F

Fjunet

Ska publicera en bild i en tidning, och bilden ska vara minst 300 DPI. Men vad är DPI och hur ser jag hur många DPI bilden är?
 
Sv: Dpi

DPI är hur många punkter per tum bilden är (Dots Per Inch). Det avgör alltså hur stor den tryckta bilden blir om man utgår från en bild som är ett visst antal pixlar. Vill du t.ex. ha bilden 4x5 tum stor (ungefär 10x12.7 cm) så behöver den vara 4*300x5*300 = 1200x1500 pixlar. I Photoshop kan du under Image / Image Size, i avdelningen Document Size, välja 300 dpi (pixels/inch) och sen skriva in hur stor bilden ska vara i tidningen (i t.ex. cm eller mm), så räknar programmet ut hur många pixlar det blir. Beroende på filformatet så sparas även det attributet, när du förstorat om bilden, i filen.
 
Sv: Dpi

Ser även när du högerklickar på filen och väljer egenskaper (på fliken sammanfattning)...
 
Sv: Dpi

Har du fotograferat bilden själv är det lite klurigt att höja upplösningen i efterhand för att få ett bra resultat, det behöver du i så fall photoshop till.

Vet du att du plåtar för publicering, välj ett större format redan i kameran. När du höjer upplösningen blir det inte lika bra reslutat som om pixlarna hade plåtats eftersom programmet inte kan "fylla i" saknad info.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu har en av de tre utpekade dressyrryttarna, som förekom på bilder där hästarna under tävling hade en blå tunga, agerat gällande...
2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: Cambrie
·
Hemmet jag har ett motiv som jag skulle vilja virka till en grytlapp. Har inte virkat på 300 år. Men. Finns det någonstans man kan ladda upp...
Svar
2
· Visningar
314
Senast: Stinaelin
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Jag ska sätta ihop en massa bilder till en film samt ha med en känd låt. Hur gör jag då? Finns det ngt program eller hur gör folk? Helt...
Svar
3
· Visningar
257
Senast: sicx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp