Bukefalos 28 år!

Downshifting

https://www.land.se/landkoll/downsh...AIx9cFGXnHPxL31iHBNBVMnpQbbalHjkhNyYx7Xa1PX90

Tanken på downshifting är lockande.

Jag skulle dock inte kunna leva så med hästar, en man som inte ser nöjet i det och två barn.

Vad tror ni, är det framtiden det här eller en lyx för ett fåtal?
I de flesta fall en lyx för den rika medelklassen skulle jag säga. Enligt artikeln bygger det ju på att hon hade en lägenhet att sälja för att betala av skulder, ett skuldfritt torp att flytta in i och sparpengar därtill. De förutsättningarna har ju inte alla precis.

Med det sagt så drömmer jag själv ändå om ett liknande liv och vet att det är fler som gör detsamma. Fast förutsättningarna för att nå dit ser ju olika ut som sagt.

Tillägg:
Rika medelklassen var nog fel ordval, att vara”rik” är ju relativt. Privilegierad är nog ett bättre ord.
 
Senast ändrad:
https://www.land.se/landkoll/downsh...AIx9cFGXnHPxL31iHBNBVMnpQbbalHjkhNyYx7Xa1PX90

Tanken på downshifting är lockande.

Jag skulle dock inte kunna leva så med hästar, en man som inte ser nöjet i det och två barn.

Vad tror ni, är det framtiden det här eller en lyx för ett fåtal?
Så extremt tror jag få är beredda att downshifta, men det finns fler exempel på framför allt familjer som ändrat sitt sätt att värdera tid jämfört med prylar. Finns många bloggar och en del poddar och böcker på temat.
En inspirerande blogg (tror jag det är, kommer inte ihåg var jag läste det...) är signaturen Investeringsundersköterskan som visar att även som ensamstående i ett lägre betalt yrke kan man göra väl som möjliggör andra val i livet längre fram. 👍
 
Bara man odlat en del så inser man att det inte riktigt är frågan om att ta det lugnt om man ska bli mer eller mindre självförsörjande. Det är rätt hårt jobb och mycket planering så jag skulle snarare säga att man byter ut lönearbete mot annat jobb även om tanken på att både odla mer och bo i ett torp tilltalar mig personligen. Men bara det faktum att man har djur gör ju att kostnaderna oväntat kan öka kraftigt om ett sällskapsdjur blir sjukt eller en hel besättning råkar ut för något och måste ersättas förutom att man i princip aldrig kan vara ledig och ofta inte ens ta en ordentlig sovmorgon.
 
Många skulle nog kunna göra en downshift ganska enkelt. Det som är lite "sjukt" idag är ju att man måste jobba för att kunna ta sig till jobbet. Det går ju för många ganska mycket pengar till det. Så innan man ens tjänar pengar jobbar man "gratis" en stund. Har man gångavstånd till sitt jobb kan man spara ganska mycket och skulle således kunna jobba mindre och att handla mindre är väl den "lättare" delen. Sen är väl jag också av typen att jag hellre jobbar 18 timmar om dygnet för mig och min familj än att jobba 8 timmar åt någon annan som tjänar mer pengar på det.
 
Väcker liv i denna tråden istället för att skapa en egen :)
Angående artikeln så känns det ganska extremt att leva på under 30.000 i månaden - men ändå grymt imponerande!

Jag tror och hoppas att fler kommer att växla ner framöver. Jag personligen tycker det här med att arbeta heltid bara för att kunna bo fint och åka utomlands är helt själsdödande. Jag har arbetat mer än heltid i många år och det tog knäcken på mig. Nu när det dessutom uppdagats att samtliga anhöriga på båda sidorna i min släkt får en hjärtinfarkt i pensionsåldern så kan jag säga att jag är totalt anti att arbeta mer än nödvändigt. Livet är för kort för att arbeta! Jag har massor av annat jag vill göra.

Min egen downshifting har bestått av att dra ner hästantalet från fyra till två. Flytt till kollektivstall istället för fullservice. Inte köpa fler kläder eller prylar. Laga det som går sönder. Inte köpa fler djur när de nuvarande så småningom går bort. Laga billigare mat. Äta ur skafferi och frys istället för att bara fylla på. Vara rädd om sakerna vi har. Gick ner i arbetstid (75%) för lite mer än ett år sedan och ska snart förhoppningsvis gå ner till 55-60%.

Fick ett litet arv efter min pappa och hade lika mycket sparat till, så med nästan en årslön på banken så fortsätter vi att spara minst 10.000 i månaden fram tills min make också hittar ett deltidsjobb. Då blir månadssparandet mindre men vi har en ordentlig buffert. Detta har dock varit en övergång på några år och inget som är gjort i en handvändning.
 
Väcker liv i denna tråden istället för att skapa en egen :)
Angående artikeln så känns det ganska extremt att leva på under 30.000 i månaden - men ändå grymt imponerande!

Jag tror och hoppas att fler kommer att växla ner framöver. Jag personligen tycker det här med att arbeta heltid bara för att kunna bo fint och åka utomlands är helt själsdödande. Jag har arbetat mer än heltid i många år och det tog knäcken på mig. Nu när det dessutom uppdagats att samtliga anhöriga på båda sidorna i min släkt får en hjärtinfarkt i pensionsåldern så kan jag säga att jag är totalt anti att arbeta mer än nödvändigt. Livet är för kort för att arbeta! Jag har massor av annat jag vill göra.

Min egen downshifting har bestått av att dra ner hästantalet från fyra till två. Flytt till kollektivstall istället för fullservice. Inte köpa fler kläder eller prylar. Laga det som går sönder. Inte köpa fler djur när de nuvarande så småningom går bort. Laga billigare mat. Äta ur skafferi och frys istället för att bara fylla på. Vara rädd om sakerna vi har. Gick ner i arbetstid (75%) för lite mer än ett år sedan och ska snart förhoppningsvis gå ner till 55-60%.

Fick ett litet arv efter min pappa och hade lika mycket sparat till, så med nästan en årslön på banken så fortsätter vi att spara minst 10.000 i månaden fram tills min make också hittar ett deltidsjobb. Då blir månadssparandet mindre men vi har en ordentlig buffert. Detta har dock varit en övergång på några år och inget som är gjort i en handvändning.
Hur menar du - extremt att leva på under 30000:- i månaden? Jag tänker att väldigt många singelhushåll och/eller ensamma med barn lever gott på mycket mindre än så? Och jag tror ("vet" utifrån min bubbla av världen) att om man lever i tvåsamhet/större familj kan klara sig bra under den summan också.

Härligt att gå ner i arbetstid! Det har jag också gjort och vill aldrig mer jobba heltid! Min tid är värd mer för mig än den lön min arbetsgivare kan erbjuda, min tid kan helt enkelt inte ersättas med pengar 🙂
Det kan låta drygt och priviligierat (och priviligierad är jag!) men jag sållar också hårt vad jag lägger mina pengar på.
 
Hur menar du - extremt att leva på under 30000:- i månaden? Jag tänker att väldigt många singelhushåll och/eller ensamma med barn lever gott på mycket mindre än så?

Jag tror - och hoppas - att det bara var ett skrivfel eftersom det i artikeln står att det är per år det rör sig om. Eller så är jag så färgad av att ha levt på aktivitetsersättning och nu sjukersättning i så många år att jag baxnar när jag får veta hur andra med mer normal inkomst lever...

Jag är för övrigt så negativ att jag tror hela konceptet är något främst någorlunda privilegierade kommer att vilja (och kunna...) unna sig. Jag tänker att i många fall är det en romantisering av att leva på det lilla som det rör sig om, och tryggheten i att de troligtvis kan gå tillbaka till sitt tidigare liv om det verkligen inte fungerar. För de av oss som måste vända på kronorna varje månad för att och leva snålt av rent tvång så är det inte fullt lika charmigt.
 
Hur menar du - extremt att leva på under 30000:- i månaden? Jag tänker att väldigt många singelhushåll och/eller ensamma med barn lever gott på mycket mindre än så? Och jag tror ("vet" utifrån min bubbla av världen) att om man lever i tvåsamhet/större familj kan klara sig bra under den summan också.

Härligt att gå ner i arbetstid! Det har jag också gjort och vill aldrig mer jobba heltid! Min tid är värd mer för mig än den lön min arbetsgivare kan erbjuda, min tid kan helt enkelt inte ersättas med pengar 🙂
Det kan låta drygt och priviligierat (och priviligierad är jag!) men jag sållar också hårt vad jag lägger mina pengar på.
Oj, menade 30.000 per år (precis som artikeln tar upp).
 
Jag ser inte riktigt poängen med det. För mig hade det varit sjukt stressande att bo och leva på det sättet. Jag älskar att ha en hobby eller tre, även om det kostar pengar. Jag gillar mitt jobb, jag gillar att vara samhällsnyttig. Visst kretsar inte allt runt pengar. Livet som beskrivs i artikeln verkar kretsa mer runt pengar än vad mitt liv gör. Nej, det tilltalar mig inte alls.
 

Liknande trådar

Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 045
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 127
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 863
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp