Dolda fel? Hur gör man?

N

Netlimit

Hej!

Min underbar häst som jag nu ägt nu i 6 månader visar sig ha pålagringar på båda bakknäna samt väldigt ojämna knäskålar vilket gör att hon får ont vi hög belastning. Samt förändrat rörelse mönster då hon ej riktigt vill ta för sig lika mkt samt sätta under sig bakknäna i själva avsprånget utan vill gå på mera fart istället.

Vid köpet så garanterade säljaren att denna häst skulle minst kunna gå 1,30 klasser och mer. Vilket jag såg fram emot då jag ämnade att tävla medelsvår m henne nästa säsong.

Detta uppdagdes då jag börja kräva mera arbete av henne.
Till min stora sorg.
Och vetrinärena som har tagit röntgenplåtarna säger att det är en gammal skada.

Jag undrar hur gör man för att reklamera köpet?
För detta klassa väl som dolt fel el?
Vars vänder man sig?
Hur gör man?
:confused:

Hoppas ngn kan vara vänlig att hjälpa mig?

Sv: Dolda fel? Hur gör man?

Köparen har undersökningsplikt.
Du skulle ha gjort en röntgen på hästen vid köpet.
Tror det blir väldigt svårt för dig att hävda dolt fel. Man kan inte bara gå på att säljaren säger att hästen är ok. Dom kanske inte heller vad medvetna om felet, och även om dom vore så är det ändå din skyldighet att kolla allt innan.
Tyvärr :(

OM felet upptäcks vid röntgen kan det vara svårt att få det till dolt fel. Det är ju inte dolt.

Men det beror lite på priset. En häst som kostar 20 000 kr förväntas man sällan veterinärbesiktiga för 5000 kr. Kommer hästen upp i pris ökar förväntningarna att köparen ser om sitt hus d v s gör en utökad undersökning med t ex röntgen.

Kan du bevisa att säljaren visst om felet men undanhållit dig information, då har du rätt att reklamera hästen.

Säljaren har upplysningsplikt och köparen undersökningsplikt.

Självklart har jag låtit min häst undersökas av veterinär och där visades inget. En helt vanlig besktning som görs vid köp är det inte att ha fullgjort sin undersökningsplikt som köpare el? :eek:

Och under det halvår jag nu har ägt henne har jag arbetat på att få i gång henne då den förra ägaren påstått att ena vändan att hon tävlat förra hösten 120cm men sedan efter jag ifrågasatte hennes kondition och muskel massa efter jag fått hem henne hette det att hästen inte gjort ngt på över ett år där av ojämheten i sidorna. Jag har succdessivt byggt upp henne långsamt och varierande för att få ut det bästa av hästen för att inte ta henne för hårt... För alla vill ju ha en häst som håller ... el?

Det var när det ökade kraven kom som skadan upptäcktes el jag kände av och såg med blotta ögat en rörelse förändring i vänster bak, som jag i början trodde var för att hon ej hade muskler och orkade ta för sig ordentligt.. samt hon vill ej hoppa igenom sig i språnget ordentligt och på såvis ha mera fart vilket resulterar i att hon ej kan dra upp frambenen korrekt utan fäller dem bak som en fäll kniv under magen..??? Inte roligt att fundera undra om hon hinner få ut "landningstället" innan vi når backen...
Då konstatera jag att ngt är galet och tog henne till klink för undersökning där det konstaterades att hon hade förändringar i båda bakknänan sam att knäskålarn på bakknäna är deformerade och de var mer än sex månaders äldre skada dvs.. En skada innan jag köpte henne... Är detta inte grund nog för att reklamera en häst? :confused: ,

Självklart har jag låtit min häst undersökas av veterinär och där visades inget. En helt vanlig besktning som görs vid köp är det inte att ha fullgjort sin undersökningsplikt som köpare el? :eek:

Och under det halvår jag nu har ägt henne har jag arbetat på att få i gång henne då den förra ägaren påstått att ena vändan att hon tävlat förra hösten 120cm men sedan efter jag ifrågasatte hennes kondition och muskel massa efter jag fått hem henne hette det att hästen inte gjort ngt på över ett år där av ojämheten i sidorna. Jag har succdessivt byggt upp henne långsamt och varierande för att få ut det bästa av hästen för att inte ta henne för hårt... För alla vill ju ha en häst som håller ... el?

Det var när det ökade kraven kom som skadan upptäcktes el jag kände av och såg med blotta ögat en rörelse förändring i vänster bak, som jag i början trodde var för att hon ej hade muskler och orkade ta för sig ordentligt.. samt hon vill ej hoppa igenom sig i språnget ordentligt och på såvis ha mera fart vilket resulterar i att hon ej kan dra upp frambenen korrekt utan fäller dem bak som en fäll kniv under magen..??? Inte roligt att fundera undra om hon hinner få ut "landningstället" innan vi når backen...
Då konstatera jag att ngt är galet och tog henne till klink för undersökning där det konstaterades att hon hade förändringar i båda bakknänan sam att knäskålarn på bakknäna är deformerade och de var mer än sex månaders äldre skada dvs.. En skada innan jag köpte henne... Är detta inte grund nog för att reklamera en häst? :confused: ,

Tyvärr nej, det är inte grund nog att reklamera en häst då det hade upptäckts på röntgen. Tyvärr är det många köpare som inte vet om det utan godtar en vanlig vet besiktning. Ledsen, men jag tror att du får bita i det sura äpplet! :crazy:

Men du kan ju prata med en hästadvokat för säkerhets skull. Har du pratat med säljaren?

M

Tyvärr nej, det är inte grund nog att reklamera en häst då det hade upptäckts på röntgen. Tyvärr är det många köpare som inte vet om det utan godtar en vanlig vet besiktning. Ledsen, men jag tror att du får bita i det sura äpplet! :crazy:

Men du kan ju prata med en hästadvokat för säkerhets skull. Har du pratat med säljaren?

M

Hör röntgen alltid till standard för att få reklamera köpet?
Jag menar jag har fortfarande mejl kvar där försäljaren påstår att denna häst minst kommer kunna gå 130 cm klasser vilket hon visste att jag ämnade att köpa hästen för... Och med ngr pålagringar ju knappast hästern hålla för det ämnade arbetet?

Har dessutom läst på internet där man kan reklamera en häst som inte uppnår det den är ämnade för el det säljaren vidhållit... Upp tom 2år. På bla horselink och på aftonbladet om att reklamerar häst köp...Och min häst hade jag mer än gärna behållit, om hon ej haft pålagringarna för jag trivs bra med henne men hon påvisar även smärta vid högre belastningar.

Och med tanke på att alla inte är född med guldskeden i mun... så vill jag givetvis för att kunna fortsätta reklamera hästköpet för att kunna nå mina mål och hitta mig en ny kamrat och dela det med..

Så nu till mina frågor hur göra man för att kunna reklamera?
el hävda dolt fel..?

Vad räknas som dolt fel?
Vad räknas som reklmation?

Nog måste väl ngn ha gått igenom detta?

Vill gärna ha konkret hjälp och inte vad jag inte kan göra.... Det hjälper mig inte mer om ni nu förstår...:crazy:

Tack tack!

Detta står på Ag**as hemsida (är nog ungefär samma vilkor på alla bolag), finns tydligen nån jurist du kan kontakta. Hoppas det löser sig för dig

En stor affär
Så är det då äntligen dags att göra affär. Du har hittat din häst. Den har visat sig vara frisk och kry. Nu åter-står betalningen och hästen ska flytta hem till dig. Att köpa häst är en stor affär.

Skriftligt avtal ett måste
Viktigast av allt när köpet ska avslutas är ett väl utarbetat och ordentligt skrivet köpeavtal som klargör vad säljare och köpare kommit överens om. För dig som köpare är det viktigt att säljaren intygar att hästen är fullt frisk och uppger vilka tidigare sjukdomar eller skador den haft.

Registreringshandlingar (i rasförening) och uppgifter om vaccinationer ska alltid följa hästen. Vill säljaren friskriva sig från några fel måste detta framgå klart i kontraktet. En väl genomförd hästbesiktning är alltid en bra grund för en bra affär. Avtalet bör också säga något om hästens utbildningsnivå och vad den är tänkt att användas till. Exakta uppgifter om när hästen ska byta ägare och hur, är också mycket viktiga uppgifter i avtalet. Det är beroende på en vanlig allmän begränsning i de flesta djurförsäkringar viktigt att du som köper tecknar försäkring från den dag du övertar risken för skador på hästen samt att säljaren säger upp sin försäkring tidigast denna dag.

Rätt säljare?
Förvissa dig om vem du gör affär med. Och att säljaren verkligen har rätt att sälja hästen. Är det en privatperson, ett företag, eller kanske ett konkursbo som är säljare? Eller har säljaren utsett ett ombud? I så fall måste ombudet alltid styrka sina rättigheter med en skriftlig fullmakt.

Hästaffären och lagen
Köplagen och konsumentköplagen reglerar handeln med hästar. Köplagen gäller när köpet sker mellan två privatpersoner eller mellan två näringsidkare samt när en näringsidkare köper något av en privatperson. Om däremot en privatperson köper hästen av en näringsidkare skall istället konsumentköplagen normalt tillämpas.

Huruvida en häst skall anses behäftad med ett köprättsligt fel bedöms främst med stöd av vad som avtalats. Om inget särskilt avtalats beträffande någon särskild egenskap kan hästen ändå ofta anses behäftad med fel, t.ex. om den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta eller från vad säljaren särskilt utfäst.

Vid konsumentköp kan hästen dessutom anses felaktig beträffande egenskap som säljaren inte upplyst om när så skall ske (s.k. upplysningsplikt).

Säljaren ansvarar endast för fel som uppkommit under den tid han bär står faran för felen. Vid konsumentköp bär han risken till dess att hästen avlämnats till köparen.

En förutsättning för att få åberopa ett köprättsligt fel gentemot säljaren är enligt köplagen att man inte märkte eller borde ha märkt felet vid en undersökning före köpet (s.k. undersökningsplikt). Dessutom gäller enligt såväl köp- som konsumentköplagen att man som huvudregel måste reklamera felet inom en viss tid från det att man upptäckte felet..
En lättnad beträffande konsumentens börda att bevisa att felet är hänförligt till den tid säljaren stod faran för felet har införts i konsumentköplagen den 1 juni 2002. Om felet visar sig inom sex månader från riskens övergång presumeras felet ha uppkommit före köpet (s.k. dolda fel).

Kan man åberopa ett köprättsligt fel gentemot säljaren är de vanliga påföljderna prisavdrag eller hävning samt skadestånd.

Tänk på att
En grundlig hästbesiktning är A och O.

Ställ alltid frågor om tidigare sjukdomar och behandlingar. Nedteckna i avtalet vad säljaren utfäst samt de egenskaper du själv finner.

Betala inte hästen innan den överlämnas till dig.

Kontrollera hästen noggrant så fort du får hand om den.

Får du en misstanke om fel hos hästen – reklamera detta snarast.

Och se också till att dokumentera detta fel så snart som möjligt, till exempel med veterinärens hjälp.

Ska köpet hävas ska en skriftlig s k hävningsförklaring skrivas – det viktiga är inte att du skriver vackert – utan att du skriver direkt.

Kontakta juridisk expertis i tid. Det är viktigt att du gör rätt från början.

Har du juridiska frågor? Fråga Agr**s jurist.

*slut på citat

Försäkringsbolagen friskriver sig ofta mot "dolda fel" ex lösa benbitar och liknande om inte röntgen gjorts
Därför extra viktigt med röntgen.

Har en kompis som köpte häst med gårdsbesikt (inköpspris:25,000:-) efter ett halvår blev hästen halt, röntgades, operation som följd, Försäkringsbolaget tog inte ett öre, hon fick stå för allt själv (40,000 gick kalaset på):(
Blev en väldigt dyr häst i sista änden

Därför är jag nog extra nojjig

Då måste den hästen ha nyförsäkrats,för då kan de vara griniga med ersättning.

Då måste den hästen ha nyförsäkrats,för då kan de vara griniga med ersättning.

Nej det va ingen nyförsäkring, H*n tog över säljarens ,som hade haft den försäkrad, men fått ett glapp med betalningen nåt år innan) därför ansåg bolaget att eftersom det rörde sig om lös benbit där dom har som krav röntgen vid nyförsäkring eller försäkrad utan avbrott sen den va liten.
Inte lätt som köpare att veta hur säljaren skött sina premieinbetalningar tidigare. om man ser ett försäkringsbrev som ser ok ut

Senast ändrad:

En förutsättning för att få åberopa ett köprättsligt fel gentemot säljaren är enligt köplagen att man inte märkte eller borde ha märkt felet vid en undersökning före köpet (s.k. undersökningsplikt). Dessutom gäller enligt såväl köp- som konsumentköplagen att man som huvudregel måste reklamera felet inom en viss tid från det att man upptäckte felet..
En lättnad beträffande konsumentens börda att bevisa att felet är hänförligt till den tid säljaren stod faran för felet har införts i konsumentköplagen den 1 juni 2002. Om felet visar sig inom sex månader från riskens övergång presumeras felet ha uppkommit före köpet (s.k. dolda fel).

Kan man åberopa ett köprättsligt fel gentemot säljaren är de vanliga påföljderna prisavdrag eller hävning samt skadestånd.

Tänk på att
En grundlig hästbesiktning är A och O.

Ställ alltid frågor om tidigare sjukdomar och behandlingar. Nedteckna i avtalet vad säljaren utfäst samt de egenskaper du själv finner.

Betala inte hästen innan den överlämnas till dig.

Kontrollera hästen noggrant så fort du får hand om den.

Får du en misstanke om fel hos hästen – reklamera detta snarast.

Och se också till att dokumentera detta fel så snart som möjligt, till exempel med veterinärens hjälp.

Ska köpet hävas ska en skriftlig s k hävningsförklaring skrivas – det viktiga är inte att du skriver vackert – utan att du skriver direkt.

Kontakta juridisk expertis i tid. Det är viktigt att du gör rätt från början.

Har du juridiska frågor? Fråga Agr**s jurist.

*slut på citat

Försäkringsbolagen friskriver sig ofta mot "dolda fel" ex lösa benbitar och liknande om inte röntgen gjorts
Därför extra viktigt med röntgen.

Har en kompis som köpte häst med gårdsbesikt (inköpspris:25,000:-) efter ett halvår blev hästen halt, röntgades, operation som följd, Försäkringsbolaget tog inte ett öre, hon fick stå för allt själv (40,000 gick kalaset på):(
Blev en väldigt dyr häst i sista änden

Därför är jag nog extra nojjig[/QUOTE]

Tack för det fina svaret... Lite mera klarhet har det mig bringat! :)

Det jag har som jag från säljarens sida ett mejl där säljaren bekräftar en vecka efter mitt köp att hästen inte har ngr fel. Finns inga fel på den hästen som säljaren uttryckte sig...Samt att den ska kunna gå minst 130 cm klasser vilket borde ju såldes vara ett tecken på att jag kan reklamera eftersom jag besiktat hästen och säljaren garanterat att inga fel på hästen förelåg.. Givetvis har jag konsulterat veterinär oxå i denna fråga samt för bedömningar av röntgen plåtar... Så till veckan tar det bara samla kraft och lyfta luren och ringa till försäljaren samt sända ett brev där jag vill reklamera hästen och hoppas på det bästa....

förstår att du är nojjig i denna fråga ...
Har samma problem ang försäkringen med som din kompis historia som blev väldigt dyr..... eftersom min oxå är nytecknad i samband med köpet.

Samt man är ju inge vidare glad av att veta att ens hjärte vän inte är frisk nog för att dela det där framgångarna man drömt om tillsammans. Så man är ngt splittrad över vad ska man göra och inte göra.. Vilket kanske är förståeligt....

Så nu är det bara att hålla tummarna och hoppas allt går vägen...

Och har ni fler tips och idéer om man kan göra vid reklamation? Hur exakt man ska gå tillväga vänligen hojta till!

Tack än en gång.

Läs igenom lagstiftningarna som gäller d v s Köplagen eller Konsumetköplagen så att du kan se vad som verkligen gäller för just dig. Att svara så som Ag**a gör är lite väl flytande för det två olika lagstiftningar med väldigt olika innebörd. Vilken beror på vilken status som säljare och köpare har.
Har du köpt av en näringsidkare och uppgett att hästen ska tävla så bör det inte vara några problem med att reklamera (inte dolt fel) hästen. Den går inte att använda till det den köpts för. Men det är inte självklart att det går att häva köpet för det är möjligt att t ex säljaren ger dig en annan häst istället för pengar. Jämför med om du köper bil av en bilhandlare går inte bilen är det inte självklart att du får lämna tillbaka den utan den kan lagas eller bytas mot en annan.
Är det en privatperson som du köpt den av så är läget lite annorlunda t ex finns det något köpeavtal och vad säger det. För här under förutsättning att du köpt hästen som privatperson själv så går det att avtala bort ganska mycket från själva lagen.

Sista biten som kan ha betydelse är priset på hästen i förhållande till ras, ålder och utbildning. Har den varit "billig" eller har du betalat fullt pris. Skulle det komma upp till rätten så kan detta ha betydelse för om hästen var billig så borde du som köpare förstå att den inte var toppklass.

Det som kan bli rent juridiskt mest kompliserat är om säljaren inte haft hästen under den tid då skadan uppstått utan själv köpt den med felet och inte kännt till det Då kan du kräva säljaren som i sin tur ska kräva den som säljaren köpt hästen av. Räkna med att det kan ta lång tid och kosta mycket pengar att reda ut.

Jag tror att om pålagringarna ska räknas som dolda fel så måste säljaren ha vetat om att dom fanns och därmed ljugit för dig som köpare!! Eftersom pålagringarna troligen hade synts på en röntgen så är nog risken stor att detta kommer att räknas som att din undersökningsskyldighet borde tagit reda på detta felet... Jag hoppas däremot att du får rätt, förstår ditt dilemma, var i en liknande situation för ett tag sedan, men då gällde det lösa benbitar som hästen tydligen haft länge och haft väldigt ont av! Gick också igenom gårdsbesiktning utan anmärkning... men eftersom dom hade gått att se på röntgen och säljaren inte visste om dom, så var det inget dolt fel.... så nu får framtiden utvisa om han får några men av det eller inte!! :/

Saker som man lätt kan hitta vid undersökning kan aldrig bli doltfel. Det är något som man inte vet om och som inte går att upptäcka vid undersökning och prov. Lösa benbitar eller pålagringar kan aldrig bli dolda fel för dom syns om letar efter dom.

Jag förstår det här med dolt fel, man kan ju inte last säljaren för allt! då vågar ju ingen sälja hästar tillslut... men en sak undrar jag... min häst, som jag skrivit tidigare, är numera opererad för lös benbit i vänster framkota. Efter operation har han i princip slutat krubbita (inte helt), blivit mycket finar i kroppen, han blev rundare över rygg och rumpa när han hade boxvila, han har också slutat "gno" tänder och är mycket mer harmonisk med munnen när man rider. Jag tror det beteendet som han har slutat med berott på att han hade ont, för enligt veterinären hade han mycket ont, men han var ju sån när jag köpte honom, att det inte är hans vanliga beteende utan något är fel borde väl säljaren, tillika uppfödare, veta? Nu vet ju jag att om han tappar ryggmusklerna, börjar krubbita mycket igen och gno tänder mycket, då är nåt fel! Såna tecken lär man ju sig endast när man haft hästen länge, och i mitt fall så var ju säljaren även uppfödare... bara en reflektion som jag ville skriva av mig....

Hej!
Vill bara tacka för alla goda råd jag fått och säga att jag har lyckats REKLAMERA hästen!!! :banana:

Den jag köpte hästen av visade så god vilja och samarbete så det gick väldigt smärtfritt.
Fick dock bara tillbaka köpeshillingen men det är alltid ngt.:)

Så ni som känner och vet att ni har rätt i era fall ge inte upp...

Ibland kan mirakel ske! :bow:

God jul!

Hej!
Vill bara tacka för alla goda råd jag fått och säga att jag har lyckats REKLAMERA hästen!!! :banana:

Den jag köpte hästen av visade så god vilja och samarbete så det gick väldigt smärtfritt.
Fick dock bara tillbaka köpeshillingen men det är alltid ngt.:)

Så ni som känner och vet att ni har rätt i era fall ge inte upp...

Ibland kan mirakel ske! :bow:

God jul!

Kanon för din del!

Men jag måste säga att jag är förvånad... Antingen har säljaren ljugit och kommit till sans, eller så var han/hon rädd för att hamna i en rättslig tvist....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 205
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Jag sålde en häst för drygt ett år sedan som nu har visat sig ha en skada i ryggen som gör hästen oridbar. Jag har inte märkt av problem... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 698
Senast: chap13
·
Hästmänniskan Skriver åt en kompis som är mitt i hästköp. Vet ej om jag lagt frågan i rätt forum, flytta gärna annars. Omstänidgheterna är... 2 3
Svar
47
· Visningar
6 712
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Vi som letar häst II