Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske det, men jag kan bara relatera till mig själv och de ryttare jag mött genom åren. Precis som alla andra gör i den här tråden.

Jag har tyvärr bara sett negativa saker med tävling, där det ska stressas och pressas helt galet mycket. Gärna med spörapp eller inspänning.
Så du tycker att jag och alla andra här på buke är den sortens ryttare? Vi är ju flera här som tävlar och definitivt inte spänner in och hetsar. Eller tycker du att det är vad jag gör?
 
Jag förstår inte chocken över detta?
Alltså eliten är inte en så stor grupp så naturligtvis känner alla varandra, de åker ju på samma tävlingar och event allihopa "i jobbet" sas.
Men att alla känner varandra behöver nödvändigtvis inte betyda att de håller varandra om ryggen oavsett. Och här är det djurplågeri. Och ändå backas det upp offentligt. Jag skrev det tidigt men fick inte medhåll, det blev en konstig stämning när det svenska fallet kom upp. Inte alls som Helgestrand, flera av de som rent allmänt efter H tog avstånd- inte från H utan från hästmisshandel- är helt tysta vad gäller det svenska fallet.

Så jo jag är chockad, går det ens att göra något åt detta? när alla håller ihop och backar upp varandra och där ordförande i svenska ridsportförbundet har sin varma och skyddande kappa över dem?

fel av mig i DIN ska det såklart vara
 
Senast ändrad:
Verkligen. Även rent juridiskt. Om nån är anklagad för t ex misshandel hjälper det ju inte ett dyft om hundra människor intygar att de minsann också träffat den här personen och inte själva fått stryk. Det är ju helt irrelevant, ingen domstol skulle bry sig om det.

En sån lista kan ju möjligen vara ett moraliskt stöd att få för den anklagade, men jag ser inte hur det skulle påverka utgången i ett djurskyddsärende, t ex.
Nej, som om hundra välvilliga "karaktärsvittnen" skulle omimtetgöra vikten av konkret bevismaterial.
 
En annan aspekt med att förbjuda tävling är att hästvälfärden definitivt skulle ta ett steg tillbaka. Tro inte att inte skogsmulleryttare också kan spöa upp sina hästar, skita i hovvård eller inte ge mat eller ge för mycket mat. De som tävlar är åtminstone under någon form av kontroll. Det går inte att komma till en tävling med en häst som inte verkats på fem månader eller inte får mat. Det dolda djurplågeriet skulle bli större om tävling förbjöds.

Icke att förakta att den forskning som bedrivs idag på häst gör det just för det är så mycket pengar i branschen. Det är lite naivt att tro att höga forskningsanslag skulle ges till ett djur som är sällskap. Den mesta hästforskningen idag bedriva utifrån tävlingshästar och för att branschen genererar så mycket pengar, sällskapshästar åker med på tåget och gynnas definitivt men så lär det inte se ut om vi förbjuder tävling eftersom hästen då inte kommer att ha en tydlig roll i vårt samhälle.
Kan du backa upp det här resonemanget med konkreta exempel. Jag delar nämligen inte din bild.

Det bedrivs tex forskning på katter, vanliga bonnkatter som folk har. Både veterinärmedicinsk forskning och välfärdsforskning/beteendeforskning. Det finns ju absolut inga pengar i "bonnkattbranschen", men forskning finns.
 
Hahaha, alltså förlåt men världens sämsta liknelse. Tror inte folk som inte är läkare fattar hur jävla jobbigt det är att ständigt vara föremål för medicinska utfrågningar av ens familj och vänner. Spelar ingen roll vilken tid på dagen. Alltså verkligen jämt.

" Hej! Förlååååååt för att störa dig kl 22 på en lördag, men lilla Lisa har sprutdiarrè/hosta/feber/ont i magen/ petat in en ärta i näsa/har konstiga utslag, vad tycker du att jag ska göra?????"
Kom på det just när jag postat. 😅 Har en del läkare i släkten. Så vet hur de kan ha det. Lite samma med sambon som är kiro.
 
Velat bort och fram om jag ska lägga ut denna. Dels för att detta är en tråd på dressyr och jag vill inte att det ska bli pajkastning mellan grenarna, det finns rötägg överallt. Dels för att det är i USA och det har ju lite andra saker som är högst tveksamma också (t ex större acceptans för smärtstillande) men jag väljer ändå att lägga ut den för att peka på att vi får nog kraftigt börja ta avstånd från sådant här om ridsporten ska få behålla sin SLO.

Det är ett Instagramklipp som har legat på Amerikanska Ridsportförbundets USEF Instagram från en träning med Katie Monahan-Prudent som har vunnit VM i lag och tränat flera elitryttare där hon bland annat pratar om att "Horses need a good licking sometimes". Visar ingen direkt prygling av häst men visar helt klart en inställning från en tränare på elitnivå som lämnar mycket i övrigt att önska. Klippet är borttaget från USEF nu...

Länk till klippet
 
Så du tycker att jag och alla andra här på buke är den sortens ryttare? Vi är ju flera här som tävlar och definitivt inte spänner in och hetsar. Eller tycker du att det är vad jag gör?

Nä, jag har inte stått i samma stall med nån här på buke. Jag har ingen aning om vad alla buke-ryttare gör. Jag relaterar (precis som alla andra gör i den här tråden) till vad jag själv upplevt och sett.
 
Velat bort och fram om jag ska lägga ut denna. Dels för att detta är en tråd på dressyr och jag vill inte att det ska bli pajkastning mellan grenarna, det finns rötägg överallt. Dels för att det är i USA och det har ju lite andra saker som är högst tveksamma också (t ex större acceptans för smärtstillande) men jag väljer ändå att lägga ut den för att peka på att vi får nog kraftigt börja ta avstånd från sådant här om ridsporten ska få behålla sin SLO.

Det är ett Instagramklipp som har legat på Amerikanska Ridsportförbundets USEF Instagram från en träning med Katie Monahan-Prudent som har vunnit VM i lag och tränat flera elitryttare där hon bland annat pratar om att "Horses need a good licking sometimes". Visar ingen direkt prygling av häst men visar helt klart en inställning från en tränare på elitnivå som lämnar mycket i övrigt att önska. Klippet är borttaget från USEF nu...

Länk till klippet
Såg det.
Vidrig människa mot både hästar och elever!
 
Velat bort och fram om jag ska lägga ut denna. Dels för att detta är en tråd på dressyr och jag vill inte att det ska bli pajkastning mellan grenarna, det finns rötägg överallt. Dels för att det är i USA och det har ju lite andra saker som är högst tveksamma också (t ex större acceptans för smärtstillande) men jag väljer ändå att lägga ut den för att peka på att vi får nog kraftigt börja ta avstånd från sådant här om ridsporten ska få behålla sin SLO.

Det är ett Instagramklipp som har legat på Amerikanska Ridsportförbundets USEF Instagram från en träning med Katie Monahan-Prudent som har vunnit VM i lag och tränat flera elitryttare där hon bland annat pratar om att "Horses need a good licking sometimes". Visar ingen direkt prygling av häst men visar helt klart en inställning från en tränare på elitnivå som lämnar mycket i övrigt att önska. Klippet är borttaget från USEF nu...

Länk till klippet
Oj, jag hade faktiskt högre tankar om henne än så, men med den inställning så 🤬.
 
Ja, hon var ju inte direkt snäll mot eleverna heller. Om jag fattar saken rätt är det en träning arrangerad av förbundet för ungdomsryttare. Här fanns ett längre klipp, där iaf några världsnamn har reagerat också så lite hopp finns det.

Vem ska lära sig vad av det där!?
Jag har noll problem med hårda tränare. Alltså sådana som ställer höga krav och inte lindar in allt. Hårda men rättvisa som också ger beröm då det sig bör.
Men från att vara tuff mot eleven till att förnedra folk är hoppet rejält. Där handlar det ju mer om en jäkligt obehaglig läggning hos tränaren som får ut något för egen del av att trycka ner folk. Eller är empatiströrd och efterbliven vad gäller att utbilda.
 
Vilken bisarr träning! "I would flip him over backwards"🤯.
Väldigt svårt att förstå pedagogiken. Det ser ju ut som att ryttarna saknar grunderna, och istället för att hjälpa dem med enklare övningar så att grundlydnaden sitter på plats, så ska ryttarna använda våld?

Det är ju fina hästar och säkert en svindyr tränare, och så får de inte bättre träning än så där? Och vilken attityd till hästarna sen…

För egen del är jag kanske väl hårt fostrad i att allt som går bra är hästens förtjänst, och allt som går fel är ryttarens fel - vilket blir en självförtroendeknäckare i längden - men den här tränaren sablar ju ner både hästar och ryttare. Osympatiskt, och dålig pedagogik.
 
Känns helt i linje med ex. George Morris attityd. Han kunde vara otroligt elak mot ryttarna. (Vet inte hur det var mot hästarna)
Jo tack. Jag har sett film från en vattengravsträning med George Morris där ryttarna skulle skritta fram till vattnet för att låta hästarna titta på det. Väl framme vid vattnet sa han till eleverna att spöa upp hästarna för att visa vem som bestämmer när de väl skulle hoppa sedan. 🤯 Det var alltså en del av inledningen innan de ens börjat försöka hoppa. Jag tror knappast de hästarna hade något större förtroende för vattengravar efter det. Klippet har några år på nacken så vet inte om jag kan hitta det nu.
 
Velat bort och fram om jag ska lägga ut denna. Dels för att detta är en tråd på dressyr och jag vill inte att det ska bli pajkastning mellan grenarna, det finns rötägg överallt. Dels för att det är i USA och det har ju lite andra saker som är högst tveksamma också (t ex större acceptans för smärtstillande) men jag väljer ändå att lägga ut den för att peka på att vi får nog kraftigt börja ta avstånd från sådant här om ridsporten ska få behålla sin SLO.

Det är ett Instagramklipp som har legat på Amerikanska Ridsportförbundets USEF Instagram från en träning med Katie Monahan-Prudent som har vunnit VM i lag och tränat flera elitryttare där hon bland annat pratar om att "Horses need a good licking sometimes". Visar ingen direkt prygling av häst men visar helt klart en inställning från en tränare på elitnivå som lämnar mycket i övrigt att önska. Klippet är borttaget från USEF nu...

Länk till klippet
Just från USA blir jag inte förvånad - de har ju samma syn på barn. De behöver lite stryk ibland.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
671
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp