Dom har haft bort min

Joyride

Trådstartare
Sadel, vad göra?
Jag lämnade in min begagnade dressyrsadel för att koppjärnet behövdes sättas dit. Lämnade till en hästaffär som har sammarbete med en sadelmakare. Han tog med sig sadeln "till sig" för att laga och efter ca 3 månader får vi hemskickad fel sadel, ringer och säger att vi fått fel och lämnar tillbacka den andra. Både affären och sadelmakaren ska ringa runt och leta för att se om dom hittar min sadel vilket dom inte gjort och den har nu varit borta sen juni 03.
Var för två veckor hos dom för att få en annan sadel om den passade vilket den inte gjorde och nu har jag inte hört något mer från dem.
Har inte bom någon försäkring för att kunna ge mig värdet på min sadel så jag kan leta efter en som passar?
Börjar bli desperat nu. :cry:
 
Både sadelmakaren och hästaffären borde vara försäkrade, det kan ju lika väl börja brinna. Fick du något kvitto på sadeln? Jag tror att hästaffären skall hålla dig skadeslös. Det kan ju bli en tråkig situation om hästaffären och sadelmakaren skyller på varandra men om du har kvitto på inlämnad sadel borde det inte bli något problem för dig. Ring upp och kräv ersättning.
 
Att du orkat vänta så länge!

KRÄV EN NY SADEL OMGÅENDE!!!
Du skall inte behöva ta emot en annan typ av sadel än exakt den du blev av med, hoppas du har kvar kvittot.

Behöver du mer hjälp kan du kontakta konsumentrådgivningen i din kommun, som i sin tur kommer kontakta affären.
Detta brukar ha bra omedelbar effekt.
 
Men herregud, vad ÄR det för ställe du lämnat in sadeln på??!! Hur kan en affär klanta sig så, och sedan strunta i att ersätta dig?! :confused: :confused:

Vore jag du så skulle jag bli SKITFÖRBANNAD!
Hör av dig till affären och KRÄV antingen en ny sadel i stället för den de slarvat bort, eller också att de ersätter dig ekonomiskt!
En enormt dålig affär som inte redan gjort det tycker jag!

Krånglar affären, så hör av dig till lämplig myndighet!
Heter det inte konsumentrådgivningen, vilken väl finns i de flesta kommuner?

Lycka till i allafall! Och hoppas du snart får en vettig sadel till din häst!
Måste ju vara jättejobbigt det här för dig!
 
"kvitto" fins. Man får en lapp men nr på så dom kan se vad det är jag lämnat in. Men tydligen så slänger sadelmakaren lappen när sadeln är lagad, och det jag lagade på sadeln är visst väldigt ovanligt säger dom(jag har dock lagat tre ggr ej på samma sadel) så dom tycker det är konstigt att den komit bort.
Då jag viste när jag lämnade in sadeln att det skulla ta ett tag och att detta inte är min ordinarie sadel så har jag inte brytt mig så mycket, men nu är jag i behov av sadeln.

Vi tror att den sadeln vi löste ut, en ponnysadel som hadde samma fel som på min, att dom fått min i stället. Men han har tydligen ringt men dom har fått rätt sadel, sa dom. Men dom kan ju lika gärna ha min, då min är en mycket bättre sadel en ponnysadeln. Och det är ingen som saknat ponnysadeln. :confused:

Det är oxå tråkit att det blivit så då det är/var en bra affär som man åkte till ibland och har förut oxå köpt två sadlar därifrån.
 
Hur kan de fått rätt sadel om du fått deras? Jag skulle begära att få kolla deras sadel och har du sadelnumret så är det ju enkelt att kontrollera om det verkligen är din sadel. Om så skulle vara har de två alternativ, att antignen lämna tillbaka den direkt eller att få en polisanmälan på halsen!
 
Men snälla!
Vilken verklighet lever ni i? När man läser inläggen här och ser hur ofta man diskuterar, polis, skadestånd, stämningar, husrannsakan med mera blir man förvånad. Tror någon verligen att det är så det fungerar????

Man undrar hur många av er här som tvärsäkert uttalar sig i allehanda frågor som endera vet hur det skall vara (då menar jag i verkligeheten och enlig svensk rättspraxis), eller som själv har en erfarenhet av en rättsprocess.

Det enda vettiga i detta fall är att be konsumentvägledaren om hjälp, att på egen hand ge sig ut på sadeljakt är nog rent dumt.

Som bakgrund kan jag berätta om ett fall där man efter ett inbrott kommit ridpsortutrustning för över 100.000 kronor på spåren. Genom bekanta fick man fram sadelnummer som stämde och gav en adress till polisen. Polisen tackade och sade att detta var ett så litet fall att man inte hade resurser att ta i det. De som hade köpt saker från stället kunde även dom sitta lugnt, det var ju köp i god tro och inget kunde göras. Stallägaren som försökte få tillbaka saker blev däremot polisanmäld för egenmäktigt förfarande när han försökte få tillbaka sina saker. Som tur är blev även detta nedlagt.
 
Reglerna om köp i god tro är ändrade, så där har det faktiskt blivit stor skillnad.

Att kräva att få se en sadel är väl OK, sedan är det en annan sak att det är svårt att komma längre om de som har den säger nej.

Det är faktiskt helt lagligt att berätta att man kommer att göra en polisanmälan och dessutom ibland rätt effektivt. Däremot har du rätt i att polisen förmodligen avskriver ärendet. I det här fallet tycker dessutom inte jag heller att det är en bra idé eftersom sadelägeren givetvis ska kräva att den som hon har ett avtal med ska reda upp detta. Hur sedan affären, sadelmakaren och den andra kunden reder ut detta är inte hennes problem.
 
Som Lena B säger så kan man mycket väl begära att få se den andra sadeln även om det inte är säkert att de går med på det. Om du läser mitt inlägg flera gånger och riktigt ordentligt så ser nog även du att om man har sadelnumret och det stämmer överens med "deras" sadel, om man får se den, så kan man begära att få tillbaka den och annars polisanmäla.

Det finns inget längre som heter "i god tro", oavsett om polisen har resurser eller inte. Jag lever i verkligheten, vilken värld lever du i? :confused: Visa mig gärna några påståenden som jag skrivit som tyder på motsaten! :mad:
 
Just detta "köpt i god tro" togs väl bort 2003?
Vilket ju är BRA tycker jag, för hur kul är det att inte få tillbaka det man fått stulet?!
Tänk om ngn snodde ens häst... :crazy:

Visst, det är synd om de som köpt ngt stulet och går miste om både saken och pengarna, men ser jag till mig själv så tar jag hellre den risken, än att få ngt snott som hittas och jag inte kan få det tillbaka!
 
Var det inte 2002? Skit samma, borta är det och det är jäkligt bra tycker jag! :bow: Ställer krav på mig som köpare att kontrollera om personen verkligen är ägaren som försöker kränga iväg ett "fynd". :angel:
 
Som det namnts tidigare: Kontakata konsumentombudsmannen i din kommun, det brukar satta ratt bra fart pa saker och ting!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 370
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 774
Senast: WildHorse
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 281
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp