Djurparker i Sverige

Grejen är att jag tar upp saker från bägge sidor för att få en bild, men jag har varit på sidan emot hela tiden oavsett. Jag tycker det är intressant att vända och vrida och få en diskussion om varför det ena är okej men inte det andra. Det är inget fel med det.
Nämen dra mig baklänges på en liten vagn. Nu förstår jag verkligen ingenting. Du tycker alltså inte att man ska hålla delfiner i fångenskap? I så fall är vi helt klart ense.
 
Jag har för mig att en berömd späckhuggare fick leva sina sista år som relativt fri, eller minns jag fel? Har även för mig att klickerträning uppfanns av Amerikanska marinen för att träna delfiner.
Jag såg en dokumentär en gång där de sa att det var en forskare som hade tagit fram klickerträningen, men det skulle då användas på människor. Hans dotter har idag lärt sina katter att spela piano via klicker. Men militärerna har säkert använt det.
 
Jag såg en dokumentär en gång där de sa att det var en forskare som hade tagit fram klickerträningen, men det skulle då användas på människor. Hans dotter har idag lärt sina katter att spela piano via klicker. Men militärerna har säkert använt det.
Nu var jag tvungen att göra lite snabb-research:laugh:. Vad jag förstår i min kolla-något-på-fem-minuter-kampanj är att Karen Pryor, som är en av de tidiga och stora när det gäller klicker på hund, lärde sig från delfintränare. Jag har bara klickertränat hundar (egentligen bara en mer omfattande. Hon apporterade allt - men inget på kommando:crazy:) så jag har väl fått den delen av historien med mig. Från delfiner kom klickern in i hundvärlden.

Om min hund kan jag säga att hon efter ett par veckor apporterade dummies, mobiltelefoner, falukorvar och döda kråkor på kommando. Denna peak i min hundträning har aldrig överträffats.:rofl:
 
Nu var jag tvungen att göra lite snabb-research:laugh:. Vad jag förstår i min kolla-något-på-fem-minuter-kampanj är att Karen Pryor, som är en av de tidiga och stora när det gäller klicker på hund, lärde sig från delfintränare. Jag har bara klickertränat hundar (egentligen bara en mer omfattande. Hon apporterade allt - men inget på kommando:crazy:) så jag har väl fått den delen av historien med mig. Från delfiner kom klickern in i hundvärlden.

Om min hund kan jag säga att hon efter ett par veckor apporterade dummies, mobiltelefoner, falukorvar och döda kråkor på kommando. Denna peak i min hundträning har aldrig överträffats.:rofl:
Säkert tog militären träningen från forskaren :)
 
Nu var jag tvungen att göra lite snabb-research:laugh:. Vad jag förstår i min kolla-något-på-fem-minuter-kampanj är att Karen Pryor, som är en av de tidiga och stora när det gäller klicker på hund, lärde sig från delfintränare. Jag har bara klickertränat hundar (egentligen bara en mer omfattande. Hon apporterade allt - men inget på kommando:crazy:) så jag har väl fått den delen av historien med mig. Från delfiner kom klickern in i hundvärlden.

Om min hund kan jag säga att hon efter ett par veckor apporterade dummies, mobiltelefoner, falukorvar och döda kråkor på kommando. Denna peak i min hundträning har aldrig överträffats.:rofl:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/B._F._Skinner
Sen tog två av hans studenter metoden till militären där det först användes på duvor :up:
 
Mitt barn träffar givetvis tamdjur också: vi bor i Göteborg och har varit i Slottskogen för att titta på (och i vissa fall klappa) deras djur ett antal gånger. Barnet gillar alla former av djur. Just nu är den stora fascinationen ormar och han tittar gärna på dokumentärer om just ormar.

Att det eventuellt blir så att man inte får se alla djur vid ett tillfälle ser jag inte som något problem. Sådant är livet: det spännande är ju ändå att vara där och kanske få se djuren, inte att bocka av djur på en lista.

Tack för alla tips!
 
Kolmården jobbar mot skolorna i området omkring för att öka medvetenhet om miljöförstöring, utrotningshotning osv. Det tycker jag är värdefullt! Angående delfinshowen kostar den inte extra utan är inbakad i biljetten. Om hur delfinerna har det i fångenskap ska jag inte uttala mig då jag vet alldeles för lite.
 
Jag tror ändå att delfinerna på kolmården har det bättre än på vissa andra zoon i världen och vad jag kommer ihåg var det rätt stora tankar de hade ändå.
Hur ska dom som vill se t ex delfiner men som inte har möjlighet att se dom i det vilda? Det är väl ändå det som är meningen med zoo, att se vilda djur fast på närmare håll?
Olika arter är olika svåra att ge ett bra liv i fångenskap. Jag har exempelvis en ödla hemma. Jag har valt att skaffa en som tex inte behöver extra värme, som kan leva på färdigt foder osv. Den kan lätt ha ett bra liv hos mig.
Det vore däremot omöjligt att ha tex en havsleguan på ett bra sätt.
Så jag får helt enkelt låta bli att ha en sån.

Det är likadant med djurparker kan man inte ge djuren ett hyfsat liv så ska man inte ha lov att ha dem. Även om folk vill se dem IRL.
Det är ju inte konstigare än att jag inte kan ha en shirehäst i ett spilta lagom åt en shettis bara för att jag VILL det...
 
Mitt barn träffar givetvis tamdjur också: vi bor i Göteborg och har varit i Slottskogen för att titta på (och i vissa fall klappa) deras djur ett antal gånger. Barnet gillar alla former av djur. Just nu är den stora fascinationen ormar och han tittar gärna på dokumentärer om just ormar.
Jag gissar på att ni varit på både Universeum och Sjöfartsmuseet? Om inte, åk dit! :)
 
Vi ska till Köpenhamns Zoo, det tror jag inte blir sådär tipptopp, men det är inför en uppgift om etisk djurhållning så det får vara ok.
När vi var där med en klass från ett naturbruksgymnasium sprang en varghona omkrin med en valp i munnen hela tiden. Hon var superstressad och de verkade inte ha någor bakhägn att gå undan i. Eleverna var mycket upprörda och påpekade detta för personlaen som bara ryckte på axlarna. :rage:
 
Jag håller inte med. Det finns många djur som kan hållas under bra förhållande i fångenskap men delfiner är inte ett av dem. För att de ska må bra har stora krav på yta och även på förhållande som är svåra eller omöjliga att återskapa (t ex att de gillar vågor).

Jag har sett delfiner i frihet ganska många gånger eftersom de gärna söker upp oss människor för att kolla läget (och leka i svallvågorna om man åker båt). När jag tittar på dem och ser hur de sätter fart, plötsligt är 200 m bort - ingen pool kan vara i närheten av vad de behöver. Så är det inte med alla djur.
Kanske en aning OT men jag kan inte låta bli att fundera på om man skulle kunna ha vågmaskiner hos delfinerna? Jag tänker som äventyrsbad, men å andra sidan så blir det inte som naturen och det finns ju betydligt fler problem än bristen på vågor för delfinerna i fångenskap, men det skulle kanske kunna vara en berikning som skulle uppskattas.
Jag förstår att du inte kan svara på det, det var mest en fundering som dök upp. ;)
 
Nä, å då borde väl inga djur hållas på zoo och det är det jag argumenterat för hela tiden. Det är lite motsägelsefullt att säga att delfiner inte ska hållas på zoo, men giraffer/zebror osv går bra bara för att de har det bra.

Jag har inte gått på zoo på många år, känner inget behov av det längre.
Delfiner har en högre inteligensnivå än andra däggdjur, de rör sig över enorma områden och har ett levnadssätt som gör att de är betydligt mer begränsade än andra djur i fångenskap. Dessutom ska de oftast göra konster för att roa publiken. Folk ska bada, taffsa och greja med dom. Sånt slipper de flesta djurparksdjur. Andra djur brukar man försöka få till att leva så naturligt som möjligt.
 
I vintras var jag med sonen och åkte skidor i Orsa. Den nya stolliften går högt över utkanten av varghägnet. I tre dagar hoppades vi på att få se vargar när vi satt där uppe och åkte förbi. Vi såg några spår, men inte en enda varg. Hängnet är stort, kuperat och fyllt av träd mm.
Fjärde dagen såg vi plötsligt en som kom traskandes ur skogen...sen en till...sen kom hela flocken springandes i snön.
Det var mäktigt att se dom så och miljön var som i det vilda :up:
 
Appropå delfiner. Den vanliga flasknosdelfinen som väl är den som hålls mest i fångenskap är väl inte utrotningshotad? Då finns det ju ingen anledning att hålla dem i parker av bevarandeskäl.
Jag tycker att det kan försvara att man har vilda djur i parker om det krävs för att bevara arten, men inte om det enbart är av kommersiella skäl.
 
När vi var där med en klass från ett naturbruksgymnasium sprang en varghona omkrin med en valp i munnen hela tiden. Hon var superstressad och de verkade inte ha någor bakhägn att gå undan i. Eleverna var mycket upprörda och påpekade detta för personlaen som bara ryckte på axlarna. :rage:
Usch. Jag vill varken se eller stödja sådant, men det kan ju också finnas en poäng att se
 
Var stolt över eleverna som såg och reagerade på det. Övriga besökare var nog nöjda med att de fick se valparna.
Eftersom vi besöker utifrån etik (och till viss del artbestämmelse, berikning och ytor) ville jag åka till ett ställe som varit i blåsväder. Kan dessutom vara intressant att jämföra olika länder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp