Dolda fel på häst

Rimfaxe

Trådstartare
Hur är det med dolda fel på en häst? Finns det något sätt som man som säljare kan friskriva sig eventuella fel som inte kontrollerats eller undersökts innan försäljning?

Om en presumtiv köpare väljer att köpa hästen med endast en veterinärbesiktning (eller kanske inte ens det), utan någon som helst röntgenundersökning. Kan denne köpare sedan då eventuell hälta upptäcks efter köp, som härleds till exempelvis en lös benbit, hävda dolt fel? Hästen har innan försäljning aldrig varit halt eller skadad? Jag är helt obevandrad i dessa frågor och vet inte allt vad för något som kan hittas på en häst, så därför undrar jag.

Jag bara undrar, eftersom vi står i valet och kvalet att minska ner på hästantalet, men när jag läser om stämningar hit och dit i hästaffärer så blir jag minst sagt förskräckt inför tanken att sälja hästarna och få problem efteråt. Vi har ju aldrig haft några problem, men tänk om köparen skulle få det och sedan försöka stämma oss pga det. :(

När det gäller hästar så finns det ju alla förutsättningar för att röntga varenda liten del på hästen (men det kostar så klart mycket pengar), så vill man som köpare vara helt säker på att hästen är hundra procent ren, så är det ju bara att låta röntga innan köp. Det är klart att det kostar mycket pengar förstås, men då som först kan man ju vara alldeles säker. Kan en köpare medvetet låta bli att röntga en häst, för att senare kunna ha något att luta sig tillbaka emot om det blir problem med t ex lösa benbitar, eller annat som upptäcks på röntgen?

När det gäller hus så är det ju nämligen köparen som har långtgående undersökningsplikt och låter man bli att undersöka det som undersöka går, så har man brustit i undersökningsplikten om man sedan skulle upptäcka fel som borde gått att finna innan köp. Det går ju inte som köpare att hävda att det skulle ha varit oskäligt kostsamt att undersöka den delen av huset som man senare fått problem med, och försöka hävda dolda fel, när möjligheten till undersökning fanns där.
 
Sv: Dolda fel på häst

Första och viktigaste: konsumentköplagen eller köplagen? Är du som säljare privatperson eller företag?

Sedan ska man aldrig förväxla fastighet med lös egendom, när det kommer till försäljning. Helt andra lagar och regler gäller vid fastighetsaffärer.
 
Sv: Dolda fel på häst

De senaste hästarna som jag sålde, hade en punkt i köpekontraktet där det stod att köparen avstod veterinärbesiktning.

Och när den rutan är ikryssad och kontraktet underskrivet av båda parter, så kan köparen inte komma efteråt med krav på säljaren. Köparen har då avstått från sin undersökningsplikt. Som säljare är det också viktigt att fylla i kontraktet ordentligt och upplysa om alla kända sjukdomar och skador på hästen, men det är ju tyvärr inte alla som är ärliga på den punkten...

Om hästen bara har gårdsbesiktats, kanske det kan vara bra att få med det också i kontraktet.
 
Sv: Dolda fel på häst

Visst kan köparen det! SÄRSKILT om det är ett dolt fel - d v s ett fel som inte framkommit även om besiktning gjorts. Är man dessutom näringsidkare har man väldigt lite skydd om det är konsumentköplagen som gäller. Alla fel som visar sig inom sex månader från riskens övergång, bedöms som om de fanns vid försäljningen om inte motsatsen kan bevisas (av säljaren).

(se gärna konsumentköplagen)
 
Sv: Dolda fel på häst

Självklart kan man komma med krav som köpare. Det kan man göra vad det än står i något kontrakt. Säljaren kan inte på något sätt friskriva sig från dolda fel - annat än genom att de inte alls är dolda, dvs de är tydligt angivna i kontraktet.

Det spelar ingen roll om köparen helt och fullt och avsiktligt skiter i sin undersökningsplikt, även om det i sig kan vara en omständighet som spelar roll vid en framtida ev. rättslig prövning.
 
Sv: Dolda fel på häst

Det första man ska ha klart för sig både när man säljer och köper är vad som är ett dolt fel. Om man tittar på definitionen av det så är det något som man inte hittar vid en vanlig besiktning. Om jag inte kommer ihåg helt fel ska det dessutom vara lite svårt att hitta det. Exempel på sådan kan vara ett invändigt bråck, det är ju något man nästan aldrig hittar innan det brustit eller kanske inte ens förrän vid en ev obdution.

Fel som man kan hitta vid en besiktning är inte dolda bara för att någon struntar i att göra en.

Vill man vara helt säker som säljare kan man själv låta göra en besiktning med röntgen. Vilket kan vara bra att ha om det skulle bli problem senare. Då har man papper på hur hästen såg ut innan försäljningen.
 
Sv: Dolda fel på häst

Fel som man kan hitta vid en besiktning är inte dolda bara för att någon struntar i att göra en.

Nej, men köparen kan likväl framställa sina krav, gå till advokat och stämma dig inför tinget och se till att det blir dyrt som helvete och livet i allmänhet ett helvete med hot och skit. Ibland bryr sig sen tingsrätten om faktiska omständigheter, så det hoppas man ju.
 
Sv: Dolda fel på häst

Nej, men köparen kan likväl framställa sina krav, gå till advokat och stämma dig inför tinget och se till att det blir dyrt som helvete och livet i allmänhet ett helvete med hot och skit. Ibland bryr sig sen tingsrätten om faktiska omständigheter, så det hoppas man ju.
Om du inte är nöjd med domen från Tingsrätten och den är "fel" ska du alltid gå vidare.
Just för att det i Tingsrätten (än så länge) inte finns mer än två stycken som är juridiskt kunniga. Övriga ledamöter är politiskt tillsatta och inte alltid tolka lagtext som den är tänkt att tolkas. Av den anledningen blir det ofta helt annan utgång i Hovrätten där alla är kunniga jurister.
Att tolka en lagtext är inte lika med att läsa en paragraf rakt upp och ner. Man måste istället läsa förarbetet till lagen där det finns mycket mer information om vad den betyder. Så det som för en lekman kan verka solklart genom att man läser en paragraf behöver inte vara det om man läser förarbetet.

Så att någon kan dra en inför rätta på felaktiga grunder och faktiskt vinna i första instansen är inte lika med att det är rätt.

Hot och skit om det förkommer i ett sådant här fall ska polisanmälas med en gång. Det är vad som kallas övergrepp i rättssak och räknas som ett allvarligt brott.
 
Sv: Dolda fel på häst

Du har givetvis rätt. Man kan bara bli frustrerad över vilket arbete, kostnader och lidande man skapa för en annan människa genom att dra igång en process med exakt noll saklig grund och sedan i varje ny vända tänja på sanningen alltmer - tills det beskrivna inte längre ens är i närheten av de faktiska omständigheterna. Istället för att vilja komma överens på något lämpligare sätt.

Dessutom är handläggningstiden på sådär 1,5 år något som inte direkt påverkar riskerna för kostnader, häst och framtid för någon part på något bra sätt kan man tycka.
 
Sv: Dolda fel på häst

KL

Kan en näringsidkare friskriva sig från något genom att i kontraktet skriva att "köparen är medveten om att hästen har blablabla" (svullen kota till exempel) och sen visar det sig att just denna kota har en lös benbit som påverkar brukbarhet.
 
Sv: Dolda fel på häst

OM säljaren berättar om något fel som hästen har så är det ju inget dolt fel. OM köparen väljer att inte undersöka detta vidare så borde säljaren ände ha ryggen fri eftersom säljaren har upplyst om felet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 568
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 812
Senast: WBanna
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 209
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp