Bukefalos 28 år!

dräktig tik dag 56

Man lämnar inte en högdräktig tik ensam i 3 timmar :banghead: på den tiden kan både valpar och tik dö plågsamt. Nu gick väl bra vad jag förstod men visst en kvart här och där men 3 timmar? Ne då kanske man inte ska ha en valpkull?
 
@EmmaW och @Trani om jag minns det hela rätt så hände något med @jerseyko s egen graviditet som gjorde så att situationen blev som den blev. Ingen av oss vet vilka möjligheter till vad som fanns just då, och ibland får man välja mellan bara dåliga alternativ...
Självklart kan det inträffa saker, men då kanske man ska nämna att det fanns ovanliga omständigheter runt omkring som gjorde att det blev som det blev. Annars får man nog räkna med reaktioner. Och speciellt när man skriver i en sån här tråd där vi som svarat redan är lite upprörda över hur en del människor tänker kring det här med avel. Skönt hur som att det gick bra för tiken och alla tio valparna :)
 
Bortser från moralpredikningar och upplyser om att när tempen dippar ner mot 36-36,5 grader och håller sig där så kommer valpar inom ett dygn.

Jag tempar mina tikar och har koll på förlossningarna från gång till annan medelst anteckningar även om jag är "gammal i gamet" och tur är det då jag en gång haft en värksvag tik som inte visade alls att förlossningen var igång och inte kunde krysta ut sina valpar. Hela kullen blev manuellt frammatad och utplockad och nej, givetvis gick hon inte vidare i avel.
 
Man lämnar inte en högdräktig tik ensam i 3 timmar :banghead: på den tiden kan både valpar och tik dö plågsamt. Nu gick väl bra vad jag förstod men visst en kvart här och där men 3 timmar? Ne då kanske man inte ska ha en valpkull?

Nu var det ju så som @Laa skrev att jag själv var gravid och hade komplikationer som gjorde att vi fick åka iväg akut.
Tiken var om jag minns rätt på dygn 54-55 och visade inga tecken alls att de var nått på gång. Jag var sjukskriven så hade ju koll på henne dygnet runt hela dräktigheten.
3 timmar var vi borta. Alla valpar var nästan helt torra, städat och fint i lådan. Ingen aning om hur tätt de kan ha kommit? 10 st lika stora!
 
Jag hoppas verkligen att du hittar bra hem åt alla valparna, i norrköping har 4 amstaff valpar dumpats troligtvis pga av att dom inte blivit sålda. Mätta marknad kan man väl lugnt säga.

http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/fyra-valpar-upphittade-vid-vag-10746472.aspx

Ännu värre - dessa 4 dumpade är utlandschippade :( Inte konstigt att vi får in en massa skit i parasitväg hit. Troligtvis smuggelvalpar som dom inte fått dom sålda eller så var dom rädda för upptäckt - det är vad jag tror. Lagligt importerade rasrena valpar dumpas knappast.

Fast vem i helsicke är dum nog att smuggla in "amstaff" när det kryllar av dom på blocket....
 
Ännu värre - dessa 4 dumpade är utlandschippade :( Inte konstigt att vi får in en massa skit i parasitväg hit. Troligtvis smuggelvalpar som dom inte fått dom sålda eller så var dom rädda för upptäckt - det är vad jag tror. Lagligt importerade rasrena valpar dumpas knappast.

Fast vem i helsicke är dum nog att smuggla in "amstaff" när det kryllar av dom på blocket....
Jag undrar samma sak :cautious:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 863
Senast: regina11
·
Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
10 203
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Jag har en 8 år gammal blandras tik (labrador, rottweiler och amstaff) som sedan ett par dagar varit halt och röd samt svullen om...
Svar
7
· Visningar
641
Hundhälsa I dag på förmiddagen så rök min och mammas tik ihop över en leksak, dom högg ifrån på varandra en gång, sen bröt dom. Tyvärr lyckades...
Svar
9
· Visningar
1 266
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp