Dr Clauder's kattmat

Så det höga animaliska innehållet stämmer inte, menar du?
Det är högt animaliskt innehåll, men inte bättre än likvärdiga foder som kostar mindre. Mycket mer fisk som är dyrare och inte nödvändigt för katt (och dessutom sämre för miljön), samt en hel del småkrams av växter som inte heller gör så mycket till eller från. Jag hade varit mer bekväm med Ziwi Peak (som har liknande smakprofil skulle jag tro mtp musslorna - det luktar fisk i alla fall), eller till och med Applaws även om det inte optimalt. För det priset Dr Clauder tar skulle jag vilja se en mycket mer kattanpassad kost.
 
Så det höga animaliska innehållet stämmer inte, menar du?
Dom skriver "motsvarar 80% färskt kött" men färskt kött är ungefär 80% vatten...

Det här fodret har ris som första ingrediens. Ingredienslistan är i fallande ordning.

"Ris, fjäderfäprotein (torkat) 21%, fiskmjöl (5%), lever, fjäderfäfett, hydrolyserat protein, äggpulver 2,8%, linfrö, sockerreducerad sockerbetor, riskli, cellulosa, fiskolja, torkade ärter, cikoria pulver, jäst (torkad), kaliumklorid"

Ris, slaktbiprodukter, och betfor...
 
Det är högt animaliskt innehåll, men inte bättre än likvärdiga foder som kostar mindre. Mycket mer fisk som är dyrare och inte nödvändigt för katt (och dessutom sämre för miljön), samt en hel del småkrams av växter som inte heller gör så mycket till eller från. Jag hade varit mer bekväm med Ziwi Peak (som har liknande smakprofil skulle jag tro mtp musslorna - det luktar fisk i alla fall), eller till och med Applaws även om det inte optimalt. För det priset Dr Clauder tar skulle jag vilja se en mycket mer kattanpassad kost.

Okej, tack! Applaws brukar ha problem med smaklighet, åtminstone hade de det förr.
Tips på annat foder med högt animaliskt innehåll, men som inte gör att katterna växer i omfång?
Ger idag Orijen Fit&Trim, hur är det? Devånen gillar det inte, men britterna tycker det är okej.
 
Okej, tack! Applaws brukar ha problem med smaklighet, åtminstone hade de det förr.
Tips på annat foder med högt animaliskt innehåll, men som inte gör att katterna växer i omfång?
Ger idag Orijen Fit&Trim, hur är det? Devånen gillar det inte, men britterna tycker det är okej.
Acana är generellt bättre än Orijen, men det är marginellt. Jag skulle säga att det handlar mer om fodergivan. Om du inte vill gå över till blötmat kanske du kan fylla in lite mättnad med hengjord gelé eller köpt oralade eller liknande.
 
Finns ju alltid det prisvärda fodret tillverkad i Vårgårda som faktiskt är testad på ett hundratal+ katter i deras eget stall under svensk veterinär övervakning.
 
Acana är generellt bättre än Orijen, men det är marginellt. Jag skulle säga att det handlar mer om fodergivan. Om du inte vill gå över till blötmat kanske du kan fylla in lite mättnad med hengjord gelé eller köpt oralade eller liknande.

Jag går gärna över till blötmat, tyvärr gör inte alla tjejerna det. Testade mixa Mjau, det gick aningen bättre, så får testa typ Bozita om det går.
Varför är Acana bättre än Orijen?
 
Jag går gärna över till blötmat, tyvärr gör inte alla tjejerna det. Testade mixa Mjau, det gick aningen bättre, så får testa typ Bozita om det går.
Varför är Acana bättre än Orijen?
Högre köttinnehåll i delar av sortimentet (75 % istället för 55-65 % eller så, tror jag). Kan rekommendera att testa olika smaker Bozita, men om det är de stora bitarna som är problemet är Applaws blötmat väldigt bra, strimlat kött bara.
 
Högre köttinnehåll i delar av sortimentet (75 % istället för 55-65 % eller så, tror jag). Kan rekommendera att testa olika smaker Bozita, men om det är de stora bitarna som är problemet är Applaws blötmat väldigt bra, strimlat kött bara.

Applaws blötmat verkar inte vara ett fullfoder?
Okej, enligt påsen är det 85% animaliskt innehåll i Orijen, mot Acanas 75.
 
Deras torrfoder är väl inte helt bra, dock?
Är den veterinären kunnig i näringslära? Min erfarenhet är att den kunskapen är begränsad hos många, nämligen.

Vet ej, men DV gör ju besök i stallet varje vecka för att säkerställa att djurhållningen sköts och skulle nog säkert anmärka på om någon katt inte får tillräckligt/lagom näring.
 
Vet ej, men DV gör ju besök i stallet varje vecka för att säkerställa att djurhållningen sköts och skulle nog säkert anmärka på om någon katt inte får tillräckligt/lagom näring.

Det är inte riktigt det det handlar om. Och jag betvivlar inte att djurhållningen är bra. Men hur foderpåverkar djur på sikt, ses inte alltid där och då.
Jag ska testa deras blötmat, men torrfodret håller jag mig ifrån.
 
Applaws blötmat verkar inte vara ett fullfoder?
Okej, enligt påsen är det 85% animaliskt innehåll i Orijen, mot Acanas 75.
Då är det säkert så, jag kanske kollade på annan smak eller minns fel. Kanske var det fiskinnehåll i Orijen som gjorde att jag valde bort det.

Det kan ju vara en idé att fylla ut med blötmat för att minska torrfodergivan om katten är lättfödd, tänker jag.
 
Då är det säkert så, jag kanske kollade på annan smak eller minns fel. Kanske var det fiskinnehåll i Orijen som gjorde att jag valde bort det.

Det kan ju vara en idé att fylla ut med blötmat för att minska torrfodergivan om katten är lättfödd, tänker jag.

Ja, det är kanske ingen dum idé. Framförallt devånen är lättfödd. Och konstant hungrig, därför söker jag nått man kan ge större mängd av.
 

Liknande trådar

Katthälsa Om en månad kommer mina båda kattungar hem! Jag har haft katter innan, ett flertal genom åren men nu är det snart 20 år sedan det senast...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: marti130
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 896
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 326
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp