Djurparker i Sverige

@Badger det stämmer inte med din tidsram att du varit på Kolmården senaste +12 åren för det har inte kostat extra att besöka Delfinarium sen dess aldrig . Det enda som senaste åren kostat extra är om man vill förboka plats på en viss föreställning och då slippa köa . Denna bokning görs då på internet som förhandsbokning för en blygsam summa . I övrigt som sagt har det ingått i entrébiljetten ett decennium
att besöka delfinföreställningen.

Eftersom du varit på Kolmården senare år då du åkt nya linbanan osv blir din bild av inträde till Delfinarium tokig .
 
Senast ändrad:
Hur fungerar samarbetet mellan svenska och utländska parker? Jag antar att det skickas djur till och från Sverige? Finns det krav på att inte köpa eller lämna ut djur till parker som inte uppfyller våra krav på djurhållning?
 
Jag tog för ett par år sedan beslutet att inte besöka djurparker där djuren lever i en uppenbart dålig miljö. Då jag från början inte besökte särskilt många djurparker gjorde det inte särskilt stor skillnad (bara att jag inte går på stadszoon och sådant), men det kändes som en rent etisk grej.

Men hur är det med djurparker i Sverige? Har djuren det bra? Jag vet ju att vi inte har gallerbullar och sådant, men ärligt talat är min kunskap om djurparksdjur inte tillräckligt stor för att jag ska kunna avgöra vad som är bra miljö för dem och inte. Djurparken i Borås, Nordens ark, Havets hus - är det okej ställen, sett ur djurens synvinkel?

Jag har ett barn som älskar djur och självklart vill jag att han ska få möjlighet att odla det intresset, men det får vara på ett vettigt sätt.
Nordens ark har fina inhägnader tycker jag som bara sett det utifrån, de har stora ytor. Min föräldrar var där och de tyckte djuren hade det fint.
Slottskogen i Gbg har fina hägn till djuren också, jag tror djuren trivs rätt bra där även om större alltid är bättre.
I Norge finns det Langedrag som har fina hägn och många rovdjur.
 
Hur fungerar samarbetet mellan svenska och utländska parker? Jag antar att det skickas djur till och från Sverige? Finns det krav på att inte köpa eller lämna ut djur till parker som inte uppfyller våra krav på djurhållning?
Ja det finns otroligt mycket strikta lagstadgade krav. @lizan har redogjort en del .
 
Hur fungerar samarbetet mellan svenska och utländska parker? Jag antar att det skickas djur till och från Sverige? Finns det krav på att inte köpa eller lämna ut djur till parker som inte uppfyller våra krav på djurhållning?

Om parken är ansluten till de större djurparksföreningarna (SDF i Sverige, EAZA på Europanivå, WAZA på värlsnivå....) så finns det väldigt tydliga regler som följs för bevarandeprogrammen för de hotade arterna. Sedan finns nationella regelverk och även internationella sådana som styrs av t ex CITES som reglerar handel av en mängd olika arter.

Kortfattat så är det såhär: Djuren som ingår i bevarandeprojekt ägs egentligen inte av parkerna själva, utan av projektet. För varje projekt finns en artkoordinator som har koll på hela projektet, vilka parker som har vilka individer, stambokföring och allt. Den personen bestämmer vilka djur som ska föröka sig och hur mycket. Den personen bestämmer också vart avkommor ska placeras och "skapar" nya avelspar mm. Sedan får djurparkerna också såklart lägga sig i och säga sitt.

Man får inte köpa eller sälja dessa djur och inga pengar byter händer när djur byter parker. Det finns också regler kring att skicka djur till parker som inte är anslutna. Är det en art som det finns ett projekt för så stannar individerna inom projektet.

Krav på andra parkers djurhållning kan man inte ha så höga av. Det finns regler inom de större föreningarna men lägstanivån är tyvärr väldigt låg, med våra mått mätt. Man kan försöka lobba för att ens djur inte ska hamna i en sådan park, men ibland finns det inte så mycket att göra åt tyvärr.

På ett ungefär! :)
 
Mitt barn träffar givetvis tamdjur också: vi bor i Göteborg och har varit i Slottskogen för att titta på (och i vissa fall klappa) deras djur ett antal gånger. Barnet gillar alla former av djur. Just nu är den stora fascinationen ormar och han tittar gärna på dokumentärer om just ormar.

Att det eventuellt blir så att man inte får se alla djur vid ett tillfälle ser jag inte som något problem. Sådant är livet: det spännande är ju ändå att vara där och kanske få se djuren, inte att bocka av djur på en lista.

Tack för alla tips!
Eftersom du bor på västkusten: en 4-åring och en 5-åring i min omgivning var väldigt entusiastiska efter ett besök på Havets hus i Lysekil häromdagen.
 
Jag bor ju nära Ölands Djurpark och jag önskar att jag kunde tala mig varm om dem. Men min upplevelse där är att det generellt är alldeles för små ytor för djuren - även om det har blivit mycket bättre. Jag hoppas också att de har extraytor för djuren, där de kan vara när det inte är några besökare där.
(De köpte för övrigt upp den närmaste gården, en gård med stora arealer där den sedan länge bortgångna halvblodsuppfödaren Adolf (Lasse) Wilner huserade, så de har fått mer yta att utnyttja)
Djurparken har blivit en allt mindre del av verksamheten, som innehåller karuseller och ett stort vattenland också.
Nu är det några år sen jag var där senast, så jag kan inte ge någon helt aktuell uppdatering, men jag har svårt att tänka mig att de har byggt ut jättemycket.
 
Hur fungerar samarbetet mellan svenska och utländska parker? Jag antar att det skickas djur till och från Sverige? Finns det krav på att inte köpa eller lämna ut djur till parker som inte uppfyller våra krav på djurhållning?
Vet att Nordens Ark har ett stort kontaktnät av parker över hela Europa och byter djur med varandra för att brädda avelsbasen.
 
Vet att Nordens Ark har ett stort kontaktnät av parker över hela Europa och byter djur med varandra för att brädda avelsbasen.

Det är som sagt precis så alla djurparker jobbar och det är inte djurparkerna själva som bestämmer över det. Alla parker som har en art inom ett bevarandeprogram är per automatik en del av kontaktnätet.
 
Lite ot men är det inte rätt intressant att folk på ett hästforum är emot delfiner på djurparker med motiveringen att showerna är djurplågeri och att de rör sig över stora områden i det vilda. :grin:
 
Lite ot men är det inte rätt intressant att folk på ett hästforum är emot delfiner på djurparker med motiveringen att showerna är djurplågeri och att de rör sig över stora områden i det vilda. :grin:

Varför då? Tror du alla här har häst eller? Sen går det ju utmärkt att ha enorma hagar till hästar.
 
Om parken är ansluten till de större djurparksföreningarna (SDF i Sverige, EAZA på Europanivå, WAZA på värlsnivå....) så finns det väldigt tydliga regler som följs för bevarandeprogrammen för de hotade arterna. Sedan finns nationella regelverk och även internationella sådana som styrs av t ex CITES som reglerar handel av en mängd olika arter.

Kortfattat så är det såhär: Djuren som ingår i bevarandeprojekt ägs egentligen inte av parkerna själva, utan av projektet. För varje projekt finns en artkoordinator som har koll på hela projektet, vilka parker som har vilka individer, stambokföring och allt. Den personen bestämmer vilka djur som ska föröka sig och hur mycket. Den personen bestämmer också vart avkommor ska placeras och "skapar" nya avelspar mm. Sedan får djurparkerna också såklart lägga sig i och säga sitt.

Man får inte köpa eller sälja dessa djur och inga pengar byter händer när djur byter parker. Det finns också regler kring att skicka djur till parker som inte är anslutna. Är det en art som det finns ett projekt för så stannar individerna inom projektet.

Krav på andra parkers djurhållning kan man inte ha så höga av. Det finns regler inom de större föreningarna men lägstanivån är tyvärr väldigt låg, med våra mått mätt. Man kan försöka lobba för att ens djur inte ska hamna i en sådan park, men ibland finns det inte så mycket att göra åt tyvärr.

På ett ungefär! :)

Tack för ett bra och utförligt svar! :)
 
@Badger det stämmer inte med din tidsram att du varit på Kolmården senaste +12 åren för det har inte kostat extra att besöka Delfinarium sen dess aldrig .

Eftersom du varit på Kolmården senare år då du åkt nya linbanan osv blir din bild av inträde till Delfinarium tokig .

Skönt att få det utrett för jag kände mig lite förvirrad när jag läste @Badger inlägg. Vi var på Kolmården sommaren 2012, och vi betalade inget extra för delfinarium. Men det var en stressig helg så jag började fundera på om vi hade gått in olovligt men nej du bekräftar mitt minne :up: :p
 
@Badger det stämmer inte med din tidsram att du varit på Kolmården senaste +12 åren för det har inte kostat extra att besöka Delfinarium sen dess aldrig . Det enda som senaste åren kostat extra är om man vill förboka plats på en viss föreställning och då slippa köa . Denna bokning görs då på internet som förhandsbokning för en blygsam summa . I övrigt som sagt har det ingått i entrébiljetten ett decennium
att besöka delfinföreställningen.

Eftersom du varit på Kolmården senare år då du åkt nya linbanan osv blir din bild av inträde till Delfinarium tokig .
Ok, vi gick ju faktiskt inte på delfinariet och jag kollade inte om det var inträde eller vad det skulle kosta så jag kan ha fått intrycket bara genom att de hade en viss ingång helt enkelt och det faktum att jag tror det var inträde när jag var liten i alla fall.
 
Lite ot men är det inte rätt intressant att folk på ett hästforum är emot delfiner på djurparker med motiveringen att showerna är djurplågeri och att de rör sig över stora områden i det vilda. :grin:
Eh nej, jag tror jag motiverade med att flertalet djur blir äldre i djurpark än i det fria, men inte delfiner, de levde betydligt kortare liv om de var i fångenskap. När jag läste var det kanske hälften och merparten av kalvarna dog. Men sedan dess har nog livslängden ökat och överlevnaden på kalvar har blivit helt annorlunda. Sedan kan ju det stämma för några andra djurparksdjur också att de lever kortare men som måste hållas i djurpark för att inte dö ut.

Det kändes som att det är lite skillnad om livet inte är fritt och vilt men i alla fall långt och lugnt i en djurpark med god vård eller om man skär av livslängden och hälsan radikalt på djuret. Det var livslängden och hälsan jag tyckte var det jobbiga.

(Jag vet inte om jag tycker illa om att ett djur får ha en sysselsättning tex visa konster eller dra träd osv, jag tror att det kan vara roligare att få ha en uppgift som kompensation om man inte har stor yta.)

Sedan som sagt jag tycker ju man kan hålla hundar och hästar i fångenskap till skillnad från djurrättsalliansen? så jag har ingenting emot bra djurparker alls, tror de är nödvändiga för att vi inte ska försöka skydda arter mot oss själva.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp