Dobberman vs Rottis som 1a gångs hund-vad tycker ni om det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo jag tänkte hur det var hos Malle uppfödare för Bruksmalle och där räcker inte att du bara tränar lydnad utan där måste man träna och tävla i typ Lydnad och något som har med nosaktivitet att göra och något som är bra för konditionen typ agility..Så man tänker på helheten...

Men det finns ju UTSTÄLLNINGS kennlar och då räcker det med det hon vill göra även hos malle kennlar...Så du har rätt :D
Finns brukskennlar för malle som säljer till kreti o pleti med.
 
Lydnad är ju med uppe på tapeten? Det bör ju räcka.
Okej trodde brukshundar behövde träna bruks😂
Varför inte lydnad och utställning? Även en rottis kan ju dra som aktivering (min hunds uppfödare tävlade en av sina i drag också lite på kul och pin kiv). TS nämner inte om hens bekanta vill tävla eller bara träna på kul, men med ”hobbynivå” utgår jag ifrån att det handlar om just det.
Det är så roligt här på forumet ibland räcker en sällskapshund till allt ibland räcker det med lydnadsträning och agility för en brukshund 😂
 
Okej trodde brukshundar behövde träna bruks😂

Det är så roligt här på forumet ibland räcker en sällskapshund till allt ibland räcker det med lydnadsträning och agility för en brukshund 😂
Nej, de behöver få använda huvudet. Just bruks är knappast nödvändigt - det kör jag inte med min egen heller.
Som sagt, det är svårt att säga om raserna passar TS vän men om hen vill träna de grejerna som nämns ordentligt så räcker det absolut.. Men som jag skrev innan, hobbynivå är ju ett väldigt vitt begrepp.
 
Okej trodde brukshundar behövde träna bruks😂

Det är så roligt här på forumet ibland räcker en sällskapshund till allt ibland räcker det med lydnadsträning och agility för en brukshund 😂
Och jag som trodde att poängen var att aktivera en hund fysiskt och mentalt med vad som både hunden och ägaren trivs med och som framför allt får hunden att må bra- oavsett vad det egentligen är, om det så är en massa lydnadsträning och tävling samt drag utöver en massa jogging och nose work eller utställning osv. En dobermann trivs med det mesta, men kanske inte agility... men de trivs med att vara med och göra typ allt, så jag har svårt att se att man måste göra si eller så för att de ska vara nöjda. Det viktiga är att de aktiveras på rätt nivå helt enkelt.
 
Om man kontaktar uppfödare och känner att man klickar med rasen är det väl bara att köra, så länge man är hyfsat införstådd i vad man ger sig in på. Tycker man kan ha brukshund som första hund om man är beredd på att lägga ner tid och "göra jobbet" samt att det är bra att ha nånstans att vända sig när man stöter på problem. Typ uppfödare, instruktör som kan brukshundar eller träningskompisar. Aktiveringsmässigt tycker jag inte att det låter som för lite allmänt, det här med katten skulle jag dock fundera ett varv till över hur man löser om man skulle råka få en jaktidiot till individ. För min egen del är det inte aktiveringen som är svår att få till, mer att veta hur man ska ratta runt en driftstark hund i vardagen.
 
Okej trodde brukshundar behövde träna bruks😂

Det är så roligt här på forumet ibland räcker en sällskapshund till allt ibland räcker det med lydnadsträning och agility för en brukshund 😂

:confused:

Ingen säger väl ”KLART HON SKA KÖPA BRUKSHUND, DET KOMMER BLI KUL!!!”. Snarare tycker jag att det är balanserade svar som uppmuntrar att ta kontakt med kunniga uppfödare och lära sig mer innan något beslut tas. Det är ju skitsvårt att råda någon över nätet, det bästa rådet man kan ge är väl just det; umgås med kunnigt folk AFK.
 
Jag vet inte, men när det gällt någon som t.o.m haft flera andra hundar som varit intresserade av en brukshund som Malle och så har personen skrivit vi har tänkt träna lydnad och lite agility, med lite träning på BK, men vi vill hitta på något som passar hunden och ha en hund som vill ut och vandra och prova på lite specialsök- typ...

Då har folk skrivit att Malle är en KRÄVANDE hund och behöver tränas ordentligt?
Jag tycker det är ordentligt och vissa saker kommer man ju på eftersom vad som passar hunden..

Sen har jag sett folk skriva att man måste ha haft en malle innan man kan skaffa en malle 🤔🤣moment 22

Men jag trodde dobbisar och rottisar var lite svårare att träna jämfört med mallen, men jag vet inte för jag har aldrig haft någon och jag kan ha fel...Jag har bara sett grannens rottis som var agressiv, men jag fattar ju att inte alla är så..
Det är ju svårt att svara på en trådstart som skrivs av någon om någon annan. Allt vi vet om valpköparen är det du skrivit och hen kan varken svara på eventuella frågor eller beskriva sin egen situation, så jag utgick ifrån det du beskrev i TS och tog framför allt fasta på att personen är aktiv och gärna vill besöka och diskutera med flera uppfödare innan hen bestämmer sig. Det tycker jag är en bra början!
 
Alltså, det handlar ju om var man lägger ribban och att man vet vad man köper. Man behöver ju inte köpa de rejälaste linjerna tex. På pappret bör ju mängden aktiviteter räcka, men hur mycket personen faktiskt kommer träna vet ju bara hen själv. Hobbynivå kan ju vara en gång i halvåret eller 5 dagar i veckan på BK liksom och allt därimellan.
Dobbisen är kanske lite mindre förig och bolltokig än en malle, men den är o andra sidan mer balanserad i min erfarenhet.

Det är vad man gillar för egenskaper som avgör och vad man anser är "svårt". Jag skulle aldrig köra malle liksom, de passar mig inte alls.
Bolltokig vadå dom gillar bollar 🤣 Det stämmer att vissa är mer bolltokiga än andra...
Föriga och följsamma ja den egenskapen gillar jag..
Min första Belgare var en Lakke och han var väldigt följsam, snäll, kunde gå lös bland folk, han gillade hundar och människor, barn brukade klättra på honom .men han vaktade när det behövdes..Han var väldigt balanserad och lugn...

Så enligt min erfarenhet så är Lakken mer balanserad än Mallen som är mer Bolltokig 🤔men det kan man använda i sin träning - bollen alltså..

Jo det verkar vara så att det beror på vilken kennel man tittar efter och vad dom sätter ribban då vissa skriver att man måste tävla eller ha hunden i tjänst /medans vissa kanske inte har ngr såna regler att följa annat än ett bra fam hem eller att dom vill att man ställer ut sin hund en gång eller annat men då är det väl utställnings kennlar?

Eller dobbis o rottis har kanske inte delat upp sig i 2 olika linjer?

Är dobbisen lättlärd och följsam eller vad har den för bra egenskaper förutom att den är balanserad
Är den lik någon annan ras typ schäfer eller någon annan...
 
Till en sådan person skulle jag säga "kör på!"

Varför ska man ha raser man inte vill ha för att göra andra till viljes, när man är kapabel att läsa på och lära sig om raser man vill ha och kan ge den vad den behöver? Jag tycker hon verkar vettig och verkar vilja ta reda på så att det blir rätt, är det inte vad som är bra när man väljer hund?
Självklart ska man inte köpa NÅGON annan ras/hund för att göra andra till villjes!

Jag trodde nog själv att dessa raser var svårare att träna till vardags än vad andra brukshundar generellt var, men jag har egentligen ingen aning hur dessa raser är.. men jag själv var också nyfiken på vad dessa raser har för speciellt ;)
 
Självklart ska man inte köpa NÅGON annan ras/hund för att göra andra till villjes!

Jag trodde nog själv att dessa raser var svårare att träna till vardags än vad andra brukshundar generellt var, men jag har egentligen ingen aning hur dessa raser är.. men jag själv var också nyfiken på vad dessa raser har för speciellt ;)
Det är väl framför allt två väldigt OLIKA raser, inte svårare att träna än andra men väldigt skilda från varandra är min upplevelse.
 
Det är väl framför allt två väldigt OLIKA raser, inte svårare att träna än andra men väldigt skilda från varandra är min upplevelse.
Du menar att dobbis och Rottis är väldigt olika varandra eller missuppfattade jag? Ja alla raser är väl mer eller mindre olika varandra....Dom flesta brukshundarna är väl i rasgrupp 1-vall/boskapshundar...men dobbis och rottis är i rasgrupp 2 -pinscher hundar.. Men dom är ju ändå olika varandra...
Jag har bara sett dom raserna på tomter med högt staket runt som vakthundar...så jag vet inte mycket om dom, men om man vill ha någon spec variant av hund så tänkte jag att eftersom hon vill ha dobbis eller rottis att dom hade några gemensamma egenskaper....:idea:
 
Du menar att dobbis och Rottis är väldigt olika varandra eller missuppfattade jag? Ja alla raser är väl mer eller mindre olika varandra....Dom flesta brukshundarna är väl i rasgrupp 1-vall/boskapshundar...men dobbis och rottis är i rasgrupp 2 -pinscher hundar.. Men dom är ju ändå olika varandra...
Jag har bara sett dom raserna på tomter med högt staket runt som vakthundar...så jag vet inte mycket om dom, men om man vill ha någon spec variant av hund så tänkte jag att eftersom hon vill ha dobbis eller rottis att dom hade några gemensamma egenskaper....:idea:
Ja, jag menar att det är två väldigt olika raser i temperament och fysik, sedan har de ju gemensamma nämnare också. Jag förstår inte riktigt vad du vill med tråden - din bekanta är ju inte här?
 
Ja, jag menar att det är två väldigt olika raser i temperament och fysik, sedan har de ju gemensamma nämnare också. Jag förstår inte riktigt vad du vill med tråden - din bekanta är ju inte här?
Hon frågade om jag kunde höra vad andra tyckte som redan höll på med hundar/brukshundar och ev dom raserna och sen blev jag också nyfiken på hur dom var, osv--inte för att jag vill ha dom raserna, men ändå..
Vadå vad jag vill med tråden? Jag tyckte jag skrev det i början, men jag kanske förklarade dåligt!? 🤔
 
Hon frågade om jag kunde höra vad andra tyckte som redan höll på med hundar/brukshundar och ev dom raserna och sen blev jag också nyfiken på hur dom var, osv--inte för att jag vill ha dom raserna, men ändå..
Vadå vad jag vill med tråden? Jag tyckte jag skrev det i början, men jag kanske förklarade dåligt!? 🤔
Du kan ju tipsa henne att gå med här på buke och skriva en rasväljartråd och då själv kunna svara på inlägg osv. Det blir i princip alltid svårt att tipsa om ras när det inte går att prata direkt med den som ska ha hunden :)
 
Bolltokig vadå dom gillar bollar 🤣 Det stämmer att vissa är mer bolltokiga än andra...
Föriga och följsamma ja den egenskapen gillar jag..
Min första Belgare var en Lakke och han var väldigt följsam, snäll, kunde gå lös bland folk, han gillade hundar och människor, barn brukade klättra på honom .men han vaktade när det behövdes..Han var väldigt balanserad och lugn...

Så enligt min erfarenhet så är Lakken mer balanserad än Mallen som är mer Bolltokig 🤔men det kan man använda i sin träning - bollen alltså..

Jo det verkar vara så att det beror på vilken kennel man tittar efter och vad dom sätter ribban då vissa skriver att man måste tävla eller ha hunden i tjänst /medans vissa kanske inte har ngr såna regler att följa annat än ett bra fam hem eller att dom vill att man ställer ut sin hund en gång eller annat men då är det väl utställnings kennlar?

Eller dobbis o rottis har kanske inte delat upp sig i 2 olika linjer?

Är dobbisen lättlärd och följsam eller vad har den för bra egenskaper förutom att den är balanserad
Är den lik någon annan ras typ schäfer eller någon annan...
Alltså, både mallar och schäfer kan dras med problemet att de nästan blir fixerade vid boll/dutt och låser sig. Bra ibland och ett problem ibland skulle jag säga. Det gör att det kan vara svårt att belöna dem på annat vis eller få dem att fokusera på något annat.

Båda raserna är uppdelade i bruks/uts linjer jo.
Dobbisen är lättlärd ja, och följsam men det är ju inte en vallhund i grunden och därmed har den inga problem med att både roa sig själv eller arbeta långt ifrån föraren. De är generellt hårdare än en malle (av de mallar jag träffat) men de vill ändå arbeta med sin förare.
En dobermann är lik en dobermann typ - den är inte lik de andra riktigt iom att de har en helt annan bakgrund i aveln.
Jag har ju beskrivit dobbis för dig innan dessutom: https://www.bukefalos.se/threads/sk...n-ras-rad-oenskas-tack.1509233/#post-19899616

Dobermann är 1 B och 2 N förövrigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 383
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 887
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 110
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 288
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp