Dotter som blivit rädd för nyinköpt ponny

M

Mayara

Hej! Vi har ett problem som säkert inte är ovanligt, men som ändå ställer till en del huvudbry för oss. Vi köpte innan jul en B-ponny som vi tyckte skulle passa vår dotter på snart 10 år. Dottern är försiktig/ängslig av sig och vi köpte en ponny som beskrevs som stadig och lugn och lite "slö" och envis. Ponnyn hade även gått på ridskola i flera år och var körd. Vi provred och allt fungerade bra. En kompis dotter som är äldre provred också och hästen gick fint och det verkade som det finns mer att "plocka fram" hos ponnyn när min dotter blir äldre/säkrare. Vi har hela tiden haft avtalat med säljaren att vi får lämna tillbaka henne om det skulle vara nåt som inte fungerar.

Till en början gick allt bra. Dottern var lite osäker (som vanligt) och jag ledde ponnyn och vi red lös i ridhuset och det gick bättre och bättre för varje gång. Ponnyn verkade bli piggare och piggare vilket kändes positivt. Hon var fortfarande "lagom" pigg. En kväll när vi red lektion i ridhuset gick det kanon och jag tänkte att nu börjar det lossna ordentligt. Plötsligt öppnar någon ridhusdörren utan att knacka/ropa och ponnyn blir rädd, hoppar till ett par steg i galopp och dottern ramlar av. Hon gör sig inte illa men blir rädd och gråter. Hon vill sitter i alla fall upp efter en stund både skrittar och travar och det känns jättebra att hon gjorde det. Hon verkar liksom stärkt av att hon nu vet hur det känns att ramla av och hon säger att det var bra att få det gjort. ;)

På grund av att dottern gjort sig illa i armen efter att ha halkat dagen efter "avsittningen", kan hon sedan inte rida på ett par veckor. Så fort jag nämner att vi ska rida har hon "jätteont" i armen... Både jag och barnets pappa känner att hon säger det för att slippa rida. Det går t.ex. jättebra att åka till simhallen med kompisarna. Nu i veckan skulle vi i alla fall rida igen och då är var hon livrädd redan innan hon har satt sig på hästen. Hon var på gränsen till hysterisk. Ponnyn dummar sig givetvis den här gången också. :devil: Den vill gå hem till de andra hästarna när vi ska gå iväg. Som tur var höll ledare hästen i grimskaft, annars hade hon nog sprungit iväg hem :crazy: .

Det vi nu funderar på är om vi helt enkelt ska ge upp och lämna tillbaka hästen eftersom det inte finns någon tillit mellan dotter och ponny (min har också fått sig en törn) och den inte visade sig stämma med "beskrivningen". Den har varit mycket mer känslig och testar mer i stallet än ägaren talade om för oss.

Eller: Ska vi fortsätta kämpa, ta det lugnt och långsamt bygga upp tilliten igen. Det är ju inte ovanligt att det händer saker med hästar och det hör ju till livet som ryttare, det tycker jag att det är viktigt att min dotter förstår och det har vi pratat mycket om. Hästar är ju inte maskiner. Men eftersom hon är så ängslig av sig kanske hon aldrig kan få tillbaka tilliten, jag vet inte. Har pratat med flera ridande kompisar och de tycker att vi inte ska ge upp så lätt, utan börja om och låta det ta den tid det tar. Pyssla om, arbeta från marken osv. Att det kanske är värre för min dotter i längden att ge upp och att det här blir ett nederlag är kanske inte så bra för självförtroendet i längden heller...?

Hur skulle ni göra i en sån här situation? Tacksam för råd! :confused: // Mayara
 
Sv: Dotter som blivit rädd för nyinköpt ponny

Personligen skulle jag nog skaffa en annan, "slö och dumsnäll" ponny.
En hon kan få tillit till direkt, som inte kräver så mycket och stärker hennes självförtroende, och gör att hon tycker det är KUL.
Att vara rädd för sin egen häst när man är tio är en fasa.
Hon ska ju kunna rida sin ponny, inte behöva hålla på att lära sig arbeta den från marken i ett halvår för att kanske våga sitta på den.
Jag tycker att man i den ålderna ska kunna "bara ha kul" och framförallt ska hon kunna klara den själv, inte behöva bli ledd i grimskaft, särskilt om det är så att man är lite ängslig.
Med en bra stabil ponny kommer självförtroendet, en som är lite för mycket som hon inte klarar själv= pannkaka.
 
Sv: Dotter som blivit rädd för nyinköpt ponny

Det är ju så att även om ponnyn var jättelugn och trevlig hos förra ägaren, så brukar dom förr eller senare testa sina ryttare när dom blivit flyttade.

Sen är det ju en helt ny omgivning och miljö, något den aldrig varit i förut vilket självklart bidrar till att dom kan bli lite tittiga eller rädda för småsaker osv.
Är man bara bestämd och visar för hästen/ponnyn att det är inget farligt, och självklart ger det tid, så kommer den snart lugna ner sig.

Din dotter måste nog försöka visa lite ledarskap mot hästen oxå, tyvärr kan ju det vara lite svårt nu när hon blivit skrämd och även när hon redan var så försiktig, då är det ännu viktigare att hästen får respekt för dig och ser dig som en ledare, och att du är med varje gång hon rider. Eftersom han då inte kommer göra något "ledaren" inte tycker om.

Men som sagt, mitt bästa råd är bara att ge det tid.
Kanske till och med dra ner lite på hans kraftfoder ett tag, för att se om det blir bättre. Men nya hästar gör såhär, förr eller senare :)
 
Sv: Dotter som blivit rädd för nyinköpt ponny

Ja det här med fodret, bättre värden på hösilaget och en näve havrekross och en näve betfor (bara för att ha något gott i krubban när hon kommer in från hagen), kanske har gjort mer än vad man tror... :o Vi kan ju byta ut det helt och bara ge lite morötter som inte är så energirikt.

Jag håller med dig att jag behöver vara med. Dottern litar bara på mig nu och inte på medryttarna eller mormor (hästkunnig) som varit med några ggr.

Min erfarenhet är också att det är så att de flesta hästar testar nya ägare rätt så ordentligt och att det kanske inte "blommar ut" förrän efter ett par månader.
 
Sv: Dotter som blivit rädd för nyinköpt ponny

Hej!

Nu framgår inte detta i tråden (om jag inte läst helgalet), men är det bara dottern som rider ponnyn eller finns det någon medryttare eller liknande? En idé kan ju annars vara att skaffa en lite äldre och lite tuff sådan, som håller igång ponnyn och låter den "testa av sig" på medryttaren. Förstår att det kan vara mycket för en 10-åring att hålla igång en ponny själv (hjälp förstår jag ju dock att hon har) och blir ponnyn stående de dagar hon inte vill rida blir det ju en ond cirkel om den har lite överskottsenergi osv den dag hon väl ska upp på hästryggen igen.

Har ni inte redan testat detta så tror jag starkt på att ta hjälp av en lite äldre tjej/kille som håller igång ponnyn och rider igenom den åt henne. I början kan hon ju sitta upp bara de sista 5-10 minuterna av ett pass, om någon annan ridit en halvtimme innan?

Tycker ni om ponnyn och att den verkar passa bra i övrigt tycker jag utifrån den info som getts i tråden också att det vore synd att ge upp direkt, men jag har många gånger genom åren sett att det för en 10-åring blir övermäktigt att hålla igång hästen i den utsträckning som ofta krävs för att den ska vara just en trevlig och trygg nybörjarponny. Många gånger är det inte förrän tidigast i 12-13-årsåldern det fungerar att ha "helansvar" i fråga om ridningen för en ponny, innan dess tror jag att det är bäst för både dotter och ponny att ha hjälp av en äldre person som har mer pondus både i ridning och skötsel, annars blir det lätt så att ponnyn "tar över".

Lycka till, hur ni än gör! :)


Edit: såg nu att det finns medryttare, sista inlägget kom upp under tiden jag skrev, sorry
 
Sv: Dotter som blivit rädd för nyinköpt ponny

Jag tycker att ni ska sälja ponnyn och ligga lågt ett tag.
Vilken ponny ni än köper KAN faktiskt bli rädd och hoppa till! Det är djur och ingen maskin!
Kan hon inte vara medryttare på någon snäll ponny tills hon har blivit äldre och säkrare?
 
Sv: Dotter som blivit rädd för nyinköpt ponny

min erfarenhet säger att hästen känner av din dotters rädsla, och att de gör situationen värre än vad den egentligen är, är det bara själva ridningen hon blivit rädd för eller även all annan hantering?? och är det bara eran ponny hon känner obehag för eller är det alla hästar i allmänhet nu?? jag skulle börja i "rätt ände" och få ordning på självkänslan och tilltron till hästen igen så kommer förmodligen säkerheten och viljan att rida igen tillbaka.
ingen rider likadant som den andre så att ponnyn testar måste tyvärr din dotter räkna med det kan även den snällaste ponny få för sig att göra, och det är lättare med den biten om hon kommit över de som stressar henne och hon känner att hon kan ta kontrollen över situationen.
ge henne tid att bygga upp förtroende igen och att det ska kännas bra att sitta upp i sadeln är viktigt för att inte förstärka obehag.
jag skulle ge det en tid till och går det ändå inte så är det ju inte så mkt o göra åt saken. önskar er all lycka till :)
 
Sv: Dotter som blivit rädd för nyinköpt ponny

Jag vet inte om det är till någon hjälp, men jag var extremt feg och hönsig i mina tidiga hästår. Jag känner igen mig i din dotter som du beskriver henne - och mamma var också min enda säkerhet och den enda jag litade på. Det som gjorde att det vände för min del var att jag red en ponny på ridskolan som ansågs vara "lite bråkig" (vet faktiskt inte om min ridlärare medvetet satte upp mig på den ponnyn). I vanliga fall växlade jag alltid bara mellan 2 olika ponnys som båda var gamla och knappt gick framåt... I alla fall, när jag red den "lite bråkiga" ponnyn och jag märkte att jag klarade av det så växte jag något ENORMT! På bara några veckor/månader förvandlas jag från den mesigaste tjejen i stallet till en av de tuffaste. Vilket självförtrooendeboost det var! Jag minns fortfarande känslan - hur LIVRÄDD jag var och hur mycket jag grät när min ridlärare och mamma tvingade upp mig på den lilla bråkiga ponnyn, och hur otroligt stolt jag var i slutet av ridpasset för att JAG faktiskt klarat det! Jag!

Jag vet dock inte om alla fungerar likadant. Men du beskriver ju själv hur du tyckte att hon växte lite när hon satt upp igen efter att hon trillat av...
 
Sv: Dotter som blivit rädd för nyinköpt ponny

Vill hon ens fortsätta rida?
Nästan alla hästar, oavsett hur snälla de är kan ju göra som er ponny gjorde och nästan alla hästar testar sin nya ryttare mer eller mindre, iallafall har alla som jag har träffat gjort det.

Är det bara just den ponnyn hon inte vill rida så hade jag sålt och letat nytt, men om hon inte vill rida alls så är det ju ingen ide att köpa någon annan ponny heller.

Det är lurigt att köpa från ridskolor, den lugnaste snällaste hästen kan bli riktigt otrevlig när den inte går lika många pass som den är van, medans den elaka otrevliga hästen på ridskolan kan bli en liten ängel som ställer upp för sin ryttare i vått och torrt när den flyttar.

Rider hon på ridskola? Annars kanske det är bättre att bara rida där ett tag och se hur det känns så att ni inte köper en ny ponny och hon faktiskt inte vill rida alls sedan.
 
Sv: Dotter som blivit rädd för nyinköpt ponny

Hej!

Visst är det så att hon har blivit lite reserverad mot alla hästar nu och inte bara mot sin ponny. Ponnyn verkade verkligen passa oss i sina "grundegenskaper", och jag tror inte att det blir bättre av att köpa en annan. Då kanske man märker att man lämnat bort den här och tar hem en annan som är ännu "värre". Kan ju också bli bättre förstås, men jag tror inte att hennes rädsla är knuten till denna häst just. Hon är bara allmänt ängslig just nu.

Det här med medryttare är en bra idé. Jag har medryttare på min större häst. Men hon kan även rida igenom den här hästen på ett bra sätt ibland.

Jag har nu tänkt precis som flera av er var inne på; att det handlar om att stärka tjejens självförtroende i allmännhet.

Vi kom från stallet nyss och idag har vi bara pysslat och gjort lite ledarskapsövningar. Dottern fick leda henne i slalom, över cavalettibommar och i labyrint (lite Tellingon - Jonesinspirerat). Dottern hade mig och bästisen med som stöd och de fick jobba hästen båda två efter mina instruktioner och det gick jättebra och var roligt för alla. Kompisen ville rida ett varv. Jag frågande inte dottern om hon ville, jag tänkte "ingen press". När sedan kompisen satt av ville minsann hon också! Först fick hon bara sitta och andas och slappna av och sedan skritta ett varv, sedan sitta och andas lugnt innan hon satt av. Hon sa själv att det kändes jättebra och att hon nu kände sig säkrare och mer nöjd med sig själv! :love: Så vi fortsätter så här och skyndar långsamt! :p
 
Sv: Dotter som blivit rädd för nyinköpt ponny

***raderat***

(kanske skulle ta mig tid att läsa inläggen ordentligt? :angel: )
 
Senast ändrad:
Sv: Dotter som blivit rädd för nyinköpt ponny

Låter ju som att det redan blir bättre :)
Tycker du gör helt rätt som du gör nu! Och enligt mig så löser det ju ingenting genom att sälja hästen, det skulle ju bara ge signaler om att något "är fel" till dottern när det egentligen inte är det. Tror hästen kommer bli hur bra som helst när den känner sig helt hemma och vant sig vid allt nytt :)

Jätteduktigt av dottern oxå som vågar sig upp nu, bra där att låta någon annan rida och visa att det är kul och går bra, då blir man ju alltid lite sugen ;p
 
Sv: Dotter som blivit rädd för nyinköpt ponny

låter som bra framsteg redan:) peppa gärna på och uppmuntra när din dotter känner så, i den åldern räcker det ofta långt med att bara få bli bekräftad och få känna sig duktig för att komma över sina rädslor.
 
Sv: Dotter som blivit rädd för nyinköpt ponny

Tack för ert stöd! :bow:

Nu känns det som om både mamma och dotter (och kanske ponny :grin:) har fått tillbaka lite självkänsla! :D

Det här fixar vi!! :banana:

Funderar på att köpa boken Linda Tellington - Jones ridskola. Tycker den verkar bra för att bygga relation ponny/barn. Någon som läst den?

Kram Mayara
 
Sv: Dotter som blivit rädd för nyinköpt ponny

*smyger in från U*

En idé kanske skulle vara att tjejjen kan rida lektion en gång i veckan på ridskola och ta med ponnyn? Då får hon ju träna tillsammans med andra :bump: Det kanske kan göra henne modigare? Och så är det bra att inte bara rida med mamma som ridlärare, så blir man lätt lite mesig :angel:
 
Sv: Dotter som blivit rädd för nyinköpt ponny

Jag tycker ni gör helt rätt som behåller ponnyn och tillsammans stärker din dotters självförtroende. Att byta ponny kan ju som du själv skriver bli både bättre men även sämre.
Min idag 18-åriga dotter ramlade av och fick sprickor i armen när hon red en ridskolehäst barbacka. I flera år vägrade hon rida barbacka. Idag går hon på naturbruksskola och har ridit riktigt stora hästar barbacka utan problem. Hon har fått ta det i sin egen takt och nu har hennes självförtroende blivit så pass bra att hon ger sig på det mest inom ridningen.
Så fortsätt jobba från marken, be nån rida ponnyn för motionens skull och låt dottern rida när HON vill så släpper nog hennes rädsla till slut.

Lycka till!!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 131
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
869
Hästmänniskan Min dotter har skolios och ska inom några månader genomgå en operation av ryggen. Ett antal ryggkotor kommer att stagas ihop, och...
Svar
9
· Visningar
1 306
Senast: Masqueradee
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 133
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp