Okej. Jag har aldrig träffat en normalviktig doberman som väger 50 kg. Håller med dig om att det är en tråkig utveckling och tyvärr är inte doberman som ras ensam om att premiera övervikt. Så är det ju både inom häst och hund i utställningsvärlden på många håll.

Det tycker jag. En hund som inte klarar av att hälsa lugnt kan inte hantera hälsningsproceduren. Jag hade inte ansett att en hund som agerar som din klarar av hälsningsproceduren utan behöver hjälp. En hund ska aldrig känna behov av att behöva avgöra vem som har i ett hem att göra eller inte.

Som sagt. Bara för att en hund inte hanterar något som du vill att de ska göra det betyder det inte att de behöver hjälp.

Jag har liksom helt annan typ av hund än vad du har, av linjer som ska scanna av folk. Jag ser noll problem med att checkar av folk - det är en del av paketet.
@Lilla-S har en hund ur samma linjer med samma tendenser. Ingen av dem behöver hjälp, det är bara inga klapp o kakhundar.
 
Oavsett hundras så bör man som hundägare komma ihåg att du valt att skaffa hund, inte omvärlden. Därför behöver man visa hänsyn för andra människor och omstyra om hunden hoppar på någon som antingen är ett litet barn, okänd människa eller inte uppskattar det, även om hunden är världens mest snälla och mesiga. Folk som faktiskt vill hälsa förvarnar man.

Sunt förnuft, ansvar och lite hänsyn kommer man långt med.
 
Som sagt. Bara för att en hund inte hanterar något som du vill att de ska göra det betyder det inte att de behöver hjälp.

Jag har liksom helt annan typ av hund än vad du har, av linjer som ska scanna av folk. Jag ser noll problem med att checkar av folk - det är en del av paketet.
@Lilla-S har en hund ur samma linjer med samma tendenser. Ingen av dem behöver hjälp, det är bara inga klapp o kakhundar.
Det handlar inte om vad jag vill utan vad som är lämpligt. Det är inte lämpligt att en familjehund känner ansvaret för vem som får komma in i hemmet eller inte. Det är däremot lämpligt för en hund som vaktar flygplatser och dylikt självständigt.

Ja du har en annan typ av hund än vad jag har just nu. Det innebär inte att jag inte har erfarenhet av den typ av hund du har. Att hunden kollar av folk är inte problemet. Problemet blir när hunden flyger på folk och som du tidigare skrev, går igång om någon blir rädd för den. Det finns ingen familjehund som ska tillåtas göra så. Klapp och kakhundar vet jag inte vad det är.
 
Det handlar inte om vad jag vill utan vad som är lämpligt. Det är inte lämpligt att en familjehund känner ansvaret för vem som får komma in i hemmet eller inte. Det är däremot lämpligt för en hund som vaktar flygplatser och dylikt självständigt.

Ja du har en annan typ av hund än vad jag har just nu. Det innebär inte att jag inte har erfarenhet av den typ av hund du har. Att hunden kollar av folk är inte problemet. Problemet blir när hunden flyger på folk och som du tidigare skrev, går igång om någon blir rädd för den. Det finns ingen familjehund som ska tillåtas göra så. Klapp och kakhundar vet jag inte vad det är.
Min shiba har Absolut åsikter om vem som är välkommen in i det här huset, så till den grad att jag får gå in och styra - vilket jag uppfattar att de andra hundägarna i tråden också gör när deras hundar har åsikter.
 
Min shiba har Absolut åsikter om vem som är välkommen in i det här huset, så till den grad att jag får gå in och styra - vilket jag uppfattar att de andra hundägarna i tråden också gör när deras hundar har åsikter.
Precis, och det med åsikterna är ju en del i att vara dobermann, tar man bort dem har man inte heller kvar rasens egenskaper. Det är numera en familjehund med vaktinstinkter, den är avlad för personligt skydd från början, inte för att vara familjehund och släppa in kreti och pleti innan för hemmet. Vill man ha en så pass nedtonad hund skaffar man en nedtonad ras utan sådana egenskaper.
Vill man ha att hunden scannar av situationen och personerna som står vid dörren vid tillfällen när det är personer jag inte vill ha där så ingår också att de har åsikter om gäster som jag bjuder in. Skillnaden är att hunden har en åsikt och jag säger att det är ok, jag har bjudit in personen. Hundens reaktion ska och är då "fine, du har sista ordet" och finner sig i det, inget märkligare än så. Vill man inte ha en hund där detta ingår finns det lämpligare raser.
 
Oavsett hundras så bör man som hundägare komma ihåg att du valt att skaffa hund, inte omvärlden. Därför behöver man visa hänsyn för andra människor och omstyra om hunden hoppar på någon som antingen är ett litet barn, okänd människa eller inte uppskattar det, även om hunden är världens mest snälla och mesiga. Folk som faktiskt vill hälsa förvarnar man.

Sunt förnuft, ansvar och lite hänsyn kommer man långt med.
Om man ser på listan över världens smartaste hundraser, som kanske inte säger så mycket, så ligger dobermann på plats nummer 5. De är otroligt lättlärda. Så att lära sin hund att inte hoppa går absolut, och något man bör göra. Inget snack om saken liksom.

Jag har numera en siberian husky (🙄) och den ligger på plats 45 (🙄) inte för att de är korkade utan bara för att de tja... inte känner för att lyda titt som tätt helt enkelt. Bara när de känner för det. Han hoppar, men även han har blivit mycket mycket bättre på att INTE hoppa. Däremot är ylandet och skällandet vid besök ett aber som fortfarande arbetas på.....🙄
 
Jag vill bara förtydliga att det inte handlar om pekpinnar för småsaker. Men när det är ett beteende som uppenbart blir farligt för personer runt om. Det finns både små barn och äldre, sköra i bekantskapskretsen.

När ägarna inte förstår, inte tar till sig och på riktigt utsätter människor för fara, anser jag inte att det är något fel i att agera INNAN det händer en olycka. För det är vad som kommer att hända.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
1 842
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 215
Senast: Cocos
·
Övr. Hund Facebook påminner mig pinsamt ofta om att det liv jag hade bestod i princip bara av mitt liv med hund. Så det dyker upp hundbilder och...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 192
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp