Dödsbo utan tillgångar - dålig katt kvar - juridiskt

Bukefalos 30 år!

Smokey

Trådstartare
Mamma har gått bort 💔

Kvar finns en katt, 11 år. Jag och min bror är ensamma dödsbodelägare.

Katten tog jag till veterinären i veckan, hon har dåliga tänder och behöver behandling för cirka 10.000.

Mammas önskemål är att katten skulle få leva vidare, nytt hem är funnet, men givetvis måste katten fixas till först.

Som jag förstår det ansvarar och äger nu dödsboet katten? Men i dödsboet finns INTE tillgångar nog att fixa katten.

Blir jag och min bror skyldiga att betala kattens vård? Är vi solidariskt ansvariga ?
Vem bestämmer om katten ska avlivas eller behandlas ?

För mig är det helt uppenbart att katten bör behandlas och jag hade kunnat betala hela beloppet själv. Det som gör mig upprörd är att min bror inte alls vill tänka på att ens ta lite ansvar i det hela. Det är helt oviktigt att följa mammas önskan i detta.

Han har helt ok med pengar och eget företag, så inget hinder finns egentligen, mer än oviljan. Jag sa att istället för att ta in städfirma kan jag städa allt och så bidrar han med motsvarande halva städavgiften, men det fanns inte på kartan. Trots att han innan sagt att vi delar den fakturan.

Nu är jag sjukt irriterad. Har dödsboet i alla fall ansvar för att avliva katten? Så att han trots allt blir ansvarig för halva den kostnaden? I så fall är det en möjlighet för mig att tillse att han får ta en del av detta.

Obs! Jag kommer behandla katten själv, inga bekymmer. Hon ska fortsätta leva enligt mammas önskemål och ha ett fint liv. Jag vill bara veta vem som är ansvarig att betala vården och vem som bestämmer vilken behandling av katten som blir aktuell. Ds

Senast ändrad:
Beklagar din mammas bortgång. Dödsboet är givetvis ansvarigt för att djuret får vård eller avlivas. Det innebär att ni är ansvariga för det i egenskap av dödsbodelägare, men inte som privatpersoner. Medel ur dödsboet får användas för att bekosta nödvändiga utgifter för dödsboets räkning (t.ex. hyra, el, begravning och andra räkningar). Finns det möbler eller liknande som kan avyttras nu, eller senare, för att bekosta veterinärräkningen? Kanske er mamma hade uppskattat den enklaste av enkla begravningar till förmån för att katten får må bra?

Ofta finns det mer värde i lös egendom än vad man kan tro. Ring någon som köper dödsbolösöre - det genererar ofta mer pengar än vad man tror.

Senast ändrad:
Hur akut är det att katten får behandling? Är det omedelbart så hinner väl dödsboutredningen inte bli klar i tid. Kan man (ni som vet) begära ersättning i efterskott ur ett dödsbo, om ts lägger ut utgiften i förskott?

Beklagar din mammas bortgång. Dödsboet är givetvis ansvarigt för att djuret får vård eller avlivas. Det innebär att ni är ansvariga för det i egenskap av dödsbodelägare, men inte som privatpersoner. Medel ur dödsboet får användas för att bekosta nödvändiga utgifter för dödsboets räkning (t.ex. hyra, el, begravning och andra räkningar). Finns det möbler eller liknande som kan avyttras nu, eller senare, för att bekosta veterinärräkningen? Kanske er mamma hade uppskattat den enklaste av enkla begravningar till förmån för att katten får må bra?

Ofta finns det mer värde i lös egendom än vad man kan tro. Ring någon som köper dödsbolösöre - det genererar ofta mer pengar än vad man tror.
Lite OT, men tror du verkligen att lösöret genererar mer än man tror i allmänhet? Jag hade gissat väldigt mycket tvärtom. (I samband med bouppteckning efter min mamma, värderades lösöret enligt någon standardmall till 2000/rum. Just i min mammas fall var det helt klart en underskattning, men de flesta har betydligt mindre konst och design än hon hade. Jag menar, just det att mallen är på 2000 antyder att det oftast inte finns mycket att hämta i lösöret.)

I övrigt håller jag med. Dödsboet är ansvarigt för katten. Det hindrar ju tyvärr inte att syskonen blir osams i frågan, dock.

Lite OT, men tror du verkligen att lösöret genererar mer än man tror i allmänhet? Jag hade gissat väldigt mycket tvärtom. (I samband med bouppteckning efter min mamma, värderades lösöret enligt någon standardmall till 2000/rum. Just i min mammas fall var det helt klart en underskattning, men de flesta har betydligt mindre konst och design än hon hade. Jag menar, just det att mallen är på 2000 antyder att det oftast inte finns mycket att hämta i lösöret.)

I övrigt håller jag med. Dödsboet är ansvarigt för katten. Det hindrar ju tyvärr inte att syskonen blir osams i frågan, dock.

Ja, min sambos styvmamma bodde på två rum kök i hyreslägenhet och det täckte både städning och blev ca. 35000 kr över. Firman köpte inte, utan auktionerade ut och tog procent. Enligt samma firma så Fick mammut förvånansvärt mycket ur lösöret (om det inte enbart bestod av nyare Ikea-möbler.

Ja, min sambos styvmamma bodde på två rum kök i hyreslägenhet och det täckte både städning och blev ca. 35000 kr över. Firman köpte inte, utan auktionerade ut och tog procent. Enligt samma firma så Fick mammut förvånansvärt mycket ur lösöret (om det inte enbart bestod av nyare Ikea-möbler.
Oj, vad trevligt! När mormors lägenhet skulle tömmas så fick nästan allt slängas enligt de från firman som kom och tittade, kändes lite som att de blev besvikna, nästan sura, och hade förväntat sig mera av en lägenhet i innerstan :cautious:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka