Dobbis nya hus i Skåne

Njäääääää,vet faktiskt inte

Kakelugnen måste vara äldre än 30-tal. Den osar sekelskifte. Kanske har den installerats senare där det tidigare varit en annan eldstad?
Ang fönster och fasad kan du kanske hitta gamla foton från 30-talet om du är intresserad av det! Inte säkert att det varit spröjs (upphörde ju skiftet 20-30tal) men fönstrena verkar utbytta. Stavparketten är säkert original.
 
Nu när jag zoomar på fönstrena är min gissning att de nog är bytta senare typ 90-tal. Man har installerat hakar/krokar som andas lite nytt ”allmoge” förmodligen ganska annorlunda än de spanjoletter som troligtvis varit där på 30-talet.
 
Nu när jag zoomar på fönstrena är min gissning att de nog är bytta senare typ 90-tal. Man har installerat hakar/krokar som andas lite nytt ”allmoge” förmodligen ganska annorlunda än de spanjoletter som troligtvis varit där på 30-talet.
Tror inte man hade valt brun utsida och plåtfoder om det gjorts då. Jag tror på 50-tal ev. tidigt 60.
Tror det var lösa innanfönster i original och det därför är kopplade tvåglas som är så gamla att de har riktigt bra virkeskvalitet och därför hållit sig bättre än samma modell från 70-talet.
Ungefär samma tid som man bytte/kompletterade köksinredning, satte några nya tapeter(?) och drog vatten till badrum(?)
 
Tror inte man hade valt brun utsida och plåtfoder om det gjorts då. Jag tror på 50-tal ev. tidigt 60.
Tror det var lösa innanfönster i original och det därför är kopplade tvåglas som är så gamla att de har riktigt bra virkeskvalitet och därför hållit sig bättre än samma modell från 70-talet.
Ungefär samma tid som man bytte/kompletterade köksinredning, satte några nya tapeter(?) och drog vatten till badrum(?)

Håller med om 60-tal utvändigt men kan man bytt bågar invändigt? Eller kanske bara målat och bytt beslagen? Svårt att få beslagen till 60-tal
 
Nu när jag zoomar på fönstrena är min gissning att de nog är bytta senare typ 90-tal. Man har installerat hakar/krokar som andas lite nytt ”allmoge” förmodligen ganska annorlunda än de spanjoletter som troligtvis varit där på 30-talet.

Dom är äldre än så enl fd ägaren för enl honom behöver några bytas,bla det i stora sovrummet
 
Färgen och stilen på kakelugnen säger slutet på 1800-talet för mig men jag är verkligen ingen dateringsexpert vad gäller kakelugnar @dobbis Det osar verkligen majolika om den och bla Höganäs producerade majolika.

Sedan beror ju färgen också mycket på kakelugnsmakaren, färgen på min ger att den är lokalt tillverkad.
Huset ligger bara några mil från Höganäs :idea:
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 733
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: kma
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 275
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp