Dna-prov= stam!!

H

HORSEBABE

Hej. Undrar bara om någon här vet hur jag ska göra med min hästs papper, efter att ha fått svar på ett dna-prov har jag nu fått reda på vem mitt stos pappa är!
Helt plötsligt är hon inte så "okänd" längre!
Kan man skicka in svarresultaten någonstanns så jag kan få papper på henne? mamman vet jag inget om...
Kommer det stå i hennes ev. föl vem dennes morfar är??
Tackar!! :banana: :bump: :o
 
Hur gjorde du när du tog DNA-prov? Min häst är importerad från Belgien och har ett brännmärke som visar att hon är en belgisk ridponny men har okänd härstamning, och jag skulle jättegärna ha hennes stam...Funkar det bara på svenska hästar?
 
Det beror på vilken ras hon är och i så fall ska du kontakta avelsföreningen och göra en passansökan (om den rasen utfärdar pass).
 
Du ska ha väldigt tur om dom har din hästs pappa i registret! Annars måste du kontakta rasföreningen i belgien... Kan bli krångligt, det beror ju också på hur/om dom har koll på DNA/blod i Belgien. Det har jag ingen aning om.
 
Vi frågade veterinären och han sa att vi skulle kontakta avelsförbundet (har jag för mej att det var..va ett tag sen!)
Så vi ringde dit och dom sa att vi skulle ringa till SLU (dom har hand om prover och sånt...)
Så gjorde vi det och dom skickade hem ett paket med provpåsar och papper m,m så fick veterinären komma ut och dra några strån ur svansen på pållan och göra en id-kontroll sen skickade vi in det och nån månad senare ringde dom hem och sen fick vi prov resultat hemskickat.
Man måste ha förslag på möjlig hingst, kan ju omöjligt kolla alla! Tror att man kunde kolla fem hingstar...
Vi kollade efter Robin Z och Bonaparte men eftersom bonaparte är så gammal och nu död så gick det inte kolla med hjälp av svanstråna på honom eftersom det systemet är rättså nytt...
Så då fick vi ett paket till hemskickat denna gången med provrör och kanyler (som första gången blev snodda nånstanns på vägen!! så vi fick beställa nya!) Sen tog vi ut vet. igen och han tog ett blovprov på henne och skickade in det.
Tog ytterligare några månader sen så ringde dom om resultatet igen och denna gången va det roligare nyheter!!
Oj, blev långt!
Men som sagt du måste han ett förslag på vilken pappa hästen kan tänkas ha.
Ring till sv. ridsportförbundet el. ras föreningen så hjälper dom dig med resten!

:idea: :bump: :banana:
 
Nyfiken fråga, hur visste ni vad ni skulle chansa på? Visste ni egentligen stammen, men papperena var förlorade?
 
Anledningen till att vi testade med Robin Z va att många tyckte att hon var lik en "Robin-avkomma" och att det kom fram en tant en gång förra året på en tävling och hon trodde att min pålla va efter hennes förra fullblods sto som hade fått tvillingföl -91 efter honom, dom hade döpt det ena fölet till det som min heter och hon tyckte att dom hade samma tecken! Min e oxå född -91 så det va ju ett sammanträffande!
Bonaparte tipsade den tjejen som red in min häst mej om.
Hon kom inte ihåg va hon hade fått det ifrån, men hon hade ringt till stallet han stod på och dom hade varit jätte otrevliga och inte vetlat svara på några av hennes frågor...
Så det va rena chansningar, men det stämde ju!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 909
Senast: Freazer
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 995
Senast: Stergo
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 950
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 767
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp