Bukefalos 28 år!

Donationsregistret

Sv: Donationsregistret

KL

Om organ ska kunna transplanteras efter ett dödsfall krävs att personen har avlidit i en total hjärninfarkt under vård med respirator på en intensivvårdsavdelning. Efter dödförklaringen får donatorn ligga i respirator i max 24 timmar, i väntan på uttagsoperationen. Den går till precis som när man opererar en levande patient.
Avlidna som inte kan donera organ kan ofta donera vävnader. Ex. hjärtklaffar, hornhinnor, hud klarar sig utan blodcirkulation.

Därför donerar jag inga organ, när jag är dödförklarad vill jag vara död på RIKTIGT. Vävnader donerar jag gärna.
 
Sv: Donationsregistret

Hm, vad synd. Hur vet man om man inte får donera? Är det någon läkare som berättat det för dig? Jag registrerade mig med e-leg och då klickar man ju bara i vad man vill donera och till vilket ändamål och sedan skickar man iväg.

I mitt fall frågade jag :) men med tanke på att jag har flera autoimmuna sjukdomar och fn står på två mediciner som har allvarliga biverkningar (bla ökad risk för cancer) hade jag redan räknat ut det. Av samma anledningar får jag inte lämna blod heller.
 
Sv: Donationsregistret

Jag vill men får inte donera :( är för sjuk och äter för många mediciner.

Annars anser jag att rent moraliskt ska man vara villig att donera om man är villig att ta emot organ.

Men vad har du för konstig sjukdom som gör att du inte ens kan donera hornhinna? Du behöver absolut inte svara, men med tanke på att inte ens HIV och smittsamma hepatiter utesluter från donation så låter det som att du har fått konstig information. Sånt där bedömmer vi från fall till fall och gång till gång (beroende på vilka mottagare som finns).

On Topic:
Jag donerar. För mig känns det moraliskt och etiskt rätt.
 
Sv: Donationsregistret

Fast måste man "ge för att få"?. Själv vill jag inte ta emot någon annans organ (inte heller blod, läskigt och nej, jag är inget jehovas) men kan gärna ge både blod och organ :)

Både ja och nej. Jag vill nog gärna komma underfund med vad jag själv känner inför en sådan sak. Hur känner jag inför att någon annan kan få mina organ? Innebär det att jag måste vara extra försiktig och inte festa förmycket exempelvis under mitt liv? För donerar jag vill jag ju att någon annan ska få det i bra skick.

Förvirrade tankar från min sida :D
 
Sv: Donationsregistret

Jag har Crohns (autoimmun) men jag tror nog att det är medicinerna som ställer till det (har stått på Remicade, Pentasa och Cimzia tills de inte fungerade längre, just nu Imurel och Humira). När jag dör kommer jag nog att klassas som högriskavfall :meh:
 
Sv: Donationsregistret

Jag anmälde mig för flera år sedan. Resonerar som så att det alltid finns någon som har större nytta av sakerna än jag när den dagen väl kommer :)
Ger blod också av typ samma anledning
 
Sv: Donationsregistret

Har anmält mig till donationsregistret därför att jag vill donera efter min död och att mina nära och kära ska slippa fatta det beslutet åt mig.

I mina yngre år ville jag absolut inte donera då organen är en del av mig och inte något jag var villig att ge bort. Dessutom var jag övertygad om att jag skulle begravas hel i en kista, och bara tanken på att kremeras gav mig extrem ångest.

Idag har jag helt ändrat åsikt, detta på grund av att jag studerat medicin och vet vilken nytta donation gör. Den dagen jag dör vill jag kremeras och spridas i en minneslund, det känns rätt helt enkelt. Är jag död behöver jag ändå inte mina organ, så varför inte kunna hjälpa någon annan? Det enda jag inte valt att donera är mina ögon.
 
Sv: Donationsregistret

-Jag anmälde mig till registret för tio år sedan eller så. Skrev också ögon som undantag, men har sedan tänkt att -varför gjorde jag det?!

Till mina syskon har jag sagt att skulle jag dö knall fall i en olycka eller så och jag är singel då, så får dom se till att jag blir kremerad och nedstoppad i mina föräldrars grav med en enkel minnesplatta bredvid. Skulle vara en extremt och onödig utgift att bekosta transport av min döda kropp till Själevad! Finns en lag som säger att endast behöriga - läs begravningsbyråer, får transportera döda och dom tar hutlöst mycket betalt, det är därför som jag tycker dom ska kremera. Skulle jag ha en man så är det en annan sak, då vill han troligen ha en grav att gå till och då får han bestämma. (Själevad är en liten ort i Ångermanland, namnet har inget med själar och floden som vi kanske ska passera på väg till dödsriket eller så att göra.)
 
Senast ändrad:
Sv: Donationsregistret

Både ja och nej. Jag vill nog gärna komma underfund med vad jag själv känner inför en sådan sak. Hur känner jag inför att någon annan kan få mina organ? Innebär det att jag måste vara extra försiktig och inte festa förmycket exempelvis under mitt liv? För donerar jag vill jag ju att någon annan ska få det i bra skick.

Förvirrade tankar från min sida :D
Nej, du lever precis som vanligt.

När du sen dör (om du dör på ett "lämpligt" sätt) så är det alltid läkare som avgör om just dina organ och vävnader är lämpliga för donation eller inte, just i det skick de är då. Skrumplever? Nope, den donerar vi inte. Blind på båda ögonen? Då donerar vi inte dem heller... :D
 
Sv: Donationsregistret

Jag är med sedan många år, givetvis kan de ta organ om det finns en möjlighet att de kan användas om jag nu skulle förolyckas på så vis att det gick att ta organen (dvs svår hjärnskada ungefär).
Det är väldigt få tillfällen som det ens blir donation, det sker nämligen inte så många sådana 'dödsfall' så det är väldig brist.
 
Sv: Donationsregistret

Jag har Crohns (autoimmun) men jag tror nog att det är medicinerna som ställer till det (har stått på Remicade, Pentasa och Cimzia tills de inte fungerade längre, just nu Imurel och Humira). När jag dör kommer jag nog att klassas som högriskavfall :meh:

Ingen av de medicinerna behöver vara ett problem, krasst sett lär de till stor del hunnit gå ur kroppen innan en hjärndödsdiagnostik blivit aktuell och genomförd. Dessutom finns det personer som står på dessa läkemedel som behöver organ, som definitivt kan ta emot dem. Så: låt läkarna fundera på lämpligheten om situationen uppstår, anmäl ditt intresse eller ointresse till registret :) (det underlättar så otroligt när man väl står i sitsen och har hjärndödsförklarat någon, att inte anhöriga behöver försöka fundera fram vad patienten ville)
 
Sv: Donationsregistret

Intressant, ska fråga min läkare igen eftersom jag ska dit snart. Som sagt, jag frågade ju så det är därför jag trott att det var omöjligt :)

Tillägg: Fast jag är inte säker på att Humira går ur kroppen så fort, skulle jag sluta ta det har jag fått instruktioner om att tala om att jag har fått den medicinen upp till 6 mån efteråt om jag hamnar på akuten pga någon olycka med ett större trauma.
 
Senast ändrad:
Sv: Donationsregistret

Jag vill men får inte donera :( är för sjuk och äter för många mediciner.

Annars anser jag att rent moraliskt ska man vara villig att donera om man är villig att ta emot organ.

Tycker du att för att få ta emot blod ska man också ge blod?

Jag vill inte donera mina organ. Jag vill begravas hel och inte kremeras. Jag skulle heller inte anse att någon måste donera sina organ för att jag skulle få dem om jag blev allvarligt sjuk. En organdonation måste ske av egen vilja utan någon sorts tanke på "återbetalning" tycker jag.
 
Sv: Donationsregistret

Det är inte fråga om en återbetalning men om du sagt nej betyder det att någon potentiellt kan dö eftersom den inte får ditt hjärta tex. Om du efter att du sagt nej diagnostiseras med ett hjärtfel som gör att du behöver ett nytt hjärta tror du inte att du blir positiv till donation då?

För mig är det en fråga om moral, är man beredd att få förmånen att få sitt liv räddat pga någons vilja att donera då ska man också vara villig att hjälpa i samma situation.

Blod är faktiskt lite annorlunda, du är inte avliden när du donerar det. Sedan tycker jag väl rent krasst att samma sak där, kan du tänka dig att ta emot så kan man faktiskt donera också. Kunde jag så skulle jag göra det.
 
Sv: Donationsregistret

Jag och mina tre barn har alla registrerats i donationsregistret för donation av allt och för allt. Ser det som en självklarhet även om de kanske inte vill ha mina ögon eller nåt annat som kanske inte duger så duger jag säkert alldeles förträffligt för någon att karva i och undersöka. :D Jag är som tur är inte helt förbrukad bara för att jag är stendöd :D
 
Sv: Donationsregistret

Jag är anmäld till registret som donator.

Vill ge blod också men har för låga blodvärden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp