Dobberman vs Rottis som 1a gångs hund-vad tycker ni om det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl framför allt två väldigt OLIKA raser, inte svårare att träna än andra men väldigt skilda från varandra är min upplevelse.

Jag skulle nog säga att de kanske är svårare att träna(eller ”träna”) i vissa avseenden. T ex är en golden sannolikt en lättare ras än en dobermann om man vill ha en hund som funka att släppa med vilka hundar som helst och inte kräver ordentlig lydnad för att inte dra efter vilt. Men det handlar ju också mycket om vilka egenskaper man vill ha i en hund, vad som är viktigt och vad som spelar mindre roll.
 
Det är ju svårt att svara på en trådstart som skrivs av någon om någon annan. Allt vi vet om valpköparen är det du skrivit och hen kan varken svara på eventuella frågor eller beskriva sin egen situation, så jag utgick ifrån det du beskrev i TS och tog framför allt fasta på att personen är aktiv och gärna vill besöka och diskutera med flera uppfödare innan hen bestämmer sig. Det tycker jag är en bra början!
Det är ännu svårare när det är en trådstart om en trådstart där personen undrar över uppfödare till en kompis.
 
Självklart ska man inte köpa NÅGON annan ras/hund för att göra andra till villjes!

Jag trodde nog själv att dessa raser var svårare att träna till vardags än vad andra brukshundar generellt var, men jag har egentligen ingen aning hur dessa raser är.. men jag själv var också nyfiken på vad dessa raser har för speciellt ;)
I mina ögon finns inga bättre raser, speciellt inte dobermann. Är uppvuxen med schäfer och kan inte med dem, tycker de är ... inte mer korkade , det är fel ord, mer, sega liksom, behöver mer övertalning, mer stressade i sig själv kanske, jag vet inte. Uppskattar inte schäfer. hatraserna dock är labbe och golden, mesiga och robotliknande i mina ögon. Älskar dobermanns kvickhet, snabbtänkthet och lättlärdhet. Och att de kan tänka själv. Därav aldrig en labbe till mig.
 
Finns brukskennlar för malle som säljer till kreti o pleti med.
Vet du någon speciell? Det kan nog stämma för att dom är så populära, men då finns det ju utställningskennlar... för brukskennlar av Malle som jag vet iaf brukar inte sälja till som du skriver -till kreti o pleti....Vad betyder det ens? Att ngr brukskennlar säljer till polisen o likn och sen kanske ngr säljs till tävling och ngr till folk som inte har några exakta mål - kanske - är det kreti och pleti 🤔
 
Alltså, både mallar och schäfer kan dras med problemet att de nästan blir fixerade vid boll/dutt och låser sig. Bra ibland och ett problem ibland skulle jag säga. Det gör att det kan vara svårt att belöna dem på annat vis eller få dem att fokusera på något annat.

Båda raserna är uppdelade i bruks/uts linjer jo.
Dobbisen är lättlärd ja, och följsam men det är ju inte en vallhund i grunden och därmed har den inga problem med att både roa sig själv eller arbeta långt ifrån föraren. De är generellt hårdare än en malle (av de mallar jag träffat) men de vill ändå arbeta med sin förare.
En dobermann är lik en dobermann typ - den är inte lik de andra riktigt iom att de har en helt annan bakgrund i aveln.
Jag har ju beskrivit dobbis för dig innan dessutom: https://www.bukefalos.se/threads/sk...n-ras-rad-oenskas-tack.1509233/#post-19899616

Dobermann är 1 B och 2 N förövrigt.
Ja just det och det kom jag ihåg, men vad har dom för likhet OM någon med Rottis - jag tänkte att det kanske måste finnas någon likhet om någon BARA vill ha någon av dom raserna..
Enligt Rasbeskrivningen så är dom VÄLDIGT lika..vad som står om dom..med lite små skillnader.

Som ett ex om jag var intresserad av Malle helst eller HH så är dom väldigt lika om man kollar rasbeskrivningen..
Nu har jag ju haft Belgare Lakke = mer stabil, kan jobba självständigt, man/jag fick bort intresset för att jaga kaniner, mm, dom är inte bolltokiga och liknar dobbisen mer då dom kan ha mer egen vilja.
Men alla mallar är inte bolltokig- vissa mer vissa mindre och dom kan också jobba självständigt med ett stort driv-i alla möjliga sporter..DÅ måste dom kunna jobba självständigt som i spår, upplet eller specialsök- vilket dom klarar jättebra och jättelätt om man lär dom på rätt (med positiv förstärkning) och förstår sig på deras kombopsyke..
 
Okej trodde brukshundar behövde träna bruks😂

Det är så roligt här på forumet ibland räcker en sällskapshund till allt ibland räcker det med lydnadsträning och agility för en brukshund 😂
Ja jag håller med -jag hänger inte med NÄR det beror på vilken bruksras man eller någon frågar om och personen ska träna och t.o.m tävla alla möjliga sporter som lydnad, agility, freestyle, drag, träna hunden till service hund, specialsök- som det är MYCKET att träna i tex Rödkong sök--där allt ingår i söket...Men då passar inte Malle och flera andra bruks hundar...
Det är ju att bara kolla på många ras trådar!
 
Jag skulle nog säga att de kanske är svårare att träna(eller ”träna”) i vissa avseenden. T ex är en golden sannolikt en lättare ras än en dobermann om man vill ha en hund som funka att släppa med vilka hundar som helst och inte kräver ordentlig lydnad för att inte dra efter vilt. Men det handlar ju också mycket om vilka egenskaper man vill ha i en hund, vad som är viktigt och vad som spelar mindre roll.
Om man går efter Ras beskrivningarna av dobbis och rottis så står det inte exakt samma saker, men dom låter väldigt lika varandra på sättet och andra saker dom skriver om dom är samma.

Tex som första punkt-Ingen nybörjar hund! Men är man riktigt säker på att man vill ha en ras efter man besökt kennlar, osv så är man nog VÄL förberedd...Så jag hittade ngr kennlar på dobbis att gå igenom för henne el hennes kompis--som är min kompis ---krångligt 😄
 
Ja just det och det kom jag ihåg, men vad har dom för likhet OM någon med Rottis - jag tänkte att det kanske måste finnas någon likhet om någon BARA vill ha någon av dom raserna..
Enligt Rasbeskrivningen så är dom VÄLDIGT lika..vad som står om dom..med lite små skillnader.

Som ett ex om jag var intresserad av Malle helst eller HH så är dom väldigt lika om man kollar rasbeskrivningen..
Nu har jag ju haft Belgare Lakke = mer stabil, kan jobba självständigt, man/jag fick bort intresset för att jaga kaniner, mm, dom är inte bolltokiga och liknar dobbisen mer då dom kan ha mer egen vilja.
Men alla mallar är inte bolltokig- vissa mer vissa mindre och dom kan också jobba självständigt med ett stort driv-i alla möjliga sporter..DÅ måste dom kunna jobba självständigt som i spår, upplet eller specialsök- vilket dom klarar jättebra och jättelätt om man lär dom på rätt (med positiv förstärkning) och förstår sig på deras kombopsyke..
Skillnaden på dobermann och andra raser är ju vad den är skapt för, avlad för i grunden. Det går inte att förklara på ett enklare sätt. Den är skapt för att skydda människor, inte att valla, inte att dra, inte att jaga osv. Detta gör att dobermann har ett helt annat fokus på människan än andra raser. Nog för att den kan vara hård, skarp och envis, men den är på samma gång känslig, lättlärd och följsam på ett annat sätt än tex schäfer. Jag är uppvuxen med schäfer, men efter mitt första möte med dobermann var jag fast. Jag insåg hur häftigt det är när en hund på riktigt läser av mig, fokuserar på mig, är med mig- även på avstånd, även när hunden är lite barnsligt trotsig, så har den koll och är närvarande.

Jag har vid tillfällen rekommenderat dobermann till någon utan egen hund sedan tidigare. Personen har vuxit upp med hundar av olika stora raser , är konsekvent, kan aktivera på olika vettiga visa både mentalt och fysiskt och är villig att läsa på, undersöka och ta reda på fakta om rasen. Som förstagångshund är dobermann absolut något att tänka på till en sådan person- för mig är det viktiga inte antalet hundar i bagaget utan vad man erbjuder och hur man är som ägare. Jag vet personer som en sådan ras är totalfel hos oavsett hur mycket de läser på också...
 
Om man går efter Ras beskrivningarna av dobbis och rottis så står det inte exakt samma saker, men dom låter väldigt lika varandra på sättet och andra saker dom skriver om dom är samma.

Tex som första punkt-Ingen nybörjar hund! Men är man riktigt säker på att man vill ha en ras efter man besökt kennlar, osv så är man nog VÄL förberedd...Så jag hittade ngr kennlar på dobbis att gå igenom för henne el hennes kompis--som är min kompis ---krångligt 😄
Hur gammal är din kompis?
 
Och verkar ha en hel del kunskap om dobermann och rottis på ifokus men inte här. :angel:
(inte för att det är korrekt info men ändå)
Nej jag har inte mycket kunskap om den rasen DET VAR BLA DÄRFÖR JAG FRÅGADE HÄR annat än VAD JAG HAR SETT och varit med om och det är agressiva hundar av dom raserna...Vi hade tex en granne i våras som hade en sån aggressiv rottis så han fick bara springa på tomten..Jag har sett flera vara på tomter med riktigt högt staket (än normal höjd som även Belgare KAN hoppa över, MEN dom gör inte det.) .Men dessa hundar hoppar över normal höga staket så deras är högre många ggr+ att det är trästaket OCH vanligt staket innanför och ned i backen?? Som om dom gör allt för att rymma ?
Dom allra flesta jag träffat på ute har gjort utfall eller liknande..och jag har bott lite överallt typ mitt i city till landet.

Så jag kan ju inte ha helt fel att dessa raser är svårare att träna än Vall/vakthundar för dom är egensinnigare - kan vara bra/roligt om man gillar det och det är även Belgare (beror på individen) men dom är inte lika farliga/tunga/starka...får man problem med en rottis som mina grannar tog hand om, men dom fick dom avliva hunden..

Trevliga Dobbisar HAR jag sett och vet väl att det finns trevliga rottisar också....men när inte ens grannen som jobbar med att ta emot aggressiva hundar klarade av hunden....hur ska en nybörjare klara av 50 kg arg hund.

Mallen som ett ex väger ca 25-33 kg så jag tänker också på hundens vikt, men det kan gå bra om man dessutom är bra med djur...och jag var nyfiken vad ni tyckte om en nybörjare som ville ha en brukshund.

FÖR i andra rastrådar så av råder många av er att tex inte skaffa en bruksras - fast man t.o.m haft flertalet brukshundar som man vill göra massor med andra aktiviteter med - man kanske har tröttnat på bruks och vill träna och prova och tävla i alla möjliga sporter som passar hunden- nej DÅ kn man inte ha Malle eller den lilla Kelpien som jag nu väntar på 🥰
 
:confused:

Ingen säger väl ”KLART HON SKA KÖPA BRUKSHUND, DET KOMMER BLI KUL!!!”. Snarare tycker jag att det är balanserade svar som uppmuntrar att ta kontakt med kunniga uppfödare och lära sig mer innan något beslut tas. Det är ju skitsvårt att råda någon över nätet, det bästa rådet man kan ge är väl just det; umgås med kunnigt folk AFK.
Tycker bara det är kul beroende på hur taktpinnen hålls blir svaren helt olika i olika trådar med samma fråga och ämne :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 383
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 887
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 121
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 288
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp