död mus i hösilaget

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare caspar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 7 266
Sv: död mus i hösilaget

En fråga till...

Är det just döda djur i kombination med hösilage som ger denna sjukdomen?

Vi har just nu lite småproblem med att möss och sorkar av någon dum anledning ramlar ner i våra vattenhinkar och det kan ligga en i hinken på morgonen, eller tom två ibland...

Vi byter givetvis vatten på en gång, men de kan ju ha varit i vattnet sedan sista kvällsfodringen och druckit av det.. Kan även det orsaka denna sjukdomen?

Man kanske skulle be vet spruta hästarna nästa gång det är dags för vaccination?

Ha en trevlig kväll! :banana:

Det är ingen fara, det blir inte boutulism av drunknade möss i vattenhinkar, speciellt inte om dom bara legat där nån timme, och jag betvivlar att hästarna dricker ur vattnet om det ligger ett dött djur där...

En fråga till...

Är det just döda djur i kombination med hösilage som ger denna sjukdomen?

Vi har just nu lite småproblem med att möss och sorkar av någon dum anledning ramlar ner i våra vattenhinkar och det kan ligga en i hinken på morgonen, eller tom två ibland...

Vi byter givetvis vatten på en gång, men de kan ju ha varit i vattnet sedan sista kvällsfodringen och druckit av det.. Kan även det orsaka denna sjukdomen?

Man kanske skulle be vet spruta hästarna nästa gång det är dags för vaccination?

Ha en trevlig kväll! :banana:

Har också haft ett gäng självmordsbenägna möss i stallet, mössen dog och hästarna lever :)
Har även haft div fåglar i vattnet ute på sommaren... stckarna har varit törstiga ju... Men icke att hästarna gått i närheten av vattnet då, när där flutit runt MONSTER!!

Skönt att höra det helt plötsligt inte skulle vara en dödsfälla med vattenhinkar istället för koppar..

TACK!:banana:

nähä, och vad baserar du din teori på? vad anser du är rätt?
Vi försöker iaf alltid få det så torrt som möjligt, våra balar ligger på 75% ts... De som kor har är ju ENSILAGE, med myrsyra i. Det har man ju inte till hästar och det är väldigt sällan man pressar under 45% till hästar, men min gämförelse var hur blött det är till kor / hästar.
Sedan finns det typ 10 olika typer av botolism, och man kan inte vaccinera mot alla...:o

Min "teori" baserar jag på 20 års erferenhet som mjölkbonde med ensilering av grovfoder i lika lång tid! :angel: Har 75 mjölkkor samt 100 kvigor och kalvar, så vi har genom åren esilerat en del, närmare bestämt 1500 ton/år! Vi ligger på en ts-halt runt 50-55% till kor, kvigor och kalvar (ibland kan det bli lägre) och runt 60-65%till hästarna.

Att det sen finns de som har blötare är inte detsamma som att det alltid är så, så att rakt av kalla det för koensilage är fel! Ibland så blir det ju lite blötare på grund av omständigheter runt vädret, men inget vi strävar efter iaf, är ju inte vattnet vi är ute efter. Allt grovfoder som det sker en process i är ensilage endast ts-halten som skiljer, hösilage är ett ord som kommit till på senare tid, för att beteckna väldigt torrt balat grovfoder! Har man alltför hög ts-halt så sker ingen process och fodret kan bli "unket" om man har otur och för låg ts-halt, för mycket pressvatten. Har man en tornsilo så har man ju en pressvattenbrunn, men vi har på senare år övergått till strumpa vilket gör att ev. pressvatten stannar kvar om ts-halten är för låg!

Och nej, man har inte alltid myrsyra i ensilage, vi ensilerar både utan tillsats samt med Kofasil Ultra.

Kicki :)

Nu ska jag berätta ngt riktigt äckligt :) När jag gick i gymnasiet gick jag Hästhållning och arbetade en del på helger och lov i skolstallet för att få in extra pengar och var instruktör åt de yngre eleverna. En helg hade en utav personalens húndar hittat ngt i hösilaget som den sprang omkring med. När vi skulle väga foder märkte vi vad...ett rådjurskid :eek: Ganska vidrigt kan man säga, vi kasserade balen, ingen häst tog skada, hunden var jätteglad och ingen av oss i personalen gick på lunch den dagen :D

Jag tror inte att du behöver oroa dig så länge dina hästar är vaccinerade. Börja de uppvisa symptom så får du ju kontakta vet snarast.

Hoppas att det går bra :) Jate Volim

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
924
Senast: Lejd
·
Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
276
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 082
Senast: Mint
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka