Bukefalos 28 år!

Dobberman vs Rottis som 1a gångs hund-vad tycker ni om det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läs om sista meningen i mitt inlägg.
Nej jag tycker hela diskussionen är löjlig bara en sällskapshund köper man inte ens i samma syfte som en brukshund så att kalla det för att en brukshund är lättare att aktivera för den har mer uthållighet är ju bara larv.

Den kräver så otroligt mycket mer både i vardagen och av sin förare och i träning och motion.
 
Jag syftar på ren fysisk motion nu och aldrig varit med om att en brukshund blir trött av en timmes promenad.
Mina cyklade jag med eller gick promenader i timmar förutom några timmars träning på klubben flera gånger i veckan.

Att jämföra det med en sällskapshund tycker jag bara är befängt, en sällskapshund är inte i närheten av så krävande.
Jag sa ju att han inte blir trött? Men att han blir NÖJD, vilket ju oftast är ribban man får lägga. Min blir ju inte ens slut efter ett par h på klubben, han är bara nöjd liksom. Att köra slut på honom är i princip omöjligt nu i vuxen ålder.

Nej, de behöver givetvis betydligt mer än en ren sällskapshund men jag kan till viss del hålla med @Lattematte att de kan vara enklare att stimulera än en sällskapshund av den enkla anledningen att de vill arbeta. Eftersom jag inte behöver lägga energi på att motivera så blir ju all form av träning "enkel" att styra upp.
 
Jag sa ju att han inte blir trött? Men att han blir NÖJD, vilket ju oftast är ribban man får lägga. Min blir ju inte ens slut efter ett par h på klubben, han är bara nöjd liksom. Att köra slut på honom är i princip omöjligt nu i vuxen ålder.

Nej, de behöver givetvis betydligt mer än en ren sällskapshund men jag kan till viss del hålla med @Lattematte att de kan vara enklare att stimulera än en sällskapshund av den enkla anledningen att de vill arbeta. Eftersom jag inte behöver lägga energi på att motivera så blir ju all form av träning "enkel" att styra upp.
Det finns gott om sällskapshundar som vill arbeta och är mycket lätta att motivera skillnaden är att dom kräver det inte på långa vägar som en brukshund.
 
Nej jag tycker hela diskussionen är löjlig bara en sällskapshund köper man inte ens i samma syfte som en brukshund så att kalla det för att en brukshund är lättare att aktivera för den har mer uthållighet är ju bara larv.

Den kräver så otroligt mycket mer både i vardagen och av sin förare och i träning och motion.
Du glömde att nämna brukshundens koncentrationsförmåga, vilja och glädje i att samarbeta med föraren och arbetskapacitet. Har haft pinscher, schnauzer och dalmatiner före brukshundarna, allihopa var guldklimpar på sitt sätt. Det är mycket enklare att göra brukshundarna nöjda. Alla hundarna kräver ordentlig motion med spring, men brukshundarna går det att göra trötta snabbt just för att de VILL arbeta och gör det seriöst.
 
De finns väl ingen blivande hundägare som väljer mellan en papillon, dvärgpudel eller kromis å ena sidan och en rottweiler, schäfer eller riesenschnauzer, just därför att raserna inte är jämförbara med avseende på arbetskapaciteten. Dessutom är raserna du nämner mycket osäkrare kort om man vill tävla med sin hund.

Två av raserna och varianterna av den tredje rasen har inte storleken för att vara draghundar eller sökhundar på högre nivå. Har aldrig sett någon storpudel som gillar att dra, och dessutom verkar de komplicerade om än begåvade i lydnadslydnaden, 10,10,0,0,0,10 lite efter pudelns humör för dagen. Vet att det finns enstaka storpudlar på lydnads-sm, respekt till föraren!

Du får allt hitta bättre exempel.
 
Senast ändrad:
De finns väl ingen blivande hundägare som väljer mellan en papillon, dvärgpudel eller kromis å ena sidan och en rottweiler, schäfer eller riesenschnauzer, just därför att raserna inte är jämförbara med avseende på arbetskapaciteten. Dessutom är raserna du nämner mycket osäkrare kort om man vill tävla med sin hund.

Två av raserna och varianterna av den tredje rasen har inte storleken för att vara draghundar eller sökhundar på högre nivå. Har aldrig sett någon storpudel som gillar att dra, och dessutom verkar de komplicerade om än begåvade i lydnadslydnaden, 10,10,0,0,0,10 lite efter pudelns humör för dagen. Vet att det finns enstaka storpudlar på lydnads-sm, respekt till föraren!

Du får allt hitta bättre exempel.
Det är ju du som jämförde inte jag 😂 jag skrev redan i mitt första svar att det inte går att jämföra 😂😂
 
De finns väl ingen blivande hundägare som väljer mellan en papillon, dvärgpudel eller kromis å ena sidan och en rottweiler, schäfer eller riesenschnauzer, just därför att raserna inte är jämförbara med avseende på arbetskapaciteten. Dessutom är raserna du nämner mycket osäkrare kort om man vill tävla med sin hund.

Två av raserna och varianterna av den tredje rasen har inte storleken för att vara draghundar eller sökhundar på högre nivå. Har aldrig sett någon storpudel som gillar att dra, och dessutom verkar de komplicerade om än begåvade i lydnadslydnaden, 10,10,0,0,0,10 lite efter pudelns humör för dagen. Vet att det finns enstaka storpudlar på lydnads-sm, respekt till föraren!

Du får allt hitta bättre exempel.
Men jodå det finns storpudlar som älskar drag och älskar söka efter tennisbollar med 😂
 
Det är ju du som jämförde inte jag 😂 jag skrev redan i mitt första svar att det inte går att jämföra 😂😂
Grundfrågan är ju varför du tycker att de tre raserna enligt dig är mer passande alternativ till en arbetande hund än en brukshund, när de är fysikt helt underlägsna? De flesta som svarat dig tycker ju inte att brukshundar KRÄVER så enormt mycket mer ansträngning än en välaktiverad sällskapshund, och att det dessutom är vansinnigt mycket roligare att aktivera en hund som är avlad för att jobba och samarbeta.

Var brukshunden du hade verkligen en trevlig hund med hyfsade nerver, eller ett stressat, rastlöst måndagsexemplar som inte kunde hålla ihop? Avel på "sporthundar" ställer till med en del elände.
 
Grundfrågan är ju varför du tycker att de tre raserna enligt dig är mer passande alternativ till en arbetande hund än en brukshund, när de är fysikt helt underlägsna? De flesta som svarat dig tycker ju inte att brukshundar KRÄVER så enormt mycket mer ansträngning än en välaktiverad sällskapshund, och att det dessutom är vansinnigt mycket roligare att aktivera en hund som är avlad för att jobba och samarbeta.

Var brukshunden du hade verkligen en trevlig hund med hyfsade nerver, eller ett stressat, rastlöst måndagsexemplar som inte kunde hålla ihop? Avel på "sporthundar" ställer till med en del elände.
Jag håller som sagt inte med jag tycker en brukshund kräver enormt mycket mer av ägaren än en sällskapshund i alla aspekter.
 
Jag håller som sagt inte med jag tycker en brukshund kräver enormt mycket mer av ägaren än en sällskapshund i alla aspekter.
Ok, då kan vi vara oense om det. Jag tycker att allt hundägande kräver en avsevärd tid och ansträngning av hundägaren. Har man brukshund får man igen så mycket mer av den tiden och ansträngningen., men själva tidsåtgången och ansträngningen är densamma som med vilken annan ras som helst.
 
Ok, då kan vi vara oense om det. Jag tycker att allt hundägande kräver en avsevärd tid och ansträngning av hundägaren. Har man brukshund får man igen så mycket mer av den tiden och ansträngningen., men själva tidsåtgången och ansträngningen är densamma som med vilken annan ras som helst.
Ja det är vi verkligen jag anser att det går åt mångdubbelt med tid och engagemang åt en brukshund jämfört med en sällskapshund :)

Jag har flera små sällskapshundar nu och dom kräver tillsammans inte ens hälften av vad min schäfer krävde och då har jag ändå lite aktivare ras ur grupp 9 😂
 
Ja ibland är det oerhört höga krav på vem som behöver en brukshund och ibland går det hur bra som helst med lite sånt som annars brukar rekommenderas sällskapshund och absolut inte mer än så till.

Jag tror att svaren sett lite annorlunda ut om det var den blivande hundköparen själv som startat tråden. Då hade man kunnat fråga vad som avsågs med lydnadsträning, kolla i vilken mån hon pratat och diskuterat med uppfödare om rasen kan vara lämplig för henne, tipsa om att nosarbete kan vara ett bra komplement om inte den andra träningen räcker till osv.

Nu är frågan om en förstagångsköpare alls bör eller ens kan köpa dobbis eller rottis med de förutsättningar som nämns, och svaret är faktiskt inte ”Nej”. Att det är en förstagångsköpare är rätt irrelevant, och vad gäller övriga faktorer beror det helt på omständigheter som vi inte vet något om - inte TS heller, som det verkar.
 
Har erfarenhet av tre hundar av sällskapsras och tre brukshundar av samma (utmärkta!) ras. Om du gömmer ett föremål och ber brukshunden att hitta det tänker den "Det är oerhört viktigt att den här halva gamla tennisbollen återfinns! Jag är rätt hund för uppdraget, finns ingen halv tennisboll som går att gömma för mig.", och sen jobbar den oavbrutet tills den hittar den, även om det tar upp till tio minuter. Eller också säger man bara åt hunden att leta utan att den vet efter vad, funkar på bruksraserna.

Sällskapshunden återvänder antingen efter 22 sekunder och säger "Tennisbollen är försvunnen för alltid, ge mig belöningen!" eller "Jag glömde bort vad jag håller på med, kan du påminna mig? Skulle jag leta, efter vad?"

Lite hårddraget, för jag har sett flera duktiga hundar av sällskapsras med god koncentrationsförmåga, men sådan är min erfarenhet.

Vilken av de två typerna av hundar tror du känner sig mest aktiverad, stimulerad och nöjd av den för föraren så enkla åtgärden att gömma en halv tennisboll i en stor trädgård?
Alltså ledsen för 🤣 smileyn (och OT!), men din beskrivning 😍🤣🙌
 
Har erfarenhet av tre hundar av sällskapsras och tre brukshundar av samma (utmärkta!) ras. Om du gömmer ett föremål och ber brukshunden att hitta det tänker den "Det är oerhört viktigt att den här halva gamla tennisbollen återfinns! Jag är rätt hund för uppdraget, finns ingen halv tennisboll som går att gömma för mig.", och sen jobbar den oavbrutet tills den hittar den, även om det tar upp till tio minuter. Eller också säger man bara åt hunden att leta utan att den vet efter vad, funkar på bruksraserna.

Sällskapshunden återvänder antingen efter 22 sekunder och säger "Tennisbollen är försvunnen för alltid, ge mig belöningen!" eller "Jag glömde bort vad jag håller på med, kan du påminna mig? Skulle jag leta, efter vad?"

Lite hårddraget, för jag har sett flera duktiga hundar av sällskapsras med god koncentrationsförmåga, men sådan är min erfarenhet.

Vilken av de två typerna av hundar tror du känner sig mest aktiverad, stimulerad och nöjd av den för föraren så enkla åtgärden att gömma en halv tennisboll i en stor trädgård?

Glöm inte den tredje kategorin. De som istället för att springa iväg säger ”om du var så klantig att du slarvade bort din tennisboll får du minsann leta reda på den själv” :p
 
Hur tolkar du "lydnad"? Det är ju tävlingsgrenen som avses, inte sitt och ligg hemma i vardagsrummet.
I TS skrev jag bara att hon har nämnt intresse för lydnad o utställning & agility på HOBBYNIVÅ samt kanske ev drag...Men inget är ju hugget i sten..hon kan ju anpassa sig efter hunden, men om hon ska tävla är iaf inget hon planerar .Förutom mindre utställningar då! Eftersom hon aldrig haft hund förut så vet hon inte om hon vill tävla ens..(förutom en hund som barn)
 
Har erfarenhet av tre hundar av sällskapsras och tre brukshundar av samma (utmärkta!) ras. Om du gömmer ett föremål och ber brukshunden att hitta det tänker den "Det är oerhört viktigt att den här halva gamla tennisbollen återfinns! Jag är rätt hund för uppdraget, finns ingen halv tennisboll som går att gömma för mig.", och sen jobbar den oavbrutet tills den hittar den, även om det tar upp till tio minuter. Eller också säger man bara åt hunden att leta utan att den vet efter vad, funkar på bruksraserna.

Sällskapshunden återvänder antingen efter 22 sekunder och säger "Tennisbollen är försvunnen för alltid, ge mig belöningen!" eller "Jag glömde bort vad jag håller på med, kan du påminna mig? Skulle jag leta, efter vad?"

Lite hårddraget, för jag har sett flera duktiga hundar av sällskapsras med god koncentrationsförmåga, men sådan är min erfarenhet.

Vilken av de två typerna av hundar tror du känner sig mest aktiverad, stimulerad och nöjd av den för föraren så enkla åtgärden att gömma en halv tennisboll i en stor trädgård?
Det där känner jag igen...Belgare ger inte upp och man kan be dom att söka efter vad man vill...
Och det blir ju tomsök ibland för i specialsöks tävlingar så har dom ibland tomt så det måste man ju träna på också och det är perfekt om man känner sig lite lat att be hunden söka tomsök ..Perfekt aktivering ju för alla att bara säga sök "bollen" eller något medans man gör annat.😊🙈

Mina vovs söker också efter råttor...även hos grannen 🤣
 
I TS skrev jag bara att hon har nämnt intresse för lydnad o utställning & agility på HOBBYNIVÅ samt kanske ev drag...Men inget är ju hugget i sten..hon kan ju anpassa sig efter hunden, men om hon ska tävla är iaf inget hon planerar .Förutom mindre utställningar då! Eftersom hon aldrig haft hund förut så vet hon inte om hon vill tävla ens..(förutom en hund som barn)

Fast istället för att bli UPRÖRD så är det väl bara att inse att det är långt ifrån självklart hur man ska tolka det som skrevs i TS.

Jag tolkade till att börja med ”Hon har nämnt intresse för lydnad, utställning, agility på hobbynivå samt kanske ev drag” som att det enbart var agility av dessa som var på hobbynivå (annars hade det väl funnits ett ”och” efter utställning).

Sen är det ju långt ifrån solklart vad ”hobbynivå” innebär. Det verkar ju som att man skulle ha tolkat det som att man tränar men inte tävlar men är det så självklart? Ska vi vara sådana så skulle ju jag påstå att all hundsport (några professionella utställningshandlers undantagna) sker på hobbynivå. Vad är att tävla i lydnad om inte en hobby?

För det tredje finns det ju folk som av olika anledningar aldrig tävlar men ändå lagt ner timtals av träning på sin hund som i praktiken är startklar för högre klasser. Samtidigt som det finns de som anmäler sig till tävling så fort det finns chans att hunden nästan klarar appellklassen. Säger ju väldigt lite om hur krävande hund man klarar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 739
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 293
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 762
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 340
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp