Jogmark blev utsatt för telefonhot

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Intressant.
Debatten fortsätter.

Var det inte polisiärt innan lär det väl snart bli. Tråkigt med hot och personangrepp.
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Kan mannen ha en avgörande roll i försvinnandet?


Spännande.. Hoppas att det löser sig.

Finns hästen/hästarna i livet så är det väl enklast att bara visa dem.
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Det här har ju egentligen inte på ett forum att göra. Det är något som polisen får sköta.
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Jag håller med. Debatten rör två namngivna personer, vilket inte känns helt ok.
iofs är det uppe i media och rotas i, så det är ett "offentligt ämne".
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Jag håller med. Debatten rör två namngivna personer, vilket inte känns helt ok.
iofs är det uppe i media och rotas i, så det är ett "offentligt ämne".

Jo men vad jag menar är att vi på forumet inte har en aning om sanningshalten i allt som sägs nu. Det blir bara vilda spekulationer. De som är inblandade bör nog inte heller uttala sig utan låta polisen ta över nu. Det kan snarare försvåra en polisutredning om de inblandade skulle fortsätta diskutera här.
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Det är fullkomligt naturligt att man vill höra ifrån den person man sålt hästen av...fattar inte att en del folk tycker det är konstigt och resonerar att "sålt är sålt".. ja om det hade varit en bil ja!! men nu är det en levade varelse som varit en familjemedlem kanske....
Jag tycker det är skitkul att skicka foton och komma med rapporter till förra ägaren av mitt sto.. det bli nån gång i halvåret så där, men det är ju bara roligt att visa förra ägaren att man tar väl hand om den häst man blivit anförtrodd, man behöver ju inte hålla på o ringa hela tiden det räcker ju med att skicka mail... det är ju så enkelt nuförtiden....jag tycker det är en naturlig kontakt man kan ha kvar så länge man har hästen kvar... det har jag haft med alla mina hästar fd ägare... Och hur ska man kunna försäkra sig om att den person man är på väg att sälja sin häst till verkligen är den person som han/hon uppger sig för att vara....Man måste verkligen se upp med vem man säljer till men hur??
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Intressant.
Debatten fortsätter.

Var det inte polisiärt innan lär det väl snart bli. Tråkigt med hot och personangrepp.

Där var man alltså inte lika "mogen" som i tidningen Ridsport!

Någon la ut en undran om vem som var mest mogen!

Hela fallet upprör, jag är så innerligt glad åt att jag inte drabbats av detta och att mina gammelgubbear just i detta nu går och äter sig mätta på sitt härliga bete.

Fy vad jag lider med de förra ägarna till hästarna som är "borta".
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Där var man alltså inte lika "mogen" som i tidningen Ridsport!

Någon la ut en undran om vem som var mest mogen!

Hela fallet upprör, jag är så innerligt glad åt att jag inte drabbats av detta och att mina gammelgubbear just i detta nu går och äter sig mätta på sitt härliga bete.

Fy vad jag lider med de förra ägarna till hästarna som är "borta".

Tänkte exakt detsamma, vem är mogen?
En som tar hjälp av media för att på alla sätt få svar på vad som hänt sin fd häst kontra ringa och hota för att du öppet berättar vad som hänt.
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Jo men vad jag menar är att vi på forumet inte har en aning om sanningshalten i allt som sägs nu. Det blir bara vilda spekulationer. De som är inblandade bör nog inte heller uttala sig utan låta polisen ta över nu. Det kan snarare försvåra en polisutredning om de inblandade skulle fortsätta diskutera här.

Jag kan meddela att jag ringde djurskyddsansvarig i Glimåkra för att höra hur det låg till, och stället det gäller fick djurförbud 2005.
Har även ringt Jordbruksverket och Livsmedelsverket.
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Jag kan meddela att jag ringde djurskyddsansvarig i Glimåkra för att höra hur det låg till, och stället det gäller fick djurförbud 2005.

Djurförbudet har inte med slakteriet att göra. Och så vitt jag kan se trädde förbudet i kraft i maj 2008: http://www.kristianstadbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080711/OSTRAGOINGE/117672215
De får slakta hästar, men inte hålla hästar - en stor skillnad.
Och vad en styrelseledamot gör privat har inte med djurförbudet att göra.

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Jag kan meddela att jag ringde djurskyddsansvarig i Glimåkra för att höra hur det låg till, och stället det gäller fick djurförbud 2005.
Har även ringt Jordbruksverket och Livsmedelsverket.

Det var telefonhotet jag menade. Just den biten sköter polisen bäst utan hjälp av Bukefalos.
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Djurförbudet har inte med slakteriet att göra. Och så vitt jag kan se trädde förbudet i kraft i maj 2008: http://www.kristianstadbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080711/OSTRAGOINGE/117672215
De får slakta hästar, men inte hålla hästar - en stor skillnad.
Och vad en styrelseledamot gör privat har inte med djurförbudet att göra.

Immer
De har väl antagligen fått djurförbud av en aller annan anledning. Det brukar knappast drabba seriösa skötsamma företag/ privatpersoner.
Och vad en styrelseladamot gör privat påverkar i hög grad ansiktet utåt för företagets del.
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Om jag uppfattat det rätt så användes stallet för att hålla hästar som skulle slaktas så nog hade det med slakteriet att göra.
Slaktdjur bör inte få stå flera dagar som det uppges att de fått göra här.
Inget djurförbud utan ett användningsförbud för stallet ifråga.
PL
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

När man googlar på slakteriets namn så får man mycket information om hur stället sköts
Detta var alltså i mars iår. Men när jag pratade med djurskyddsinspektören tidigare idag så fick de som sagt djurförbud 2005
ATL
Måndag 24 mars 2008

Slakteri kritiseras för bristfälligt stall
Knorrevången Slakt AB i skånska Glimåkra lät fem hästar vänta på slakt i ett undermåligt byggt stall i flera dagar utan att rastas.

- Djurskyddslagen säger att hästar bör rastas dagligen, vilket jag också påpekat i åtgärdsplanen, säger djurskyddsinspektör Karl Jansson till Kristianstadbladet.

När hästarna upptäcktes hade de stått i stallet i tre dagar och enligt tidningen stod de kvar fyra till fem dagar efter inspektionen.

Riskerar vite
I åtgärdsplanen pekar även djurskyddsinspektör Karl Jansson även på att stallbyggnaden ursprungligen inte är byggd för hästar. Takhöjden är för låg, ytorna är för små och spiltorna är utformade på ett sätt som innebär skaderisk för hästarna.

Enligt Inge Larsson, verksamhetschef på slakteriet, var det en tillfällig lösning för att man hade fått in för många hästar.

Slakteriet riskerar vitesförläggande om man fortsätter att använda stallet utan att åtgärda bristerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Jag kan meddela att jag ringde djurskyddsansvarig i Glimåkra för att höra hur det låg till, och stället det gäller fick djurförbud 2005.
Har även ringt Jordbruksverket och Livsmedelsverket.

Immer skrev:
Djurförbudet har inte med slakteriet att göra. Och så vitt jag kan se trädde förbudet i kraft i maj 2008: http://www.kristianstadbladet.se/app...INGE/117672215
De får slakta hästar, men inte hålla hästar - en stor skillnad.
Och vad en styrelseledamot gör privat har inte med djurförbudet att göra.

Immer
Jo, det stämmer att mannen som driver slakteriet haft djurförbud. Det är dock hävt nu.

Förbudet som det hänvisas till i artikeln är ett förbud mot att hålla hästar i ett visst stall. Det trädde i kraft i maj i år. Söker ni på slakteriets namn kan ni läsa en artikel om händelsen som föranledde förbudet. (ser att ATL:s version av artikeln jag hänvisar till kopierats in...)

Btw: Glimåkra tillhör Östra Göinge kommun vilken har en djurskyddsinspektör.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

De har väl antagligen fått djurförbud av en aller annan anledning. Det brukar knappast drabba seriösa skötsamma företag/ privatpersoner.
Och vad en styrelseladamot gör privat påverkar i hög grad ansiktet utåt för företagets del.

Men det har fortfarande inte något med själva slakteriet att göra.

Immer
 
Sv: Jogmark blev utsatt för telefonhot

Ja ThomasN - jag (i egenskap av part i mål) kan inte fortsätta diskutera fallet här. Det skall göras på annat ställe :angel:

Här på buke har jag - tack vare er alla faktiskt - kommit i kontakt med fler för mig helt okända, som råkat ut för exakt samma sak med exkat samma person. Det är ingen spekulation, det är fakta. Denna kontakt gör det lättare för mig att göra det jag avser att göra. Återigen ett stort tack till er alla - antagonister - likväl alla Ni som har samma åsikt som jag har, och som skrivit fantastiskt bra inlägg....:love:

Innan jag helt avslutar min medverkan på buke så vill jag bara säga:

Vi vet alla vad häst är för något - men är det inte hög tid att vi hästmänniskor tar oss en titt på hur vi tänker och agerar. Moralen är på sina håll bedrövlig - vilket i sig inte är brottsligt - men de som då enligt min uppfattaning har en "låt gå - skyll dig själv" mentalitet hjälper till att tillåta att hästar far illa och att bedragare kan fortsätta sin verksamhet. Vore den allmänna opinionen entydig när det gäller "hästhanteringen" i denna fråga skulle den till slut vara tvungen att upphöra. Varför är bedrägeri och fusk tillåtet/ursäktligt/förståligt inom hästnäringen?

Pjok kommer att vara tyst på buke - och byter arena. Tyst helt o hållet kommer Pjok aldrig någonsin att bli - oavsett hur många hot som uttalas...:mad:

PS jag har kommit i kontaktk med VL en enda gång (VL sängde på luren innan jag hann säga något). Är jag en jobbig och superkontrollerande f.d ägare då? För övrigt är jag enligt passet fortfarande ägare - det glömde vi överföra till VL.....VL har skrivit på ett kontrakt som ger henne en skyldighet att informera mig och uppfödaren om Ametist. Gåvan Ametist var villkorad i avtal.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (KB) I april dömdes ett stall som tillhör Knorrevången AB:s slakteri ut. En tid senare polisanmäler en förbipasserande att det står...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 416
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (KB) Veronica Larsson och Knorrevångens slakteri AB är polisanmälda. Rubriceringen är dock oklar beroende på om Veronica Larsson kan...
Svar
0
· Visningar
4 392
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (KB) Det är inte bara hästen Ametist som försvunnit efter det att Veronica Larsson tagit över äganderätten. När en debatt drog igång på...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 734
Senast: Immer
·
  • Artikel
Hästnyheter (KB) På Fjärens Ridcenter utanför Hjärsås har man sedan i våras uthyrning av hästar. Ett framgångsrikt koncept och redan nu står folk i...
Svar
0
· Visningar
1 212
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp