Bukefalos 28 år!

dräktig tik dag 56

leli94

Trådstartare

Jag har en dräktig tik som är på dag 56, Jag har läst böcker och andra sidor samt prata med veterinären, men det är en sak som jag har problem med, jag har börjat tempa henne och hon ligger på mellan 37/38 grader jag vet att det ska vara så att temp ska upp och ner men när kan man veta är det är dags hon har legat på 37.4 sen ökad på natten till 38.9 och hon bajsar löst inte som diarre men att det är krämming typ svårt att förklara ringde veterinären och fick recept som heter canikur pro, jag vill veta ungefär när jag kan märka av att hon kommer få sina valpar? Hon parades den 20 december till 24 december hon parades 5 gånger, det är en Amstaffras och ja det är en blandras och vill inte att nån ska döma mig här! alla hundar har rätt att bliv "mamma" minst en gång, det är hennes första gång



tack mhv Leslie
 
Alla hundar har inte "rätt" att få valpar, det är ett val du som djurägare gör och resultatet av dina val får valparna stå för. man bör innan man tar en kull valpar inte bara ha läst på , vilket du nu verkar ha gjort men också så ser man till att man har någon erfaren brevid en som kan hjälpa till med sånt här, avliva akut ev missbildade sjuka valpar och som kan stötta en med svar på frågor osv.
 
Alla hundar har inte "rätt" att få valpar, det är ett val du som djurägare gör och resultatet av dina val får valparna stå för. man bör innan man tar en kull valpar inte bara ha läst på , vilket du nu verkar ha gjort men också så ser man till att man har någon erfaren brevid en som kan hjälpa till med sånt här, avliva akut ev missbildade sjuka valpar och som kan stötta en med svar på frågor osv.

OM de är friska så har de rätt, min tik är frisk kollade henne innan hon blev dräktig, Det är inte lätt att ha någon som har erfaren brevid en när det handlar om en blandras, ofta de som har hundar med stamtavla så ber de hjälp till sina uppfödare men jag kan tyvärr inte eftersom personen har bytt nummer. Skulle det vara att man behöva avliva en missbildade valp så bor jag 20 minuter ifrån en djursjuks, och anledningen att jag skriver här är att jag inte har någon att vända mig till för att fråga.
 
alla hundar har rätt att bliv "mamma" minst en gång, det är hennes första gång

Om du inte vill att folk ska döma dig och säga emot dig så låt bli att säga så otroligt orimliga och rent vansinniga saker! Bortsett från att hundar inte alls mår bättre av att få valpar (däremot tar man risker med tikens hälsa), kan du föreställa dig hur in i gröne många hundar det skulle finnas om alla fick för sig något sådant!? :banghead:

De flesta raser ligger nånstans på 5-7 valpar per kull, hur många hundar har vi bara i Sverige efter 10-20 år med den inställningen? Eller tänker du att det är bra för tiken att få bli mamma, men sen kan man gott slå ihjäl valparna? Knappast va.

Det ansvar du har för någon annans liv (din hunds) innebär att du bör fatta genomtänkta, informerade beslut. :meh:
 
Om du inte vill att folk ska döma dig och säga emot dig så låt bli att säga så otroligt orimliga och rent vansinniga saker! Bortsett från att hundar inte alls mår bättre av att få valpar (däremot tar man risker med tikens hälsa), kan du föreställa dig hur in i gröne många hundar det skulle finnas om alla fick för sig något sådant!? :banghead:

De flesta raser ligger nånstans på 5-7 valpar per kull, hur många hundar har vi bara i Sverige efter 10-20 år med den inställningen? Eller tänker du att det är bra för tiken att få bli mamma, men sen kan man gott slå ihjäl valparna? Knappast va.

Det ansvar du har för någon annans liv (din hunds) innebär att du bör fatta genomtänkta, informerade beslut. :meh:

Orimliga och vansinniga? på vilket sätt? Jag vet hur många valpar det blir. Om de är friska så kan de bliv dräktiga, Jag har tagit den här avel mycket seriös, jag kollade med veterinären om min tik var redo och friskis att kunna bliv dräktig och det är hon.
 
OM de är friska så har de rätt, min tik är frisk kollade henne innan hon blev dräktig, Det är inte lätt att ha någon som har erfaren brevid en när det handlar om en blandras, ofta de som har hundar med stamtavla så ber de hjälp till sina uppfödare men jag kan tyvärr inte eftersom personen har bytt nummer. Skulle det vara att man behöva avliva en missbildade valp så bor jag 20 minuter ifrån en djursjuks, och anledningen att jag skriver här är att jag inte har någon att vända mig till för att fråga.

En annan anledning till att ha kontakt med sin uppfödare innan man parar sin tik är för att få reda på mer om hur släkten mår och fungerar. Det är inte bara din individ som går i avel, saker som kan ha dykt upp hos syskon, föräldrarnas syskon osv. kan och bör påverka beslutet samt valet av partner.

Att avla vidare på en blandrashund med så uppenbart oseriös bakgrund är knappast för hundens skull, utan ett rent egoistiskt beslut. Hade du ställt frågan innan parningen var gjord hade jag verkligen skrikit rakt ut och försökt få dig att inse hur fel det kan gå.

Nu är ju misstaget redan gjort. Jag skulle kulla bort alla utom en.
 
För att detta är ett öppet forum, och även om du skriver att du inte vill ha kommentarer om vissa saker så kommer du få det ändå.

vill inte vara otrevlig men folk måste lära sig att respektera andra, har man inte ett svar till personen så ska man inte kommentera
 
Orimliga och vansinniga? på vilket sätt? Jag vet hur många valpar det blir. Om de är friska så kan de bliv dräktiga, Jag har tagit den här avel mycket seriös, jag kollade med veterinären om min tik var redo och friskis att kunna bliv dräktig och det är hon.

Nej, det här är verkligen så långt från seriös avel som det går att komma. Seriös avel bedrivs med många generationers stamforskning, god kännedom om rasens RAS-dokument med tillhörande hälsoprogram, ett tydligt och genomtänkt syfte med kullen och självklart med fullt testade och utvärderade föräldradjur.
 
OM de är friska så har de rätt, min tik är frisk kollade henne innan hon blev dräktig, Det är inte lätt att ha någon som har erfaren brevid en när det handlar om en blandras, ofta de som har hundar med stamtavla så ber de hjälp till sina uppfödare men jag kan tyvärr inte eftersom personen har bytt nummer. Skulle det vara att man behöva avliva en missbildade valp så bor jag 20 minuter ifrån en djursjuks, och anledningen att jag skriver här är att jag inte har någon att vända mig till för att fråga.
Redan här brister du som seriös eftersom du borde ha fixat det innan du parade tiken. Har du ingen kontakt så får man skaffa sig en och inte några dagar innan förlossningen. Jag har själv fött upp utan officiell stamtavla, det betyder inte att jag tummade på varken hälsa eller säkerhet.
Du har gjort ett val om att sätta en kull till världen med bristande kunskap utan att skaffa en mentor innan, det kan aldrig vara seriöst uppfödning. Valpens första tid hos uppfödaren är så viktig. Alla fel du gör sätter spår för livet hos dom små, även det som görs rätt och det börjar så fort dom är födda. Du lägger grunden för vad dom blir för hundar, vilken framtid dom får och hur dom kommer att må.
Alla kan råka ut för en tjuvparning och stå med skägget i brevlådan,människor hjälper varandra då oavsett om det är blandraser, om dom du har frågat sagt nej så är det troligtvis för att du har missat flera viktiga steg i det här med att avla fram friska sunda levande valpar.
 
En annan anledning till att ha kontakt med sin uppfödare innan man parar sin tik är för att få reda på mer om hur släkten mår och fungerar. Det är inte bara din individ som går i avel, saker som kan ha dykt upp hos syskon, föräldrarnas syskon osv. kan och bör påverka beslutet samt valet av partner.

Att avla vidare på en blandrashund med så uppenbart oseriös bakgrund är knappast för hundens skull, utan ett rent egoistiskt beslut. Hade du ställt frågan innan parningen var gjord hade jag verkligen skrikit rakt ut och försökt få dig att inse hur fel det kan gå.

Nu är ju misstaget redan gjort. Jag skulle kulla bort alla utom en.

wow
 
Redan här brister du som seriös eftersom du borde ha fixat det innan du parade tiken. Har du ingen kontakt så får man skaffa sig en och inte några dagar innan förlossningen. Jag har själv fött upp utan officiell stamtavla, det betyder inte att jag tummade på varken hälsa eller säkerhet.
Du har gjort ett val om att sätta en kull till världen med bristande kunskap utan att skaffa en mentor innan, det kan aldrig vara seriöst uppfödning. Valpens första tid hos uppfödaren är så viktig. Alla fel du gör sätter spår för livet hos dom små, även det som görs rätt och det börjar så fort dom är födda. Du lägger grunden för vad dom blir för hundar, vilken framtid dom får och hur dom kommer att må.
Alla kan råka ut för en tjuvparning och stå med skägget i brevlådan,människor hjälper varandra då oavsett om det är blandraser, om dom du har frågat sagt nej så är det troligtvis för att du har missat flera viktiga steg i det här med att avla fram friska sunda levande valpar.

Jag behöver ingen mentor, alla har varit nybörjare en gång, jag har all kunskap som man behöver, vad ska en mentor göra om det är så att tiken behöver göra kejsarsnitt ska hon göra det ? nej precis det är veterinären, mentor hjälper dig säkert och tycker att hjälpa är att en mentor ska säga du måste gå eller ringa veterinären är en hjälp så är det upp till dig men alla vet när nåt är fel med sitt djur eftersom man känner de bäst.
 
Orimliga och vansinniga? på vilket sätt? Jag vet hur många valpar det blir. Om de är friska så kan de bliv dräktiga, Jag har tagit den här avel mycket seriös, jag kollade med veterinären om min tik var redo och friskis att kunna bliv dräktig och det är hon.

Jag har skrivit rakt ut vad som är orimligt och vansinnigt, vad var oklart? Ditt påstående är inte bara fel (hundar har inte "rätt att bli föräldrar" och det är heller inget som de behöver) utan i förlängningen katastrofalt eftersom om alla hundägare tänkte som du så skulle vi ha så många hundar efter några få år att det skulle vara lager med hundar som packade sillar ungefär...

"Mycket seriös", med det menar du att du gjort en hälsokontroll? Jahaja...

Nu även avkommornas liv, alla människor i deras omgivning som kommer beröras av dem.

Helt sant! Deprimerande nog.

vill inte vara otrevlig men folk måste lära sig att respektera andra, har man inte ett svar till personen så ska man inte kommentera

Du borde respektera din hund tillräckligt för att fatta genomtänkta och vettiga beslut som gagnar henne, det är den respekt som saknas här.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 832
Senast: regina11
·
Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
10 151
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Jag har en 8 år gammal blandras tik (labrador, rottweiler och amstaff) som sedan ett par dagar varit halt och röd samt svullen om...
Svar
7
· Visningar
639
Hundhälsa I dag på förmiddagen så rök min och mammas tik ihop över en leksak, dom högg ifrån på varandra en gång, sen bröt dom. Tyvärr lyckades...
Svar
9
· Visningar
1 264
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp