Död kanin

Thrill

Trådstartare
Hittade precis en av mina kaniner död i snön. :( Hon har varit mager ett tag och hon är väl 7+ år, så det var väl på väg antar jag.. Men frågan är nu - vad gör jag? Jag kan själv inte ens titta på henne utan att gråta eller få panik så jag måste vänta tills min mamma kommer hem. Vad gör jag av kroppen? Känns vidrigt att skriva såhär men jag vet faktiskt inte vad jag ska göra eftersom jag inte kan gräva eller så..

R.I.P :cry:
 
Sv: Död kanin

Tråkigt :( Vänta tills mamma kommer hem så kan ni kanske åka och få den kremerad eller så hos veterinären. Så kan ni spara askan tills våren om ni vill ha begravning då? Eller frysa in kaninen :crazy: Fast det hade inte jag velat göra, usch.
 
Sv: Död kanin

Nja, frysa in kaninen känns lite överdrivet och framförallt obehagligt. Känns lite krångligt att åka in med kaninen till vet men man kanske måste..
 
Sv: Död kanin

Man får gräva ner smådjur som kaniner i trädgården om man täcker dem med minst 50 eller 60 (lite osäker vilket) cm jord. Men misstänker att det kan bli svårt nu när det är fruset i backen, så frysa in eller kremera är väl alternativen. (Eller om man vill, lägga ut den i skogen till räven, men kanske inget alternativ i det här fallet.)

Massa tröstkramar, tänk på alla fina stunder ni haft ihop! :love:
 
Sv: Död kanin

Lägga ut i skogen känns faktiskt mest rätt. Lilltösen älskade skogen och att vara ute i sele och skutte. Så det känns faktiskt bäst att ta henne "hem".

Tycker så synd om hennes kaninkompis, verkade inte alls glad :cry:
 
Sv: Död kanin

usch vad tråkigt :( aldrig kul när något djur dör.

jag hade nog kremerat men det ville ju du inte göra?
 
Sv: Död kanin

Får man lägga ut djur i skogen till räven?
 
Sv: Död kanin

Nej, det kanske man inte får med tanke på eventuell smittspridning och så? :o
Fast borde väl vara OK med tanke på att det i det här fallet är ett litet djur som dött av ålder. Det händer ju faktiskt att folk begraver sina djur i skogen men att de inte gräver tillräckligt djupt, så andra djur senare gräver upp dem. Det är väl inte straffbart, men å andra sidan gör man det ju då inte med mening... hm, det mest lämpliga i det här fallet är väl helt enkelt att höra med markägaren om det är OK. :)
 
Sv: Död kanin

Får man lägga ut djur i skogen till räven?
(Vego96)
Nej, det kanske man inte får med tanke på eventuell smittspridning och så?


Det händer väl att rävar tar kaniner (tama alltså) som befinner sig i uteburar/hagar.?
Kan väl inte vara så mycket mer smittspridning i detta fallet än om räven hade varit framme själv?

Fast jag är helt med på att man inte ska lägga ut både det ena och de andra smådjuret (djur överhuvudtaget), som avlidit, i skogen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 018
Senast: Ms_Antrop
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 134
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 062
Senast: Hajfisk
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp