Dra bort kindtänder?

Lindon

Trådstartare
Vår ponny (fyller 7 år i år) fick i höstas en kväll svårt att äta. Spottade ut allt hö, åt inget annat än uppblött lucern. Veterinären kom ut och vi misstänkte foderstrupsförstoppning. Men inget sånt men hon var svullen under käken. Fick penicillin im som jag gav 5 dagar samt smärtstillande. 2 månader senare började hon spotta hötussar och bli riktigt seg. Såg i ögonen att ngt var fel. Ingen lust, sista dagen innan vi for in till kliniken vägrade hon äta. På kliniken gjordes munundersökning, veterinären hittade inget men jag krävde röntgen eftersom hon ömmade i höger käke. På röntgen såg man att 2 kindtänder var infekterade. Vi fick 2 st antibiotika med oss hem. Ett dygn efter fick hon svår kolik av den ena, varav efter jag pratat med veterinären avslutade den starka eftersom den enligt henne ger vanligen kolik eller diarre. Hästen började äta igen, blev piggare.

Julen gick och januari var ganska ok men sen tyckte jag igen att hon var tröttare än vanligt. Kunde inte sätta fingret på vad det var. För 3 v sen for vi in igen etersom jag misstänkte att tänderna spökade igen då hon nu också börjat lämna natthöet. Veterinären tog nya bilder, samma tänder var igen infekterade. Nu var ena roten inf ner mot käkbenet. Hon skrev ut samma antibiotika som hon ätit sist, men nu 1 mån kur. Efter 2 veckor var ponnyn fortf inte piggare. Ringde en annan klinik i ett annat ärende och frågade upp på samma gång om vi fick komma och röntga ponnyns käke. Då sa hon att den ab som ponnyn fått inte ens biter på tandrotsinfektioner:( Vi har nu fått en tid kommande vecka och ska visa upp henne. Nu äter hon om hon får Metacam på samma gång, annars lämnar hon natthöet. Denna veterinär sa tvärtemot den förra att det man kan göra är att antingen ge ab mot anaeroba bakterier eller dra bort tänderna.

Har nån några erfarenheter av detta? kan man dra bort 2 kindtänder utan att det skapar problem med att äta? det knakar nu i ena käksidan då hon äter. Hur ofta behöver man raspa överkäkens tänder för att dessa inte ska växa för långa?
 
Sv: Dra bort kindtänder?

Låter dumt att man inte gjort rent runt tänderna utan bara givit antibiotika. Man måste väl , som alltid, åtgärda orsaken.

Är det fickor runt tänderna så ligger ju foder där och infekterar om det inte tas bort.

Tror inte det funkar att dra ut tänder på häst.
 
Sv: Dra bort kindtänder?

Vi fick dra ut 3 kindtänder på mitt gamla sto för 1,5 månad sedan. Det har gått långt över förväntan. Hästen äter nu hö som en riktig dammsugare och har fått in en lite ny teknik med tuggandet. Hon har inte varit såhär bekväm i munnen på flera år! (Hon har haft fickor de senaste åren som krävt regelbundna rensningar ).

I vårt fall var ju dock hästen såpass gammal att tänderna inte växer upp något nämnvärt längre, och borttagningen av kindtänderna får då inte riktigt samma konsekvenser som det skulle göra på din sjuåring.

Om det beslutas att kindtänderna ska tas bort på din häst, så måste man ju regelbunden justera de kvarvarande tänderna regelbunden resten av hästens liv, så går det att lösa på annat sätt kan det ju vara mer önskvärt kanske. Hoppas du får god hjälp av en bra vet som är kunnig på tänder och lycka till!
 
Sv: Dra bort kindtänder?

Har varit med om detsamma... Häst med diffusa ätstörningar och periodvis hängig, vet hemma tyckte inte att det va' så mycket att bry sig om eftersom det var i korta perioder och däremellan så var hästen helt ok (tävlades). Hästen fick en liten böld på käkbenet, som sprack och varade, pencillin skrevs ut. Bölden läkte fint men kom tillbaka. Efter 3:e gången och en ny vet så blev det omedelbart remiss och röntgen för misstänkt rotsspetsabcess.... Här hade det gått ca 1,5 år.

Väl inne på klinik och röntgen där stordel av roten var infekterad samt att käkbenet var angripet (hål rakt igenom där bölden satt...utan pencillinet så hade kroppen skapat sig ett eget dränage, på både gott och ont). Tid för operation omedelbart!
Tanden mejslades ut under narkos, ingångshålet dränerades och syddes (undersidan av nederkäken). Pencillin, butta. Tog själv bort dränen och stygnen. Han fick pencillin ganska länge 2-3 veckor, minns inte riktigt. Vid åtebesök och röntgen såg allt bra ut.
Efter några månader så återkom bölden, direkt till klinik och röntgen. Där visade sig att en liten flisa var kvar och irretrade, togs bort under lokalbedövning och lugnande. Därefter en 10-dars kur pencillin. Efter detta ingrepp har allt varit bra.
De första året var hästen inne på röntgen samt tandkontroll 3 ggr. Sista gången hade de andra tänderna växt intill varandra och fickan var sluten samt att rotkanalen var helt sammanväxt den oxå.
Numera kontrolleras han med vanlig tandkontroll 1 ggr/år och har hittills varit ua. Han fyllde 20 i år! Var 11 när op gjordes.
I din sits skulle jag kräva en op....
 
Sv: Dra bort kindtänder?

Svarar alla.
Tack för era svar! Vi har tid på torsdag. Hoppas på att ponnyn nu ska slippa sin värk, hon mår inte alls bra:( Besviken på den förra veterinären som skrivit ut en massa ab som inte ens biter på. Har kostat oss 600€ + en sjuk ponny från och till sen hösten.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
13 921
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
916
Senast: netschjen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 346
Hundhälsa Hej Har en mops på 8 år som varit risig till och från i tre veckor. Han åt från början hills metabolic, kastrerad och lite mullig...
Svar
1
· Visningar
612
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp