Dobermann-Rottis

Sv: Dobermann-Rottis

jag är absolut ingen expert, men det verkar tyvärr vara en känslig ras, eller bara otursdrabbad.

Jag är inte 100% säker, men har för mig att självrisken är så hög för att Dobermann ofta råkar ut för olyckor.

När jag skaffade min sa hennes uppfödare att när du ska släppa din dobermann lös, gå då till en gräsplätt som du tror är tillräckligt stor. Se dig omkring, och leta upp en som är minst dubbelt så stor! Min erfarenhet av dobermann är att de springer på en väldigt stor radie, och långt ifrån sin förare och då kan olyckor hända.
 
Sv: Dobermann-Rottis

Livar upp gammal tråd...

Jag undrar en sak, ni som har dobermann/rottweiler blandning, var har ni hittat dem?? Finns väl knappast kennlar som endast föder upp dessa, eller??

Blev väldigt fäst vid en vovve av denna blandning på en praktikplats för några år sedan... Stor och ståtlig med ett hjärta av guld... :love: Var med oss varje dag i stallet och hjälpte t.o.m. till att strö ut torven i boxarna! (Helt galen så fort man tag fram balarna... :D) Både jag och min kompis som var med på praktiken tänker på henne ofta och undrar hur hon har det idag...
Skulle lätt kunna tänka mig att ha en hund som denna, men är väl lite tveksam till att jag fixar det om den är skarp psykiskt.

En bild på fina Telma...

26700526.jpg
 
Sv: Dobermann-Rottis

De som har korsningar har förmodligen hittat dem på blocket eller hos grannen.

Jag kan väl tro att den där hunden du kände var underbar, men jag tror också att det kan ha legat rätt mycket jobb bakom att hon var så bra OCH jag tror att det är lönlöst att försöka hitta en hund med likadant psyke bland blandraser, särskilt mellan rottweiler och dobermann.

Leta en bra hund hos en uppfödare av renras istället, då har du iallafall en liten chans att ana hur hunden kommer bli.
 
Sv: Dobermann-Rottis

Jag tycker att det är svårt att rekommendera en hundras utan att veta hur er vardag ser ut. Det betyder mycket för att en hund ska "passa in". Av den beskrivningen du gjort tidigare, så är magkänslan att ni ska utesluta dobermann eller rottweiler. Det är givetvis underbara familjehundar, men det är inte "bara det" (missförstå mig rätt). Vi har också en JRT och många skaffar dem just för att de anses som "stallhundar". Det många missar är att de är MYCKET mer. Våran är utpräglad jakthund, det ställer oerhört höga krav på oss som per dags datum inte jagar själva - att se till att hon blir stimulerad oavsett.

Har absolut inte något emot blandrashundar. Vi har två egna blandisar samt två renrasiga. Ingen av dem vi har idag har dock rottis eller dobbe i sig. Men, det är en djungel med blandisar- och det är om än vid ett sådant beslut, viktigare att vara påläst och på det klara vad man är ute efter för egenskaper hos en hund. Att skaffa en blandning av två raser för att man inte kan bestämma sig är inte att rekommendera.

Åk runt och hälsa på människor med hundar - uppfödare, bekanta och andra kontakter. Då får ni möta hundar med deras människor och får uppleva dem live. Det är viktigt att det "klaffar". :love:

Jag ser att det kommit in flera goda råd av andra bukefalister. Ser med spänning fram emot vad det blir för hund för er.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Dobermann-Rottis

Nu är inte jag ute efter att köpa, som jag skrev tror jag inte jag är tillräckligt "hård" för att kunna uppfostra en sådan. Min dröm vovve är Cavalier - liiite skillnad! :D

Angående den hunden jag nämnde kan jag inte spekulera i hur hon är uppfostrad. Det ända jag vet är att då vi var där under hela sommaren, var hon mera med oss än med ägarna, och vi gav henne knappt ett kommando under hela tiden! Väldigt klok och lätt att ha och göra med. Men för det kan ju hårt arbete ligga bakom för att hon blev just så! Sen är jag faktiskt så pass förståndig att jag vet att även om man köper en likadan så är det inte hon. :D
 
Sv: Dobermann-Rottis

kl


vilka fina vovvar :) Jag är svag för rasen Rottweiler då jag köpte en egen i höstas här komemr några bilder på min donna:

Nairobi: (Kennel namn Ombra Nera Nairomi (skulle hettat Nairobi men uppfödarn skrev fel)

http://www.pixbox.se/pic_show_id26689789.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id26689817.htmlhttp://

O första dagen hemma hos mej:)
http://www.pixbox.se/pic_show_id26135581.htmlhttp://


Hon är nu 9månader gammal. Jätte trevlig hund. Har dock ett problem, hon är otroligt "mammig" Har aldrig gjort något egentligen för att hon ska bli det. Har gått valpkurs mm. Men har ni några tips på hur man ska ta bort det mammiga? Det blir ju jobbigt i längden då jag har en till hund på 6år, får inte prata med han längre utan att hon komemr och knuffar bort han :grin:
 
Sv: Dobermann-Rottis

Mammigheten som sådan tror jag är svår att få bort. Min som ifs är av en helt annan rastyp (spaniel) är också väldigt mammig på så sätt att han ständigt är mig i hälarna, kan inte flytta mig mer än två meter innomhus utan att han reser sig och följer med.

Att putta bort den andra hunden tycker jag dock inte du ska tillåta, det är rent oskick. Så ville min också bete sig då min gammelhund fortfarande levde men det gick rätt snabbt att ta ur honom att komma och trängas. Jag valde ifs att tydligt "favorisera" henne , då jag vill förstärk hennes rang och stödja henne i att kräva att hanen lyssnade (vilket ifs inte behövdes så då hon var tydlig och han är lyhörd). Tex fick hon mat först, godis först, godmorgonklapp först, gå ut genom dörran först, ta på halsband först mm.
 
Sv: Dobermann-Rottis

ah ok, Ne det är lite jobbigt med Mammigheteen.
Mm jag försöker nu med att göra så med honom. Får hoppas att det försvinner, kanske blir lättare att ta bort mammigheten då.
 
Sv: Dobermann-Rottis

Jag undrar en sak, ni som har dobermann/rottweiler blandning, var har ni hittat dem?? Finns väl knappast kennlar som endast föder upp dessa, eller??

Jag vet att för rätt många år sedan svor personalen på Hundstallet ve och förbannelse över någon utanför Uppsala som födde upp kull efter kull med Rottweiler med någon procentandel Dobermann. Det var alltså inte bara en av dessa uppfödningar som senare kom att hamna hos Hundstallet.
 
Sv: Dobermann-Rottis

jo blandningar är jag inte speciellt intresserad av, men har sett en som är 75% dobermann och 25% rottweiler som verkade intressant, men letar främst efter ren dobermann, rottweiler vill jag nog inte ha eftersom jag anser de vara ngt för stora o grova för mig ( sen att de kanske dreglar en del ;))

jag har bara för ett tag sedan skaffat mig lilla Rutan som är 75 dobb å 25 rott . så otroligt underbar, charmig å lättlärd hund ! hon har väldigt mycket dobb utseende förutom huvudet. men psyket har hon fått det lugna i rottisen. hemma själv klara hon av att vara å samma gäller i bilen. struntar i andra hundar å människor när man har henne lös. hon kan vara på sin vakt när man är på promenad i mörkret vilket kan vara lite skönt på sätt och vis (jag hatar att gå själv mörka kvällar). just nu är denna valp 7 ynkliga månader och är himla klok :laugh:
vad jag läst runt är att om de är denna korsning så minska risken för "dobb sjukdomarna" som kan inträffa i tidig ålder vilket känns skönt .

denna hund kommer bli en super bra partner i rally lydnad som jag känner. man lära sätta tydliga gränser men får verkligen en underbar vän :)
 
Sv: Dobermann-Rottis

Vad menar du med "dobbsjukdomarna" skulle vara någon större risk att få och varför skulle det vara en bra ide att blanda in rottweiler?
 
Senast ändrad:
Sv: Dobermann-Rottis

Risken för rasrelaterade dobermannsjukdomar är nog högre eftersom din hund har mer än 50% dobermann i sig. Föräldrarna till din hund är troligen inte testade för rasrelaterade sjukdomar (i ena föräldernsfall då både rottweiler och dobermann). Om du tror att du kan andas ut bara för att du har en blandras så bör du kanske tänka om.. Och läsa på.. Och själv köra hälsotester på hunden, åtminstone HD/AD rötgen kan ju vara lämpligt så hunden inte har grava och smärtsamma fel fastän det inte syns eller märks på den.
 
Sv: Dobermann-Rottis

Forutom HD/AD bor man ocksa kolla 'dilated cardiomyopathy, cervical vertebral instability, von Willebrand's disease, prostatic disease, och hypothyriodism' i Dobermanns. Dilated cardiomyopathy ar en 'major' orsak att Dobies dor ... mer an i nagon annan ras.
Det har gjorts flera scientiffic research om det och mer an halften av alla dobies i research grupperna har utvecklat sjukdommen, och ungefar en fjardedel dog av den. Ytterligare ungefar 50% av hundar i studiegrupperna dog av congestive heart failure.

Om det ar nagon ras som bor halsotestas ar det verkligen Dobermann.
 
Sv: Dobermann-Rottis

Problemet är att många av dessa sjukdomar även förekommer hos rottweiler... Så jag förstår inte vad poängen skulle vara att kasta in det med.
Dessutom är det ofta skillnad på olika linjer osv
 
Sv: Dobermann-Rottis

Darfor att, atminstone har, ar hjartsjukdomarna (och ett par till) vanligare hos Dobermann an nagon annan ras.
 
Hejsan,
så kula att du funderar på en hund och av dobberman/rottweiler rasen \m/ du undrade nu över vilken ras? Ja, vi har en hane som är en korsning av dessa två raserna. Så vi har fått det bästa av båda världarna så att säga;-) zorba är en hane på 8 år som är korsad dobberman/rottweiler och detta är en helt underbar hund och jäkla trogen vän! Han är oerhört smart, och har en vilja av järn! Är detta en hund som du funderar på så bör du veta att uppfostran är A&O! Dessa hundarna är ofantligt starka psykiskt och fysiskt! Redan som valp när du tar hem han/hon är det viktigt att du börjar med regler, rutiner och träning! Är det en hane ni ska ha, bör du veta att när han börjar bli könsmogen (6-10 mån) så kommer han att testa och utmana er! Detta är då inte nått som är ont eller personligt utan det handlar om att han ska ta sin plats i rangordningen, och då MÅSTE HAN SÄTTAS PÅ PLATS! Zorba testade Tomi här hemma från ca 7-8 månaders ålder och det varade ca en månad fram över. Detta var i form av; tomi satt i soffan på kvällen och kolla på film, zorba kom fram till han med huvudet lågt och morrade emot tomi :-? JA.. Han tyckte helt enkelt att Tomi skulle flytta på sig! GLÖMM DET KILLEN! Tomi reste på sig, och gick emot Zorba och stod stilla utan att säga nått tills Zorba fatta vinken och la sig ner=D> så det var en av sakerna. Annars för övrigt så har Zorba varit en grymt snäll och stabil hund! Många tycks tro att när hanarna ska testa och utmana en, så ska man svara med samma metod!? FEL!! Svarar du dessa hundarna med att skrika, eller att lägga händerna på dom så kommer hunden att lära sig att människan är "farlig" och elak, och detta leder i sin tur till att hunden blir osäker, nervös och detta kommer att leda till att den vill försvara sig! INTE BRA!! Man måste hitta en balans mellan sig och hunden. Du SKA vara bestämd och ALLTID GENOMFÖRA det du påbörjat, FULLT UT! Men aldrig med våld, ja om hunden skulle bita eller göra ett utfall ((OM!!)) så ta den i nacken och ner med den på sidan och släpp när den ligger still. Annars så är det fullt tillräckligt med att resa sig, sträcka sig och gå emot, tyst och knäppa med fingrarna och peka på hunden. Oj, gud som jag rabblade på nu. Sorry! Tillbaka till rasen igen. För och nackdelarn.. Fördelarna är det är en lojal hund, barnvänliga, tacksamma, beskyddand, lättlärd, smarta, älskar natur och utevistelse,älskar havet och simmar bra, äter ALLT och massa mer, sen nackdelarna är de blir så stora och tunga och det ger tyvärr problem med höfterna och benen tar stryk av det, dom är VÄLDIGT STARKA, vänjer man inte hanhundar från valp att träffa ALLA sortens hundar så kan dom bli aggressiva emot hanar och även honorna, måste motionerade i timmar varje dag annars bli de både överviktiga och mycket att hantera. Annars kan jag inte komma på så mycket mer som skulle vara nått "dåligt med rasen. Lycka till nu med hund hittadet. Är övertygad om att du kommer hitta din bästa vän om du söker hund i nån av dessa raserna!
 
Tråden startades 2007 (för 8 år sedan alltså) så det är nog troligt att TS hittat sin hund eller avskrivit planerna.

Senaste svaret är fyra år gammalt, så det är verkligen en gammal tråd.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 526
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 253
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 798
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp