Bukefalos 28 år!

M

Maggan_p

hej jag har en tibbe terrier tik som är parad hon har nu bara 15 dagar kvar...hon kräktes vid vecka 5 och har svullna rosa tissar men hon går inte upp ivikt och är lika smal som vanligt?? kan hon ha valpar i magen eller är hon skendräktig?
 
Sv: dräktig?

Min tik var också väldigt smal och gick inte märkvärdigt upp i vikt. Men hon hade ett gäng valpar i magen i alla fall. :D Hon bar dem väldigt högt upp, så det syntes knappt.

Hon gick upp en del sista veckan.
 
Sv: dräktig?

Förra gången jag parade min hund syntes det inget förän det var mindre än en vecka kvar tills hon födde. Jag var faktiskt osäker på om hon var dräktig in i det sista.
Det var bara en valp. Ganska stor valp men det syntes ingenting på henne.

Denna gången ska jag nog ultraljuda så jag vet.
:)
 
Sv: dräktig?

Det finns tikar som nästan inte visar dräktigetstecken alls.
Tyvärr är det ofta de som inte fått tillräcklig näring till sina foster.
(Ex man ger det gamla, eventuellt vegetbiliska fodret, fram till vecka 5.)

Har man dock gett ett riktigt, köttbaserat (valp- eller högenergifoder) i god tid innan valpning (helst innan parning) så bör tiken visa tydligare tecken på dräktighet.
Sök i vilket fall veterinär för ett ultraljud.
 
Sv: dräktig?

:bump: Tack för svaret då kan det finnas hopp om valpar ändå...jag tyckte jag kände nåt uppe vid revbenet i går, en liten knöl som rörde på sig....
 
Sv: dräktig?

Va spännande :banana:
Du får skriva å berätta när det är dags :D
 
Sv: dräktig?

Eftersom min tik Leia hade en tuff förlossning med värksvaghet pga kalkbrist så har jag pratat med vet om vad som faktiskt är bäst... Dom flesta säger samma sak och det är Inget extra kalk, det gör att kroppen inte producerar eget när det verkligen är dags.. Det hände Leia då jag alltid fått rådet att ge kalktillskott... Kalken kan dessutom ge illamående som biverkning..
Man ska/behöver heller inte ge tiken valpfoder förens det börjar synas att hon är dräktig eller ca 3-4 v före beräknad valpning..

Jag gjorde oxå som Rose sa och började med ett valpfoder tidigt pga av att jag var orolig att hon inte skulle få i sig tillräckligt för att hon mådde illa den första tiden.. Jag fick tyvärr bara problem.. Min närmsta vän har fått många kullar efter en av sina tikar och hon ger alltid valpfoder de sista två veckorna och hon har aldrig haft problem...

Jag kommer följa vet´s råd nästa gång..
 
Sv: dräktig?

Maggan_p skrev:
:bump: Tack för svaret då kan det finnas hopp om valpar ändå...jag tyckte jag kände nåt uppe vid revbenet i går, en liten knöl som rörde på sig....

När det är ca 14 dgr kvar så börjar det kännas, sen känner man mer och mer rörelser för varje dag... Det är verkligen super mysigt...
 
Sv: dräktig?

Kan du inte lägga ut någon bild på dina bebysar :love:
 
Sv: dräktig?

Det är ju inte sant va söta :love:
Ska du ha kvar någon?
 
Sv: dräktig?

Laguna ska ut på foder till en familj, Så jag kommer ju ta med henne på utställningar och ta två kullar är det tänkt.. Kände att det räcker med Leia å Pricken just nu.. Men egentligen så vill jag behålla henne, tycker att hon är helt underbar..
Pike ska jag sälja, han är stört cool faktiskt...
 
Sv: dräktig?

Laguna tror jag kommer bli väldigt fin.

Svårt att se men blir hon slät i pälsen eller sträv?
Verkligen fina små underverk :love:
 
Sv: dräktig?

Hon blir finare och finare för var dag, väldigt feminin redan tycker jag..

Hon kommer inte bli släthårig, men antingen broken lr som mamma Rough/sträv men det är för tidigt att se ännu..
 
Sv: dräktig?

hur gör man när man lägger ut bilder då??
Min Tibbe tik har 11 dagar kvar i dag men jag vet inte än...hon visar ju alla tecken men är smal...hon har nu gått upp lite bara ca 600g....men hon har mjölk...?? och är mycket tjurig på mina andra hundar.
 
Sv: dräktig?

Jag har haft valpar förr de är ju så underbart.....jag längtar SÅ!! och hoppas....
 
Sv: dräktig?

Leia hatade i stort sett alla andra hundar den sista tiden.... :D
du kan gå in på www.webshots.com och lägga upp bilder där, sen är det bara att länka vidare härifrån till bildens adress...
 
Sv: dräktig?

Maggan_p skrev:
Jag har haft valpar förr de är ju så underbart.....jag längtar SÅ!! och hoppas....

Håller tummarna... Berätta hur det har gått sen oxå...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: Elvasaga
·
Hundavel & Ras Hej! Bifogar bild på vår aussie tik. Detta är första gången vi planerar valpkull, och är nyfiken på vad ni med erfarenhet tror ang...
Svar
4
· Visningar
1 279
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
781
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 359
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp