Bukefalos 28 år!

dräktig tik dag 56

Jag behöver ingen mentor, alla har varit nybörjare en gång, jag har all kunskap som man behöver, vad ska en mentor göra om det är så att tiken behöver göra kejsarsnitt ska hon göra det ? nej precis det är veterinären, mentor hjälper dig säkert och tycker att hjälpa är att en mentor ska säga du måste gå eller ringa veterinären är en hjälp så är det upp till dig men alla vet när nåt är fel med sitt djur eftersom man känner de bäst.
Om du hade haft en mentor dvs en seriös uppfödare som hjälpte dig så hade du inte behövt fråga här. Och i stället för att vara seriös och se till att du hade en så frågar du på ett internet forum:banghead:
 
jag förstår nu, folk kan inte se sina brister men gillar gärna att se andras och vara så mycket bättre, trodde att det här var en bra sida men hade fel

Det här är en sida där folk besitter otroligt mycket kunskap, tyvärr verkar du inte vara beredd att se det misstag du har gjort i och med den här parningen. Hoppas du någon gång kan göra det och att det på något sätt ändå ska gå bra för tiken och valparna.. Som om det inte fanns tillräckligt med blandisar på blocket redan.. :( Det här är inte seriös avel för fem öre.
 
Nu är tiken redan parad och hon är på dag 56. Kan någon hjälpa henne istället för tala om att hon gjorde fel som parade sin tik? Det går inte få parningen ogjord och hon ska snart valpa och ingen vill hjälpa...

TS, du kan pm:a mig så ska jag komma med lite råd.
 
Orimliga och vansinniga? på vilket sätt? Jag vet hur många valpar det blir. Om de är friska så kan de bliv dräktiga, Jag har tagit den här avel mycket seriös, jag kollade med veterinären om min tik var redo och friskis att kunna bliv dräktig och det är hon.
Bara några små frågor.

Har du koll på hanen? Är han undersökt för de rasbundna sjukdomar som finns? Är din tik undersökt för det eller har du bara gjort en allmän hälsokoll?
Är din hunds föräldrar undersökta?
Har du köpare till valparna? Vad gör du om du inte får hem till dem?

En individ är inte bara en mix av sina föräldrar utan av många generationer bakåt. När du parar två parar du i själva verket många individer. Det gäller att ha koll på vad som finns bakåt.

Önskar dig lycka till och hopas att du fortsätter att läsa på den här sidan. Här finns oändligt med kunskap om många sidor av hundlivet och av många olika raser.
 
Vänd dig till veterinär om dessa frågor istf ett forum.
Risken är att du får råd som inte blir bra.
Alltid bättre att kontakta vet en gång för mycket än en förlite.
Här finns enormt mycket kunskap om hund men det gäller inte alla medlemmar.

Jag hoppas sen när valparna väl är här att du säljer till mycket genomtänkta och kunniga hem och inte till sådana som tror att kärlek löser allt. För tyvärr översållas Blocket av just den här typen av blandisar.
 
Orimliga och vansinniga? på vilket sätt? Jag vet hur många valpar det blir. Om de är friska så kan de bliv dräktiga, Jag har tagit den här avel mycket seriös, jag kollade med veterinären om min tik var redo och friskis att kunna bliv dräktig och det är hon.

Ta avel seriöst när du kallt parar tiken så du får blandras valpar? Det kallas inte seriöst utan dumheter.
 
Jag tycker inte TS avel är värre än till exempel skräpet som avlas på inom schäfer, bulldog, eller annan extremras. I dessa fall avlar uppfödarna fram sjukdomar. I detta fall avlas det på en ras med stort utbud, mindre efterfrågan. Jag tycker inte det "brottet" är värre än att avla på djur som inte kan föda naturligt, inte springa ordentligt, inte kan bajsa, inte stänga sina ögonlock utan att få in ögonfransar.
Tiken klarar förlossningen. Djur och människor gör det:-) uppstår problem så ta hjälp av veterinär.
Lycka till.
// Vargen
Som har haft renrasig lapsk, kommer att köpa ny renrasig lapsk, men som tycker att det finns så mycket skräp i renrasaveln att hon räds den
 
Jag tycker inte TS avel är värre än till exempel skräpet som avlas på inom schäfer, bulldog, eller annan extremras. I dessa fall avlar uppfödarna fram sjukdomar. I detta fall avlas det på en ras med stort utbud, mindre efterfrågan. Jag tycker inte det "brottet" är värre än att avla på djur som inte kan föda naturligt, inte springa ordentligt, inte kan bajsa, inte stänga sina ögonlock utan att få in ögonfransar.
Tiken klarar förlossningen. Djur och människor gör det:-) uppstår problem så ta hjälp av veterinär.
Lycka till.
// Vargen
Som har haft renrasig lapsk, kommer att köpa ny renrasig lapsk, men som tycker att det finns så mycket skräp i renrasaveln att hon räds den

Word. MEN få här påstår något annat och tråden "jag blir förbannad på denna oseriösa avel" är ett bevis på detta.
 
Jag tempar ingen hund då det ändå är alldels för lätt att missa dippen, då det varar så kort stund. Man lär märka ändå när det är dags om man känner sin hund. Sen är dag 56 väldigt tidigt om det är räknat från första parningsdag....
 
Jag har en dräktig tik som är på dag 56, Jag har läst böcker och andra sidor samt prata med veterinären, men det är en sak som jag har problem med, jag har börjat tempa henne och hon ligger på mellan 37/38 grader jag vet att det ska vara så att temp ska upp och ner men när kan man veta är det är dags hon har legat på 37.4 sen ökad på natten till 38.9 och hon bajsar löst inte som diarre men att det är krämming typ svårt att förklara ringde veterinären och fick recept som heter canikur pro, jag vill veta ungefär när jag kan märka av att hon kommer få sina valpar? Hon parades den 20 december till 24 december hon parades 5 gånger, det är en Amstaffras och ja det är en blandras och vill inte att nån ska döma mig här! alla hundar har rätt att bliv "mamma" minst en gång, det är hennes första gång


tack mhv Leslie
Ååå vad jag hoppas att detta är en trolltråd................................:crazy:
 
Canikur förresten finns receptfritt på apoteket - det behövs det inget recept på.

Tiken är alltså HD/AD fri och gen-testad för cerebellär ataxi ?Hemskt om valpköpare ska råka ut för det för att föräldradjuren inte är testade.
Det är sådana här saker som de flesta blandrasuppfödare "missat" när dom säger att tiken är frisk - många är dom som är synligt frisk, men kan nedärva vissa sjukdomar beroende på vem dom paras med.
 
Jag har aldrig tempat och inte heller mina mentorer. De kommer när de är klara och alla är olika. Senaste valpningen jag var med märktes de väldigt tydligt på tiken. Hon ville också ha mycket stöd och närhet av oss (husse & matte) en annan tik märkte vi inget på. När vi kom hem 3h senare låg det 10 valpar i lådan!
 
[QUOTE="russinbulle, post: 16846918, member: 50181"
Tiken är alltså HD/AD fri och gen-testad för cerebellär ataxi ?Hemskt om valpköpare ska råka ut för det för att föräldradjuren inte är testade.
Det är sådana här saker som de flesta blandrasuppfödare "missat" när dom säger att tiken är frisk - många är dom som är synligt frisk, men kan nedärva vissa sjukdomar beroende på vem dom paras med.[/QUOTE]

Är tiken blandras men anses frisk, kan man råka ut för att valparna får sjukdomar från mormor, morfar eller farmor och farfar så det räcker inte att kolla bara 1 led bakåt!
 
#34-

Jo det räcker att kolla vissa saker ett "led bakåt" när det gäller gentester för vissa sjukdomar - detta för att inte dubbla bärare i aveln, för annars riskerar det dyka upp affekterade avkommor. Vissa sjukdomar är så hemska att man absolut inte vill riskera att föra det vidare.
 
Nu är tiken redan parad och hon är på dag 56. Kan någon hjälpa henne istället för tala om att hon gjorde fel som parade sin tik? Det går inte få parningen ogjord och hon ska snart valpa och ingen vill hjälpa...

TS, du kan pm:a mig så ska jag komma med lite råd.

Tack så mycket, igår natt började hon få värkar och efter 20 minuter var den första ute sen kom de med 5-20 minuter mellanrum, det blev 12 friska valpar, och både mamma och valparna mår väldig bra.
 
Tack så mycket, igår natt började hon få värkar och efter 20 minuter var den första ute sen kom de med 5-20 minuter mellanrum, det blev 12 friska valpar, och både mamma och valparna mår väldig bra.

oj oj de va ingen lite kull, va skönt att de små liven mår bra!
Men har du köpare till 12 st?! Och möjlighet att ta tillbaka 12st om de visar sig så illa :nailbiting:?

Lycka till i framtiden och vi håller alla tummar och tår för att de får hålla sig borta från blocket!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 832
Senast: regina11
·
Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
10 151
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Jag har en 8 år gammal blandras tik (labrador, rottweiler och amstaff) som sedan ett par dagar varit halt och röd samt svullen om...
Svar
7
· Visningar
639
Hundhälsa I dag på förmiddagen så rök min och mammas tik ihop över en leksak, dom högg ifrån på varandra en gång, sen bröt dom. Tyvärr lyckades...
Svar
9
· Visningar
1 264
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp