Donationsregistret

Sv: Donationsregistret

Om du skadade ögonen och blev blind resten av livet, skulle du inte heller vilja ta emot någon annans hornhinnor för att kunna se igen? Just för att de är personliga tänkte jag (jag har inga moraler kring "vill du inte ge ska du heller inte få-grejen" utan tänkte mer på det att du tyckte ögonen var så personliga)

Bra fråga, och jag har tyvärr inget bra svar att ge förutom: jag vet inte. Har ingen aning om hur jag kommer reagera eller ställa mig till den frågan om det skulle bli aktuellt.
 
Sv: Donationsregistret

Är det mer fel att inte orka gå och prova sitt blod som utåt fullt frisk än att anta att man inte får ge blod för att man äter mediciner och därför inte orka gå och prova sitt blod?
Just när det gäller att ge blod så är det väldigt snabbt att få veta att man inte får ge längre, jag mejlade och frågade och fick till svar att eftersom jag hade haft den cancerformen och fått de medicinerna så fick jag inte ge blod. Det är inget jag går runt och antar utan jag fick det svart på vitt att de inte vill ha blodet. ;)
 
Sv: Donationsregistret

Självklart är jag med i donationsregistret, har varit i minst 10 år.

Jag är även Blodgivare och donator i Tobiasregistret. Just Tobiasregistret vill jag gärna lyfta lite extra eftersom jag har en vän som överlevt sin cancer just tack vare det registret, så ni som inte har kollat upp det gör gärna en snabb googling.
 
Senast ändrad:
Sv: Donationsregistret

Jag valde att donera för många år sen, rubbet. Kroppen är för mig ett skal, och när jag är död är jag någon annanstans och behöver inte den.

Jobbar inom neurointensivvården och det är inte särskilt ofta en patient fyller kriterierna för donation. Tror vi haft fyra i år. Blir beklämd när folk verkar tro att sjukvården avslutar behandling i förtid för att roffa organ.

Var nyligen på en föreläsning med en kvinna som jobbade för donationsteamet i Göteborg (som vi jobbar mot) och hon berättade att forskningen gått framåt så vida att man i Uppsala inom kort skulle kunna ta emot donerade händer, och det skulle även finnas möjlighet att i en inte alltför avlägsen framtid donera sitt ansikte (oklart om det också var Uppsala). Ställer ju onekligen donationsfrågan i nytt ljus.
 
Sv: Donationsregistret

Ok, förstår din tanke.
Jag trodde nog att folk skulle tänka mer så om hjärtat faktiskt.
 
Sv: Donationsregistret

Pga sjukdom och mediciner kommer det nog inte finnas så mycket att använda i min kropp, men varsågod känner jag.
Har pratat med min mamma om det här någon gång, men det var ett tag sen så i skrivande stund sitter jag faktiskt samtidigt och kryssar i min vilja på donationsregistret.
 
Senast ändrad:
Sv: Donationsregistret

Jag är ännu en person som de får göra vad de vill med när jag är död. Kan minsta lilla sak på mig hjälpa en annan person när jag dött, oavsett om det handlar om ett helt organ, hornhinna, en bit hud eller vad det än kan vara, så är det värt det! Även till forskning och liknande, jag är ju ändå död!

Givetvis står jag med i donationsregistret, sedan flera år tillbaka :)
 
Kl

Dammar av den här gamla tråden (visste någonstans i bakhuvudet att den fanns)

Jag är så obeskrivligt glad idag! Min lillebror har nämligen fått ett nytt hjärta tack vare någon vänlig själ, eller hens anhöriga :love: Troligtvis har det gett honom ett antal år till tillsammans med oss och slipper mer strul med pacemaker.

Och för att svara på ursprungsfrågan: ja, såklart är jag med i donationsregistret! Har varit så länge jag minns och efter lillebrors resa fram till hans nya och mer fungerande hjärta kan det inte kännas mer självklart
 
@Eliine: Så underbart även om det givetvis inte är glatt att någon dött. Håller tummarna för din bror.

Känslorna var till en början väldigt delade just pga det du skrev ovan - någon eller några har faktiskt förlorat någon närstående nästan samtidigt som jag fick min bror "tillbaka", trodde inte det skulle kännas så pass tudelat. Tidigare när jag hört om någon som tagit emot ett donerat organ har jag inte reflekterat lika mycket över det, men när det gällde min egen bror och ett hjärta som ju är något så konkret livsviktigt blev det med ens väldigt tydligt.
Nu känner jag bara en enorm tacksamhet gentemot den människan som "valde" att ge sitt hjärta till min bror
 
Har ni anmält er? Varför/varför inte?

Jag anmälde mig direkt när registret kom till och har inte ändrat mig. Känns jätteviktigt att få lämna de reservdelar jag kan när jag inte behöver dem längre. För mig har det aldrig varit något dilemma utan enkelt och självklart.
 
Jag är registrerad och ser det lite på samma sätt som när jag lämnar blod; dels är jag glad över det jag kan bidra med och dels skulle jag själv vilja kunna få nytt organ/blod om det skulle krävas.
 
Sv: Donationsregistret

Jag donerar rubbet både till den som behöver och till forskning.
Vad ska jag med min kropp till när jag är dö

Så resonerar jag ochså,dock ger jag inte blod och tar inte emot om dom inte slår mig medvetslös först (är spruträdd)
 
Jag är anmäld som donator, ger också blod. Insåg dock nu när jag skulle anmäla mig till Tobias-registret att jag inte får p.g.a. övervikt, men om 10 kilo får jag anmäla mig där också! :)
 
Jag har varit med i många år (sedan man kunde välja) och jag donerar allt till både transplantation och medicinsk forskning...
 
Jag är också med i donationsregistret. Har jag ingen nytta av mina organ och kan hjälpa någon annan så gör jag gärna det. Jag har till och med för mig att jag angav att jag kan tänka mig levande donation av tex njurar eller vad som helst som man kan donera som levande.

Däremot får jag inte lämna blod på grund av för dåligt järnvärde. Kollar med jämna mellanrum eftersom jag både vill och vet att jag har 0- som blodgrupp.
 
Jag är också med i donationsregistret. Har jag ingen nytta av mina organ och kan hjälpa någon annan så gör jag gärna det. Jag har till och med för mig att jag angav att jag kan tänka mig levande donation av tex njurar eller vad som helst som man kan donera som levande.

Däremot får jag inte lämna blod på grund av för dåligt järnvärde. Kollar med jämna mellanrum eftersom jag både vill och vet att jag har 0- som blodgrupp.
 
Jag får inte heller lämna blod och jag antar att min bukspottskörtel aldrig kommer att vara aktuell för donation eftersom jag har diabetes typ 1
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp