Bukefalos 28 år!

Djuren stod i sin avföring

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djuren stod i sin avföring

Och vad det fortfarande handlar om är OM någon har ljugit och bedragit en annan person för sin egen vinnings skull. Jag är 100% övertygad om att hästägaren hade sagt nej om någon hade kommit och sagt:"-jag vill ha din häst, för antingen ska jag sätta den på slakttransport till Italien eller så ska jag låta slakta den i mitt egna slakteri. Allt för att jag ska tjäna pengar."
Har jag fel, eller?
Nej du har INTE fel! Det är ett bedrägligt beteende som hon blivit utsatt för.. och jag vet inte exakt hur stor procents risk det är att det går så illa, om man vill skänka bort sin häst som sällskap... men jag själv har "skänkt" bort en häst (för många många år sen) som promenadhäst, och hon hade det jättebra där...så visst finns det folk som vill ha promenad/sällskapshästar...
 
Sv: Djuren stod i sin avföring

Ja man kan ju undra hur många hästar som lagligt eller olagligt(med eller utan rena pass) transporteras till södra europa.
SHV ger ju här knappast ngt nytt genom att hänvisa till anonyma kälor.
PL
 
Sv: Djuren stod i sin avföring

Hur hemskt e inte det? Det e ju inte riktigt klokt. Ja vad händer med hästarna.:cry:
 
Sv: Djuren stod i sin avföring

Nu har jag följt (eller snarar försökt) följa trådarna kring ämnet och jag börjar lacka ur lite kring vissa resonemang. Vi kan väl alla vara överens om att det är oförskämt att "lura" till sig en häst under falska förtsättningar men så fungerar vissa människor. Att sedan kalla dem psykopater är att gå väl långt. Bara för att man snikar till sig en häst är man inte psykopat! :mad:

Jag försvarar inte hästköparen och vill minnas att jag läste en tidningsartikel där det stod att hästen levde och om det sedan stämmer eller inte låter jag vara osagt. Det jag däremot vill säga är att jag under de 20 år jag har hållit på med hästar aldrig har träffat mer naiva människor som jag har gjort inom hästvärlden. Folk tror på fullt allvar att man kan kontrollera saker som man inte har att göra med längre. Man lägger sig i, snackar skit och uttalar sig om saker man inte vet något om och baserar ofta sin kunskarp på "den sade det så då är det så" Det känns som att många nu har fått en kollision med verkligheten och finner det upprörande

Jag tillåter inte min hästs fd ägare att komma på besök och orsaken är mycket enkel - hon äger inte hästen längre och jag har noll och nada intresse av hennes åsikter angående hästen. Hade hon velat ha koll på hästen kunde hon 1) ha sålt den till någon annan 2) inte ha sålt den från första början! Jag ringer inte och mailar inte heller. Jag har inga som helst rapporteringsskyldigheter om vad jag gör med hästen och varför. Jag köpte hästen och hennes bestämmanderätt upphörde den sekunden hon skrev under kontraktet och mottog postväxeln. Vad hon tycker om mig rör mig inte i ryggen.

Visst eftersträvar jag ett gott hem när jag säljer en häst men från det att hästen har lämnat så har jag ingenting att säga till om och det är bara att acceptera.
 
Sv: Djuren stod i sin avföring

Jag tillåter inte min hästs fd ägare att komma på besök och orsaken är mycket enkel - hon äger inte hästen längre och jag har noll och nada intresse av hennes åsikter angående hästen. Hade hon velat ha koll på hästen kunde hon 1) ha sålt den till någon annan 2) inte ha sålt den från första början! Jag ringer inte och mailar inte heller. Jag har inga som helst rapporteringsskyldigheter om vad jag gör med hästen och varför. Jag köpte hästen och hennes bestämmanderätt upphörde den sekunden hon skrev under kontraktet och mottog postväxeln. Vad hon tycker om mig rör mig inte i ryggen.

Fast det tycker jag är taskigt. Du har helt rätt i det du säger att en f.d. ägare enligt lag inte längre har någonting att säga till om gällande hästen (och jag har också full förståelse för att man som ny ägare inte vill ha den gamla ägaren hängande efter sig i den mening att han/hon försöker bestämma - det hade inte jag heller velat) men att inte ens låta ägaren hälsa på om han eller hon vill (och inte redan har missbrukat den rätten genom att t.ex. vara ett riktigt 'pain in the ass' och bara lägga sig i för mycket) tycker jag känns, tja, riktigt taskigt!

Jag har själv nyss sålt mina tre hästar (till en och samma familj) p.g.a. att jag inte längre kunde ha dem kvar (d.v.s. inte för att jag slutat tycka om dem eller inte längre bryr mig om dem) och jag hade ärligt talat blivit RUSKIGT ledsen och besviken om jag inte fick veta hur hästarna har fått det i sitt nya hem. Jag lägger mig inte i hur hästarna sköts nu (så länge det inte skulle handla om ren misskötsel eller liknande såklart) men jag blir jätteglad när jag får bilder skickade till mig på mailen och när de nya ägarna berättar hur det går och hur hästarna har det. I veckan som kommer ska jag dessutom få åka och hälsa på dem och det ser jag också fram emot väldigt mycket.

Det här handlar ju dock inte alls om att jag tycker/kräver att de nya ägarna ska lämna rapporter om hästarna till mig varje dag eller att jag noggrant förhör mig om hur hästarna sköts (vad de äter, hur ofta hovslagaren kommer, vad de rids på för bett etc.) utan helt enkelt bara om att jag såklart saknar hästarna, bryr mig om dem och mår bra av att veta att de har det bra. Och jag tycker inte det är särskilt svårt att förstå att man som f.d. ägare inte bara plötsligt skiter i/glömmer bort hästen den dag man enligt pappret inte längre har något mer med den att göra. Därför hade det också varit en självklarhet för min del att hålla sporadisk kontakt med min nyinköpta hästs f.d. ägare om han eller hon hade velat.

Och det här handlar ju inte ett skit om vad lagen säger (vem som äger hästen) utan bara om ren godhet/moral/hyfs/whatever, så jag kan verkligen inte annat än tycka att det är rent elakt att vägra all kontakt med den förra ägaren 'bara för att' (och alltså inte just för att den f.d. ägaren visat att han/hon faktiskt är riktigt jobbig att ha att göra med - då är det förstås en annan sak). Så ja, jag måste säga att jag verkligen hoppas att jag aldrig kommer att råka sälja en häst till dig om du alltid tänker och agerar som enligt ovan...
 
Senast ändrad:
Sv: Djuren stod i sin avföring

Fast det tycker jag är taskigt. Du har helt rätt i det du säger att en f.d. ägare enligt lag inte längre har någonting att säga till om gällande hästen (och jag har också full förståelse för att man som ny ägare inte vill ha den gamla ägaren hängande efter sig i den mening att han/hon försöker bestämma - det hade inte jag heller velat) men att inte ens låta ägaren hälsa på om han eller hon vill (och inte redan har missbrukat den rätten genom att t.ex. vara ett riktigt 'pain in the ass' och bara lägga sig i för mycket) tycker jag känns, tja, riktigt taskigt!


Det här handlar ju dock inte alls om att jag tycker/kräver att de nya ägarna ska lämna rapporter om hästarna till mig varje dag eller att jag noggrant förhör mig om hur hästarna sköts (vad de äter, hur ofta hovslagaren kommer, vad de rids på för bett etc.) utan helt enkelt bara om att jag såklart saknar hästarna, bryr mig om dem och mår bra av att veta att de har det bra. Och jag tycker inte det är särskilt svårt att förstå att man som f.d. ägare inte bara plötsligt skiter i/glömmer bort hästen den dag man enligt pappret inte längre har något mer med den att göra. Därför hade det också varit en självklarhet för min del att hålla sporadisk kontakt med min nyinköpta hästs f.d. ägare om han eller hon hade velat.

Och det här handlar ju inte ett skit om vad lagen säger (vem som äger hästen) utan bara om ren godhet/moral/hyfs/whatever, så jag kan verkligen inte annat än tycka att det är rent elakt att vägra all kontakt med den förra ägaren 'bara för att' (och alltså inte just för att den f.d. ägaren visat att han/hon faktiskt är riktigt jobbig att ha att göra med - då är det förstås en annan sak). Så ja, jag måste säga att jag verkligen hoppas att jag aldrig kommer att råka sälja en häst till dig om du alltid tänker och agerar som enligt ovan...

Så himla smidigt att du skrivit ditt inlägg, då slipper jag, för jag håller med dig till punkt och pricka.!

:bow:
 
Sv: Djuren stod i sin avföring

Bra skrivet!! Kan bara hålla med...:bow::bow:

Det är nog där skillnaden ligger mellan "vanliga" hästhållare och "hästhandlare". Jag har aldrig sålt en häst och kommer "ALDRIG" att göra det heller......frivilligt nej.

Däremot kanske jag blir mer eller mindre tvungen någon gång i livet, och tänk då att tvingas sälja till någon som sen vägrar berätta hur den/dom har det... Brrr hemska tanke.

Många seriösa hunduppfödare håller kontakten med sina köpare mer eller mindre hela livet.... Kanske bara genom att skicka julkort etc till varandra...ingen tycker det är konstigt!!

Ps! Ännu en solskenshistoria... Köpte min första häst (ett halvblod som gått 130 hoppning) i vuxen ålder..han var 23 år då. Vi fick 6 år tillsammans...
 
Sv: Djuren stod i sin avföring

Då måste jag bara få säga en sak...........
Nr1 Du väljer att köpa denna hästen och skriver på avtalet där du inte får avyttra hästen utan att upplysa förra ägaren. (när du skriver på så har du ju godkännt detta)..
Nr2 Du kunde tagit någon annan häst istället om du nu vill vara i fred..... Då hade ju problemet varit ur världen.... Veronica borde ju fattat att det skulle bli problem om hon inte höll det hon skrev på... Men tydligen var det värt att chansa:confused:

Men visst vill man skaffa sig problem så gör man ju på detta sätt...
Hoppas de känner av det ordentligt efter alla dessa skriverier...
Det har ju kommit fram att det inte bara är Veronica som är oärlig utan slakteriet också då hästarna fått stå och vänta i detta stall:cry:
Ingen bra reklam direkt, undras tro om någon kände igen sin häst där i stallet?? Fy va hemskt om det nu är så, tänk själv att få se sin häst i tidningen på detta sätt...........
 
Sv: Djuren stod i sin avföring

Ja ThomasN - jag (i egenskap av part i mål) kan inte fortsätta diskutera fallet här. Det skall göras på annat ställe...:angel:

Här på buke har jag - tack vare er alla faktiskt - kommit i kontakt med fler för mig helt okända, som råkat ut för exakt samma sak med exkat samma person. Det är ingen spekulation, det är fakta. Denna kontakt gör det lättare för mig att göra det jag avser att göra. Återigen ett stort tack till er alla - antagonister - likväl alla Ni som har samma åsikt som jag har, och som skrivit fantastiskt bra inlägg.... :love:

Innan jag helt avslutar min medverkan på buke så vill jag bara säga:

Vi vet alla vad häst är för något - men är det inte hög tid att vi hästmänniskor tar oss en titt på hur vi tänker och agerar. Moralen är på sina håll bedrövlig - vilket i sig inte är brottsligt - men de som då enligt min uppfattaning har en "låt gå - skyll dig själv" mentalitet hjälper till att tillåta att hästar far illa och att bedragare kan fortsätta sin verksamhet. Vore den allmänna opinionen entydig när det gäller "hästhanteringen" i denna fråga skulle den till slut vara tvungen att upphöra. Varför är bedrägeri och fusk tillåtet/ursäktligt/förståligt inom hästnäringen?

Pjok kommer att vara tyst på buke - och byter arena. Tyst helt o hållet kommer Pjok aldrig någonsin att bli - oavsett hur många hot som uttalas...:mad:

PS jag har kommit i kontaktk med VL en enda gång (VL sängde på luren innan jag hann säga något). Är jag en jobbig och superkontrollerande f.d ägare då? För övrigt är jag enligt passet fortfarande ägare - det glömde vi överföra till VL.....VL har skrivit på ett kontrakt som ger henne en skyldighet att informera mig och uppfödaren om Ametist. Gåvan Ametist var villkorad i avtal.
 
Sv: Djuren stod i sin avföring

Vore den allmänna opinionen entydig när det gäller "hästhanteringen" i denna fråga skulle den till slut vara tvungen att upphöra.

Jag tycker du gör det onödigt besvärligt. Den enkla anledningen till att bedragare av olika slag kan fortsätta härja är att folk ger dem material att härja med. Oärliga människor kommer alltid att finnas, likaså kryphål i lagen och omständigheter som gör att man inte kan till fullo utnyttja de lagar som faktiskt finns.

SLUTA sälj/ge hästar till dessa människor. Slakta hästar som inte har något marknadsvärde. VÅGA ta ansvar som hästägare.

Finns inget material finns ingen marknad. Så enkelt är det.
 
Sv: Djuren stod i sin avföring

Ska vi verkligen behöva slakta relativt unga hästar som fungerar alldeles perfekt som promenadhästar och sällskap? Det finns ju folk som inte behöver mer meriterade hästar än så. Plus att hästarna kan ha det bra i många år till. Ska man inte kunna känna sig säker med ett gåvobrev som är villkorat?! :confused:
 
Sv: Djuren stod i sin avföring

Tack, bra skrivet.
Min första ponny såde jag pga utlandsjobb när hon var 15. Jag hälsade på henne och tittade på de 3 föl hon senare fick.
Min andra ponny köpte jag då hon var 3 år, jag ringde uppfödaren vid ett par tillfällen och blev trevligt bemött. tyvärr fick hon benet avsparkat av en annan häst när hon var sju, så hon blev nödslaktad.
En av mina nuvarande ponnyer köpte jag som 2 åring, och har även där varit i kontakt med uppfödare och de som äger hennes mamma.
Jag ringer ofta hästmänniskor då jag letar historia åt både mig o andra hästägare.
Oftast blir jag trevligt bemött, tror det hänt en gång att de var otrevliga och inte ville svara på frågor, men allt som oftast beror det ju på att de har något att dölja.
Så en uppmanimg, KÖP INTE en häst/ponny där säljaren inte kommer ihåg eller vägrar berätta vem de i sin tur köpt hästen av.
Då finns garanterat skelett i garderoben, som de inte vill ska komma fram, gammla skador tex.
 
Sv: Djuren stod i sin avföring

Ska vi verkligen behöva slakta relativt unga hästar som fungerar alldeles perfekt som promenadhästar och sällskap? :
Inte alls, MEN ett absolut krav är att det garaneterat inte blir på hästens bekostnad. Varför sälja, varför inte behålla och låna ut på foder - då har man fortfarande beslutsrätt över hästen på ett helt annat sätt än om man säljer. Och som tidigare konstaterats - dessa hästar betingar ju inget högt värde räknat i pengar, det är ingen stor ekonomisk skillnad mellan att låna ut på foder och sälja - mer än att man blir av med månadskostnaden (vilket ju måste vara vitsen).

Ska man inte kunna känna sig säker med ett gåvobrev som är villkorat?! :confused:

SJÄLVKLART kan man inte känna sig säker med ett villkorerat gåvobrev! Hela den här tråden är ju ett levande bevis för den saken.

Som sagt: i drömvärlden är alla ärliga, snygga och schyssta. Men vi lever inte i den världen och för att inte oskyldiga djur ska behöva komma i kläm för människors vinningslystnad och naivitet behövs en uppryckning. DJURÄGARE MÅSTE TA ANSVAR FÖR SIN DJUR.
 
Sv: Djuren stod i sin avföring

*kl*
Jag tycker att det är otroligt att det fortfarande finns folk som fortsätter att skänka bort/sälja under slaktpris till fullkomligt okända personer utan att göra noggrannare efterforskningar. Att folk är oärliga i hästaffärer är ju ingen nyhet, var tror ni allt snack om hästhandlare och hästskojare kommer ifrån? Sluta vara så otroligt naiva och/eller fega och korkade, om hemmet är viktigare än priset och ni annonserar ut älsklingen till livslångt hem så se för 17 till att ni kollar upp hemmet innan ni säljer/ger bort hästen så slipper ni magsår, vånda och liknande slit som de här personerna råkat ut för!

Visst, det är förjävligt att det händer men inse fakta, som så många andra redan har sagt, så länge det finns pengar att tjäna på godtrogna människor kommer det alltid att finnas personer som utnyttjar detta. Så väldigt tragiskt att det är levande varelser som kommer i kläm och råkar ut för ett öde värren än döden. :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (KB) "Du ska hålla tyst, lägg av" och "du är inte bättre än träck". Elisabeth Jogmark som efterlyst hästen Ametist har per telefon...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
11 125
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (KB) Veronica Larsson och Knorrevångens slakteri AB är polisanmälda. Rubriceringen är dock oklar beroende på om Veronica Larsson kan...
Svar
0
· Visningar
4 394
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (KB) Kvinnan som skänkte bort en av sina ögonstenar gjorde det i tron att hästen skulle få det bra. Det hon inte visste var att den nya...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter (KB) Den 73-årige mannen sålde under ett drygt års tid ett antal olika djur på sin gård utanför Sölvesborg...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp