Bukefalos 28 år!

M

Mandh

Jag börjar bli lite orolig för min valp, hon är 14 veckor och vi fick hem henne vid 8 veckor.

Problemet är att hon värkar höra dåligt eller tillochmed vara helt döv. Jag har provat att klappa högt och nära henne när hon kollar bort, men hon reagerar inte (jag kan även hojta till eller knacka i golvet tex) hon reagerar inte änns på reflex eller hur man ska beskriva de. Tricks och sånt har jag lärt henne genom att hon följer min hand, korreskerar henne gör jag inte heller genom ord, utan mer kropsspråk och petning.
Hon bryr sig inte om höga ljud utomhus (tex hög musik, motorcyklar) inte hundskall heller för den delen.

När ja "provar" om hon hör eller ej så är hon aldrig uppjagad av nått annat utan har en helt vanlig lugn energi.

är de nån som har erfarenhet av döva hudar? hur tar man reda på om den är döv? hur funkar de i vardagen? (ja har inte haft nått problem med henne, men vill gärna kunna ha henne lös och att hon ska komma på inkallning, vill hålla på med klickerträning m.m) är de inte läskigt när man passerar bilar mm? övrigt?

fråga gärna om de är nått som är oklart!! tack på förhand :angel::laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Döv?

Vad är det för ras?
Man kan hörseltesta dem. Kontakta djursjukhuset i närheten eller rasklubben för dalmatiner, de brukar anordna hörseltester.

Det kan vara svårt att få helt döva hundar att fungera bra.
 
Sv: Döv?

hon är lahsapso/tibetansk spaniel.

mm jag använder mig sällan av ljud för att dressera hundar, men de är andra saker jag är orolig för tex,om hon skulle rymma ut på vägen & inte upptäcka bilar & sånt. usch :(
 
Sv: Döv?

Låter ju onekligen lite konstigt.

Tänkte eg bara skriva att en vän till mig tränar agility med sin helt döva hund och det går jättebra (uppe i tvåan). Så visst GÅR det, men det kräver ju en hel del extra :)
 
Sv: Döv?

Problemet är att de kan bli osäkra hundar som har svårt att fungera i en vardag.
 
Sv: Döv?

Kan ja, men eftersom ts säger att hon inte haft några problem så kanske det går bra :). Man måste ju inte måla fan på väggen.

Den hund som jag känner är supercool och trevlig iaf, han är en jr.
 
Sv: Döv?

Problemet är att de kan bli osäkra hundar som har svårt att fungera i en vardag.

Men långt ifrån alla, har levt med den tryggaste, coolaste hunden i mååånga år som var döv , han avlivades av ålder vid 13 år.

Han var alltid lös och kunde alla möjliga kommandon på teckenspråk, jag har aldrig haft en hund som kunde så myckt tricks:laugh:

Det enda jobbiga var just inkallning när han hade ryggen emot mig och att man alltid fick ha lite "ögon i nacken", jag var ju alltid livrädd för att han skulle ligga och sova någonstans på gården och så skulle någon köra över eller backa på honom:crazy:

Men som andra sagt, boka en tid hos veterinären så får du veta säkert.
 
Sv: Döv?

Levt med död hund i måånga år? Undra på att den inte reagerade.
 
Sv: Döv?

tack för era svar, de är mycket lättande att höra av sånna superhundar :)
jag har inte haft nått problem med att hon är osäker. och vi miljötränar mycket och ska såklart inte ge upp med henne ifall de visar sig att hon är döv, men det är ju ändå ett problem :/
men så ska man bara ringa till veterinären då?

vill gärna höra folk med mer erfarenheter och åsikter!!
 
Sv: Döv?

Min hund är inte helt döv, men gravt hörselskadad skulle jag tro. Han hade starka öroninflammationer som valp så det beror troligen på det.

Det jag reagerade på var att han aldrig märkte att det ringde på dörren, han lärde sig aldrig sitt namn, eller lockkommandon (förutom ett skarpt HÄR - som han hörde ibland), man kunde gå förbi honom väldigt mycket när han sov utan att han reagerade, och gubbarna på jobbet reagerade också på att han verkade höra dåligt.

Vi for till ett djursjukhus och gjorde ett enklare test med en slags visselpipa som vet. blåste i, men han reagerade knappt alls :( bara pyttelite med vänster öra...

Nu blev det kanske ganska långt :P men ja, jag känner ju igen mig.
Totte är nu 1½ år, och funkar bra, jag som matte kan dock bli väldigt uppgiven när vi tränar, då jag hellre haft en hörande hund. Vi kör mest handtecken, visslingar, och vibrationer i marken.
 
Sv: Döv?

Wisst kan hunden wara döw. En hörseltest görs genom att man under narkos mäter hundens hjärnwågor wid olika ljudsignaler.

Man kan ju också fundera på om hunden har en öroninflammation. Det är sällan så att hörselgången blir så tilltäppt att hunden inte hör pga det mekaniska hindret, men om infektionen öwergriper trumhinnan och orsakar infektion i mellanörat finns stor risk för att de toxiner bakterierna (wissa typer, inte alla) producerar är ototoxiska och ger upphow till bestående eller tillfällig döwhet.

Detta bör förstås undersökas, så kontakta en weterinär.

För att själw kolla hörseln kan man sätta sig med hunden i ett rum med stängd dörr och be en kompis ropa på hunden genom den stängda dörren eller wäggen.
 
Sv: Döv?

Det TantEster skriver om kallas för BAER-test, och utförs bara av ett fåtal veterinärkliniker. På Albano, Strömsholm och Blå Stjärnan - emellanåt också i Gammelstad när de får låna en apparat.

Dock ställer jag mig ganska tveksam till dem... vet flera dalmatinerägare/uppfödare som fått fel resultat på sina hundar. Fullhörande hundar som blivit döva - och döva hundar som varit hörande. Det bästa tror jag är om du själv kan komma fram till om hon hör eller inte? Finns dövhet i de raserna i vanliga fall? Hur ser hennnes teckning ut?
Hos dalmatiner beror dövheten på avsaknad av pigment i hörselgången - som hänger samman med deras pälsfärg.
 
Sv: Döv?

tack för alla svar. jag ska kolla oss vet, snarast.
undra om de kan vara en öroninflammation, vi tvättar henne nämligen i öronen för att hon har gojjs i öronen, enligt vet.s anvisningar.
men jag kommer med mer info snart
 
Sv: Döv?

var oss vetrinären idag, hon hade både öroninflammation & var döv. så nu blir de medicin och rengöring.
så nu har vi fått intyg på att hon är döv. vet. tyckte vi skulle ringa och kräva pengar tillbaks för dolt fel. hum
 
Sv: Döv?

Samma som Totte då, vi tror det var öroninflammationerna som orsakade hörselskadan (han hade riktigt kraftiga)
 
Sv: Döv?

Frågan är väl om valpen var döv när ni fick den? Hur bevisa det? Var den besiktigad?
Synd att det inte bara var inflammationen :( eller finns det en chans att hörseln kan återkomma när inflammationen ger sig?
 
Sv: Döv?

nej de var medfödd dövhet enligt vet, så hörseln kommer aldrig tyvärr. ja den var besiktigad, så de går väll som doltfel.
men ja tycker ändå de kommer bli roligt att jobba med min hund, se hur långt man kan komma med henne :)
 
Sv: Döv?

Du skriver att du vill hålla på med klickerträning. Jag har läst om folk som klickertränar med laserpekare istället för klicker, det kanske vore nåt? :idea:
 
Sv: Döv?

jaa jag ska prova på det!! de värkar jättebra :D
om de är nån som har provat på det eller??? :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 434
Senast: bellala
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 101
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 802
Senast: Monstermom
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 312
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp