Bukefalos 28 år!

Dräktig isis vad ge?

G

Gazzan

Ja Jag har ju en 3½ åring som ska föla i slutet av April..Dels behöver hon ju ett foder för att själv växa sedan ett foder för att kunna utveckla en bäbis på bästa sätt...

Jag har tänkt ge henne följande..Är jag helt ute och snurrar eller??

Hon får fri tillgång på hö så där vet jag ej hur mkt hon får i sig näringsmässigt.

Sedan får hon lite luzern just för att vänja magen vid kraftfoder typ 1dl om dagen
Månad 7 går åt att komma upp i månad 8 giva=vänja magen
Men jag hade tänkt ge henne Från månad 8 detta
5 dl Luzern
5 dl hestekraft
1 dl mineraler
Linfrökaka hur mkt vet jag ej ännu.
Sedan linfröolja för smörjande effekt

Månad 9-11
1 liter luzern
1 liter hestekraft
1 dl mineraler
Linfrökaka
Linfröolja

Efter fölning
1.5 liter luzern
2 liter hestekraft
1 dl mineraler
Linfrökaka

Sedan blir det bete och då hade jag tänkt ge samma som under månad 8 igen om det nu inte blir lika skitsommar som i år. Då får hon både hö och mer kraftfoder.

Är detta för mkt eller för lite??

Vad har ni gett era isis ston??

Hon är ca 137 cm hög
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dräktig isis vad ge?

*Vilka värden har ditt grovfoder?

*Är lucernet pellets eller hack? I vilket fall som helst, hur mycket ger du i kg , även av Hestekraften?

*Vilket mineralfoder ger du, och är det pellets eller grus?
 
Sv: Dräktig isis vad ge?

Jag har inga värden på mitt hö och även om jag hade det så är det omöjligt att veta hur mkt hon äter och kan inte räkna ut iaf.
Men det tycks vara väldigt bra för dom håller sig i fint hull och goott allmäntintryck.
Och hade inga brister på något enligt blodproverna.

I kilo vet jag inte ger bara 1 liter har inte vägt.
Men luzern väger väl 1 kilo per liter pellets luzern ger jag annars heter de väl luzern hack??

Jag ger mineraler av grus märke har ajg inte ui huvudet men typ miner blå fast ett annat märke..Innerhåller samma saker=)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
921
Senast: Amk
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 349
Senast: nexxa
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 476
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 082
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp