Djävulsklo?

huggabugga

Trådstartare
Jag har en ponny som jag upplever lite stel och var till veterinär som grundligt kollade henne. Upplever henne ibland fortfarande lite stel men inte halt. Skulle man kunna prova att ge henne en kur med djävulsklo? Ni med erfarenhet av detta preparat , vad är eran erfarenhet? Detta är nytt för mig.
 
Jag har en ponny som jag upplever lite stel och var till veterinär som grundligt kollade henne. Upplever henne ibland fortfarande lite stel men inte halt. Skulle man kunna prova att ge henne en kur med djävulsklo? Ni med erfarenhet av detta preparat , vad är eran erfarenhet? Detta är nytt för mig.
När var du hos veterinären? Vad sa veterinären? Stelhet kan vara ett tecken på fång, hur är ponnyn i hull?
 
Jag har en gång provat ge djävulsklo som en kur under pälsbyte då min häst var kinkig i samband med det. Det var ingen som helst skillnad. Hästen är regelbundet genomkollad av vet i förebyggande syfte, ska tilläggas.
 
Med veterinärs godkännande ja, annars nej. Jag skulle inte ge djävulsklo alls eftersom det ger samma biverkningar som övrig NSAID, dvs. ökad risk för kolik, magsår och liknande men med veterinärs godkännande så visst kan man ge det istället för metacam/annan NSAID om man får bättre effekt av det men man ska aldrig ge hästen mediciner, skolmedicin eller alternativa utan att veterinär har godkänt det.

Jag ger min ena häst boswellia för hennes atros, en mindre förändring, och har gett det i flera år och det tillsammans med mjukgörande övningar/sjukgymnastik fungerar bra men jag gör det med veterinärs godkännande.
 
När var du hos veterinären? Vad sa veterinären? Stelhet kan vara ett tecken på fång, hur är ponnyn i hull?
Jag var där för några veckor sedan. De hittade inga fel trots röntgen och ultraljud samt ordentligt genomgång av hela hästen.
Hon är under diet, lite extra hull fortfarande men har gått ner 50kg. Går i liten hage utan bete. Fång är såklart en tanke som finns med då hon är lättfödd. Hon har ingen puls vad jag känt i hoven och det brukar de ha vid fång.
 
Jag var där för några veckor sedan. De hittade inga fel trots röntgen och ultraljud samt ordentligt genomgång av hela hästen.
Hon är under diet, lite extra hull fortfarande men har gått ner 50kg. Går i liten hage utan bete. Fång är såklart en tanke som finns med då hon är lättfödd. Hon har ingen puls vad jag känt i hoven och det brukar de ha vid fång.
Fång kan ge många symptom och ett tidigt tecken är ofta stelhet. Bra att ponnyn är satt på diet, jag hade inte vågat mixtra med några tillskott på grund av anledningarna som @TinyWiny nämner.
Det blir också lätt att du maskerar ett symptom men utan att hitta orsaken. Det finns ju en anledning varför ponnyn är stel, tänker jag. Jag hade åkt tillbaka till veterinären och sagt att problemet kvarstår så de får utreda vidare.
 
Djävulsklo har i många studier visat effekt som till viss del liknar NSAIDs (tex Metacam, Fenylbutazon mfl). Jag hade inte velat ge det utan att först veta vad det är som orsakar stelheten, känns som en för stor risk att man maskerar symtom på något annars. Biverkningar som magsår är också bra att ha i åtanke, speciellt om man ger en hög dos eller ger det under en längre tid.
 
Jag var där för några veckor sedan. De hittade inga fel trots röntgen och ultraljud samt ordentligt genomgång av hela hästen.
Hon är under diet, lite extra hull fortfarande men har gått ner 50kg. Går i liten hage utan bete. Fång är såklart en tanke som finns med då hon är lättfödd. Hon har ingen puls vad jag känt i hoven och det brukar de ha vid fång.
Fång behöver inte ge förstärkt puls i karleden (puls finns alltid där med vid fång kan den förstärkas) och det behöver inte heller ge ökad värme i hovarna. Det kan bara se ut som stelhet, ovillighet att ta ut steget, att hoppa, gå på vissa underlag eller ja... det finns lika många symptom som det finns hästar och det är väldigt sällan en häst faktiskt står i sågbocksställning med förstärkt puls och glödheta hovar vilket för många är sinnebilden av en häst med fång. Det är det som gör fång till en så lurig sjukdom.
Jag hade med den informationen du ger ovan utgått ifrån att hästen har fång och behandlat henne som sådan. Dvs. ställ in hästen i box med djupt underlag, ta bort all socker och stärkelserikt foder i väntan på veterinär.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
411
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 068
Senast: KAROLIJNAH
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp