"dör" inne på banan

Sv: "dör" inne på banan

Men man fick lov att göra det?:)

Om min ponny inte "skärper" sig inne på dressyrbanan funderar jag också på att göra det. Kanske rida första klassen utan tävlan och med spö, och rida andra klassen som vanligt?

Berätta gärna hur det gick sen, gick han fram bättre om du hade ett spö i handen?:)
 
Sv: "dör" inne på banan

Jadå, det var inge problem alls! Ändrade dock idag till att jag rider LA:1 istället. Rider bara en klass. Jag kommer att få en vanlig bedömning av dommaren och få protokoll men är inte med och tävlar mot de andra, som om jag rider unghästavdelning ungefär.

Ska återkomma om hur det gick!
 
Sv: "dör" inne på banan

Okej, bra att veta!:)

Om hästskrället fortsätter att göra som han gjort i ca 2 år så kan det ju vara nått att fundera på...:angel: :D





Ja, berätta hur det gick sen, blev det nån förändring? Positiv/negativ?

:bump:
 
Sv: "dör" inne på banan

utan att ha läst tråden (du kanske redan fått detta rådet)
Säg till i sekretariatet att du vill Rida utom tävlan,
rid på som vanligt och "dör" hästen så ha en medhjälpare som ger dig ett spö...Så fick vi göra med en ponny som höll fram till galoppen. tjejen fick driva mer och mer. och till slut tar krafterna slut..och till slut så driver man på "fel sätt" (om nån fårstår vad jag menar?) Tryyyycker hela tiden.
Hon gjorde så, och ponnyn blev lite snopen, är fortfarande en ponny som tyvärr inte har den bästa bjudningen men går nu framåt, Om man kanske får räkna med nån gång i mellanåt till hästen lärt sig att välja mitt i ritten att rida utom tävlan, bara be domaren att få avsluta ritten med spö i handen i stället för att utgå.

Man rider annorlunda även om man inte tror det (fråga mig, jag vet *suck* inte nervös, men "nåt" händer med min ridning)
 
Sv: "dör" inne på banan

Var det denna helgen du skulle tävla?:)
 
Sv: "dör" inne på banan

Ojoj min första ponny var också sån, det var en enda tävling han bjöd inne på banan, då haglade, spöregnade och åskade det och tävlingen var utomhus.. :) Jag kom aldrig på hur jag skulle göra för att han skulle sluta dö helt inne på banan, men det blev bättre när man gav honom turbo (foder), hitargo (det vet jag inte om det gills som doping nuförtiden), och en pastamix som också gjorde hästarna piggare.. Din häst kanske behöver stå inne nästan hela dan före tävling och vila dan innan eller bara gå ut i skogen och gå med honom? Det är ju verkligen jättejobbit med sånna hästar, som inte vill när det verkligen gäller.. Det kanske blir bättre när han har fått tävlat lite mera, eftersom du sa att han bara hade tävlat 5 ggr :bow: Vad heter hästen? skulle ju vara kul och se hur det går för er om han blir piggare :) :banana:
 
Sv: "dör" inne på banan

Man rider annorlunda även om man inte tror det (fråga mig, jag vet *suck* inte nervös, men "nåt" händer med min ridning)

Jag rider oftast bättre inne på banan än på framridningen :D Det har inte alltid varit så men nu gör jag nästan alltid det :rofl:
 
Sv: "dör" inne på banan

Nu kommer jag hit och uppdaterar!

Tävlade idag, endast en klass (som jag redan skrivit) och bara en lokal LA:1. Utom tävlan och med spö. OCH DET GICK SUPERBRA :bump: Handbromsen som brukar ligga i konstant försvann och fram kom lite - :eek: - bjudning! :)

Kan inte annat än att rekomendera detta! Red fram i ridhuset, där gick han som vanligt superfint, sen kom jag ut på framridningsbanan ute och kände hur Cashmir började lägga i handbromsen... Men efter många skritt - trav övergångar med rätt mycket pet av spöt (:o ) skärpte han till sig och vi fick rida in på tävlingsbanan. Där var jag noga med att han tog alla övergångar och petade på honom så fort han tänkte lägga i bromsen och han vart riktigt PAFF. Matte brukar ju inte ha spö där inne :eek: :love: Så söten gick riktigt bra och vi skrapade ihop bäst poäng av alla ekipagen i de olika kategorierna :D dock tävlade vi ju inte mot dom och hur det hade gått utan spö kan jag ju inte riktigt veta så.

Fick dock kassa poäng, men dommaren dömde ner alla rätt rejält så är nöjd om man jämför med vad de andra tävlande fick!
 
Senast ändrad:
Sv: "dör" inne på banan

Positivt:

Mycket bättre bjudning (inte superbra, men handbromsen försvann)
Kvickare häst
Kunde tänka mer på vägarna istället för att behöva sitta och tänka på drivningen HELA tiden som det brukar vara :devil:

Negativt:

Kunde inte hålla händerna (handen) optimalt med ett spö
Ibland reagerade han lite för mycket, drog till sig bakbenen och tappade takten och det blev lite struligt
Jag hade svårare att korta tyglarna på ett diskret sätt
Hade spöet i höger hand, blev "lite" fel när jag hälsade :rofl: Men det var ju egentligen mitt fel :p
 
Sv: "dör" inne på banan

hade med mig min tränare på tävlingen idag och hon hjälpte mig med framridningen och såg ju genast att han bara är loj:eek: :banana: så hon hjälpte oss med framridningen för att verkligen få fram honom. och tro det elelr ej, emn på la1 skrev domaren att jag red lite forcerat (glömde halvhalterna, var så fokuserad på att rida framåt:D ) *jättenöjd*
 
Sv: "dör" inne på banan

Åhh, vad kul att det gick bra, och att du fick så många positiva reaktioner!:)

Om hästskrället fortsätter att jobba sig på tävling, så ska jag definitivt prova att ha spö på banan!:)
 
Sv: "dör" inne på banan

En del hästar är inte tävlingshästar helt enkelt.. De "vill" inte och passar jättebra att lära sig massor på vid träning men gnistan finns inte på tävling av någon anledning.

Mitt äldre sto är sådan, det är liksom ingen idé att försöka ens, hoppning går bra, men tävla dressyr är rena självmordet. Går kanon på träning så själva ridbarheten är det inga problem med.
 
Sv: "dör" inne på banan

En del hästar är inte tävlingshästar helt enkelt.. De "vill" inte och passar jättebra att lära sig massor på vid träning men gnistan finns inte på tävling av någon anledning.

Mitt äldre sto är sådan, det är liksom ingen idé att försöka ens, hoppning går bra, men tävla dressyr är rena självmordet. Går kanon på träning så själva ridbarheten är det inga problem med.

sånt är ju så himla tråkigt! att de liksom bara "kan" på träningar:(
 
Sv: "dör" inne på banan

alltså förlåt om ja har fel. men tycker inte hästen att det blir tråkigare på banan om den "slås" med spö, hästen kan ju vara spänd eller nått annat. tycker inte hästen att det blir tråkigare då, att den vill ännu mindre. kan ju inte vara kul att bli slagen. de ska ju vara kul o tävla. att den "dör" inne på bannan kan ju ha många anledningar, :crazy: men jag vet inte tänkte bara:confused:
 
Sv: "dör" inne på banan

alltså förlåt om ja har fel. men tycker inte hästen att det blir tråkigare på banan om den "slås" med spö, hästen kan ju vara spänd eller nått annat. tycker inte hästen att det blir tråkigare då, att den vill ännu mindre. kan ju inte vara kul att bli slagen. de ska ju vara kul o tävla. att den "dör" inne på bannan kan ju ha många anledningar, :crazy: men jag vet inte tänkte bara:confused:

Jag förstår att du syftar på mina inlägg. Jag slår inte på min ponny med spöet, jag petar till honom när han tappar bjudningen - precis som jag gör på träning.

När man tävlar utom tävlan betyder inte det att det enda extra man får är att använda spöet. Man får smacka, berömma, klappa på halsen osv. Under hela ritten kunde jag alltså sitta och berömma när han bjöd fram vilket gjorde honom otroligt positiv.

Så jag ser inga som helst nackdelar med att tävla med spö, du kan ju tänka dej själv efteråt när jag var klar med ritten och nästan började grina för att det gått så bra ;) Berömde honom som om jag vunnit grand prix minst... Jag tror då att han fick en positiv upplevelse iallafall :angel:
 
Sv: "dör" inne på banan

En del hästar är inte tävlingshästar helt enkelt.. De "vill" inte och passar jättebra att lära sig massor på vid träning men gnistan finns inte på tävling av någon anledning.

Mitt äldre sto är sådan, det är liksom ingen idé att försöka ens, hoppning går bra, men tävla dressyr är rena självmordet. Går kanon på träning så själva ridbarheten är det inga problem med.

Tack vad uppmuntrande du är :angel:

:rofl:
 
Sv: "dör" inne på banan

okej tack :) har tyvärr fått olika uppfattningar på det där med att använda spö, visa slår sina hästar väldigt hårt när de bara säger att de "petar" på dem. vilket tyvärr är väldigt synd. Bra att det hjälpte i alla fall ;)
 
Sv: "dör" inne på banan

Det kan handla lite om hur du blir när du kommer in på banan också. Min häst var precis sådär och mycket berodde det på att jag dog helt när jag kom in på banan och glömde allt vad rida hette.

Men med min unghäst får man ju se till att problemet ligger i att hästarna har så mycket annat att tänka på att framåtbjudningen glöms bort, ju mer vana och rutin hästen får ute på banan så tror ja framåtbjudningen kommer att komma smygande
 
Sv: "dör" inne på banan

ju mer vana och rutin hästen får ute på banan så tror ja framåtbjudningen kommer att komma smygande

Om det ändå vore så...:(

Jag har tävlat dressyr i över 2 år nu med Mackan, och han har alltid varit så, varken blivit bättre eller sämre. Och nej, det har inget med mina nerver att göra, eller att jag blir nervös, eftersom jag tävlar regelbundet sen jag var 9 år...

Tyvärr så tror jag att det är som Mitrolle säger, att dom inte vill gå på dressyrbanan, dom gör inte sitt bästa på banan, fastän dom kan gå hur bra som helst på träning. Dom tycker helt enkelt inte det är kul att tävla dressyr?



Får väl bli hopphäst av han iaf!:D Fast det blir ju förståss en massa dressyrträning ändå...:p
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 651
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 888
Senast: Unafraid
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 693
Senast: Lager
·
Dressyr Hej! Jag har en d-ponny som jag har haft i en månad nu. Problemet är att han lägger av och "dör" inne på banan... På framridningen är...
Svar
1
· Visningar
917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp