Dobermann-Rottis

Sv: Dobermann-Rottis

dom sägs vara lite livligare, men det är nog olika från hund till hund också.

min collie är full fräs utomhus men lugn i stallet och inomhus, och då får han ingen träning utöver att springa fritt på gården och följa med när jag rider.

tycker att om man mest vill ha hunden till sällskap så ska man inte ha en krävande bruksras. då blir det bara jobbigt. jag tränade mkt med min doberman, men nu ser mitt liv annorlunda ut och jag har inte överskottet längre. så jag valde en ras som skulle trivas med det liv jag kunne erbjuda. ha det i åtanke när du väljer ras, så går det nog bra. :)
 
Sv: Dobermann-Rottis

Då kan jag vara lite kort också.

Jag skrev kort och koncist att den inte behöver fullt så mycket mental stimulans som en dobbermann...hur är det synonymt med sällis?
 
Sv: Dobermann-Rottis

Jag läste nog inte ditt senare inlägg märkte jag nu. Behöver jag säga mer än måndag? :o
Jag ber verkligen om ursäkt för min korta ton, men pinschern har ibland ett oförtjänt dåligt rykte som sagt delvis pga understimulering. Men också pga aveln (men det är påväg åt rätt håll helt klart). & nej, det är inte så hiskeligt svårt att få tag på en bra pinscher idag, bara man vet vad man ska kika efter hos uppfödare, på MH osv.

Till TS: Om du/ni är beredda att lägga ner tid på träning så föreslår jag pinscher. De ska vara lite reserverade mot främlingar (är ju ändå en vakthund), men absolut inte osäkra eller otrevliga. Idag finns många riktigt bra pinschrar, arbetsvilliga, öppna, lugna.

De funkar oftast kanon med andra djur & orkar hänga med på längre turer & går (som med de flesta raser) att få viltrena med träning. Nackdel i stall kan vara pälsen, men som sagt, med täcken så funkade min förra pinscher kanon som stallhund.
Pinschern är en frisk ras, de har ca 90% fria från HD, ögon & AD. Enda rasbundna sjukdomarna är vacc.reaktioner & demodex.

Utan att skriva något mer specifikt för raserna: Har ni kikat något på grupp 3, terrier? Är ju vanliga som stallhundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Dobermann-Rottis

Ok då menar du Pinschern och inte dvärgpinschern? Terrier har jag fått för mig är skarpa och egensinniga, rätta mig om jag har fel.
 
Sv: Dobermann-Rottis

Som pinscherägare håller jag med fjutten i hennes inlägg. Att bara ha pinscher som sällskap fungerar inte. De är ofta väldigt livliga upp till ca 2 års ålder och energin bör kanaliseras i form av mental stimulans. (Annars hittar dom på egna aktiviteter.)

Från början är det en gårds/ vakthund som dessutom skulle jaga skadedjur så som stallhund är pinschern ypperlig! Många pinschrar älskar dessutom att spåra.

Min är med i stallet och var med på ridturer innan hästen blev skadad och hängde med lätthet med oss när vi rejsade (f.d galoppör).
Mellan det så tränar jag spår (och mycket lydnand när han var yngre) och ska börja med viltspår till våren.

Min hund var en asjobbig omplacering (stressad, gnällig, nervös, ouppfostrad) som bytte hem 3 gånger sina första 11 månader, innan han kom till mig och exet. Nu, fyra år senare är han en pärla! På ute, av inne, charmar byxorna av alla i stallet med sina konster!

Fjutten: Vad hände med din svarta grabb?
 
Sv: Dobermann-Rottis

Nemas problemas!


Utan att skriva något mer specifikt för raserna: Har ni kikat något på grupp 3, terrier? Är ju vanliga som stallhundar

Kan ju vara något, men en terrier ska ha en fast hand och gärna någon annan stimulans..motion och vardagslydnad är väl ändock viktigast..kan ju jaga råttor :D
 
Sv: Dobermann-Rottis

Jajamensan, menar pinscher:)

Pinschrar är också skarpa & egensinniga, men inte på samma sätt som terriers.
Läs rasinformationen på pinschersektionens hemsida så får du en väldigt bra beskrivning av pinschern :idea:
 
Sv: Dobermann-Rottis

Nemas problemas!




Kan ju vara något, men en terrier ska ha en fast hand och gärna någon annan stimulans..motion och vardagslydnad är väl ändock viktigast..kan ju jaga råttor :D

det finns inte många raser som inte kräver mer än att bara vara sällskapshund. Alla hundar behöver mental och fysisk stimulans, även om vissa behöver det mer än andra. Andra raser kan passa lika bra, bara man hittar rätt individ.

Jag tror inte att trådstartaren menar att hunden bara ska ligga på soffan hela dagarna, men de "vanliga" familjehundarna som utställnings/sällskapsavlade golden, labbe och andra raser är ändå de som passar bäst.
 
Sv: Dobermann-Rottis

Jag rekommenderar inte heller dobermann eller rottweiler som sällskapshund. Många som har problem med dessa hundar har just underaktiverade hundar som inte får utlopp för sin energi.

Min dobermanntik blir helt fördjävlig om jag slarvar med aktiveringen två dagar i rad. En dag klarar hon hyffsat. Jag har köpt henne till att tävla med som mål och vi tränar aktivt spår, lydnad och rapport. Hon hade inte funkat som enbart sällskapshund, jag hade iallafall inte stått ut med henne som enbart sällskapshund och antaligen hade vi inte haft några möbler kvar;)

Om du är intresserade av lite större raser kanske någon mastiff vore att tänka på? Kanske bullmastiff?
 
Sv: Dobermann-Rottis

Skriver till alla nu, tack för era råd, det är så svårt att definiera vad det är exakt man ska hunden till, ingen ren sällskapshund, den kommer få aktiveras både menatlt och fysiskt då jag gillar lite hobbyspårning och kommer cykla de 3km till stallet sen när vovven är redo för detta. Långa promenader och ut o vandra i skogen står också på menyn, eller bara busa med oss. Även lydnad och trick tycker jag är roligt. MEN hunden ska inte må psykiskt dåligt o den inte är ute långa runder en dag pga vissa omständigheter, och den ska inte leva :devil: om den är hemma någon timme själv...Sen helst inte långhårig då jag inte gillar när de fäller för mkt, och sen risken för att den blir väldigt skitig i stallet. Mellan-liten hund.
 
Sv: Dobermann-Rottis

Då kan pinschern gå bort, om man inte är beredd att ägna mycket tid åt ensamhetsträning. Rasen är känd för att ha svårt med att vara ensam. Men det är absolut inte omöjligt med rätt träning, men att lämna 8 timmar om dan är bara att glömma (precis som med de flesta andra hundar)
 
Sv: Dobermann-Rottis

Okej, här är några som kanske kan passa. (väldigt olika psyke så det får rasklubben informera vidare om)

*Västgötaspets
*Cockerspaniel (kan klippas till kortare päls)
*Pudlar i olika storlekar
*Labrador (beroende på linjer)
*Amstaff/eng staff
*Whippet (lite jakt dock)
*Dalmatiner (hästhunden)

Har säkert glömt flera...
 
Sv: Dobermann-Rottis

ok tack så länge iaf, amstaff åker bort direkt, även whippet, är så bräckliga på nåt vis, en mellanpudel korttrimmad kan ju dock bli fint hmm funderar vidare:bow:
 
Sv: Dobermann-Rottis

har ni tittat på Berger des Pyrénées eller pumi? Kan vara en handfull att uppfostra de också men underbara hundar.
Rasklubbarna:
Berger
Pumi

Lite lättare ras i samma "stuk" är annars Lagotto Romagnolo
Rasklubb Lagotto
 
Sv: Dobermann-Rottis

Här är min rottis - Helga 11 år!





Hon är en mycket snäll tant som tycker om allt & alla - Hon börjar bli lite gråhårig & skruttig, men pigg & fräsch som en unghund. //Linda
 
Sv: Dobermann-Rottis

Skulle vilja höra om och se bilder på era rottisar eller Dobermanns, även eventuella korsningar.
Jag och min sambo funderar på en Dobermann men vill få lite mer kött på benen.

Alla erfarenheter och synpunkter om dessa raser är välkomna. Svagheter och Sjukdommar osv

TACK:bow::bow:

jag läste att det var några som inte ville rekommendera doberman/rottis blandning. Jag kan dock absolut rekommendera en blandras, jag är uppväxt med en dobberman/rottweiler blandning, som nu är 9 år och han ursnäll och inget som helst fel på honom, har även nyligen skaffat en till liten vovve av samma blandning och han är visserligen bara 12 veckor, men han är världens sötaste lilla bebis. Han är otroligt lättlärd, en aning dominant, men kelsjuk och lyssnar när man ropar på honom.
Dock så borde man inte kombinera en rottis/schäfer eftersom de hundarna är så otroligt olika till rasen, de kan bli helöt galna efter bara några år.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 576
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 258
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 842
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp