Bukefalos 28 år!

Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Vilka kriterier tycker du dressyren ska bedömas efter?

Gångarterna har visserligen ett eget betyg under Allänt intryck, men bra gångarter innebär högre kvalitet även i de enskilda rörelserna. Hur tycker du att t.ex. ökningar och övergångar ska bedömas?

Jag kan för övrigt säga att jag ALDRIG någonsin under alla år sett något ekipage dömas upp där ryttaren sitter och "sporrar hårt i varje steg"...
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Den ryttaren är mycket skicklig! I och för sig kanske det inte är värt mycket att jag anser det, men ryttaren i fråga får rejält höga poäng för andra domare med samma häst, dessutom många placeringar med andra hästar. Dock vet jag inte om hon startat andra hästar för den domaren och då också fått dåliga poäng.

Den ryttaren är en av de ryttare man som tävlande ser på tävlingsdagen som medtävlare och tänker, "äsch, nu vet vi ju vem som tar tätplaceringarna". ;)
Enligt mig en skicklig ryttare som kan rida alla typer av hästar, är 100% horsemanship och jag gärna skulle sälja en häst till! Att hon dessutom är mycket trevlig och ödmjuk gör det inte direkt sämre! Man unnar henne verkligen de framgångar hon får! :)
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

"Sporrar hårt i varje steg" har inte jag heller sett. Men däremot ett ekipage där ryttaren höll allt hon orkade i hästen och sedan fick driva som en galning! Man såg hur jobbigt ryttaren hade, hålla allt hon orkade, och sedan driva järnet med mycket sits och tvärmycket skänkel. Dessutom gick hästen rätt rejält bakom hand större delen av programmet. Hon var högt placerad i båda klasserna, tror tom hon vann ena klassen.

Enligt TR lååångt ifrån "lätthet" "vilja att utföra rörelserna" eller hur TR uttrycker det. Men något måste ju den domaren ha gillat hos ekipaget! Jag däremot så många mycket trevligare ekipage om JAG fått välja! ;)
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Vilka kriterier tycker du dressyren ska bedömas efter?

Gångarterna har visserligen ett eget betyg under Allänt intryck, men bra gångarter innebär högre kvalitet även i de enskilda rörelserna. Hur tycker du att t.ex. ökningar och övergångar ska bedömas?

Jag har uttryckt förvåning ang. exakt samma tidigare i tråden, men inte fått ngt svar, så jag är fortsatt intresserad på exakt samma linje.

Fio har redan motiverat frågan vidare, och jag håller med.

Dafodil: någonstans så tror jag att du inte hänger med hela vägen, du verkar anse att du har bättre koll på hur hästen rör sig och utför programmet under ryttare, än domarna har? Jag ser ingenstans i din motivering på min fråga, att du illustrerar ngn som helst förklaring till varför bättre gångarter INTE skulle vara en primär faktor på helhetsintrycket. Jag tycker du skall sätta dig in i bedömningskriterier och vad som ger en häst i balans, innan du "dömer" för jag tror du missat en hel del.
 
Senast ändrad:
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

http://www.youtube.com/watch?v=uOEwPavtGv8

JAG anser att detta är ett exempel på en mkt avspänd häst som har vinklat sitt bäcken bakåt och bär sig. Dock skulle den förmodligen inte vinna en dressyrtävling idag. Men jag tror att både ryttaren och hästen har det väldigt trevligt.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

http://www.youtube.com/watch?v=uOEwPavtGv8

JAG anser att detta är ett exempel på en mkt avspänd häst som har vinklat sitt bäcken bakåt och bär sig. Dock skulle den förmodligen inte vinna en dressyrtävling idag. Men jag tror att både ryttaren och hästen har det väldigt trevligt.

Jag hoppas att du har läst Gunnars nålade tråd som ligger här inne på dressyr.

/b_a_l, moderator
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Det tycker inte jag, och eftersom det är en häst tränad efter en annan skola än den klassiska, så förstår jag varför den inte blir dömd som du tycker den borde bli dömd, av klassiska dressyrdomare. Även om de har trevligt vilket jag inte betvivlar, så har det ju inte med bedömningen i sig att göra.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

http://www.youtube.com/watch?v=uOEwPavtGv8

JAG anser att detta är ett exempel på en mkt avspänd häst som har vinklat sitt bäcken bakåt och bär sig. Dock skulle den förmodligen inte vinna en dressyrtävling idag. Men jag tror att både ryttaren och hästen har det väldigt trevligt.

Den arbetar inte korrekt så nej några poäng hade den inte fått... Och som jag skrev till dig i ett svar längre upp så konstaterar det att det var som jag trodde...

Skulle även tro att den harmoniska hästen som du säger troligen är både markbunden och för oenergisk och slapp som gör att den inte får bra poäng. Av erfarenhet från IRL och andra forum här på buke så anser ju många att det är både ihopkopplat och energiskt, avslappnat och fantastiskt
 
Senast ändrad:
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

http://www.youtube.com/watch?v=uOEwPavtGv8

JAG anser att detta är ett exempel på en mkt avspänd häst som har vinklat sitt bäcken bakåt och bär sig. Dock skulle den förmodligen inte vinna en dressyrtävling idag. Men jag tror att både ryttaren och hästen har det väldigt trevligt.


Om denna häst hade vinklat om sitt bäcken och bär sig, som du säger, så borde den åtminstone kunna fatta galopp utan att slänga upp baken varenda gång.

För övrigt rids denna häst enligt AR som inte har någonting alls med klassisk dressyrridning och tävling att göra. Man har helt olika syn på det här med energi och hur hästen arbetar. Många AR-ridna hästar arbetar aldrig genom kroppen...
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Det var ju tråkigt att du sett något så dåligt. Det hör nämligen verkligen inte till vanligheterna att domare inte alls ser att hästen går "rejält bakom hand" hela programmet igenom. Jag hoppas verkligen att någon ifrågasatte! För det var väl inte den vanliga sammanblandningen av "bakom hand" och "bakom lod". Och som sagt har jag under alla år inte sett sådan dålig ridning premieras...

När det gäller "svårklassämnet" så kunde det vara roligt att veta vilken nivå domarna låg på (GP-domare? Msv? LA?)samt vad den ena domaren grundade sin åsikt att hästen är ett "svårklassämne" på? Det finns en mängd härliga hästar i landet av vilka dock inte alla har kapacitet att nå hela vägen, det är knappast något som heller bör kommenteras i ett tävlingsprotokoll. Att hästen är utvecklingsbar och har potential, ja. Att hästen är ett ämne för den och den klassen, nej. I vilket sammanhang fick hästen detta excellenta omdöme? Träning? Unghästbedömning? Lätt klass? Msv? Vad hakade den andra domaren upp sig på?
Att ryttaren är en trevlig prick och brukar ligga i täten är inget som har något med den aktuella prestationen inne på banan att göra. Även om man som kompis unnar ryttaren all framgång...
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

http://www.youtube.com/watch?v=uOEwPavtGv8

JAG anser att detta är ett exempel på en mkt avspänd häst som har vinklat sitt bäcken bakåt och bär sig. Dock skulle den förmodligen inte vinna en dressyrtävling idag. Men jag tror att både ryttaren och hästen har det väldigt trevligt.

Ja den hæsten ser mycket avslappnad ut, den rør ju sig knappt.. halvsover den?
Kanske en helt stillastående sovande hæst (mycket mycket avslappnad) borde ha de høgsta poengen:rofl:
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Domaren som inte gillar hästen har ridit minst MSV, jag har sett denne vinna en MSV klass för många år sedan. Möjligt att h*n tävlat ännu högre. Hur högt h*n dömer vet jag inte.

Den som bedömde hästen som svårklassämne var en domare som själv ridit svår dressyr. Denne har tydligen sett hästen både på tävling (dömt den) och träning. Vet inte hur högt h*n dömer i dressyr.

Vad jag vill säga är att det är så att man får acceptera att domare i dressyr har eget tyckande! I hoppning är ett nedslag alltid 4 fel, där är det lätt att kora en vinnare! Minst fel och snabbaste tiden vinner, punkt.
Men i dressyr så kommer domare alltid att lägga in eget tyckande, hur tydligt TR än är! Det är ju tom så att i svår klass så kan det skilja massor mellan olika domare som dömer samma klass! Vet att jag läst det fler än en gång i Ridsport. Det man kan (och ska) göra tycker jag, är i allafall att ta upp problemet, dressyrsporten ska diskutera det! Vilket jag som glad amatör tror kommer göra att bedömningen blir lite mer rättvis för varje gång problemet tas upp att domare lägger in för mycket eget tyckande!
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag håller med dig om att man måste diskutera när det blir stora skillnader i bedömningen. Jag vågar också påstå att det faktiskt görs, till viss del. Dels måste domare samlas efter klassen för att diskutera resultatet o ev. skillnader i bedömningen. Detta ska även rapporteras till aktuell domarutbildare. Dels så försöker man även få en samsyn under utbildningarna. När det gäller domarutbildning o uppföljning av domare behöver dock otroligt mycket mer göras. Jag vågar påstå att uppföljningen av domare är helt obefintlig.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag blev något nerdömd i helgen eftersom jag rider fullblod och inte ett maffigt halvblod som jag sågar ner i form. Life is a bitch, särskilt dressyr :grin:

(Och jag är bara glad att det inte är dressyr som är våran huvudgren)

Det här tycker jag är rent skitsnack! Visst kan det säkert finnas enstaka tillfällen där ngn domare tappar omdömet men att säga att man blir 'rasdiskriminerad' är för mig en påhopp mot vår domarkår.

Vi är ute å far med ett rent fullblod på dressyrtävlingar och har aldrig upplevt att hon döms ner för rasens skull.
Sen att hennes galopprogram inte sitter ännu det är en hel annan sak,men det är ju det hon blir nerdömd på,travprogramet sätter hon bra och får poäng därefter,omdömmena är alltid *mkt trevlig häst,men för dagen spänd,rör sig trevligt och när hon slappnar av så kommer resten* osv osv.

När jag förr om åren var ute med min tunga tinkerdam,så fick jag även då poäng för det 'vi gjorde'.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Precis!

Att uppföljning ibland är obefintlig gissar jag kan bero på att domarna i fråga har andra arbeten och tiden inte räcker till att diskutera, utbilda sig och sådant. Speciellt på lägre nivå är ju domarnas lön från tävlingar extraknäck utöver det vanliga arbetet.

Och vad jag märkt häromkring är det ibland inte lätt att hitta domare, och att då som arrangör tänka nej, den här domaren "dömer knepigt", vi tar en annan, det är ju ett lyxtänkande klubben inte kan unna sig!
Dock vet jag att det finns flera väldigt bra dressyrdomare i distriktet jag bor. Vissa är rejält hårda i sin bedömning, men alla döms ju då lika hårt = det är fortfarande rättvist. Andra domare är "snällare" i sin bedömning, men det resulterar ju bara i att alla deltagare får snäppet högre poäng, det är ju fortfarande rättvist.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Fast jag tycker nog att de domarutbildare som finns i landet borde kunna ta sig tid att intressera sig i alla fall lite för "sina" domare.

När det gäller utbildning så är det något som alla domare måste gå, 1-2 ggr per år. Oavsett om de har ett civilt arbete eller ej, eller om tiden räcker till eller ej.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag kan garantera dig att det diskuteras massor på alla utbildningar och träffar för domare.
Jag har varit "statist" flertalet gånger vid domarutbildningar och det är mkt lärorikt för man får en annan inblick i hur bedömningen fungerar. Sen får man vara lite hårdhudad då det diskuteras friskt om en själv och hästen in i minsta detalj vad och hur man har gjort.

Hon som är domarutbildare här i våra trakter är en mycket kunnig kvinna vars åsikter och livserfarenhet jag respekterar väldigt mycket.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag är visserligen vårtrött o allmänt flummig just nu. Men har jag verkligen skrivit någonstans att det INTE diskuteras på kurser?:confused:
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

På vilket sätt menar du då att domarutbildarna ska intressera sig för sina domare?
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

T.ex. följa upp "sina" domare, hur de dömer, hur de sköter sig. Det ska väl inte vara så svårt. Att sitta på EN kursdag per år med 20-30 domare och tro att man ska "lära känna" varje enskild domare är fullständigt befängt.
Om de håller sig à jour med vilka domare de har i "sitt" område och hur dessa dömer mm så skulle också vidareutbildningen av domare bli mindre godtycklig.

Hur tycker DU att utbildning o vidareutbildning ska skötas? Är det OK att t.ex. utbilda en mängd LA-domare och sedan släppa ut dem "vind för våg" och låta dem sköta sig själva?
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 579
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 491
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 649
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 257
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp