna ut lite. (Mina flöt inte ut någonting, men jag hade nog för mycket mjöl.)
 
Inget recept, men tips! Som min mormor alltid gör, och jag har aldrig ätit tunnare eller godare pepparkakor, dom liksom... smälter i munnen, fast på ett bra sätt. Lät lite äckligt när det gällde pepparkakor, men ah! 😅
Hon rullar degen (eller så köper hon kanske bara färdig deg?), lägger den i kylen, och skär sen med osthyvel eller mandolin, så skivorna blir riktigt tunna. SVINAGOTT blir det!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 373
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 563
Senast: jemeni
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 629
Senast: KesoNeso
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 102
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp