dom fick en plågsam död!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Love_Funny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 434
L

Love_Funny

det var ett stall som en gubbe hade. han hade höns hästar och andra djur. hästarna fick ingen mat och han mockade eller borstade dom inte heller. han red inte helller. men så kom det två tjejer som ville ta hand om hästarna men dom kunde inget men dom försökte. efter någon dag flyttade tjejerna och hästarna fick det svårt igen. dom hade gödsel upp till knäna. dom satt fast!! hovarna var som bananer. dom fick ingen mat så dom var kantiga och revbenen stod ut åt alla håll. efter någon dag dog hästarna och gubben brydde sig inte om det så dom fick ligga kvar där. sen vet jag inte vad som hände men gubben anmäldes till djur pålågeri.
Det var min kompis mamma som berättade detta!!
(kompis och kompis vi träffas inte längre)

jag tycker så synd om hästarna att jag nästan vill dö själv!!

:cry: :cry: :cry: :cry:

Fy f*n!! Nej, sånt där klarar jag knappt av att höra!! Tycker det är så fruktansvärt...

Dessa människor saknar det mesta som en människa bör ha för att överleva tycker jag!

Har själv varit med i en liknande situation. En shettis som jag förstod hade det dåligt. Kontaktade ägaren och frågade lite snällt om jag fick börja ta hand om honom. Tack gode gud för att jag fick det! Men i en ladugård med mögligt hö och knagglig ekonomi kunde jag inte göra mycket mer än att borsta honom, ta ut honom i hagen och korta promenader. Letade sedan redan på det riktiga höet de använde till kossorna och gav honom det.

Han flyttade sen till ett annat hem i Norrbo där jag hoppas att han har det mycket bättre!

Uscha!

:cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry:

Usch va fruktansvärt! Och det värsta är att det finns
så mycket sånt här runt om i landet!
Det borde blir hårdare krav på att få ha djur och
större koll på att man sköter dom och om man inte gör
det ska dom tas ifrån ägaren omedelbart!

Och inte får djurålgare nåt straff direkt heller!:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

världen är bra konstig.. :(

Hur menar du att man skall göra för att djurägeren skall få straff direkt, straff innan rättegång eller staff utan rättegång, utan straff bilr folk inte i den här typen av fall.
Kontrollen måste var väldigt tät för att man skall förebygga den här typen av fall, jag kan tänka mig vad folk här på Buke skulle tycka om att få betala för kontroll tex 4 ggr per år.
Fall av den här typen går ofta väldigt fort det är ofta folk som har skött djuren bra tidigare o sedan av någon anledning tappat fotfästet o kontrollen i tillvaron o ofta har ingen i omgivningen reagerat.
Obs det jag skrivit nu gäller just den här typen av katastroffall som är beskrivet ovan, de är inte en särskilt stor del av vanvårds/djurplågerifallen o är ofta mycket tragiska även för ägaren.
Men visst den regelbundna djurtillsynen brister i många kommuner.
PL

De hemskt men de händer tyvärr alldeles för ofta. Har själv en ponny som har blivit något vanvårdad och misshandlad sedan han var 7 månader gammal och är nu 13år. Har haft honom i 7 veckor men sköt om honom sedan i somras. Red in honom i höstas. Detta är en häst som dessutom fått vara ensam och inte blivit pysslad med sedan jag kom in i bilden. Började sköta honom när vi frågade om våra hästar skulle på sommarbete och undrade om han skulle gå med dem för vi visste att han var själv. Vi hade inte träffat denna hästen innan bara sett den när vi ridit förbi och tyckt den ser så ensam ut. Vi fick en stor chock när vi släppte ihop dom då han var jätte rädd för nya människor och hade ingen livslust alls. Så fort man kom nära honom anföll han, inte av elakhet utan man såg att han var jätterädd!! Jag mutade han med knäckebröd för att han skulle fatta att jag var snäll. Till slut insåg han det iallafall så jag frågade om jag kunde sköta om honom vilket jag fick vilket jag aldrig kommer ångra. jag ryktade honom och gick ut med honom då han inte var inriden. Tyvärr hade jag inte så mycket tid till honom då jag hade en egen häst och var tvungen att ta hand om honom!! Iallafall till hösten så flyttade han hem igen och började må dåligt igen. Hade börjat älska mig jättemycket då jag var den enda som gett honom kärlek på över 12år. Problemet var att när jag kom dit så visste jag aldrig i vilket skick han skulle vara i då han kunde vara helt knäckt ibland så du inte kunde vara i närheten av honom då han var livrädd så då kunde jag inte göra något annat än ge honom lite godis och försöka lugna honom och sedan åka hem igen för träning när en häst är i de skicket är lönlöst!! Jag grät jätte många gr efter jag hade varit hos honom och mådde jättedåligt men jag tyckte det ändå var värt allt då jag gjorde att han mådde bättre.Men iallafall Min mammas häst blev halt i somras också så för 7 veckor sedan avlivade vi henne så det var därför jag kunde köpa honom för då fick min mamma min häst som ialllafall jag kan rida när jag vill och sådant och detta tyckte jag var en jättebra lösning!! Han har blivit nästan helt normal under den korta tid han har varit hemma hos mig och fått träffa andra hästar och fått tonvis av kärlek!!! Älskar honom otroligt mycket!!!

P.s han var lotterivinst, Sjukt jag fattar inte att man kan ha en häst som vinst!! Skulle kunna ge uppfödaren och förra ägaren stryk men dom hade nog inte fattat något ändå!!!

Vet inte om det är samma historia detta. Men det stod i tidningen någon dag för inte så länge sedan.

Om en man som hade en massa fjordingar och höns tror jag. Ägaren var försvunnen, hästarna låg döda överallt på gården utom 1 stackare.

Kommer inte riktigt ihåg hela historien men jag tror dom avlivade den ensamma stackaren.

Som sagt va också, så var ägaren försvunnen, men om dom hittat honom eller ej, det vet jag inte.

Blir så ledsen när jag hör sådanthär. Varför kan inte folk sköta om sina hästar/djur? Kan dom inte sköta dom så skall dom inte ha några.

Någon slrev om tätare kontroller. Jag skulle gladerligen betala för att dom kommer och kollar mina djur 4 ggr per år. Om inte annat så är jag försäkrad till att sköta mina djur då.

Det senaste jag läste var en man i som satt i fängelse och hade skitit i att ordna någon som skulle ta hand om djuren under tiden i fängelset men tack vare kontroll så hade väl djuren fått det bra trots allt. Hoppas allvarligt att en sån människa får fortsätta skaka galler

MORR MORR MORR MORR.Har precis räddat en häst själv....en stackars arab kille på snart 3 år som stått instängd i ett stall i ca 6 måander med spån som såg ut som torv...mögglig mat,,,det han fick om han fick nåt alls.Han kom till mig med förlånga hovar,mager så att alla revben stack ut,löss,sår på heöa kroppen mm m mmmm veterinären kunde inte ens kastrera honom för att han är för mager.nu går han på ett stall i närheten där han ska få äta upp sig och bli kastrerad innan han kommer hem till mig igen.....Vi har på 3 veckor verkat honom,lusat av honom,tvättat honom,fårr honom att förstå hur man äter gräs,maskat av honom,vaccinerat honom,han går nu upp upp upp i vikt :) :)och börjar få livsglädje...han kan springa nu!!!!!!Han vinglade fram när han kom till mig.Längar såååå tills han får komma hem.Ville bar dela med mig lite av min berättelse.Sen tycker jag att de som gör såna här saker ska utsättas för samma sak själva under samma tid som deras djur lidit hahahah sen kanske dom har fått in i skallen att man inte kan bete sig hur som hels mot djur...jag blir så förbannad

ANMÄL DE JÄV*ARNA. hur i hela fridens namn kunde flickorna bara åka så där utan vidare där i från. Berättade de inte för sina föräldrar om vad som försegick?

Medel Svensson är så snäll och försynt utåt men de kan banne mig snacka skit bakom stängda dörrar... Jag blir så förbannad, öppna käften när något orätt händer med djuren. De kan ju f*n inte göra något, de är i vårat våld!

Vågar ni inte kontakta ägaren så kontakta kommun eller annan lämplig!!!

FY`FAAAN !!! HUR KAN MAN GÖRA SÅHÄR?? :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
Hoppas gubbjä*eln hittats å sätt i fängelse å får skita i sitt lilla rum där å inte få "mockat" och hoppas han inte får någon mat å att han får dö där i ensamhet.. Det hoppas jag faktiskt! :mad: Härligt att höra där uppe att du hade räddat en häst! sånt blir man ju glad av att höra!! Lycka till med din pålle! ha de bra allihop. Alla förutom alla j*vla djurplågare!! :mad:

å. det är så verkligt hemskt när sådant här händer. :mad: :cry:
man får heller itne glömma vad peter_lundin skrev. missskötsel av den här graden är faktiskt ofta inte "medveten". det har slagit slint någonstans, de mår dåligt psykiskt. många av dem tycker att de är världens bästa djurskötare o att de älskar sina djur o kan itne förstå hur någon kan komma o anklaga dem. fast det ligger döda o döende djur som den här människan orsakat precis intill.
det har som sagt slagit slint.

sen finns det ju självklart de som medvetet plågar sina djur.

men det finns skillnader och jag tycker inte om någon av dem, men man kan heller inte alltid dra alla som missköter djuren över en enda kam.

ska också tillägga att misskötsel av vilken grad som helst anser inte jag vara försvarbart o tillsyn brister ofta.

anmäl så fort ni ser något som inte stämmer, anmäl alltid trots att ni någon gång hört att det ändå inte kommer hända något.

Ja dom borde verkligen få uppleva samma sak som djuren får!!!! Eller kasta dom i fängelse och slänga bort nyckeln!!! :devil: Skulle själv kunna göra de med glädje!!!! Varför ska folk alltid ge sig på dem oskyldiga???

Hon menar nog inte så ordagrant. Brukar sjölv säga sådana saker, fast man kanske inte riktigt menar det så fullt ut.

Ofta blir det ju att man slänger ur sig saker när man är arg m.m. Det gör säkerligen du också.

Men snälla du, så petig får man inte vara. Samt att det är ju inga namn nämda. Inte heller vem eller vart det har hänt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi blev anmälda till Länsstyrelsen förra vintern och nu var det dags igen. Förra året var det först ett mail som inte var anonymt, från... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 903
Senast: Suspiria
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började... 2 3
Svar
46
· Visningar
9 899
Senast: Fraegd
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 610
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
985
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka