Djur i akvarie

turbofling

Trådstartare
Jag ska avveckla mitt akvarium. Jag är sugen på att ha ngt annat djur i akvariet och vill ha tips på djur som lämpar sig att bo där.
Mått på akvariet är längd: 69 cm bredd: 36 cm Höjd: 38 cm

Ödlor eller groddor släpps inte in i vårt hus pga. rädd mamma.
 
Gerbiler (två honor eller tre hanar) passar utmärkt *partisk* och ett par dvärghamstrar lämpar sig också väl.

Personligen tycker jag att gerbiler är roliga att ha i akvarium eftersom de är så aktiva och ofta pysslar med något (brottas, gnager, boar osv.). De blir som att ha en extra TV :)!
 
Sen får man ju inte glömma att de hoppar så det gäller att ha nät ovanpå också ;)

Själv hade jag skaffat gerbiler utan tvekan :) Hamster är också goa men jag vill ju ha både och, så då kan man lika gärna skaffa bur till hamster och ha gerbiler i akvarie iom att de sprätter ut en del :D
 
Eremitkräftor är förresten mäkta häftiga djur :bow: Kan vara lite tråkiga enligt alla jag har stött på men jag håller inte riktigt med där :)
 
jag hade en hamster i mitt gamla akvarie... det gick jättebra bortsätt från en sak.. det var inget bra lock till, så min katt lyckades få av det och åt upp hamstern...
men om du inte har katt är det bra till att ha andra djur i.
 
Jag har funderat på hamster och eremitkräfta själv. Men nu blev jag nyfiken på gerbil, men är inte de för stora för att bo i akvarium? Jag kan verkligen ingenting om dem, vet knappt hur de ser ut :confused: Finns det ngn bra hemsida jag kan läsa lite på eller ngn här som kan berätta mer om dem?
 
Kika i min signatur :)! *hintar*

Du får gott och väl plats med tre gerbiler i ditt akvarium enligt de mått vi (Sv. gerbilföreningen) går efter, tänk dock på att endast hanar kan hållas tre och tre. Honor hålls i par.

Gerbiler är luktfria, aktiva, söta och roliga! Fråga om det är något du vill veta om dem :)!
 
I vår skola hade vi gerbiler i ett akvarium. Vi fyllde först akvriet nästan till bredden med torv.
Gerbilerna (som i det vilda lever i gångar under marken) grävde då genast tunnlar och hålor, som man kunde se gonom glaset. Jättehäftigt! Man kunde se vart de hade toaletthålan, sovkammaren osv.
Så tycker jag att alla gerbiler bore få ha det. Gerbiler som bor i "vanliga" gnagarburar (med typ spån och hjul och likn) brukar enligt mina erfaranheter ofta stå och "tokgräva" längs kanterna på burnarna, ett betende som såg exremt stressat ut.
De geriler som levde i torvakvariumet fick utlopp för sina grävbehov och visade aldrig det beteendet!
Det enda tråkiga är kanske att gerbilerna inte blr så tama när de bår så, eftersom det är väldigt svårt att få tag på dem... :crazy:
Dessutom vill jag minnas att det var ganska bökigt att göra rent...
Men, i alla fall, en kul idé var det!
 
Ne, inga råttor. Det blir nog gerbiler, men inte riktigt än. Måste ju läsa in mig på hur jag ska ta hand om dem på bästa sätt. Trazzelsudd skrev tre hanar eller två honor, men varför inte två hanar eller tre honor? Vet ngn var jag kan hitta en uppfödare i närheten av Linköping?
 
Hej!
Två hanar funkar utmärkt, det var mer måtten på avariet jag tänkte på (att du kan ha tre om du vill :)). Tre honor skulle jag dock inte rekommendera, risken att de börjar bråka (på liv och död) är stor.

Någon uppfödare precis runt Linköping har vi nog inte men transport brukar kunna ordnas, ibland har någon vägarna förbi :). Rekommenderar verkligen inte att köpa från zooaffär...
 
Ok. Honor vill alltså inte vara fler än två. Hur är skillnaden i temprament osv mellan honor och hanar? Jag ska inte köpa i en djuraffär, när det blir aktuellt att köpa skriver jag här igen och frågar om ngn vet ngn som åker förbi eller kan transportera på annat sätt.

Sen har jag en fråga till: Vad ska de ha för mat och ska de ha fri tillgång eller begränsat?
 
Hej igen!
Det roliga är att jag har kontakt med en annan tjej i Linköping som vill köpa gerbiler, kanske kunde man samordna det hela? Om det nu blir aktuellt för dig :). Den 19 oktober har vi utställning här i Sthlm och där samlas de flesta uppfödarna. Sedan kan man nog fixa transport på något sätt...

Generellt säger vi att hanar är aningen lugnare än honor men hos mig är det tvärtom :D.

Gerbiler äter vanlig gnagarblandning (jag köper lyx, utan pellets) men uppskattar tillskott som ris, pasta, sallad, pannkaka osv. De ska alltid ha fri tillgång till gnagarblandningen.
 
Runt 19 oktober är nog lite tidigt för mig tror jag. Men om du har möjlihet skulle det vara snällt om du kunde kolla upp om ngn har kontakter eller bor i Östergötland.
Jag lägger dit namn på minnet och PM:ar dig med fler frågor när jag bestämt mig och fått klartecken från mamma att jag får ha dem.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Övr. Djur Trodde väl aldrig att jag skulle göra en sån här tråd, men here goes :p Jag vill ha ett djur! Har två katter, men jag vill ha nånting...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 756
Senast: gul_zebra
·
Övr. Katt Hej! Jag och min mamma har en katt tillsammans som nu är runt 8 år. Katten bor just nu hos mamma, men mamma kommer att flytta till...
Svar
2
· Visningar
1 604
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp