Bukefalos 28 år!

Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi ska nog inte diskutera mera då, inte meningen att göra dig arg.
Men att insinuera att bara för att man inte vill ge bort sina uppfödningar så är man girig och att man bara borde föda upp för att det är roligt. Det är roligt, men jag är inte ekonomiskt oberoende så jag kan inte ge bort mina pengar.
Jag har inte skrivit att man ska ge bort sina uppfödningar, sluta hitta på.

Och på vilket sätt bidrar du till ridsporten genom att dumförklara i princip största delen av alla som har med hästar att göra? Vad ger det liksom? Vad får du ut av det?
 
Min?

Föda upp hästar för svår klass. De flesta lär inte bli det utan säjs till ”vanliga” tävlingsryttare.
Med målet att verksamheten genererar en liten vinst som jag kan investera i förbättringar. Tex hade jag velat bygga en ligghall till.
Och givetvis att ha kul, kunna sitta och titta på sina fina hästar när de går nöjt i sin hage, när fölen leker och glädjas när avkommor levererar på tävlingsbanan.
Endorfinkicken man får efter en bra träning. Eller när man sitter upp på en unghäst första gången.

Generellt i hästvärlden så driver den yrkesmässiga delen hela hästsektorn. Att det är många hästar som betäcks, med målet toppsport, gör att seminverksamheten fungerar. Att det går att skicka mycket sperma samtidigt gör att ”slingor” kan hållas igång där sperman transporteras ”billigt”. Att hingstar visas på tävling gör att storägare vill använda dessa till sina ston. Att det finns kunniga seminveterinärer bygger på att det finns tillräckligt många ston lokalt att seminera.
Att det finns utbildning till hovslagare bygger på att det finns tillräckligt många hästar att sko så det lönar sig att hålla utbildning för dessa. Att det finns tränare som gemene man har råd att träna för bygger på ett tillräckligt underlag med elever. Osv….
Det kommer inte finnas pengar till forskning etc.

Jag menar relaterat till mitt inlägg jag också citerade. Alltså det är ingen kritik emot er uppfödare utan jag får bara inte riktigt ihop hur det går runt utan risken att individer pressas för hårt. Eftersom det går runt baserat på att hästar presterar. Jag hoppas väl också på ett vis att det går att reglera bättre så att det blir lägre risk att hästar utsätts för våld men det är ju en stor industri.
 
Alltså ju mer jag läser det du skriver ju argare blir jag, att se ner så fruktansvärt på hobbyryttare som inte har intresse att tävla. Skulle bristen på intresse till tävling vara lika med att "bara vilja ja allt gratis och betala svart"?

Utan hobbyryttare så hade hästvärlden inte kunnat drivas alls. Tränare och hovslagare och alla dom håller igång sina verksamheter pga av hobbyryttare. Dom flesta lever mer eller mindre på hobbyryttare. Sluta ser ner på folk som inte är intresserade av att tävla på det sättet.

Alla har bara inte samma ambitioner med hästlivet. Det betyder inte att dom inte bidrar till mycket när det gäller hästsporten.

Jag har inte skrivit att man ska ge bort sina uppfödningar, sluta hitta på.

Och på vilket sätt bidrar du till ridsporten genom att dumförklara i princip största delen av alla som har med hästar att göra? Vad ger det liksom? Vad får du ut av det?
Du drog parallellen till en hunduppfödare som inte tjänade pengar utan födde upp hundar bara för att det är kul.

Dumförklara? Det tror jag inte, däremot skrev jag att de inte vill betala vad det kostar att ha häst om sporten inte finns.

Hur jag bidrar? Jag föder upp trevliga hästar, i lösdrift på grovfoder. Även de som tävlar går på lösdrift och jag talar mig varm för naturlig hästhållning baserad på grovfoder. Jag påtalar i det oändliga att hästar ska hållas i flock, med mycket rörelse. Alla mina hästar, även tävlingshästarna, går på bete maj- ca oktober. Jag rider ut mycket (mer än hälften av passen på unghästar upp till 5-6 år). Jag klipper inte hästar för att det är snyggt utan bara så mycket som behövs för att de ska orka jobba. Mina hästar är pigga, glada och välmående.
 
Alltså ju mer jag läser det du skriver ju argare blir jag, att se ner så fruktansvärt på hobbyryttare som inte har intresse att tävla. Skulle bristen på intresse till tävling vara lika med att "bara vilja ja allt gratis och betala svart"?

Utan hobbyryttare så hade hästvärlden inte kunnat drivas alls. Tränare och hovslagare och alla dom håller igång sina verksamheter pga av hobbyryttare. Dom flesta lever mer eller mindre på hobbyryttare. Sluta ser ner på folk som inte är intresserade av att tävla på det sättet.

Alla har bara inte samma ambitioner med hästlivet. Det betyder inte att dom inte bidrar till mycket när det gäller hästsporten.
Jag läser verkligen inte in @Mauen s inlägg på det sättet. Det är väl klart att många uppfödare inte skulle fortsätta att avla om tävlingar togs bort?

Jag har inte så mycket kontakt med varmblodsuppfödare men känner många travhästuppfödare och de skulle verkligen inte fortsätta om det inte fanns sport. Betänk då också att ATG prytsar in 2 miljarder i hästsporten varje år. De pengarna försvinner ju eftersom de kommer från spel om tävlingar tas bort. Pengar som definitivt gynnar hobbyryttare i form av välfärdsforskning på häst också. Vem ska fortsätta se till att bidra till välfärden menar ni som är emot tävling, staten? Tja, det lär ju inte finnas något intresse om hästar blir på ren hobbynivå, det lär ge samma anslag som kaniner, vilket är rätt obefintligt. Eller så får hästarna hänga på produktionsdjursforskningens anslag, vilket inte heller lär ge den specifika forskningen som behövs för till exempel hästars välfärd..

ATGs pengar bidrar inte bara till egen forskning, utan också till att subventionera de utbildningar som bedrivs vid våra riksanläggningar, till hästnäringens nationella stiftelse och liknande grejer. Hästsporten står för 0,5 procent av Sverige bnp, eftersom stor del av detta är på grund av travsporten är det ingen raketforskning att mycket skulle bli betydligt sämre för hobbyhästen och fruktansvärt dyrt för hobbyryttaren om vi tog bort tävlingsaspekten. jag är inte alls säker på om vi tog bort all tävlingsridning inom alla grenar, tog bort ridskoleryttarna för ingen skulle ha råd att bedriva ridskola, att de flesta i Sverige är hobbyryttare som räknas in i kategorin hästsport. Vi har 25000 utställda tävlingslicenser bara inom ridsporten, sedan tillkommer de som har licenser i trav, galopp, western och islandshästridning och övriga grenar. Att tro att det bara är att plocka bort tävlingarna så blir allt så mycket bättre och allt annat kommer fortsätta som vanligt för hästar och de hästmänniskor som blir över är rätt naivt.
 
Jag menar relaterat till mitt inlägg jag också citerade. Alltså det är ingen kritik emot er uppfödare utan jag får bara inte riktigt ihop hur det går runt utan risken att individer pressas för hårt. Eftersom det går runt baserat på att hästar presterar. Jag hoppas väl också på ett vis att det går att reglera bättre så att det blir lägre risk att hästar utsätts för våld men det är ju en stor industri.
Detta är mitt huvudbry…
Till vilken pris vill jag stå där med den där toppuppfödningen som går stora klasser?
Vad har den utsatts för för att nå dit? Hur många hästar har kasserats i denna strävan…

Jag försöker noga välja köpare. Hotbild verkar det ha gått bra, bara en har sålts vidare. Men så snart jag har sålt hästen har jag släppt kontrollen.
 
Jag menar relaterat till mitt inlägg jag också citerade. Alltså det är ingen kritik emot er uppfödare utan jag får bara inte riktigt ihop hur det går runt utan risken att individer pressas för hårt. Eftersom det går runt baserat på att hästar presterar. Jag hoppas väl också på ett vis att det går att reglera bättre så att det blir lägre risk att hästar utsätts för våld men det är ju en stor industri.
Va? Menar du att vi för att få ekonomi måste pressa hästarna ”för hårt”? Hur drog du den slutsatsen?
 
Jag menar relaterat till mitt inlägg jag också citerade. Alltså det är ingen kritik emot er uppfödare utan jag får bara inte riktigt ihop hur det går runt utan risken att individer pressas för hårt. Eftersom det går runt baserat på att hästar presterar. Jag hoppas väl också på ett vis att det går att reglera bättre så att det blir lägre risk att hästar utsätts för våld men det är ju en stor industri.
Utbildning säger jag igen.
En av de som skolat mig vet jag hur man jobbar häst IOM tränat för dem i över 20 år och bott och jobbat där. Jag vet också vilken tid hästarna får ungefär när det gäller deras egna. Det krävs inte alls mycket tid att tex förbereda 4-åring på så sätt att den är i balansnoch lösgjord om man fokuserar på just det. Om hästen då av naturen har trevliga rörelser krävs ju inte mer än så.
Vet att man var ute med 4-5-åringar som inte gjort så mkt och fick mellan 70-80 procent. Trots att ryttaren pga visst ointresse(ditsläpad av sin fru) red fel väg några ggr. 😅 Vet att domare skrev ”Gud vilken trevlig ridning” bland annat.
Man blir ju bra på det man gör. Springer hästen runt i spänning och förväntar sig stress blir det svårt att lära in något, utöver att det är trist för hästen så klart.
Visst kan det iaf skita sig på tävlingen. Men skiter det sig redan hemma i stallet kanske man bör ta sig en funderare.

Men på något vis måste ju folk utbildas i att hitta bättre träningssystem. Frågan är av vem och vilka som ens är beredda på att fundera på att lägga om en hel del i sin träning.
 
Mina reflektioner är att det verkar vara väldigt olika definitioner på vad "våld" mot hästarna är. Om jag tar mig och mina som exempel så är jag en ganska mjuk ryttare, dvs jag vill ha lätt kontakt med bettet, små skänkelhjälper och mitt mål är alltid att göra mina hästar lättridna. Men när jag tex red den ena hästen igår så jobbade jag med rakriktningen på kvartslinjen, en bog föll på min skänkel och häst ville inte räta upp sig. Då knackade jag till med skänkeln (inga sporrar eller spö) för att göra honom uppmärksam på vad jag faktiskt ville och flr att fp igenom min hjälp. (Efter korrigeringen och lite jobb i förvänd kändes häst väldigt rak och fin). Är detta våld?

Idag red jag den andra, med kandar, sporrar och en stund även med spö. Senast var det hans ägare som red dressyr på honom och då är han snabb på att tappa den ridbarhet jag vanligen har. Så ja. Jag tog tag i stången in i ett par halter för att han bara drog iväg. I galoppjobbet petade jag på med spöt i lite samlande jobb och gav massor av beröm när han tog i (stannade och gav morot). Häst avslutade med att vara mjuk och uppmärksam utan att nån av oss jobbat ihjäl sig. Är det ett oacceptabelt våld?

Min uppfattning är att det skikt av ryttare som faktiskt tar bäst hand om sina hästar är den aktiva, tävlingsintresserade hobbyryttaren. I mitt distrikt finns denna kategori på ett sätt jag sldrig såg i Skåne. Dessa ryttare rider på lite allt möjligt, olika raser, olika talang hos både häst och ryttare men gemensamt är att hästar älskas högt! De kollas av veterinärer, de har en egen massör, osteopat och kiropraktor, de pryttlas, fixas med och har utprovade utrustning mm mm.

Bland proffs har jag tyvärr en helt annan erfarenhet om synen på hästarna. Här ska de prestera till varje pris och hästen som individ förbises.

Bland hobbyryttare som inte tävlar ser jag de mest förskräckligt anpassade sadlar, extremt feta hästar, dåliga skoningar alt extremt ömfotade hästar "för de ska hållas naturligt", har sett genomsvettig långhåriga hästar släppas ut i -15 och de står och skakar av köld "men de fryser inte, de skakar för att hålla värmen". Jag har sett så mycket mer dumheter i skiktet under de tävlande som jag tycker är jämförbart med vad proffsen utsätter sina hästar för. Det är pest eller kolera liksom.
 
Tyvärr är detta hobbyhästägarens ståndpunkt. Nån annan ska sponsra hästarna som används för hobby. Uppfödare ska föda upp deras hästar för att det är kul. Skoningen ska vara svart, likaså boxplatsen.
Undrar om hobbyägaren är villig att betala för vad hästägandet skulle kosta…

Vad är det här för världsfrånvänd åsikt?

Jag är "hobbyhästägare". Min häst är från en uppfödare som föder upp för att de är passionerade angående rasen. Föl av den här rasen kostar ca 60-85k.

Jag föredrar att köpa tjänster vitt, veterinären och hästtandläkaren jag använder är verkligen inte de billigaste i området.

Jag går på dyra kurser, både teoretiska och praktiska.

Har hästarna hemma av flera olika skäl, men skulle jag hyra plats föredrar jag det vitt och de bästa ställena jag stått på har varit vita och seriösa.

Varför förutsätter du att de som inte tävlar inte vill lägga pengar på sina hästar? Vi har ju tekniskt sett större ekonomiskt utrymme att göra det, tävling är snordyrt...
 
Vad är det här för världsfrånvänd åsikt?

Jag är "hobbyhästägare". Min häst är från en uppfödare som föder upp för att de är passionerade angående rasen. Föl av den här rasen kostar ca 60-85k.

Jag föredrar att köpa tjänster vitt, veterinären och hästtandläkaren jag använder är verkligen inte de billigaste i området.

Jag går på dyra kurser, både teoretiska och praktiska.

Har hästarna hemma av flera olika skäl, men skulle jag hyra plats föredrar jag det vitt och de bästa ställena jag stått på har varit vita och seriösa.

Varför förutsätter du att de som inte tävlar inte vill lägga pengar på sina hästar? Vi har ju tekniskt sett större ekonomiskt utrymme att göra det, tävling är snordyrt...
Är det en ras som skulle fortsätta födas upp om man förbjöd tävling? Det vore intressant att veta tycker jag 😊
 
Vad är det här för världsfrånvänd åsikt?

Jag är "hobbyhästägare". Min häst är från en uppfödare som föder upp för att de är passionerade angående rasen. Föl av den här rasen kostar ca 60-85k.

Jag föredrar att köpa tjänster vitt, veterinären och hästtandläkaren jag använder är verkligen inte de billigaste i området.

Jag går på dyra kurser, både teoretiska och praktiska.

Har hästarna hemma av flera olika skäl, men skulle jag hyra plats föredrar jag det vitt och de bästa ställena jag stått på har varit vita och seriösa.

Varför förutsätter du att de som inte tävlar inte vill lägga pengar på sina hästar? Vi har ju tekniskt sett större ekonomiskt utrymme att göra det, tävling är snordyrt...
Vi kanske bara har sett olika delar av världen 😉
Hur vet du att din bild är rätt?
 
Mina reflektioner är att det verkar vara väldigt olika definitioner på vad "våld" mot hästarna är. Om jag tar mig och mina som exempel så är jag en ganska mjuk ryttare, dvs jag vill ha lätt kontakt med bettet, små skänkelhjälper och mitt mål är alltid att göra mina hästar lättridna. Men när jag tex red den ena hästen igår så jobbade jag med rakriktningen på kvartslinjen, en bog föll på min skänkel och häst ville inte räta upp sig. Då knackade jag till med skänkeln (inga sporrar eller spö) för att göra honom uppmärksam på vad jag faktiskt ville och flr att fp igenom min hjälp. (Efter korrigeringen och lite jobb i förvänd kändes häst väldigt rak och fin). Är detta våld?

Idag red jag den andra, med kandar, sporrar och en stund även med spö. Senast var det hans ägare som red dressyr på honom och då är han snabb på att tappa den ridbarhet jag vanligen har. Så ja. Jag tog tag i stången in i ett par halter för att han bara drog iväg. I galoppjobbet petade jag på med spöt i lite samlande jobb och gav massor av beröm när han tog i (stannade och gav morot). Häst avslutade med att vara mjuk och uppmärksam utan att nån av oss jobbat ihjäl sig. Är det ett oacceptabelt våld?

Min uppfattning är att det skikt av ryttare som faktiskt tar bäst hand om sina hästar är den aktiva, tävlingsintresserade hobbyryttaren. I mitt distrikt finns denna kategori på ett sätt jag sldrig såg i Skåne. Dessa ryttare rider på lite allt möjligt, olika raser, olika talang hos både häst och ryttare men gemensamt är att hästar älskas högt! De kollas av veterinärer, de har en egen massör, osteopat och kiropraktor, de pryttlas, fixas med och har utprovade utrustning mm mm.

Bland proffs har jag tyvärr en helt annan erfarenhet om synen på hästarna. Här ska de prestera till varje pris och hästen som individ förbises.

Bland hobbyryttare som inte tävlar ser jag de mest förskräckligt anpassade sadlar, extremt feta hästar, dåliga skoningar alt extremt ömfotade hästar "för de ska hållas naturligt", har sett genomsvettig långhåriga hästar släppas ut i -15 och de står och skakar av köld "men de fryser inte, de skakar för att hålla värmen". Jag har sett så mycket mer dumheter i skiktet under de tävlande som jag tycker är jämförbart med vad proffsen utsätter sina hästar för. Det är pest eller kolera liksom.
Intressant reflektion.

Jag har precis (mitt i världscupen 🙄) haft en flock med åtta nyblivna ettåringar och fem sex mammor till dessa på rymmen, långt, i 45 cm snö… när vi väl fick tag på två av mammorna (när de hade varvat ner tillräckligt) hade jag en grimma som passade ganska dåligt på den jag tog så fick ta grimskaftet ett varv kring nosen för att alls klara hålla henne under den långa och ganska hetsiga promenaden hem. Är det våld?
 
Är det en ras som skulle fortsätta födas upp om man förbjöd tävling? Det vore intressant att veta tycker jag 😊

Ja, såvitt jag vet är det ingen i den rasen ute på tävlingsbanorna just nu, kanske någon som provat några lägre klasser. Jag har dock inte koll på alla individerna, men det är inte en ras man köper om man har siktet på tävling.

Dom ökar i antal dock :). Uppskattade som "hobbyhästar" och billiga i drift.
 
Ja, såvitt jag vet är det ingen i den rasen ute på tävlingsbanorna just nu, kanske någon som provat några lägre klasser. Jag har dock inte koll på alla individerna, men det är inte en ras man köper om man har siktet på tävling.

Dom ökar i antal dock :). Uppskattade som "hobbyhästar" och billiga i drift.
Vad är deras ursprungliga användningsområde?
 
Vi kanske bara har sett olika delar av världen 😉
Hur vet du att din bild är rätt?

Du hävdade att alla hobbyryttare inte vill lägga pengar på sina hästar. Det är ganska lätt att motbevisa, det handlar inte om "en bild", ta och kolla lite statistik istället.

Eller kolla omsättning på webshoppar som taur.se som riktar sig till den "alternativa" hästmarknaden...
 
Jag menar relaterat till mitt inlägg jag också citerade. Alltså det är ingen kritik emot er uppfödare utan jag får bara inte riktigt ihop hur det går runt utan risken att individer pressas för hårt. Eftersom det går runt baserat på att hästar presterar. Jag hoppas väl också på ett vis att det går att reglera bättre så att det blir lägre risk att hästar utsätts för våld men det är ju en stor inindustri.
Detta var inte riktat till mig, men jag svarar gärna—Majoriteten av uppfödarna i Sverige gör det på hobbynivå och får 1-3 föl per år. En handfull av uppfödarna har det så gott ställt/sådan ekonomi i sina företag att man har råd att behålla, utbilda och ev. pressa unghästarna att prestera innan de säljs med förhoppningsvis +/- 0:- i resultat. De flesta försöker sälja hästen så ung som möjligt eftersom utbildning kostar ~15-20 000 i månaden om inte mer.
Med detta vill jag ha sagt att många av dessa unghästar som pressats att prestera på unghästtest och i unghästtävlingar ägs inte längre av sina uppfödare när detta sker. Några gör det såklart, och säkert finns det de som jäktar utbildarna och är för angelägna om att hästen skall kvala hit och dit. Utbildaren sitter då i en svår sits eftersom den som pressar, utbildare eller ej är deras levebröd. Men om vi får till en systematisk förändring inom unghästtscenen där kraven sänks på hästarna och stressade, pressade och avstängda hästar inte bedöms högt på grund av sina framridna gångarters kvalitet, så skulle det ta en hel del press från utbildarna. Kanske kunde vi också komma tillbaka till en normal uppfattning om hur mycket en fyraåring skall kunna och skall hunnit göra.
Men sedan är det också utbildarens ansvar att säga till när målen är för högt satta och individen inte är redo. Jag har varit med om att duktiga utbildare har sagt ifrån. De som inte gör det och sedan spöar upp hästarna och hackar dem blodiga ÄR ytterst ansvariga för sina handlingar.
Vår avel "går runt" (det gör den inte, men individen går i bästa fall runt utan förlust) på att vi säljer dem så snart som möjligt men till köpare man tror de skall passa med. Helst innan de är inridna, men skall de ridas in värnar alla jag är bekant med i alla fall om att det skall bli bra för hästen, eftersom risken att få problem sen när den säljs är större om den inte fått en bra start på sitt liv som unghäst.
 
Och proffsen vill i sin tur helst inte betala några skäliga löner till sina anställda?


Ditt påstående gäller ju såklart inte bara de som är hobbyhästägare. Det gäller väl ändå lite överallt, och på olika sätt.

Tyvärr är detta hobbyhästägarens ståndpunkt. Nån annan ska sponsra hästarna som används för hobby. Uppfödare ska föda upp deras hästar för att det är kul. Skoningen ska vara svart, likaså boxplatsen.
Undrar om hobbyägaren är villig att betala för vad hästägandet skulle kosta…
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
424
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp