djurvårdare - utökad nivå

Sv: djurvårdare - utökad nivå

Finns en tråd om den redan, men hade jag varit du skulle jag försöka mig på högskoleprovet och ta mig in på DSS den vägen om det är det du vill bli eftersom det är rätt stor skillnad på att vara djurskötare och djursjukskötare
 
Sv: djurvårdare - utökad nivå

Säkert jätteintressant, men inte säker på att det behövs fler djurvårdare så tror att jobbchanserna kanske inte är de bästa.

Skulle också satsa på högskoleprovet och att söka till djursjukskötarutbildningen för att kunna söka leg.
 
Sv: djurvårdare - utökad nivå

Tack för era svar. Gjorde högskoleprovet i Lördags så jag får se vad det blir. Men det kändes inte så bra. Är så trött på mitt nuvarande jobb så snart läser jag vad som helst bara för att få komma bort ett tag.
 
Sv: djurvårdare - utökad nivå

Kan ju vara helt andra intagningspoäng som krävs iår i och med att DSS flyttar till Uppsala i höst..
 
Sv: djurvårdare - utökad nivå

Kan ju vara helt andra intagningspoäng som krävs iår i och med att DSS flyttar till Uppsala i höst..

Tvivlar på att det gör någon större skillnad. Intag för DSS och veterinär var ju ungefär detsamma förra året och veterinär ligger i Uppsala. Det vore märkligt om intaget för DSS skulle höjas pga. en flytt till Uppsala (jag gissar att många som ansöker till DSS även söker till veterinär eller iaf skulle göra det om de hade möjlighet att komma in). Ännu konstigare om det skulle sjunka.
 
Sv: djurvårdare - utökad nivå

Ja fast veterinär och DSS är ju fortfarande olika linjer. Tänker att många kanske väntar med att söka för att slippa vara "försökskaniner" i Uppsala eftersom mycket på både DSS och EoD kommer ändras från hur det ser ut nu.. Fast det kan ju även vara så att fler söker pga att det flyttas från Skara till en större studentstad. Dock är det ju sjukt svårt att få boende i Uppsala så det spelar säkert också in kan jag tänka mig
 
Sv: djurvårdare - utökad nivå

Den officiella anledningen är för att utbildningarna här i Skara EoD och DSS ska få mer forskningsanknytning i Uppsala eftersom att dom har mer forskare på plats.. Men den inofficiella är att SLU överbyggde sig i Uppsala och måste fylla sina dyra lokaler med något. Jättetråkigt eftersom SLU här i Skara verkligen har byggt upp en bra verksamhet och jag med många andra trivs jättebra :(
 
Sv: djurvårdare - utökad nivå

*kl*

Med tanke på svårigheten att hitta bostad i Uppsala kontra Skara så tror jag säkert att det är lättare att komma in i Uppsala. I alla fall man ligger någorlunda högt upp i reservlistan. Fler kommer nog tacka nej på grund av de inte hittat någonstans att bo.
 
Sv: djurvårdare - utökad nivå

I några år kommer det säkert vara bra chanser till jobb. Man har fått igenom undantag på att ha legitimerade djursjuksköterskor eftersom det finns på tok för få av dem. Det är dock, om jag inte minns galet, tidsbegränsade undantag så risken finns att man sedan inte behövs eftersom den utökade behörigheten inte kommer vara till nytta.
 
Sv: djurvårdare - utökad nivå

Undantaget är fram t.o.m 2019... Jag läser djurvårdare på utökad nivå på gymnasiet 2:a året just nu.
 
Som halvblodet skriver ovan gäller undantaget för djurvårdare på utökad nivå till 2019 som det ser ut nu. I korthet innebär det att djurvårdare får fortsätta utföra delar av sina sysslor (om de jobbar som "djursjukvårdare" i dagsläget) fram tills dess. Därefter får enbart legitimerade utföra dessa sysslor.
Jag kan inte se att nyutbildade alt djurvårdare utan anställning i dagsläget har så värst ljus framtid inom branschen då alla de som idag jobbar som "djursjukvårdare" och av olika anledningar inte blir legitimerade efter årsskiftet automatiskt blir djurvårdare på utökad nivå (om jag har fattat saker och ting rätt).
Därför tror jag inte att efterfrågan på djurvårdare blir så stor, däremot leg DSS kommer det skrikas efter!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Någon som har gått den utbildningen? Jag har sökt och fått en plats, men är tveksam till kompetesen man får. Det finns även en...
Svar
4
· Visningar
896
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 025
Senast: Milosari
·
Skola & Jobb Satt och slösurfade på en "lediga jobb"-portal tidigare ikväll och hittade en högintressant annons, som jag dock inte vet hur jag ska gå...
Svar
16
· Visningar
1 289
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 844
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp