Donationsregistret

Sv: Donationsregistret

Tycker du att för att få ta emot blod ska man också ge blod?

Jag vill inte donera mina organ. Jag vill begravas hel och inte kremeras. Jag skulle heller inte anse att någon måste donera sina organ för att jag skulle få dem om jag blev allvarligt sjuk. En organdonation måste ske av egen vilja utan någon sorts tanke på "återbetalning" tycker jag.

Nu fick jag en släng av dåligt samvete:p, har länge tänkt ta itu med just blodgivningsbiten, och ja, jag tycker att man bör lämna blod om man även vill ta emot!

Varför ska andra bidra med delar av sin kropp till människor som INTE vill göra detsamma???

Sen är det ju så med just blod, att många läkemedel hindrar att man FÅR lämna blod (har jag iofs bara hört, vet inte om det stämmer???)
 
Sv: Donationsregistret

Nu blev jag osäker men jag tror jag gjorde det för många år sedan? Kan man kolla upp om man har anmält sig? Men hur som helst så har vi pratat om det mycket och för mig är det självklart att donera allt de kan tänkas vilja använda. Jag får inte ge blod längre i och med att jag har fått cellgifter och dessutom fått blod när mina blodvärden sjönk farligt lågt under cellgiftsbehandlingen. Jag är otroligt tacksam över att andra ger blod för det var väldigt mycket värt för mig just då och jag hade visserligen överlevt utan det men jag mådde betydligt bättre efteråt.
 
Sv: Donationsregistret

Jag har anmält mig till donationsregistret.
Tycker det är självklart att man ska ha fyllt i hur man vill göra för allas skull oavsett om man vill donera eller ej.
Man kan ju faktiskt fylla i att man inte vill donera.
Då har man själv fått välja som man vill och anhöriga och vårdpersonal behöver inte fundera på hur man vill ha det.

Sen ska man ju komma ihåg att man kan ändra hur många ggr som helst tills man dör.
Det man en gång valt ska stå där är ju inget som är skrivet i sten om man ändrar sig.

Själv får jag varken donera organ eller lämna blod pga medicinering och sjukdomar men skulle gjort om jag fått eftersom jag får bla blod med jämna mellanrum.

Men i registret har jag iaf valt att donera hela kroppen och låta den användas till forskning om någon vill använda delar av mig.
Tror inte jag behöver min kassa eländiga kropp när jag ändå är död.

Om jag återföds vill jag fan ha en ny kropp utan skavanker! Denna gången fick jag ett jävla måndags ex till kropp så känns inte som att det är så mkt att spara på.. Synd att det inte går att reklamera :(
 
Sv: Donationsregistret

Intressant, ska fråga min läkare igen eftersom jag ska dit snart. Som sagt, jag frågade ju så det är därför jag trott att det var omöjligt :)

Tillägg: Fast jag är inte säker på att Humira går ur kroppen så fort, skulle jag sluta ta det har jag fått instruktioner om att tala om att jag har fått den medicinen upp till 6 mån efteråt om jag hamnar på akuten pga någon olycka med ett större trauma.

Nej, Humiran ligger det kvar effekter av, men inte Imurelen. Och i "organsammanhang" bör det inte spela någon större roll ens med Humiran, organen "rengörs" rätt ordentligt. Och som sagt, det kan finnas mottagare som står på samma medicin, då gör det ju definitivt ingenting.

Allmän information:
"Vanliga" läkare blir aldrig inblandade i donationssammanhang och har ingen större koll på vilka faktorer som gör att man inte skulle få bli donator. Som jag nämnde så är varken HIV eller hepatit något hinder, så inte heller en massa andra sjukdomar som jag under utbildningen fick lära mig var "big bo-no". Man kan inte heller gå efter om man skulle få lämna blod eller inte som någon form av "godkändhetsskala" för organdonation.

De som har koll är donationsansvariga i Göteborg och Stockholm, samt de intensivvårdsläkare som är inblandade i donationerna. Det är också dessa som i samråd beslutar om vilka organ som är aktuella när någon gett sitt tillstånd till donation, om något.

Donationsregistret är till för att uttrycka sin egen åsikt i frågan om man kan tänka sig att donera, lämpligheten avgörs först när situationen är aktuell. Dvs bara för att någon sagt ja till donation och förklarats hjärndöd betyder det inte per automatik att man blir donator, men man har möjlighet att bli det.

Så, en uppmaning till alla: registrera er åsikt, oavsett vilken det är!
 
Sv: Donationsregistret

Antar det, om det blir aktuellt, kollas upp vad donatorn har för förutsättningar??

JAG meddelar bara min vilja, sen tar "experter" beslut huruvida det fungerar?
 
Sv: Donationsregistret

*KL*

Jag har laddat ner ett donationskort (en app) till mobilen. Enkelt och smidigt. Men man kanske bör anmäla sig till Donationsregistret också?
 
Sv: Donationsregistret

Det är inte fråga om en återbetalning men om du sagt nej betyder det att någon potentiellt kan dö eftersom den inte får ditt hjärta tex. Om du efter att du sagt nej diagnostiseras med ett hjärtfel som gör att du behöver ett nytt hjärta tror du inte att du blir positiv till donation då?

För mig är det en fråga om moral, är man beredd att få förmånen att få sitt liv räddat pga någons vilja att donera då ska man också vara villig att hjälpa i samma situation.

Blod är faktiskt lite annorlunda, du är inte avliden när du donerar det. Sedan tycker jag väl rent krasst att samma sak där, kan du tänka dig att ta emot så kan man faktiskt donera också. Kunde jag så skulle jag göra det.

Jag är absolut inte negativ till donation. Jag tycker att det är superbra att det finns och att många vill donera. Kanske kommer jag ångra mig i framtiden men just nu känner jag att jag inte vill donera mina organ.

Jag håller på med att börja ge blod och jag skulle aldrig drömma om att inte vilja att mitt blod skulle gå till vem som än behövde det, oavsett om dom själva ger blod eller inte. Blod och organ ska gå till de som behöver det mest, inte till de som har den högsta moralen. Är barn inte berättigade till blod och organ fastän de inte kan besluta att ge själva? Det finns många anledningar till att folk inte vill/kan ge blod, allt från medicinering, spruträdsla, för dåligt med tid, för dåliga blodvärden osv. Jag tycker inte att jag eller någon annan ska sitta och bestämma vad som är giltiga anledningar att låta bli.
 
Sv: Donationsregistret

Tillägg: Fast jag är inte säker på att Humira går ur kroppen så fort, skulle jag sluta ta det har jag fått instruktioner om att tala om att jag har fått den medicinen upp till 6 mån efteråt om jag hamnar på akuten pga någon olycka med ett större trauma.

Hur ska någon veta det om du hamnar på sjukhus pga olycka eller större trauma om du är medvetslös?


On topic: Jag är anmäld till donationsregistret sedan många år, dock inte till forskning utan enbart till organdonation till andra människor. Det är väl lite tvetydigt egentligen, då jag vet att kroppar och organ behövs även för forskning, och jag har både släkt och vänner som forskar inom humanmedicin. Men det är vad jag känner mig bekväm med helt enkelt. Däremot donerar jag regelbundet benmärg (stamceller) till forskning, och ger blod givetvis (hamnar dock ofta i halvårslånga karantäner pga resor :arghh: )
 
Sv: Donationsregistret

Fast så menade athena ju inte? Det är väl frågan om ens egen moral, om hur rätt det känns att vara beredd på att ta emot allt som behövs, men vägra att ge andra den hjälpen.
 
Sv: Donationsregistret

Jag fyllde i för många herrans år sedan att de får ta vad de behöver. Nu har jag dock blivit såpass sjuk att jag inte tror att det är särskilt mycket som kan återanvändas men finns det ändå det så är det fritt fram.
 
Sv: Donationsregistret

KL
Vad är det just med ögon?
Varför vill en del inte donera just det, men resten?

För mig är mina ögon otroligt personliga, det är med ögonen jag ser omvärlden och upplever mitt liv. De speglar även hur jag mår innerst inne. Därför vill jag inte donera mina ögon.
 
Sv: Donationsregistret

Fast så menade athena ju inte? Det är väl frågan om ens egen moral, om hur rätt det känns att vara beredd på att ta emot allt som behövs, men vägra att ge andra den hjälpen.

Fast ens egen moral spelar ju egentligen ingen roll vad gäller utfallet. Nu ser det ju ut som så att den som behöver blod/organ mest får det. Och det tycker jag och antagligen de flesta är bra. Oavsett vad de själva ger.

Jag tycker att ger man någonting ska man inte kräva att få någonting tillbaka. Särskilt inte när det gäller liv och död. Jag tycker inte heller att samhället egentligen ska kräva något för att utbetala pengar som gör att människor inte svälter eller fryser ihjäl. Osv.

På samma sätt skulle jag, även om det låter motstridigt, antagligen kunna tänka mig att operera ut en njure om någon jag tycker om skulle behöva den för att överleva, men jag skulle aldrig kräva att den personen måste ta samma beslut om jag var den som behövde en njure. Att ge bort en del av sig anser jag måste vara ett självständigt beslut som kommer av att man vill det, inte pga. att man inte ska hamna i "skuld".
 
Sv: Donationsregistret

Hur ska någon veta det om du hamnar på sjukhus pga olycka eller större trauma om du är medvetslös?

Mina kollegor vet om det (nya kollegor informeras alltid och i jobbet ingår att någon ska veta vart jag är hela tiden) och när jag började medicineringen fick jag ett kort som ligger i plånboken. Jag vet att inte något av det är hundraprocentigt men det är bättre än ingenting.
 
Sv: Donationsregistret

Jag är absolut inte negativ till donation. Jag tycker att det är superbra att det finns och att många vill donera. Kanske kommer jag ångra mig i framtiden men just nu känner jag att jag inte vill donera mina organ.

Jag håller på med att börja ge blod och jag skulle aldrig drömma om att inte vilja att mitt blod skulle gå till vem som än behövde det, oavsett om dom själva ger blod eller inte. Blod och organ ska gå till de som behöver det mest, inte till de som har den högsta moralen. Är barn inte berättigade till blod och organ fastän de inte kan besluta att ge själva? Det finns många anledningar till att folk inte vill/kan ge blod, allt från medicinering, spruträdsla, för dåligt med tid, för dåliga blodvärden osv. Jag tycker inte att jag eller någon annan ska sitta och bestämma vad som är giltiga anledningar att låta bli.

Fast som du beskrev det i förra inlägget var du negativ eftersom du ville begravas intakt. Jag sa heller aldrig att man ska upprätta regler för mottagande av organ (andra än rent medicinska) MEN jag anser fortfarande att rent moraliskt ska man vara beredd att donera om man är villig att ta emot organ.

Du kan heller inte klumpa ihop de som inte vill ge blod med de som inte kan, det är ju som att jämföra äpplen och päron. Som flera i tråden har sagt, om det var möjligt för dem medicinskt skulle de ge blod, inklusive mig.
 
Sv: Donationsregistret

För mig är mina ögon otroligt personliga, det är med ögonen jag ser omvärlden och upplever mitt liv. De speglar även hur jag mår innerst inne. Därför vill jag inte donera mina ögon.

Om du skadade ögonen och blev blind resten av livet, skulle du inte heller vilja ta emot någon annans hornhinnor för att kunna se igen? Just för att de är personliga tänkte jag (jag har inga moraler kring "vill du inte ge ska du heller inte få-grejen" utan tänkte mer på det att du tyckte ögonen var så personliga)
 
Sv: Donationsregistret

Fast som du beskrev det i förra inlägget var du negativ eftersom du ville begravas intakt. Jag sa heller aldrig att man ska upprätta regler för mottagande av organ (andra än rent medicinska) MEN jag anser fortfarande att rent moraliskt ska man vara beredd att donera om man är villig att ta emot organ.

Du kan heller inte klumpa ihop de som inte vill ge blod med de som inte kan, det är ju som att jämföra äpplen och päron. Som flera i tråden har sagt, om det var möjligt för dem medicinskt skulle de ge blod, inklusive mig.

Jag är inte negativ till företeelsen bara för att jag inte själv vill medverka i den. Ja, det är ju en fråga om vad man anser är moraliskt och etiskt snarare än hur verkligheten borde se ut. Jag förstår helt klart den tankegången.

Men jag är inte alltid moraliskt korrekt i det jag känner. Jag vill inte heller donera ägg till par som har svårt att få barn och skulle inte heller vilja bli spermadonator som man. Samtidigt skulle jag kanske tacksamt ta emot dessa möjligheter om jag behövde dem. Då är jag glad att det finns andra som vill göra detta. Jag vill inte ge blod av den anledningen att jag själv kanske behöver blod någon gång, utan för att jag vill hjälpa de som behöver blod. Med största sannolikhet behöver de som donerar något inte själva det materialet någon gång.

Fast var går gränsen mellan de som inte kan och inte vill? Är det mer fel att inte ge blod av den anledningen att man är så rädd för nålar att man får grav ångest än att man inte kan pga. medicinering mot annan ångest? Är det mer fel att inte orka gå och prova sitt blod som utåt fullt frisk än att anta att man inte får ge blod för att man äter mediciner och därför inte orka gå och prova sitt blod? Är det allas personliga plikt att ta reda på exakt vad man kan donera och hur man kan donera det? Jag lägger ingen skuld på de som inte donerar organ, blod, ägg, sperma eller vad det nu kan vara.
 
Sv: Donationsregistret

Fast var går gränsen mellan de som inte kan och inte vill? Är det mer fel att inte ge blod av den anledningen att man är så rädd för nålar att man får grav ångest än att man inte kan pga. medicinering mot annan ångest? Är det mer fel att inte orka gå och prova sitt blod som utåt fullt frisk än att anta att man inte får ge blod för att man äter mediciner och därför inte orka gå och prova sitt blod? Är det allas personliga plikt att ta reda på exakt vad man kan donera och hur man kan donera det? Jag lägger ingen skuld på de som inte donerar organ, blod, ägg, sperma eller vad det nu kan vara.

För det första, jag skuldbelägger ingen, jag säger bara vad jag anser.

För det andra, i mitt fall antar jag ingenting. Jag har frågat min läkare om donation och ska fråga igen nu när jag har mitt nästa besök. Blod får jag inte ge eftersom mitt blodvärde är för dåligt och det i sig beror på min sjukdom. Du verkar ha en väldigt naiv syn på svåra sjukdomar med tung medicinering. Vi som av olika anledningar får lov att ta mediciner med allvarliga biverkningar blir informerade om dessa och ser till att hålla koll på dem, för vår säkerhets skull.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp