Dra in el samt vatten/avlopp.

Gör vad själva?
Kopplar in till kommunens reningsverk eller bygger reningsverk?

Du skrev:

Vi får inte ens koppla in på kommunalt avlopp varken här eller där.
Det finns inte kapacitet för oss i några reningsverk.

Då så går det inte att få kommunalt avlopp, alls.
Typ "Går inte" och inte typ "Dyrt och besvärligt".
Olika!

Det startades en förening här som har fört diskussion med kommunen och som i ett senare skede också kommer gräva för ledningarna på våran bekostnad. Det är alltså från föreningens sida erbjudandet kom om vi ville vara med, inte ifrån kommunen. Vi kommer ha en kvarn till varje hushåll som maler allt från avloppen för att underlätta för reningsverket. Det innebär också att ledningarna kan vara smalare vilket är viktigt då det handlar om ett så stort område. Kommunen var inte så särskilt pigga på det här när det kom på tal utan tyckte att det där får ni lösa själva. Nu är det ju så att landsbygden har många driftiga invånare som inte tar ett nej utan hittar andra vägar. Det hade säkerligen gått hos er också efter tillräckligt många år av övertalning och argumenterande. Finns inte kapaciteten till alla invånare på befintligt reningsverk så får kommunen helt enkelt bygga ut. Kommuner har ganska långtgående ansvar för sina invånare.
 
Det hade säkerligen gått hos er också efter tillräckligt många år av övertalning och argumenterande.
Det finns ingen anledning för vår del.
Då det i Knivsta duger med den billiga lösningen infiltration och här med ett minireningsverk efter 3-kammarbrunnen.
Det är ju skillnad när det blir totalförbud.
 
Kommunen var inte så särskilt pigga på det här när det kom på tal utan tyckte att det där får ni lösa själva.
Men de berättade inte hur ni skulle göra då?
Det får ju vi veta.
Vi frågade i 2 olika kommuner "Vad godäknner ni för avloppslösning?".
Och så fick vi svar efter fastigheternas förutsättningar.
Här på strandkanten var det minireningsverk tillsammans med fosforfälla efter 3-kammarbrunnen.
Sedan så var det Oki Doki att bajsa i vattentoaletten.
 
Det är ju inte ovanligt att byar/stugområden själva anlägger en gemensamhetsanläggning för avlopp och ofta även vatten. Sedan har man ett mindre reningsverk eller ev en överföringsledning till kommunen (om det är rimligt).

I Ts fall så är det mycket mer som man behöver veta för att kunna svara på frågan. En mäklare (om huset är till salu) bör veta lite om vilka förhållanden som finns på platsen.

Det finns inget mer att säga, det finns inget hus än. Det var mer en fundering på om det är ett alternativ att leta hus utan bekvämligheter och fixa själv. Stockholm är ju Stockholm.
 
Det finns inget mer att säga, det finns inget hus än. Det var mer en fundering på om det är ett alternativ att leta hus utan bekvämligheter och fixa själv. Stockholm är ju Stockholm.
Ja det är ett alternativ.
Men fråga kommunen vilken avloppslösning som gäller där huset står och tag reda på hur lång ledning som behövs för el.
Om infiltration duger och det är mindre än 200m eldragning så är det inte så farligt.
Minireningsverk är också det en bra lösning, fördelen är att det inte sätter igen och på så vis håller längre än en infiltration.
 
Ja det är ett alternativ.
Men fråga kommunen vilken avloppslösning som gäller där huset står och tag reda på hur lång ledning som behövs för el.
Om infiltration duger och det är mindre än 200m eldragning så är det inte så farligt.
Minireningsverk är också det en bra lösning, fördelen är att det inte sätter igen och på så vis håller längre än en infiltration.

Ja, det var ju smart! Gissar att det blir Vallentuna kommun, men vi får se. Hittar inga hus med enskilt läge, alla små hus ligger ju i sommarstugeområden.
 
Ja, det var ju smart! Gissar att det blir Vallentuna kommun, men vi får se. Hittar inga hus med enskilt läge, alla små hus ligger ju i sommarstugeområden.

Ja, det är hopplöst att hitta hus i den regionen. Jag har hittat mitt hus drygt 20 mil därifrån. Det blev mer hus för pengarna helt enkelt.
 
Ja, det är hopplöst att hitta hus i den regionen. Jag har hittat mitt hus drygt 20 mil därifrån. Det blev mer hus för pengarna helt enkelt.

Ja, det kan jag tro! Jag trivs så jäkla bra här med jobb i Vaxholm och stallet mellan Täby och Vaxholm, att jag vill stanna. Tyvärr vill ju alla andra också bo här :p
 
Ja, det kan jag tro! Jag trivs så jäkla bra här med jobb i Vaxholm och stallet mellan Täby och Vaxholm, att jag vill stanna. Tyvärr vill ju alla andra också bo här :p

Ja, jag trivs ju också bra och hade helst velat stanna kvar, men med en husdröm så högt upp på önskelistan blev det inte möjligt och inget av det som fanns i min prisklass här var något jag ens var lite intresserad av. Nu går jag bara och väntar på att flytta till nya huset.
 
Ja, jag trivs ju också bra och hade helst velat stanna kvar, men med en husdröm så högt upp på önskelistan blev det inte möjligt och inget av det som fanns i min prisklass här var något jag ens var lite intresserad av. Nu går jag bara och väntar på att flytta till nya huset.

Härligt!! Jag har ställt mig i kö på Rydboholms gårds små hus, men gissar att det inte bara är jag. Stockholm har alltid varit min dröm att få flytta tillbaka till, så det ligger överst på listan. Men visst skulle det inte göra nått om jag hittade ett hus. Letar på!
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är bara nyfiken, ni som har gjort det eller vet vad det kan kosta, vad kostar det att dra in kommunalt vatten (avlopp finns) i hus...
Svar
18
· Visningar
889
Senast: mamman
·
Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
727
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 300
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 271
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp